27 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

27 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Habeş Davası !Resimlı' Makale ak BONE POBTA' ; B Tabit Hayat W Tabil hayat, tabiat içinde geçen hayattır. Şehirler büyüdükçe, şehirlerde yaşayan- Sava 3 sataane g——— —— S Sözün Kısası lar tabiatton uzuklaşmış, tabil yaşayış tarzlarını kaybetmişlerdir. Şehirde tamiz hava | temiz su, temiz süt bulmak, aakin ve temiz yaşamak kolay doğildir. Şehir hayatı, İnsa- Fazla Müstemlekeler nın sonradan kurduğu sun'i hayattir. D d İnana tabiatten uzaklaştıkça, tabii olan karakterlerini de kaybediyor. Birçok kötü- Tevazu 'avasıdır lükler öğreniyor, kötü huylar ediniyor, hatti tabit ina, lmaktan çıkıyor. —— —i talya - Habeş anlaşmazlığı, Afrikada kalan son iki yerli müs« takil devletten birinin hayatına daha nihayet verecektir. ister olsun ister olmasın, bugünkü buhranın neticesi budur. Afrikanın haritası hep Avru- pada yapılmıştır. Şimdiye kadar bütün Afrika, Avrupa endüstri memleketleri arasında paylaşılmış, hududlar çizilmiş, fakat bütün bunlarda Afrikalıların reyi sorul- mamıştır. Bugün de Habeşistanın mu- kadderatı Romada, Cenevrede, Londra veya Pariste müzakere edilmektedir. Adis Ababada olup biteri düşünen bile yoktur. Fakat Avrupada yapılan hari- tayı yerinde tatbik etmet |âzim geldiği zaman yerliler var olduk- larını göstermeye kalkmış, ve her Istilâ iyi fena bir harple ve kanla Harp | Onun içindir ki Fransız Filezofu Jean Jaoh Rouası tablate dönmelerini tavsiye etmiştir. Tabiat iç! hayal medenilerin tuarruzuna uğramasalar her halde bizden daha mesuttu: maya meebursanız, senede birkag ayını olsun tabiat içinde geçirmeye ç: insatılara mesal olmak iç; n bu İnbanla: Şehirde yüş Ek- Ta W Biz Türklerin fazla tevazu gös- termek âdetimizdir. Kencimizl herkeşten, dalma küçük ve hakir görmeğe meylimiz vardır. O ise ki, bunu yapmakta hata ediyoruz. Amma kabahat bizde değil, Bu günlere erişmezden evvel geçir- diğimiz devirlerde, bizl bize öğ- reten olmadı. Biz kendi varlığı- mıziın, kendi değerimizin, kendi kabiliyetimizin cahili olarak, bi- gânesi olarak yaşadık. Kendi ta- rihimizi Hamerden, coğrafyamızı Foncinden, hattâ edebiyatımızı bile Ingiliz Gibb'den öğreniyor- duk. Dilimizi Arapça ve Farsça: dan kurtaramıyorduk. Musikimiz mavaldan bozma idi, Mimarimiz, ressamlığımız devede kulak kabi- Hndendi. Halin miskinliği içinde, mazimizin azametini unutmuştuk.! Dediğim fazla ve lüzumsuz te- vazu bize, bu dediğim kötü de- Açıkta Kalan Talebe Yerleştiriliyor |Beyoğlu Gençleri- nin Bilgi — Şubesi yapılabilmiştir. Son bir asır içinde Afrikanın cenubunda Zulular, batıda Aşan- tiler, şimalde Sudanlılar ve Faslılar virlerden miras kaldı. Halbuki, biz çok büyük bir ! ulus, çok Gönemli bir kütleyiz. | Tarihlmiz, bütün tarihlerin Üze- gncak kuvvet ve silâhla esir edi- lebilmişlerdir. Fransa Cezalr, Tu- nus ve Fası işgal edinceye kadar genelerce uğraşmış, birçok kan dökmüştür. Ispanya — Riflerden şiddetli mukavemet görmüşlür. Bugün de, Habeşistanın hari- tası Avrupada yapılmaktadır. Fa- kat bu harita tatbik edileceği zaman İtalya herhalde büyük fedakârlıklara katlanmıya mocbur olacaktır. * Habeşistan — istilâsının — ikinel bir manası daha vardır. Bütün Afrikada müstakil ka- mış ikl devlet vardır: Habeşistan ve Liberya, Italyanın Habeş'stanı ortadan kaldırmıya teşebbüs etmesi, değil yalnız Afrikayı, yarım müstemleke veya müstemleke halinde yaşayan bütün milletleri derinden alâka- dar etmiştir. Habeşliler Hiristiyandırlar. Öyle olduğu halde, Afrikada ya- şayan Müslüman — milletler bile Habeş tarafını — tutmaktadırlar, Istiklâllerine âşık olan Araplardan binlercesi Habeşistan ordusuna gönüllü yazılmıya taliptirler, Hattâ Mısırlılar, Hintliler bile Habeşis- tana yardıma hazırlanmaktadırlar. Habeşistanın uyandırdığı alâ- ka yalnız Afrika ve Müslüman milletlere münhasır da değildir. Japonya bile Habeşistandan yana olduğunu ilân etmiştir. Demek ki Italya - Habeş an- Taşmazlıği belki beyaz ve siyah arklar kavgasını değil, bütün ya- rim müstemleke ve müstemleke- ler halkının emperyalist devletlere karşı olan gizli duygularını da meydana çıkarmıştır. Bütün — geri — memleketlerde emperyalizme karşı için için ka nayan İsyan Habeş harbi vesile- #ile kendisini göstermek imkâ- mını bulmuştur. İşte Ingiltereyi en çok kuş- kulandıran hâdise budur. Ve Avrupayı en çok - düşün- dürecek mesele de budur. Eelediyede İş Saatleri Değişiyor Belediye dairelerinde 1 Teşri- mlevvolden itibaren mesaf saati değişmektedir. İşe sabahleyin 9 da başlanacak, 12 den 13 e kadar Böğle paydosu, 13 den beşe kadar — da | mesalsi yapılacaktır. — Bu yıl Tstanbulda açıkta kolan 1800 talebenin yerleştirilmesi işile uğraşan enspektör Tevfik ve Mehmet Ali, çocukların yeni açı- lacak okullara ayrılmasına dün başlamışlardır. Yeni açılacak İnönü okulu, Gaziosmanpaşa — okulu binasına taşınarak, genişletilecek ve bura- ya 350 talebe yazılacaktır. Kumkapıdaki okula 1se 500 talebe yazılacak, diğer gerl ka- lanlar da Kadıköyündeki okula yerleştirileceklerdir. Inönü ve Kumkapı okulları birinciteşrinin ilk yedi gününde ve Kadıköy okulu da birinciteş- rinin sonlarında derslere başlı- yacaktır. Eski Elbiseler Nasıl Satılacak? * Kapalıçarşının bir. kısmi ile Bitpazarlarında, Sandal bedeste- ninde eski ve kullanılmış elbiseler satılmaktadır. Uray, bu elbiselerin sari bastalıkla ölen insanların sırtından çıkmış olmasını gözö- nünde tutmuş ve Uray etüv evinde fenniğ — temizliği — yapılmadıkça bunların satılmasını yasak etmiştir. Etüvden geçmiş olan elbiselere Uray tarafından bir kâğit yapış- tırılacaktır. . Sarhoş Denize Yuvarlandı Kurtarıldı Haçik'oğlu Andon adında bir genç kendini bilemiyecek dere- cede sarhoşken Tarabyadan bir sandal tutarak denize açılmı sandal içinde de ayağa kalkaral en yüksek sesile nara atarken denize — yuvarlanmıştır. Etraftan yetişenler Andonu — güç halle ölümden kurtarmışlardır. Kültür Direktörü Dönüyor Üç gün evvel Ankaraya giden şehrimiz Kültür direktörü yarın dönecektir. Direktör, bütün ilk ve orta tedrisat kadrolarını da beraberinde getirecektir. sekteye uğramış gibidir. Buna kargılık olarak Bulgaristanın Almanyaya yap- lümat verilmektedir. yüzde doksunı Alman- yayadır. Bulgarlatandan yumurta Ihraç edem biltün Ihracatçı» İSTER İNAN İSTER INANMA! tığı yumurta ibracatı hakkında şu *Bulgarlatanın yumurta Ihracatı: İSTER İNAN Bir müddettenberi Almanyaya yumurta ihracatımızın yolunda gitmediğinden dolayı şikâyetler işitip dururuz. Almanyaya gidecek yumurtalar burada bir Alman mümesiline teslim edildiği ve sevkiyat © kanalla yapıldığı için yumurlalar çürümekte ve Almanyaya vak- tinde vımımıkkd_ız_.deı yüzden yumurta — ihracatımız Oda başkanı Ticaret Odaları Kaldırılıyor Geçen yıl Ankarada yapılan odalar kongresinde bazı lüzumsuz ticaret — odalarının — kaldırılması kararlaştırılmıştı. İstanbul ticaret odası da lüzumsuz odalar meya- nında görülmektedir. Ticaret oda- sının yapmakla mükellef olduğu işlerin hemen cümlesi Türkofisi tarafından yapılmaktadır, bunun için Istanbuldaki Türkofisin biraz daha genişletilmesi ve ticaret odasının kaldırılması İçin incele- meler yapılmıya başlanılmıştır. İdare Heyeti Teplandı Ticaret odası idare heyetl dün toplantı yapmış, odaya ait günlük işlerini gözden geçirmiştir. Tramvaya Asılan Çocuk Yaralandı 8 yaşlarında Salâhaddin adın- da bir çocuk dün Galatasaray lisesi önünde bir tramvay arka- sına asılmış, fakat tramvaydan yere atladığı bir sırada da 2409 sayılı otomobilin önüne düşerek çarpılmıştır. Çocuğun — muhtelif yerleri yaralanmış, sol kolu kırık mıştır. İSTER Dört yıldanberi çalışmakta olan Beyoğlu Gençler mahfelinin bilgi Şubesine bağlı olan dil, muhasebe, elektrik, biçki dersleri bu yıl da - açılmıştır.. Dersler 18,30 dan sonra mahfel kurağında verilmektedir. Bu kurslar para- sızdır. ve yazılmak — İsteyenler hergün 14 ten 21 e kadar C, H. Partisinin — Beyoğlu — kolundaki mahfel kurağına başvurabilirler. Kanalizasyon İşleri Istanbulun kanalizasyon yapık mamış yerlerine — kanalizasyon yapılması, eskiden açıkta akarken sonradan Üstünkörü Üzerleri ka- patılmış olan lâğımların da beton kanallara Aalınması kararlaştırıl- mıştır. Bu arada Kadıköy ve Üsküdara da kanalizasyon yapı- lacaktır. Kadıköyde Kurbağalr derenla kanala alınması onaylan- mıştır. Bütün Istanbulda kanali- zasyon yapılması için 50 milyon lira harcanması gerektiğinden bu iş her yıl ayrılacak küçük paralar ile 25- 30 yılda yapılacaktır. Karışık Bir Kavganın Sonu Sarıyerde Münevver adlı bir genç kız, yanında iki arkadaşile beraber evlerine — gidiyorlarmış. Memduh ve Savmi isminde iki genç de bunlara lâf atmışlar, sarkıntılık yapmışlar. Münevverin kardeşi Hasip de bu tecavüzü görmüş, mâni olmak istemiş. Fakat gençler Hasibi dövmeye başlamışlar. Orada fıstık #satan Mehmet de 'komşu'uk gayretl ile Hasibi korumak - için — ortaya atılmış. O da mütecavizlere hi- cum etmiş. Bu arada polls ye- tişmiş. Mehmet polise de hakaret ettiği için Müddelumumlliğe veril: “mülştir. İNANMA! lar, Bulgarlatanda yumurta işi yapan kooperalifler ve hülküs met birer murahhas seçip Üç kişilik bir heyel vücude getire diler ve bu hayeti Almanyaya gönderek oradâ bir “Bulgar yu- murta bürosu;, açtılar. Bulgarlstandan Almanyaya gönderilen bütün yumuntalar yalrız bu bücoya sevkedilir, bu büre orada bunları satar, Parasını toplayıp Bulgar devlet bankasına göne derir. Bulgaristana Almanyadaki yumurta durumu hakkında telgrafla malümat verir. Bu suratle flatların düşmesine, malin bozulmasına, piyasanın fazla malla delmasına mahal verilmez. Bu teşkilât geçen #ene yapılmış ve Bulgar yumurta hracatı zapturapt altına alınmıştır. Bu sxyede de Almanya Bulgaristan için büyük bir yumurta pazarı olmuştur.,, * rinden, beş bin yıllık bir kıdemin ona bahşettiği azametle bakmak- tadır. Medeniyetimizin bütün die ğer medeniyetlere önayak ve örnek olduğu yine ©o tarihle sabittir. Dilimizin billar kadar berrak ve arık, zengin ve feyzli kaynağın- dan fışkıran birçok lehçeler türlü adlarla bugün cihana hâkimdir. İzbülbeyan — sıfatını kendine lâyik gören arapça, Türk dilinin tagayyüre uğramış bir mahsulün« den başka birşey değildir. Garp dillerinin çoğu da böyle., Buna rağmen, bu göz kamaş- tırıcı hakikatlerden hâlâ şüphe edenler, * acaba? ,, diye içlerini kurtlara yem eden zayıf imanlılar görüyorum. Onların bu fazla te- vazuu yerinde değildir. Zamanı geçmiştir. Bugüne bugün, Türkün önemi, Unü, değeri, düşmanların bile kafalarına dank demiştir. Bunu artık kendimiz de iyice Yol Parası Kolayca Alınacak Gelecek Yıl Mahalle Mü- messillerine Lüzum Kalmıyacaktır 'Yol parası mükelleflerini.tes- bit eden mahalle mümessillerine tesbit ettikleri her lsim — başına dört kuruş verileceği yazılmıştı. Mahalle mümessilleri Ücret ala- caklarını bildikleri — için îx myretkeşlik etmişler, rastgel lı'ııî' ıd:ı.ıı mükellef olarak yaz- mışlardır. Evvelce de yazmıştık, Mahalle mümesslilerinin yol para- sile mükellef — tuttukları içinde kadınlar ve hattâ köpekler bile vardır. Bu mümessillerden buılırıdüo aşını geçmiş, beş çocuklu oldu- ıu" n.kçınunııı yol vergisinden muaf tutulmuş - olanları bile mü- kellefler meyanında göstermişler- dir.. Şimdi bu adamlardan para hstenmekte ve biçareler, kanunun kendilerini muaf tuttuğu bu ver- iyi vermemek - için İstidalar ya- f.f.ıı kapı kapı dolaşmaktadırlar. Gelecek yıl yol mükellefleri- nin mahalle mümessillerine tesbit ettirilmemesi, nüfus veya asker- lik dairelerindeki adreslerle be- lediyenin bu yıla ait kayıtların- dan İstifade edilerek — belediye memurları tarafından tesbit edil- mesi kararlaştırılmıştır.