30 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

30 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Amerika İle Sov- yet Rusya Ara- sında Bir Hâdise Yedinci armulusal komünist kon- gresi ve bu koöngrenin aldığı kararlar münasebetile Amerika ile Sovyet Rusya arasında ehemmiyeti üzerinde durulmak icap edan bir hâdise çık- mıştır. Bu hâdise şudur : Bir. müddet evvel Moskovada toplanan yedinel armulusal Komünlst kongresinin faaliyetini Birleşik Ame- rikanın İç işlerine bir müdahale gözü Wle gören Amerika höükümeti, Moskova Sefareti vamtasile Sovyet Hariciye Komiserliğine bir nota vermiş, bu fanliyeti, iki devlet arasında mevcut andlaşmalara aykırı bulduğunu beyan etmiş ve bu, böyle devam edecek olursa iki taraf münasebatımın bozulup kesilâbileceğin! bildirmiştir. Avrupada kaplı küründe — bulunduğu — için Komlser Litvinof'un — bulunamama- sından do'ayı muavini Krestinaki'ye verilen bu mota, — blihassa, Sovs yet Rusya - Amerika — andlaşma- İarı münasebetile Amerikan Harici- yesine bir. mektup yazmı vinofun, bir mektubura İen bu meklubun bir nof, Amerikamın) öz toprak ve malik bulunduğu — yerlerde dahili işlerine karışmaktan her suretle kaçımlacağı taahhüt edilmiştir. Diğer bir noktada ine, Sovyet Rusya bükümetitin kendi topraklarında, Amerikanın siyasal ve içtimai — nizamını bozmaya — çalışan herhangi bir kurumun toplanıp çalış- masına müsaade edilmiyeceği kaydı lunmuştur, Amerika hükümeti, ulusal komdi kongresinin Mi kovada toplanmasını ve Soövyet hi kümetinin bı #66 çıkarmamasını, işte bu iki mokta ve taahhüt ile taban tabana zit bulmaktadır. Sovyet Rusya hükümeti her ne- kadar şlıııı adamakıllı giddetli bulu- nan bu notaya cevap vermemi Sovyet Rusya hükümeti hiçbir suretle alâ beyan eyliyeceği ahhüdünü bozma iktifa edip etmiyeceği ayrı bir kazl- yedir. Beynelmilel siyaset âleminin bulutlarla örtülü olduğu çu sırada, bu nota, durumu biraz daha karıştırmak noktasından bir haylı İşe yarayacaktır. ili ü faydam bundan ibarot rağasının Terl Büyük Osmanlı Şairl (Nef'i) yaman bir heconvdi. Uztura gibi — keskin ve alev gibi yakıcı dilile, samanı- Bın bütün ileri gelenlerini hicvedi- yor, berbat, Tezil ve — riüsvay #diyordu. “Sıhamı Kaza,, adı ile bir araya topladığı bu hioviyeler, padişahın bile eline geçmiş, hattâ padişah birgün bu kitabı okumakla meşgul ik tabtımın yamıbaşına — yıldırım Ü şbül. 2 nin düşmanları, başta Kaptanı- derya Bayram Paşa olduğu halde, bu hüdiseyi hünküra başka türlü tolsir etmişler, şairin küfir olduğu. nu Cenabıhakkın bile — bu suretle teyit eylediğini — ve binaenaleyh onun İdamı İâzım geleceğini söy- lemişlerdi. Murat, bu lâflara kandı boynu vurulmak Üzere cellüda teslimini emretti. Daha birkaç ay evvel, —ağrına avuçla mücevher doldurulan koca Nefi, bir yeniçerinin — refakatinde siyaset meydanına giderken, yolda kızlarağası Ferhat ağaya rasgeldi. Ferhat ağa Nefiyi dalma sevmiş, onu himaye etmişti. Böyle, bir ye- niçeriyle beraber, mahsun mahzun d hayra yormadı vo durup, ereye böyle Nef'i Çelebi? Şair, boynumu büktü ve padişahın kendi hakkında — vermiş olduğu hükmü anlatlı, Kızlarağası ırıgı. Nef'i, şu idi, bu idi amma, gerçek- ten yerine konmaz bir şairdi. Mu- hahızı ile birlikte, onu aldı, saraya mıkımınııı kadar gölürdü. İza yazar, senin m ki, morha- met edip, eeni bana bağışlar. Ve dividini oline aldı, bir kalem çıkardı, bir tabaka da kâğıt çekip, arizayı yazmaya koyuldu. ef'i, arabın. harekâtını — dikkatle aç M a ON DAK TELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ SsSON POSTA İK A - Belçika Kralı Kazaya Dair Malümat Verebildi Otomobil Faciası Bir Dakikalık Dik- katsizlik Yüzünden İleri Gelmiştir Bren, 29 (A.A.) — İeviçre telgraf ajansının özel aytarı Kra- liçe Astrid'in ölümiyle neticelenen kaza hakkında şu tafsilâtı ver- mektedir: Kazayı görenlerin dediklerine göre otomobil bir tümseğin Üze- rinden atlamış, onbeş metre ka- dar bir mesafeyi hızla geçerek bir ağaça çarpmış ve çarpışma: nın tesirile Kraliçe otomobilden dışarı fırlamıştır. Otoömobil bun- dan sonra yoluna devam ederek bir tarlayı geçmiş ve göle düş- müştür. Kral da otomobilden dışarı fırlamış ve otomobilde yal- nız şöför kalmıştır. Kral, ilk — sersemliği geçer geçmez derhal karısına doğrü koşmuş ve onu çağırarak kolları arasına almıştır. Fakat Kraliçe biraz sonra ölmüştür. Lucerne, 29 (A.A) — Belçika kralının verebildiği ilk izahata göre, kraliçe otomobilin hangi yoldan geçmekte oldviııııu anla- mak için karta bakmak istemiş, kral da bir dakika için o tarafa doğru eğilerek bakmak İstemlş- tir. Bu bir dakikalık dikkatsizlik otomobilin yoldan çıkmasına kâfi gelmiştir. " Stokholm, 30 (A.A) — İsveç Ekıralının yeğeni olan Belçika kı-9 raliçesi Astrid'in ölümü dolayısile kıral sarayda dört hafta yas tu- tulmasını emretmiştir. Başbakan Bir Diş Ameliyatı Geçirdi Istanbul, 29 (A.A.) Beraberinde Saracoğlu ve Dr. Aras bulunan Başbakan İsmet Inönü bugün saat 17 de diş mek- tebine gitmiş ve mühim bir diş ameliyatı geçirmiştir. — Buraya geldiğini gören ve haber alan bir çok vatandaşlar Başbakanın diş. mektebine gelmesi #sebebini öğrenmişler alâka ile neticeyi bek» lemişlerdir. Başbakan geçirdiği | müziç ameliyeye rağman mektep- ten neşeli olarak çıkmış ve halk tarafından sıcak selâmlanmış ve uğurlanmıştır. Ameliyat muvaffakıyetle neti- celenmiş ârıza zâil olmuştur. Sıh- hat ve rahatı yeriadedir, Satın Alınacak Tayyareler Ankara, 29 — Satın alınacak yolcu tayyareleri İçin Alman, Yugoslav ve Fransız firmaları ile yapılan konuşmalar müsbet bir şekilde bitmek Üzeredir. takip ediyordu. Tam, ariza rısına gelince, kızlarağasının kale- minden, beyaz kâğıdın üzerine bir damla siyah mürekkep düştü. Bir nükteye bin can feda eder olan Nefi, hemen oturduğu yerden aya- ga kalktı vez — Aman, ağa efendimiz! dedi; mu- barek toriniz damladı | Arap, ateş dilli çaliri baştan aşağı hiddetle süzdü.. kâğıdı, kalemi elin- vet efol! dedi; ne halin Ve ogün (Nef'i), dilinin — belâmını bularak, Idam edildi. fik Rüştü Aras'ın Cevabı “Dostluk Halkası İçinde Bulgaristanın Da Bulunmasını İsteriz,, Dış işleri bakanı Tevfik Rüş- tü Aras Bulgaristan dış bakanı- nin beyanatı. Üzerine Anadolu ajansı muhabirini kabul ederek şunları söylemiştir: Dostam M. Köse Ivanof'un münasebatımız hakkında bu sabah bizim gazetelerimizde de İntişar eden beyanatını büyük bir mem- nuniyetle okudum. Iki — ulusun kargılıklı itimat ve saygıya İsti- net eden dostluk ve sevgi içeri- sinde yaşamasını temin etmek ve son zamanlarda araya giren bazı yanlış tefehhümleri dağıtmak için bütün gayretiyle çalışacağı hak-« kındaki sarih sözler bizim samimi duygularımızın ve arzularımızın tıpkısı ve samimi? bir makesidir. Tevfik Rüştü Aras cumuriyet | hükümetinin sulh siyasetinden bahsettikten gsonra sözlerine çu suretle devam etmiştir. Karşılıklı iyi niyetlerle tahak- kuk ettirebilmekle müftehir oldu- duğumuz dostluk halkası dahilin- de Bulgarlstan'ın bulunmasını gö- nülden isteriz. Aksi halde çok mütcessir ve mustarip oluruz. Biribirini iyi tanmıyan ve sayan milletlerimizin sevgi içinde iyi geçinmelerine çalışmakladır ki anr cak vazifelerimizi iyi yapmiş olu- ruz. Ben de bu kanaatle çalış- maktayım. Tevfik Rüştü Aras, beyanatır nın sonunda iki memleket gaze- telerinin, dostlak ve iyi komşuluk arzularını yerine getirmek için yardımda bulunmalarını İstemiştir. Dış Bakanı Cenevreye Gitti Dış Işler Bakanı Dr. Aras, Başbakana veda ettikten sonra Florya kabul edilmiş ve uzunca müddet görüşdükten sonra Floryadan Semplon ekapresine binmiştir. Florya istasyonunda kendisini Riyaseti cumur ve hükümet erkânı Denlizevinde Atatürkün huzuruna ve arkadaşları uğur! (A. A.) Bulgar Dış Bakanına Tev- Arnavutlukta Tevkif Edi- lenler Bini Geçti Kurşuna Dizilenlerin Sayısı Ise Yirmiden Fazladır Bel, ll narak arka Buraya Tirandan gelen diğer t, 29 (Özel) — Batı Arnavutlukta takip edilmekte olan derlerinden Riza Tserova, Muza kasabasında yakala- şlarile beraber öldürülmüştür. haberlere göre, Fieri Isyanından sonra tevkif edilenlerin adedi birkaç bini bulmuştur. Bütün Arnavut- lukta örfi Idare ilân edilmiştir. Kurşuna dizilenlerin sayısı ise 20 yi geçmiştir. Birçok Âsiler de dağlara kaçmışlardır. Kalanlar da Tiran- daki yabancı Sefarethanelerden himaye talep etmektedirler, Tirandaki Bakanlıklar ve saray muhafızları üç misli arttırılmıştır. Işkodra'da gizli bir silâah deposu bulunmuş ve birçok tevkifat da yapılmıştır. Fındık Ihracatçılarının Oyunu, Fiatları 5 Kuruş Düşürdüler Trabzon, 29 (A. A.) — Fındık ihracatçılarının bir oyunu s#onuçu kabuklu fındık fiatları yirmiden öonbeş kuruşa düşmüştür. Üretmenlerin mallarını satışa çıkartmalarını fırsat sayan mutavas- mtlar alıcı olmakta fakataldıkları malı Avrupaya çıkarmaktadırlar. Fiatların daha fazla düşürülmesinden korkulmaktadır. Fenerbahçe Takımı Balıkesir'de Final Maçını 5-7 Kazandı Balıkesir, 29 (A. A.) — Balıkesir gürüp — birinciliklerinin final maçı bugün saat 16 da Fenerbahçe-Balıkesir idman yurdu arasında yapıldı. laçın hakemi federasyon müessisi B. Nüzhetti. Fenerliler hakim bir oyunla ilk devreyi 2-0 lehlerine bitirdiler. Ikinci devrede de üç gol yaptılar. Buna mukabil Balıkesir takımı da bir gol yaptı. Ve oyun 5-1 Fenerbahçenin galibiyetile bitti. Fenerliler bu akşam Bursa — yolile Istanbulahareket etmiştir. Ağstos 30 ———5ı l Ankarada;ı—î P Tarım Bakanı Dogu İllerinde Tetkikata Kars Havall- sinden Başlanacak Ankara, 29 (Öııl) — Tarım Bakanı Bay Müuhlisin Yüksek Ziraat enstitösü ve Bakanlık mü- tahassıslarından — mürekkep bir heyetle Dogu illerinde yapacağı geziye burada çok önem verll- mektedir. Bakan, bilhassa, Dogu illerindeki pamuk, afyon, buğday, kendir, pancar ve hayvancılık mıntakalarını gezecek, yapılacak geniş ıslahatın esaslarını tesbit edecektir. Tetkikata Kars Karadeniz sahillerinden başlana- caktır. Türkiyedî Göç Edeceklerin Paraları Ankara, 29 — Dış memlekete lere göçenlerin menkul ve gayri- menkul — mallarını satarak elde ettikleri para bankalardan birisike ne bloke — edilecek, — paraların bloke edildiğine —dalr vesika gösterilmedikçe bunlara pasaport verilmeyecektir. Finans ve Ekonomi Bakanlık» ları tarafından — çeşitleri tayin edilen malları bloke — ettikleri para mukabilinde ahp götüren-, lerden döviz hesabı İstenmeyecel, dövize tâbi mal götürenler de götürdükleri malın dövizini mems lekete — sokacaklarına dair - bir banka — teminatı — vereceklerdir. Gideceklerit — yol ve gittiklezi yerlerdeki geçinme masraflarına tekabll — edecek — döviz umuml hükümlere tabi olacaktır. Türkiyede ikametleri mene- dilip mallarını tasfiye mecburl- yetinde kalanlar Finans |Bakan- lığının tesbit edeceği nisbet ve şartlar dairesinde döviz müsaa- desi alabileceklerdir. Sömikok Fabrikası Piya- saya Mal Çıkarıyor Ankara, 29 (Özel) — Sömikok antrasit fabrikası eylül sonlarında piyasaya mal çıkarabilecektir. Fab- rika yılda 55,000 ton Türk antra- siti, 500 ton benzin, 359 ton ma- zot, 2500 ton yol katranı istihsal edecektir. Antrasitlerin kalitesi Alman ve İngiliz antrasitlerinin üÜstünde olacaktır. Dişarıya Buğday Satılacak Ankara, 29 (Özel) — Ziraat Bankasının silolarındaki buğday ve bu yılın rekoltesi dahili ihti- yacı tamamen korgılayacığını ve dışarı buğday — satılacağını baber aldım. Şimdiden Flistin Almanya'dan istekler vardır. Basma Örnekleri Ankara, 29 (Öıol) — Aydın mıntakasında yetişen pamuktanl Nazilli fabrikasına konulacak mü* kinelerle Rusya'da yapılmış olaf pamuklu ve basma örnekleri Ankara'ya geldi. Çok beğenildi. Deniz Tutuşabilir Istandard kumpanyasına nit olup batan petrol gemisindeki 800 ton mazot denize yayılmıştır. Bu yanıcı maddeyi söndürmek pek kolay olmadığı için sahillere nöbetçi dikilmiş ve yangın çıke maması İçin tertibat alanmıştır. ve