9 Ekim 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

9 Ekim 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Waş vadisini geçmeğe mecbur olacak- Manda güçlüklerle karşılaşmağa başla- Bovadan Adisababaya giden yolu takip 9 Birinci Teşrin Hergün 'abeşistanda 'arp ki Yıl Sürebilir * İtalyanlar daha şimdiden Habeşis larımı söylüyorlar. Dün, bu güçlük- in gün geçtikçe artacağını ve içeri ildikçe mukavemet edilmez bir ye- alacağını anlatmağa çalıştım. Mo- ern silâhlarla müstemleke harbi yap- un güçlüğü üzerinde durdum. Bugün size bu hususta benden da- salâhiyettar bir zatın fikirlerini nak- eğim. Bu zat Driberg adlı bir İn- ilizdir. On beş sene Habeşistanın ahtelif kısımlarında yaşamıştır. Yer- rle haşır neşir olmuş, Habeş dili- öğrenmiş bir adamdır ve Habeş me- lelerinde en büyük otorite olarak ta- mıştır. Bu adam İtalyan ordusu - n Habeş topraklarında uğrıyacağı bü in güçlükleri herkesten iyi biliyor ve erkestesn iyi anlatıyor. K Bu zat diyor ki: «İtalyanın lehine kaydedilebilecek okta: İyi yetişmiş, her şubede son de- &ce kemale ermiş bir orduya sahip ol- dır. Assab üssüne dayanan iki yüz yare; bol mühimmat; nakliye işle- hi tanzim için mütehassıs fen heyet- Ötri, makine bakımından İtalyan ordu- ma diyecek yoktur. Yalnız insanca, t _')'lh ordusu insanı biraz düşündüre- ir. Habeş ordusuna gelince, bu ordu, !Çilm ve İsveç zabitlerinin yetiştirdik- tti mahdut kıt'alar bir tarafa bırakı- a, gâyri muntazam bir ordudur. ühimmatı eksiktir. Topu yoktur; a- iretler birbirine uymıyan ayrı ayrı si- lar kullanmaktadır. Fakat Habeşli- de arazi ve iklim bakımından İtal- fanlardan daha iyi vaziyettedirler. «Habeşlilerin en büyük kuvveti, neviyatlarının çok yüksek oluşu - ör. Haksızlığa uğramış olmak azabı, üllümın ve hıristiyan bütün Habeş- Ti birleştirmiştir. Harp bir defa hı- 1 aldıktan sonra İtalyanlar makine tünlüğünün büyük bir kıymeti ol- hadığını göreceklerdir. * «İtalyan tayyareleri Adovayi, Adisa- bayı, Hararı bambardıman edecek '_ erdir. Fakat harp ilerleyip te ordular üksek dağlara tırmanmağa başlayın- tayyarelerin kıymeti kalmıyacak - ir. Zehirli gaz dağlık ve ormanlık yer- 'de faydasızdır. Yol ve düz saha bu- ı_ym-aklfın için nakliye kolları da tliyemiyecektir. İklim- ve tabiatin ..nliı'zi İtalyanlara büyük zayiat ver- lirecektir. ş Onun için İtalyanların menfaati har- Bin başlangıcında parlak muvaffaki - tlerle yerlilerin gözünü korkutmak e düşmanıın maneviyetini bozmaktır, Bunun için ilk yapacakları iş Adovayı naktır. Habeşliler ehemmiyet verme- likleri için İtalyanlar bu şehirde çok Hukavemet görmiyeceklerdir Habeşli- t Gondar ve Sokataya kadar çekile- tek ve İtalyanları buradaki dar boğaz- da bekliyeceklerdir. İtalyanlar A - derek ilerlemeğe çalışacaklar, fakat Burada gece gündüz sağdan — soldan ücumlara uğrıyacaklardır ve bu yolu üç geçeceklerdir. Şarkta Harara taarruz . edilerek de- İniryolu elde edilmeğe - çalışılacaktır. | 'akat burada Danakil çölünü ve Ha- rdır. Bu yolda da dağlardan yan hü- mlarına maruz kalacaklardır. Onun ân bu harekât hiç olmazsa altı ay sü- cektir. Binaenaleyh muntazam cephe harbi | Pek az olacak ve Habeşliler daha ziya- | münferit müharebelerle düşmanı | SON POSTA Ayvrupa medeniyeti, müstemlekelerde — çalışanların fazla sây koymetlerinin birikmesile kurulmuştur. Afrika'ı ve Aszsyalı çalışmış, bunu Avrupalı onun elindea yok pahasına alarak Fazla kıymetle satmiş ve aradaki bu farktan bugünkt —Avrupa — medeniyetinin onun çalışmasını istismar ederek geçinmiştir. Bugün Afrikada Habeş topraklarında, dökülen kan W Başkaları İçin Çalışanlar B yine bu maksatla dökülmektedir. Avrupalı, Habeş top- raklarını latilâk ederek oradaki yerlileri kendi servet ve refahı için İstlemar etmek hevesine düşmüştür. Yerliler ve diğer Avrupalılar buna razı olmadıkları için silâba Bu kavga Hi Kuvvetli olmayan aat mecburiyeti hasıl olmuştur. böyle köle olmuştur. Köle o'mumak için kuvvatli olmak lâzımdır. ——— — — ——— —: Italya Yurdumuzdan Mühim Mikdarda Arpa, Yulaf, Hayvan Alıyor Feshane Fabrikasına da 20 Bin B;faniyğ Siparişi Verdi I Buyüzden yurdun her tarafında hububat fiatları di Ankara, 8 (Özel) — Müddeti yakında bitecek olan Iİtalyanlar ile aramızda ticaret andlaşmasının yenisi için Türkofis hazırladığı projeyi dış bakan- lığına vermiştir. Ihracat limanlarımızdan gelen haberlere göre son durum dolayısile İtalyaya arpa, yulaf, hayvan ihracatımız mühim miktarda çoğalmıştır. yükselmiştir. ! Italya ayrıca fesane fabrikasına 20 bin battaniye sipariş vermiştir. Tüccarlarımızın vaziyetin anormab liğinden İstifadeye kalkışmamaları ve Italya — ile münasebetlerimizin meriyette olan anlaşma esasları içinde cerayanı temin edilmiştir. Sovyet Spor- cuları Geliyor Moskova, 8 (A.A.) — Elli futbolcu, güreşçi, tenisçi ve İIskrim- elden mürekkep bir spor heyeti bugün Türkiyeye hareket etmiştir. Yanlarında beden terbiyesi yük- sek meclis başkanı B. Mantsev bulunmaktadır. Kendilerini istas- yonda Moskovanın Spor kurumla- rı erkânı ve gazeteciler. uğurla- mışlardır. Türkiye İle Sovyet Rusya Ara- sındaki Kültür Birliği Moskova, 8 (A.A.) — Prav- da gazetesi son seneler içinde Türkiye ile Sovyet Rusya arasın- da çok sıkı kültür bağlarının ya- ratılmış olduğunu ve iki memle- ketin büyük halk yığını İçinde geniş bir spor harketlerinin ya- şamakta olduğunu yazdıktan son- ra diyor ki: *“Türkiyede büyük bir. spor hareketi gelişmektedir. Diğer bü- tün sahalarda olduğu gibi bu sa- hada da yeni Türkiye ile Sultan- ların eski imparatorluğu arasında hiçbir mukayese yapılamaz. A türk ve İmönü vücut terbiyesine büyük bir dikkat gösteriyorlar.,, Gazete yazısını şgöyle - bitir- mektedir: “Türk atletlerile karşılaşma- bozmağa çalışacaklardır. Ve bence İtalyanlar Habeşistanda hiç olmazsa iki sene uğraşacaklardır.» 1STER İN Bursa su gehri olarak tanınmıştır. Her tarafından garıl garil sular akar. Öyledir amma, Bu bir Bursalının anlattıkla: “ Bursada akar su — muslukları, verdir amma, su yoktur. H kesllir. Sabahleyin yataktan su bekle, Geçen gün bizimkiler çamaşır yıkayacak İSTER suz gehirdir. İnanmazsanız ı dinleyiniz: yağmur yağınca su alktın mı, İşin yoksa Yunanistanla Yapı- lan Yeni Anlaşma Mer'iyete Girdi Ankara, 8 ( A.A ) — Türkofis Başkanlığından: £ — Türkiye ile Yunanistan arasındaki 30 İlkteşrin 1930 tarlhli ikamet, ticaret ve seyrisefain mukavelesine zeyl olmak Üzere 26 Eylül 1935 tarihinde Atina'da imzalanan avenant'ın | İlkteşrin 1935 tarihimden itibaren muvak- katen — mer'iyete girmesi İcra Vekilleri Heyetinin — 2/10/1935 tarih ve 2/3314 sayılı kararna- mesile. 2 — Türkiye ile Yunanistan arasında 26 Eylül 1935 tarihinde Atinada imzalanan clearing anlaş- masının | İlkteşrin 1935 tarihin- den itibaren meriyete girmesi icra vekilleri heyetinin 2-10-1935 ve 2/3 303 sayılı kararnamesile onan- mıştır. ü larında — sporcularımıza - başarı l'ır dileriz. Bu başarıyı dost Türkiye sporcularına da dilemekteyiz. Ünkü bu karşılaşmada yenen ve yenilen olmyacaktır, Iki dost ekip aldıkları puvan- ların sayısı her ne olursa - olsun asıl aazançları Sovyet Rusya - ile Türkiye Cumuriyeti arasındaki sağlam dostluğu kuvvetlendirme- lerl olacaktır. ,, AN İSTER olmuşlar, boruları, yolları | Bursada miş » İNAN İSTER İNANMA! Telatmışlar, © sırada yağmur yağı Artık bizlmkiler eli yağmur suyu toplamıya başlamışlar. Yağmur yağınca su akmarz, kumlu olurmuş. Sebebi de depoda sürgeç olmaması imiş. Kumlar su yolunu tıkamasın diye suyu keserler- INANMA! Buğday Yükseliyor Ankara 8 (Özel) Siloların buğday alım satımı çok yavaşlamış- tır. Buna sebep piyasaların yüksel- mesidir. Gelen haberlere göre, Ka- radeniz sahilinde bilhassa Samsun havalisinde ihtiyaç fazla olduğun- dan buraya mühim miktarda buğ- day gitmektedir. Ayrıca Mersin li- manından yabancı memleketlere ihracat ta yapıldığından Ziraat ban- kasına yapılan satış durmuştur. Yunanistanda Krallık Ne vakit Kurulacak Atina, 8 (A. A.) — Ulusal kurumun Perşembe günkü top lantısında kralcıların — bir takrir vererek kraliyetin hemen lade- sini isteyecekleri rivayeti dolaş- maktadır. Başbakan Çaldaris kralcılığı ancak geneloydan, — sonra İade edeceğini söylemi, Memol Seçimini Almanlar Kazanıyor Memel, 8 (A.A.) — D. N. B. afansına göre rey kâğıtlarının tasnifi yarın akşam bitecektir. şimdiye kadar elde edilen neticeye göre Alman listesi Litvanyalıların listelerine galebe çalmaktadır. çamaşırcıyı — çağırmışlar. Tam glamış. Sular da kesiliniş. tenekeler oluk - altlarında çönkü yağmur yağınca sular a) Sözün Kısası Hoş Geçinmek.. Ek- Ta Pek yaşlıların iyice hatırlarında ol- sa gerektir. Bizler hayal meyal hatır- larız. Yeni nesil ise galiba hiç bilmez: Eskiden, aile ahengi denilen bir şey vardı. Ev, kutsal bir bucaktı. Onun - bir başkanı; başkanın bir de can-yoldajı İslardu. Bunlar etraflarına — oğullarını, |kızlarını, damat, gelin ve torunlarını toplarlar, cıvıl cıvıl, mes'ut bir muhit içerisinde günlerini tamamlamaktan haz duyarlardı. Evin kurumunu bozmak âdeta bir cinayet sayılırdı. Ölen başkanların ye- rine başkaları kaim olur ve aile ahen- gi devam ettirilirdi. Bu kadar kalabalığın arasında hoş geçinmeyi temin eden bir takım an'n- neler, babadan oğla, oğuldan — toruna ayni kuvvetle, ayni hürmetle intikal ederdi. Konu, komşu, bildik, dost arasın - da da güzel rabıtalar olurdu. Bu ra- bıtalar da göbekten göbeğe geçerdi. Baba dostu, eski hukuk.. Bunlar ne iyi, ne kıymetli şeylerdi! Bu dostluk- lara, bu sevgilere en kara günleriniz: de, başınızın en dar olduğu zamanlar- da güvenebilir, bunların mevcudiyeti: ni bilmekle kalb kuvveti bulurdunuz. Zaman bütün bu şeyleri yok etti. Ev dağıldı, ailenin üyeleri dayanılmaz bir «merkezden uzaklaştırıcın kuvve- tin cazibesine kapılarak baba yurdun- |dan ayrılmayı esas bellediler. Evlât e- |beveyne, kardeş kardeşe, sırasına gö- re düşman kesildi. Hele dostluk, o gü- zel şey, o kıymetli mevhibe büsbütün İyok oldu, kırklara karıştı.. Sanki insanlığın esası biribirini ye- mek, biribirinin gözlerini aoymakmış! Geçenlerde, sözünü sakınmıyan bir Çaşinam ile bu bahis üzerinde görüşü- yordum, Yukarıdanberi yazmış olduk- larımı ona da söyleyip, mütaleasını sordum. Yarı müstehzi bir tavırla: — Biz, dedi, saygılı insanlarız.. Bü- yüklerimizden ne görürsek onu yapa- rız.. Baksana devletlere! Kral Zogo'nun Yıldönümü Kutlulandı Tiran, 9 (Özel) — Arnavutluk Kralının yıldönümü dün büyük törenle kutlulandı. Ecnebi âîrkıtlır İçin Yeni ir Formül Ankara 8 (Özel) — Ecnebi şirket ve firmaların temettü ve kârlarına larına gönderecekleri para yerine memleketi içinden milli mahsulleri- l miz ve ham maddelerinden almaları |hakkında yeni bir formül hazırlan- maktadır. Ankara Hukuk Fakültesine Talip Çok| Ankara 8 (Özel) — Ankara Hu- kuk Fakültesine bu yıl pek çok mü- racaat vardır. Kayıtların başladığı 1 birinciteşrindenberi müracaat e- denlerin sayısı 300 sayısına varmış- tır. Fakülte bu yıl 40 leyli talebe ala- caktır. Halbuki leyli omlak üzere müracaat edenler 150 kişidir. Fakültede ikmal imtihanlarına 11 birinciteşrinde, tedrisata 1 ikin Okuyucularımıza Altncı — ve yedinci sayfalarımızı İtal- ya - Habeş harbinin pek fazla olan tafsilâüna tahsis ettik. — Bu sebeple Ankaradan, diğer şehirlerimizden ve memleket dışındaki merkezlerden al- dığımız son telgraf ve radyo haberle- rini bu sayfaya koyuyoruz. — Beşinci sayfada da mutat üzere harici haber- leri bir arada okuyacaksınız. mukabil dışarıda bulunan hissedar- ,