30 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

30 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

——r 'SON POSTA » Her hakkı mahfuzdur. <aRMDamEN. Yüzan: Ziya Şakir Vaziyet Gittikçe Vahimleşiyor, lşler Gıttıkçe Nezaket Kesbediyordu Herkes endişe içinde le idi. Bu ' lerde de tahribata girişmişlerdi. | İş; İki istilâ kuvvetine karşı nıııl Mukabele edilebilecekti. Namuw, şeref ve memleket Aygusile düşünenlerin bu şaşkın Yaziyetleri, memleketin zararına Şalışanları büyük ümitlere düşlü- Tüyor; mukavemet kuvvetlerini kökünden kırmak için bunları tekerler arasında da zehirli pro- Pagandalar yapmağa — sevkedi- Yordu. Vaziyet, pek nazik ve vahim Bir hal almıştı. Selçük merklüin- deki silâh deposu, o civardaki Tumların yağma tehdidi altında kalmıştı. Bu sırada İzmirde bulu- Ban Nadir Paşadan 56 ıncı ve S7 incl fırkalar kumandanlığına İki telgraf gelmişti. Nadir Paşa bu talgrafların birinde, (fırkaların te hal veme vaziyetlerde) oldu- nu soruyordu. Diğerinde de, lyanların nerelere kadar işgal Stmiş olduklarını öğrenmek isli- Yordu. Birinci telgraf, çok garipti. Duımanı esir olan bir kumandan, Acaba ne gibi bir mecburiyetle bu telgrafı çekmişti?.. Izmir tek Rrafanesi, Yunanlıların elinde idi. Verilecek cevabı şüphesiz on- ? öğrenecekler; istilâ kuvvetle- 'İni bu vaziyete göre sevku lare edeceklerdi. Yoksa bu tek Rrallar; Nadir Paşa namına Yu- hanlılar tarafından mı çekilmişti?!. İzmir istilâsının beşinci günü Yunanlılar ( Torbalı ) yı da işgal *tmişler; Aydın İstikametine doğ- tü da ilerlemek - İstidadı göster- Tişlerdi. Bu sırada ( Söke ) de Ulunan İtalya kuvvetleri kuman- anı orada bulunan 135 inci alay mandanı -kaymakam Mazhar Beye resmen bir tezkere gönder- Biş; « Yunanlılar, (Aydın) 1 Işgal Ümek için ( Selçük ) tan geçer- ve, buna harben manl olacağını) Lı'urmlş ve buna şifahen de te- :'lllıt vermişti. Fakat biraz sonra, Ilılyın yüzbaşısı yine Mazhar .'Yı müracaat etmiş: ua— Burada şayet biz Yunan- Ta karşı bir müsademeye mec- T kalırsak, bize yardım etmek te bir kuvvet verebilir misiniz?. Diye garip bir sual İrat eyle- Italyanların her iki müra- Statini de ihtiyatla telâkki etmek emdi. Çünkü İtalyanlar, Antak AYi İşgal ettikleri gündenberi, ı'.P ettikleri Gsiyasetle koendi rlerine daima şüphe celbet- şillrdl Bu meselede Italyanların Unanlılarla — anlaşmış olmaları İt muhtemeldi. Buna binaon İyanların bu teklifine hiçbir Yap verilememiş, Harbiye Ne- ttinden İatizan edilmişti. N Aradan çok geçmemiş, İtal- Atlar verdikleri sözün kıymetini 'f—hkıdl. Italyan kuvvetleri Ma Mandanının, alay kumandanı Bür Beye tahriri ve şifabi İi teminatın ertesi günü ıe:“llılar (Selçuk) u işgal etmiş- Yunanlıları harben durdura- vadeden Italyanlar da; N Üzerine, beş kilometre ge- cılnım.ıerdi ı. Yunan ordusu ilerisinde giden M çeteleri derhal Selçuktaki K” eneliği yağma etmişler; köy- tiye 1 î Har tarafı birdenbire korkanç bir bavadis kaplamıştı. Yunanlılar, ertesi gün (Aydın) a gireceklerini ilâna başlamışlardı. Aydın; endişe ve ıstırap için- de idi. Halkı ve askerin etrafım, korkunç bir propaganda şebekesli çevirmişti. — Yunanlılar hesabına çalışan bu propagandacılar; türlü yalanlar ve düzenbazlıklarla a5- kerin dağılmasına sebebiyet ver- mişlerdi. Bu nazik vaziyeti halka hlssettirmemek için, fırka kuman- dam miralay şefik Bey tarafından zabıtanın nefer elbisesi giyerek nöbet — beklemeleri emredilmiş, devriyeler gezdirilmişti. Bu gırada ikl İtalyan propa- gandacısı da — Aydina — gelmiş; Aydının Hılyınlır hrafındın işgeli talebi için, halk arasında teşvikata girişmişti. Fırka Ümera ve rzabitleri bir taraftan, memleketi tehdit eden asayişsizliği karşılamıya, — diğer taraftan da cereyan eden muzır propagandaları kırmıya — çalış- yorlardı. Bu dmrada, pek çirkin bir hâ- dise zuhura gelmişti. Aydın Hürs riyet vo İtilâf fırkasına mensup olanlar ( Istanbul oteli ) altındaki gazinoda toplanıyorlar; zabitanın milli müdafaa teşvikl hakkındaki fikir ve teşebbüslerini uzun uza- dıya münakaşa ediyorlardı. Burada konuşulan sözler, derhal Rumlar ve İngilizler arasında şüyu bulu- yor; İngiliz. mümessili, birbirini müteakip hükümete ve kuman- danlığa müracaat ederek: ( Arkaı uı) 30 Agustos ! ( Baştarafı 1 Incl yüzde) 1922 den başlar. Bu ebedi erginli- ği bize veren yüce başkumandana onun bütün silâh arkadaşlarına ve aziz şehitlerimize bin minnet ve şükran! Bütün Memleket Şen- lik İçinde Bugün bütün memleket baş- tan başa 30 Ağustos zaferini kutlulamakta, her tarafta coşkun tezahlirat yapılmaktadır. — İstan- bulda daha sabah erkenden bü- tün halk, geçit resmi yapacak olan kahraman ordunun geçeceği böüyük — caddeleri — doldurmuştu. Geçit reami Beyarıt meydanın- dan itibaren şu dakikada başla- miş bulunuyor. Ve kahraman aakerlerimiz, siz şu satırları okur- ken halk tarafından candan al- kışlanıyor. Bugünkü büyük geçit resmine ordu, askerl mektepler, Üniversite ve diğer halk teşek- külleri iştirak etmektedir. Buglnün Eğlenceler Programı Bugün gündüz, her kazada müsamereler, konferanslar ve eğ- lenceler tertip olunmuştur. Üskü- darda, halk partisi merkezinde bir konser ve temsil verilecek, bir doktorun, hava taarruzlarından korunma mevzuu etrafında vere- ceği konferans — dinlenecek ve buna ait olmak üzere bir de film — gösterilecektir. Beşiktaşta tiyatro verilecek ve Beyoğlundaki Bomonti, Taksim, Cümhuriyet, Marmara va Saray bahçelerinde muhtelif eğlenceler — yapılacak, diğer bütün kazalarda, rozet da- igrtılacaktır. Rozetler bugbı, lıl- <— — x versiteli bay ve bayanlar tarafın- dan dağıtılmaktadır. Karagüim- rükte de ayrıca gpor eğlenceleri hazırlanmıştır. Istanbul ve Beyoğlu Halkevleri de bu akşam halka badava piyos- ler soyrettireceklerdir. Yine bugün saat üçte, Harbiye mektebinin bu yılki mezunlarının kalıç kuşanma törenleri yapıla- caktır. Bundan başka dilsir. ve sa- ğırlar — cemiyeti akşam — Üstü Filoryada — büyük bir kır eğ- lencesi ve balo tertip — etmiştir. Bugün için Şirketi Hayriye vapur- ları, bütün Ücretleri yarı yarıya indirmişlerdir. Bu akşam Çubuklu bahçesin- de büyük bir sünnet — düğünü hazırlanmıştır. Bu eğlencelerden maada bugün büyük — bir spor hareketi vardır. Altıncı Balkan oyunlarile alâ- kadar — olan Türkiye — atletizm birincilikleri bugün başlamıştır. Bugün için diğer mıntakalardan 35 atlet gelmiştir. Bundan başka, Yenikapıda, Türkiye kürek ve deniz sporları birincilikleri yapılmaktadır. Akşam üstü de, hava kurumu menfantine olmak Üzere 12 kulü- bün fahri İştirakile — yapılacak olan futbol maçlarına başlana- caktır. Gece büyük fener alay- ları vardır. Bugünle başlayan bava haf- tası için de, mütcakip her: gün de, büyük eğlenceler tertip olunmuştur. Bilhassa, hava kuru- mu kuvvetleri, bunun İçin büyük pragramlar hazırlamışlardır. ip E İK sınema YEPYENİ BIR ŞEKİLDE OLARAK BUGÜN MATINELERDE başlamak üzere Yeni sinema mevsimine BAŞLIYOR BULUNAMAYAN ADAM 2 saat heyecan - Merak ve kahkaha. Oynıyanlar : WiLYAM POVEL - MYRNA LOY Fransızoa sözlü DIKKAT : Bu film bu sene Paria'te 3000 kişilik MADELENE sinemasında 9 hafta mütemadiyen gesterilmiştir. Ayrıcaı Paramount dünya havadisleri gazelesi vardır. Ordu Terfi Listesi OSMANLI SALTANATI GOÇERKEN Rütbeleri Yükselen Sü- (Mütareke devrinin tarihi ) baylarımız Cümhur Başkanlığının — yüksek tasdikinden geçen — ordu terfi Hatosinin neşrine dün başlamıştık. Bugün de diğer kısımları neşre devam ediyoruz: Piyade Tegmenliğinden Yüz- Başılığa: Muhiddin Kasımpaşa, Saim Erzu- rum, ÂArif Çanakkale, Sadullah Manastır, — Salâhattin — Istanbul, Basri Üsküdar, H. Nazimâ Kıbrıs, Muhittin Serez, Hilmi Unkapanı, Âbf Istanbul, Vâsıf Istanbul, Hak- kı Manisa, Rasim Mardin, Kemal Erzurum, Nuri Keşan, A. Hikmet Monastır, Tevfik Istanbul, Ali Erzincan, A. Rıza Akşehir, İhsan Eyüp, Cevdet Istanbul, Muam- mer Manastır, Hulüsl Bozüyük, Besim Istanbul, Muhsin Çırpa, Zeki Istanbul, Tevfik Diyanbekir, M. Kâzım Erzincan, Forit Çatal- ca, Kâzım Fatih, Cevdet Van, | Faik Çanakkale, Sabri Sivas, Mebrük Trablus, F. Kemal Ka- dıköy, Husrev Edirne, M. Nihat Manisa, A. Şadi Gömülcine, Tü- Hp Çankırı, H. Zekâi Üzsküdar, Kemal- Kilidülbahir, H. Hüsnü Bilecik, Mehmet Niğde, Talât Ortaköy, Neşet edirne, Sadık Elbistan,| Ali Istanbul, Necati Manastır, Gafur Debreibâlâ, Ni- yazi Tikveş, Sami Malatya, Na- suhi Kırklareli, Cemal Izmir. Piyade — astegmenliğinden tegmenliğe: İ. Hakkı Dodrice, Halil Fatih, Ihsan Malatya, Refik Nişantaşı, M. Emin Musul, Niyazi Istanbul, Rasim Istanbol, Ş. Dursun Bur- dur, M. Mater İstanbül, Faik Istanbu!, Raik Erzurum, M. Nuri Istanbul, Suat Istanbul, C. Ismet Erzurum, Mümtaz İstanbul, S. Sabri Sivas, Sadettin Bursa, Fa- ruk İstanbul, Yuşar İstanbul, M. Heper İstanbul, Saim Erzincan, Lüfi Istanbul, Muhtar İIstanbul, Tevfik Istanbul, C. Yenicoğlu Edirne, Nâdir Manisa, Necati Istanbul, — Colüâlettin — Istanbul, Suphi Istanbul, M. Şevki Elâziz, Fatin Edirne, Rahmi Istanbul, Ferit Istanbul, I. Zihni Istanbul, Ceolâl Haçin, Azmi Urfa, Lemi Istanbul, Nizamettin İzmir, A. Neş'et Bursa, Kemal İstanbul, Eşref Kastamonu, Kemal Erzurum, Seyfi Edirne, —Sabri Tokat, Ekrem İstanbul, Salm — Istanbul, Lâtfullah Istanbul, Hilmi Istan- bul, — Lütfi — Ereğli — Osman Erzurum, Nâsır Istanbul, Hayret- tin Istanbul, Ali Sinop, M. Na- im Elâziz, Soeyfettin — Istanbul, Bekir Adana, Muhlis İstanbul, Rüştü Bursa, Bahaeddin Istanbul, Mustafa Bursa, — Abdurrahman Harput, H. Hilmi Tekirdağı, 1. Hakkı İstanbul, Ihsan İlgar Is- tanbul, Hasan Erzincan, Kemal Üsküdar, Fuat Bandırma, Sedat Trabzon, Enver İstanbul, M. Hakkı Istanbul, Mustafa Istanbul, Şahap İstanbul, Tevfik Istanbul, Cemal Bursa, Fehmi Kilis, Hay- rettin Istanbul, E. Şaban Istanbul, Kemal Erzincan, M. Rıdvan Kü- tahya, Ziya Gür İstanbul, Mu- harrem Erzincan, Saim Istanbul, Saffet Trabzon, A. Eşref Konya, Nazmi İstanbul, Vahdeddin İstan- bul, Vehbi Erzurum, Nail Orhan- garzi, Sabri Istanbul, Zeki Kütahya, M. Zeki Istanbul, Nadir Istanbul, A. Cevdet Istanbul, Celâl Bayburt, Bürhan İstanbul, Bahaettin Erzu- rum, M. Lütfi Kayseri, ,A.Şuhu Kimlerdir? Sivas, Nıu:Hın Erzincan, Mehmet ' Erciş, Niyazi Izmir, Hüseyin Revan, Necip Istanbul, L Hakkı Bolu, H. Yekta — Istanbul, M. Lütfi Kastamonu, — Mehmet — Denizli, Lütfi Bayburt, — Özdemir Kars, Mitat Edirne, Yusuf Erzurum, Nurettin Kocaeli, O, Nuri Istanbul, M. Fazıl Erzincan, Zakir Enı.ruılı. İzi Alp Menteşe, A. Nihat İstan bul, Rüstem Erzurum, Ziyaettin Bursa, Talât Istanbul, Mithat Diyarıbekir, Faruk Istanbul, Şa- habettin Istanbul, Selâmi Istanbul, Ibrahim Ankara, M. Zeki İstan- bul, M. Kemal Isparta, H. Münir Istanbul, Selâmi İstanbul, Naci Istanbul, Fahri Konya, Burhan lıtınbul Lütfi Istanbul, H. Cahit | Istanbul Bedrettin meraş, Adnan ktanbul, Mahmut Erzarum, Se- lâmi Çorlu, Arif Istanbul, Naci Istanbul., Süvarl Binbaşılıktan Yar- baylığa: Abdülhalim Kemah süvari yüzbaşılıktan binba- şılığa : Ismail Bosna Süvarl Tegmenlikten Yüz- başılığa: Salâhaddin Üsküdar, Mecit Istanbul, Halit Istanbul, Mustafa Istanbul, — Bahaettin — Manaatır, Hamdi Edirne süvari Astegmenlikten Teg« menliğe : M. Emin Istanbul, Muzaffer Istanbul, Sırrı İstanbul, M. Ce- malettin Urfa, Hidayet Bolu. H. Sedat Istanbul, Nimet İstanbul, A, Zeki Istanbul, M. Emin lst. Topçu binbaşılıktan yarbay- dığa: M. Ali Üsgüp, Nazmi Bozca- ada, Mahmut Kilis, Haydar Bursa, Mühendis sübay A. topçu binbaşılıktan yarbaylığa: H. Ekrem Hayri Isanbul. Topçu yüzbaşılıktan binbaşılığı: Ali Istanbul, Kâmil Sincer le tanbul, Emin Trabzon, A. Faik Trabzon, Hakkı Istanbul, Osman Beşiktaş, Burhanettin Fatih, . Hakkı Trabzon, Eşref Bandırma, Musa Salim Erzurum, Suphi Şam, N. Erkal İstanbul, Hikmet Eyüp, Ziya Harput, N. Yıldızgür Ha; - dar, Hayrettin Istanbul, H. Ibra- him Erzincan, Hayri Oral, Talüt Prepol, M, Izzet Konya, M. Atf Beyazıt. Mühendis sübay topçu yüz- başılıktan binbaşılığa: Ahmet Salih Konya, Topçu tegmenlikten yüzbo- şılığa: Muhtar İstanbul, Rüştü Istav- bul, Nazif Kasımpaşa, Raif D:- nizli, SamiBeken Beşiktaş, Ceml Praşova, M. Şevket Erzurur., Ismail Hakkı Lüleburgaz, Ahmot Hilmi Istanbul, Hayrettin Ham », Kemal Ortaköy, Sedat Demirt:.ş Gümülcüne, Lütfi Edirne, Tabir lastanbol, Yekta Erzurum, A. Hamdi Prezrin, Abdullah Çarşar- ba, Salp Trablus, Hayrettin S- lânik, H. Sabri Manastır. TAKVİM Gün CUMA 31 30 AĞUSTOS 935 117 — Arabi 1354 | — Rumi 1851