12 Ekim 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

12 Ekim 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

12 VBiılnfl_Tcçrln —— Hergün Cümhuriyet — İstidatları Sokakta Bırakamaz «& — Birkaç gündür Habeş harbi ve Av- rupa buhranı bize kendi işlerimizi u- nutturdu. Bugün de biraz kendimizle meşgul olalım. Mektepler açıldı. Açıkta kalan ta- lebenin çoğu yerleşti. Fakat bu sene yeni bir hâdise ile karşılaştık: Mühendis mektebine 20 talebe alı- nacaktı, 250 kişi müracaat etti. Nafia fen mektebine 15 kişi alına- caktı, 300 kişi müracaat etti. Kız muallim mektebine 14 kişi ah- nacaktı 160 kişi müracaat etti. Mülkiye mektebine 25 talebe alına- caktı 150 kişi müracaat etti. Geceli ve bedava bütün yüksek mekteplere müracaat edenlerle kabul edilenlerin nisbeti yüzde ondur, Ta- lebe çok, fakat bütçe dardır. Yatılı lise ve orta mekteplere bu sene 200 talebe alınacaktı, yalnız İs- tanbuldan 2000 talip çıktı. Demek ki memleketin yatı mektep- lerine ihtiyacı vardır. Bizde yalnız tah- silin mecburi olması kâfi değildir, o- kumak ve yetişmek istiyen fakir ço - cuklara tahsil imkânıniı vermek lâzım- dır. Bu, şüphe yok, bir bütçe meselesi- dir. Fakat her halde-Kültür Bakanlı- ğinın yeni bir varidat ve tahsil siyase- ti gütmesini âmirdir. Biz bu işte de Rusları taklit etmeli- yiz. Rusyada bütün çocukları bedava okutmak için ne yapıyorlarsa biz da onu yapmalıyız. Yoksa okumak isti - yen talebenin yalnız yüzde onunu ye- tiştirmek, —ihtiyaca cevap vermekten çok uzaktır. Merdivenlerde Uyuyan Çocuk Yatı mekteplerine müracaat eden kimsesiz, fakir çocukları arasında in- sanı heyecan ve teessüre sevkeden müstesna zekâlı olanları da vardır. Bunlardan bir tanesi Ankarada mu- siki muallim mektebine girmek istiyor. Adanadan, Ankaraya kadar bazan ya- yan, bazan trende, bazan otobüste gün- lerce yol alarak geliyor. Ankarada ya- tacak yeri, müracant edecek — kimsesi yoktur. Sora sora mektebi öğreniyor ve gelip kaydolunuyor. Akşam gide- ceği yer olmadığı için mektebin mer- divenlerine uzanıp uyuyor, Bir iki ge- ce sonra bu hal dikkati celbediyor, mektepte yatmasına müsaade — olunu- yor. Müsabakaya giriyor ve kazanınca geceyi piyanonun önünde yatarak ge- çiriyor. Bu çocuk, bütün bu atılganlığı, ce- faya katlanışı ile de, yarının büyük kabiliyetlerinden biri olduğunu — isbat ediyor. Belki yarın operamızı bu ço- cuk yapacaktır. Fakat bu çocuk bu a- tılganlığı ile dikkati ve merhameti üze- rine celbetmeseydi, belki de müsaba- kayı kazanamıyacak, ve sokakların ço- cuğu olacaktı. Hu Cumhuriyet rejimi istidatları sokak- larda süründüremez. Bunlara inkişaf imkânı vermek rejimin prensip borcu- dur. Onun için kültür - siyasetimizi de- Gştürmek Hanmdır; Türk-Macar Ticaret Andlaş- ması Temdit Edildi Ankara, 11 (A.A)— Türkofis başkanlığından: 1 Birinci teşrin 935 tarihine kadar uzatılmış olan Türk- Macar ticaret andlaşmasının 15 birinci teşrin 935 tarihine ka- dar 15 gün daha uzatılması İcra vokilleri heyelince ananmıştır. Resimli Makale 50 bin tonluk gemi batar, fakat sandahı sizl kurtarır. lasan büyük işlerden, büyüh tehlikelerdön muvaffa. bir sademe onu batırmı kıyetle çıkar da küçtük gelebilir. ve böyle bir felâket &: güvenilemiyeceğini xanmettiğiniz. mütevazı bir el sizi kolunuzdan yakalar ve kurtarır. Tehlike karşımında maddi büyüklüğün yoktur. İnsan hayatta en küçük kuvvetleri bile ihmal onun küçük bir küçüğü olmar. kâfi biç ummadığınız, ehemmiyeti yetişebileci ek mecburiyetindedir. Kuvvetin büyüğü er kuvvetin yerine göre rolü ve ehem- miyeti vardır. Büyük kuvvetler Iflâs ettiği zaman küçük kuvvetler yardımımıza yetişebilir. İşte bu resim, su almıya başlayan ve batmak üzere bulunan harap büyük bir gemidekileri küçük bir sandalın masıl kurtardığını, yani küçük kuvvetlerin bazan kendinden büyüklerin yardımına inl göstermek için yaptırılmışlır. Yeni Yunan Kabi- nesi İş Başında Atina, 11 ( A. A.) — Bütün Yunanistanda son hükümet ve rejim değişmesinden sonra tam bir süökün hükümfermadır. Yeni kabine kıral naibi General Kon- dilis tarafından şöyle kurulmaştur: Başbakan: General Kondilis, Asbaşbakan ve Dış Işleri Baka- nu Teotokis, Sü Bakanı: General Papagos, Hava: General Nikola- dis, Bahriye: Amiral Dusmanis, Münakalât: Mavromihalis, Ulusal Ekonomi: Darvaris, Iç İşleri: Sa- hinas, Tüze: B. Yannopulos, Ta- rim; Skaloros, Sosyal Bakanı: Atinayenis, Finans: Papatanasi- yu, Kültüre B. Turkovasilis. 5 Atina, 11 — Dün ulusal assam- blede yeni hükümaetin tahlif töreni yapılmıştır. Müteakiben hazırlanan hükümet beyannamesi okunmuş- tur. Bu beyannamede cümhuriyet rejiminin lâğvedildiği, geneloyun 3 ikinci teşrinde yapılacağı, kral nalpliğinede General Kondillsin getirlidiği bildirilmiştir. Yeni Hükümet Zaymise Yoşekkür Etti Balgrat, 11 (A.A.) — Avala ajansının “Atinacab öğrendiğine göre, B., Kondilis ve Teotokis, eski camur başkanı B. Zalmisi ziyaret ederek ifa ettiği hizmetten dalayı kendisine teşekkür etmiş- lerdir. Maksimos Yuna 2istanı Temsilde Devam Edecek ——— SON TELGRAF HABERLERİ Kamutayda Afgon İşi Görüşüldü Ankara, 11 (Özel ) — Afyon kamutayın bugünkü toplantısında saylavı Berç Türker'in afyon satışı — hakkında — yapltığı — so- ruya ekonomi bakanı Celal Bayar verdiği cevapta bu İşle alâkadar diğer devlet dairelerile görüştük- ten sonra cevap vereceğini söy- lemiştir. Bundan sonra Halkevleri için getirilecek sinema ve radyo ma- kineleri ile teferrüatının muamele ve oktruva vergilerinden İstisnası hakkındaki — kanunun — birinci maddesini tefsir eden fıkra mü- zakere ve kabul edilmiştir. Kamutay Pozartesi günü top- lanacaktır. ererenecen: renildiğine göre B. Maksimos ye- ni kralcı rejimde de Yunanistanı Cenevrede temsil etmekte devam edecektir. Krala Tebliğat Yok Londra, 11( A, A. ) — Reuter ajansın öğrendiğine göre eskl Yunan kralı Jorj geuneral Kondi- Histen doğrudan doğruya hiç bir tebliğ almamıştır. Eski Kral Ve Hanedanı Yünan Tabliyetine Alındı Londra, 11 j Özel) — Cüm- huriyet rejiminin ilğası üzerire eski kral ile hanedanı Üyelerine Cenevre, 11 (A. A.) — Öğ- | Yunan tabiiyeti verilmiştir. İSTER İNAN Harpte tayyare'erin iki rolü vardırı. Ya latikşaf ya- par, ya Lomba atarak düşmanı hırpalar. halyanlar da Habeşistan barbinde en çok bu yenl harp vasıtamına güveniyor. Ordu hbarekete geçmeden evvel tayyarelerle istikşaf yapıyor, önde bulunan şehir- leri bombardımza ediyor, ordu ondan sonra - İlerileyor. Bu, harp eden ordu için tabii görülür. İSTER İNAN İSTER İSTER İtalyan Bankasının İhtiyat Akçesi Milâno, 11 (A. A.) — İtalya bankasının 30 eylül tarihli bilân- çosunda görüldüğüne göre, altın ihtiyat akçesi 4,25 milyar liretten 4,33 milyar lirete ve kıymetler Ihtiyatı da 392,53 milyondan 417,93 milyona çıkmıştır. Tedavüldeki evrakı nakdiye de 15 milyarı geç- Üzüm Fiatı Yükseldi Ankara, 11 (ALA) — Bize bildirildiğine göre, Izmir piyasa- tında Üzüm fiatları İki günden beri muntazaman yükselmektedir. Bu yükseliş nisbeti kiloda yirmi paradan bir kuruşa kadardır. Bu terefftln — sebeplerine — gelince, dividant karşılığı Üzüm kurumun- dan mübayaatta bulunarak — bazı moemleketlere göndermek - tekli- finde bulunan başlıca şirketlerla alacakları Üzüm karşılıgı dışardan bazı maddeleri memlekete sok- mak için biribirini takip eden müracaatları ile Türk üzümünün kalite farkı ve Noel hazirlıkları» min başlaması dolayızlle isteklerin artması da bu yükselmeye sebep olmaktadır. Fındık Kongresi Ankara, 11 (ALA,) — Fındık kongrası komlsyonları bugün tet- kiklerine mevzu teşkil eden me- seleler Üzerindeki — çalışmalarını bitirmişlerdir. Konogre genel he- yeti, yarın ekonomi bakanı Celâl Bayarın başkanlığında toplanarak komisyonların elde ettikleri ne- ticeler Üzerinde görüşecektir. Ekonoml bakanı Celâl Bayar fındık kongresi üyeleri onuruna Anadolu kutübü salonlarında bir çay şöleni verecektir. İNANMA! Fakat İıılyınlu bu defa Aduvayı bombardıman ederken üÜzerinde kazıl haç işareti bulunan binaları ve bu arada hastaneyi de bombardıman ettiler, melerin bombardıman edilmesi harp kai muhaliftir, bu bombardıman onun için fena akis yaptı. Fakat İtalyan gazetelerini okuyunuz; biz Habeşlilere mermi, bomba, filan değil, erzak attık, diyorlar. INANMA! lelerina velki gün şehrimize gelmiştir. : Sözün Kısası Yahudilerden Ordu Ek- Ta Bir sübay arkadaşım anlattı idi: Harbi umumide, Kuzguncuklu Sa- lamonu askere almışlar. Gösterişli, gürbüz bir delikanlı imiş; topçuya a- yırmışlar. Bir gün, Çanakkale taarru- zunun başlangıcında, Arıburnunda, Salamonun mensup olduğu — batarya mevzi almış. Geceleyin, Salamonu, toplardan birinin yanınâ nöbetçi koy- muşlar. Nöbet değiştirme zamanı gel- miş, devriye bir de gitmiş, bakmış ki Salamon yerinde yok; top ta kendi kendine. Hemen başka bir nöbetçi di ken devriye çavuşu karargâha dönüp sübaya raporunu vermiş. Salamonu aramışlar, taramışlar, çadırın birinde bulmuşlar. Vaziyet vahim! Mevkii harpte va zifesini bırakmanın cezast büyüktür. Hemen Salamonu ' divanıharbe daya- mışlar, sorguya çekmişler. — Neden biraktın topu, be Sala- mon? — Efendim! demiş; söylüyeyim: Dü: şündüm: Düşmandan bir tek kişi ye lirsan, top ağır.. Nasıl olsa yotüuremez Yok, birkaç kişi yelecek olursan, Sa- lamonu öldürüp topu yotururler. Öy- le de böyle de faydam olmıyacak, ne diye durayım, dedim, yeldim!.. Dünkü postadan çıkan İtalyan ga- zetelerinde, Uluslar Sosyetesi İtalya- ya karşı zecri tedbirler almayı karar - laştırdığı takdirde, İngilterenin — Filis- tin hudutlarını müdafaa için Yahudi - lerden bir ordu kurmak niyetinde ol- duğunu okuyunca, aklıma bu hikâye geldi. Yahudilere karşı saygı ve sevgi bes- liyenlerdenim. Her devlet camiasının içinde bu zeki, çalışkan ve enerjik un- surün çok önemli ve faydalı bir rol oynadığını inkâr etmek aklımdan geç- mez. Fakat onlar kim, ordu kim?.. O tarakta bezleri olmadığını kendileri de teslim ederler. Şayet, kazara kurşun at. mak zaruretinde olsalar, metelikten başka hedef tanımazlar. Hele top at mak kat'iyyen işlerine gelmez. Hava oyunlarına ancak borsada cevaz gö türler. Hâsıh, Yahudilerden ordu yapmak, tereyağından köşk kurmağa benzer. En hafif ateşin yanıma sokulmayıgör sün, hemencecik eriyiverir.. Milli Mahsulümüz Hakkında Garezkârane Işaatta Bulu- nanlar Tecziye Edilecek Ankara, 11 (ALA)— Aldığımız bir haberde İzmir ticaret odası- mnın aşağıdaki kararı almış olduğu bildirilmektedir. “Borsa fiyatlarını kıracak ge- kilde alabez spekülâsyon yaparak memleketin yüksek menafiine mu- — gayir hareket edenler fiyatları ve rekolte hakkında yanlış malümat — yayanlar, ekonomik bir sebebe müstenit olmaksızın ulusal ürün değerlerinin behemehal düşeceği- ni haber vürerek dışardakl ahıcı- ların normal siparişte bulunmala- rına mani olan yine ulusal Ürün- lerimizin kaliteleri hakkında ga- rezkârane işaatta bulunanlar oda» lar kanununun beşinci maddesi mucibince oda İdare heveti ta- rafından tecziye edileceklerdr,, Bir İşçinin Parmakları Kesildi Hasköy fıçı fabrikası işçilerinden E- yüplü Mehmet sol elini makineye Iııp--! tırdığından parmakları kesilmiştir. ! Suriye Maliye EBakanı — Sariye Maliye Bakanı Hı_md.l Hince İ