22 Aralık 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

22 Aralık 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

Mubarriti: Freeman Wille Crofet Fakat niçin? Maksatları neydi? Kirkan- druz körferindeki buluşma için Frenş bir sebep tahmin edebilmişti. Fakat ondan ev- vel Tarn Bayda da buluşmuş olmaları onu tamamiyle şaşırttı. Bundaki maksadı bir türlü anlayamıyordu. İşin — içinde henüz sezilemeyen bir sır vardı. Yeni Bir İz Frenç bütün gece düşündü. Saatler- ©e sokaklarda gezindi. Fincan fincan kahve içti, yine düşündü, fakat hiç bir neticeye varamadı. Sabah olunca, aşağı indi. Yine ne yapacağını bir türlü kararlaştıramadı. Bu arada postacı gelerek kendizsine bir mektup uzattı. Frenç telâşla zarfı aç- tı. Mektup Irlanda polis baş müfettişi Reynidendi ve Londra — vasitasiyle gön- deriliyordu. Frenç rahat bir nefes al- dı. Reyni ona yeni bir iz gösteriyordu. Mektubun moali şuydu: «Hulâsası: Sir Con meselesin *Son yapılan tahkikata nazaran Sir Con'un takip ettiği gece Irlanda sahillerinde bir motörün — mevcudiyoti it edilmiştir. Bunun mesele ile a- lâkadar olup olmadığını bilmiyoruz. Herhalde bunun müfettiş Frenç tara- fından tetkik edilmesini muvafık gö- rüyorum, Bundan maada Glasgow' da bir meselenin tahkik edilmesini rica edece- ğgim, Şayet müfettiş Frenç, Glasgow'a kadar giderse, kendisine mülâki olmak Üzere ben de komiser Maklang'ı oraya göndereceğim. Orada her iki noktayı da başbaşa müzakere eder ve muvafık olan hattı hareketi tespit ederler.» Bu mektupa merbut, baş müfettiş Miçelden de bir tezkere vardı. Kendi- İki -Polis Müfettişi Yeniden Bir Takım İp Uçları Bulmuşlardı 22 /12/935 Genç kız gece yarısı yoldan bir otomobil geçtiğini söylüyordu. — Aşağı yukarı sabaha karşı iki buçukmuş. Çünkü o sıralarda saatin bir defa çaldığını, bir müddet sonra da üçü vurduğunu iyice duymuş. Frenç ayağa kaltı: — Dur bakalım Maklang, şu saat — işi- sinden bu mülâkatı, tensip ettiği ve|"! bir kontrol edelim, dedi ve gine ha- Glasgow'da bulunacağı günü bildirme- sini rica ediyordu. Bir Genç Kızın Anlattıklar, Zaten © sırada çıkmaza sapmış ©- lan Frenç bu mektubu ve bu haberleri büyük bir memnuniyetle karşıladı. Derhal Bolfast'a bir telgraf çekerek ertesi sabah Glasgow'da bulunacağını ve St. Enoch oteline inerek orada ko- Miser Maklang'a muntazır — olacağını Bildirdi ve o gece de Glasgow'a giden trene atladı. Sabahleyin Maklang'la birleştiler ve kahvaltılarını edip salonun bir kö- şesine çekildikleri zaman Frenç: lang, dedi. — Havadislerim belki de zannettiği- niz kadar mühim değil. Baş müfettiş Reyninin bahsettiği iki meselenin her ikisi de bir tahkikat esnasında ortaya çıktı. Reyni hâlâ x. Y. Z imzalı mek- tupla uğraşıyordu ve hem buna, hem de sahil caddesinden bir otomobilin geçip geçmediği hakkında malümat a- lamadığı için çok üzülüyordu. Nihayet Larn'dan, sahil caddesini takiben Gle- varn'a kadar her evin kapısını çalıp böyle bir otomobilin geçip geçmediğini sormağa karar verdi. x. Y. Z imza- h mektubu yazan adam gece — otomo- bille o yoldan geçtiğini yazmıştı. Belki bir gören işiten olurdu. Neyse uzatmayalım, üç gün Uuğraş- tıktan sonra nihayet bir evin kızı bize malümat verebildi. Geceleri denize na- ıırohnodılıım"m,îwk bırakırmış Denizde bir motor sesi Sir Con' un gayip olduğu mahut ge- ©e her nasılıa uyanmış ve bir müddet Uyuyamamış. Yatakta uyanık yatarken yoldan bir otomobil sesini işittiğini zannetmiş. Fakat bir müddet sonra bu- nun denizden geldiğini ve bir motor sesi olduğunu anlamış. Daha o civarda hiç böyle bir şey işitmediği için hayret etmiş. Sesin gelişine bakılırsa motor Larn'dan şimale — doğru — gidiyormuş. Kızcağızı bir hayli sorguya — çektik, — ila- desini tekzip ettirmeğe çalıştık, fakat motoru sesi olduğunda israr ediyordu. Frenç, gittikçe büyük bir alâka gös- teriyordu. — Motorun sesini işittiği zaman saat kaçmış? ritasını açtı. Bu motor seyahatine o kadar merak sarmıştı ki, bilhassa bu- 'nun için o mıntakanın bir-erkânı harbi- | ye haritasının tedarik etmişti. Bir müd- det pergellerle ölçüp biçtikten — sonra tekrar Maklang'a döndü. — Seni görmiyeliden beri Malas'ın motoru işini tahkik etmeğe uğraştım ve bu motörün saatte azami 10,34 mil sür'ati olduğunu bilzat tesbit ettim. Ne ise 10 mil farzedelim. Porthatrik ten İrlândada Baliygeliy Hed arasın - daki mesafe tam 26 mildir. 10 mil sür- atle gittiği takdirde motor bu mesafeyi takriben iki buçuk — saatte — kateder. Portpatrik'den gece yanrsı hareket — et- tiğine göre, senin kızcağızın evinin ön- lerine saat kaçta varması icap eder?. İşin Sonu Yaklaşıyor mu? Maklang şaşırmıştı. Her ne kadar kızın işittiği motörün, Malas'ın motö- rü olması ihtimalini hem de kendisinin aklına gelmişti buna ehemmiyet vermemişlerdi. Şim- di bunun bütün hakikatı meydana çı- karması ihtimali onu birdenbire heye- canla sarsmıştı. Freç te heyecanlanmıştı: — Azizim Maklang eğer kızın işit - Hiği motör Malas'ın motörüyse İşin — sonu yaklaşmakta demektir, dedi. (Arkası var) — Son Posta İLÂN FİATLARI 1 — Gazetenin esas yazısile bir sötünün iki satırı bir (santim) sayılır. 2 — Sayfasına göre bir san - tim ilân fiatı şunlardır: 3 — Bir santimde vasati (8) kelime vardır. 4 — İnce ve kalın yazılar tutacakları yere göre santimle ölçülür. Reyninin bem| amma | SON POSTA Bir Köylünün Dileği Güdül'de Karaviran Abaş köyün-|nümüze serdi; Birinci Kânun 22 Istiklâl Amıtı Dikilirken... Eski Afyonla Yeni Afyon ' Arasındaki Fark Kıyas Edilemiyecek Kadar Büyük Ve Derindir Afyon, (Husust surette giden mu - habirimizden) — İstiklâl savaşının ö-' harap, bakımsız Afyon den rençber Hasan Mehmed isminde(|şehrinin bugünkü halini görenler pek bir okuyucumuz yazıyor: — Biz dededen kalma bir alışkan- hk ile afyondan haşhaş yağı çıkarır, Wınııhhlif şekillerde bundan istifade e- deriz. Afyonun ekilmesi yasak edildik- ton sonra haşhaş yağsız kaldık. Bu ya-| 1 en çok biz ekmeğimize katık olarak kullanıyorduk. Köylüyü düşünen hü- kümetimizin yalnız haşhaşından İstifa- de edilmek üzere bize az bir miktarda afyon ekmemize müsaade etmesini di- leriz.» Hâl Esnafı Bir Saat İstiyor. Kerestecilerde yapılan yeni sebze hâli esnafından biri bize — gönderdiği bir mektupta piyasanın en kalabalık bir yeri olmasından dolayı hâle bir sa- at asılmasını dilemektedir. Bir Maaş Meselesi Ağrı Vilâyeti nüfus müdürlüğünden mütekaid Cafer Sadık yazdığı bir mek- tupta diyor ki: — Eytam ve eramilin her altı ayda bir yoklama ilmühaberi için on beş ku- ruşluk pul yapıştırılır. Halbuki Alem- dar nahiyesine müracaat ettim, ilmü- haberlerin iki nüsha olmasını ve on altı kuruşluk pul yapıştırıldıktan başka iki adet resim verilmesini benden istedi- ler. Halbuki yapılan muamele bir re- sim, bir ilmühaber ve 15 kuruşluk pul iledir. Alâkadarların nazarı dikkatini cel. bederim. Hereke Postanesi Ve İşçiler Hereke fabrikası işçilerinden bir mektup aldık. Mektupta deniliyor ki: — Buradaki postane saat 12 — den 13, akşam da 17 den sonra - tatildir. Halbuki ancak bu zamanlarda dışarı çıkıp işlerimizi yapabiliyoruz. Bu — sa- atlerde postanede bir nöbetçi bulun- | durulamaz mı?. Bir Zümreden Kalan Liselilerin Durumu İstanbul liseleri son sınıf — talebele- rinden bir kısmının bir zümreden sınıf- ta kaldıklarını ve devam mecburiyeti yüzünden müşkül bir vaziyette olduk- larını bir kaç gün evvel yazmıştık. Bu talebe, her sene olduğu gibi de- vam mecburiyetinin kaldırılması ile sene sonunda, yalnız, kaldıkları derslerden imtihana girmeleri için bir çok dilek- çelerle kültür. bakanlığına baş vur- muşlardır. Fakat dersler başlayalı iki ay oldu- Gençler, fakrü zaruret içinde oldukla- rı için bir yıl daha ayni sınıfa devam ledemiyeceklerini söyliyerek — bakanlı- ğın yeniden nazarı dikkatini celbet- “mektedirler. Rumelli Kavağına Elektrik Bundan dört ay evvel, Nafia Vekâl ne yapılan mütemadi müracaatlar neti sinde, Rumelikavağına elektrik getirtilme- gi kararlaştırılmış ve şirket aldığı emir üze- rine, Kavakta yüz kadar evin enatalâsyo- nunu derhal yapmıştır. Ancak, şirket, bu ilk kârhı işi bitirdikten sonra cereyan getir- mek işine başlamağı unutmuş gibidir. Dört aydanberi halk cereyan beklemektedir. Ve bundan şikâyet etmektedir. ROTBART - LUXUOSA 'Tıraş bıçağı üstün erlerin bıçağıdır. Her yerde satılır, Son Posta Matbaaaı Neşriyat Müdürü: Selim Ragıp Sahipleri: A. Ekrem, S. Ragıp, H. Lütfü kısa senelere sığdırılan — bayındırlık e- nerjisinin ortaya koyduğu yepyeni şeh- ri tanımakta âdeta güçlük çekerler, (Afyon, yeni çehresiyle yarının ileri Av- rupa şehirleri gibi her bakımdan üstün bir ileriyi ifşa etmeğe başlamış bulunu- yor. Afyona geldiğim zaman - kulağıma çalınan ilk ad, şarbay Hüseyinin çok enerjik çalışması olmuştur. Bay Hüse- yin, ihmal edilen bu koca şehri en kısa bir zaman içinde tamamen değiştirmiş, imkânsız gibi görünen bir çok verimli teşebbüsleri başarmağa muvaffak ol- muştur. Afyon urayının kabul ettiği beş yıl- hık bayındırlık plânı, henüz tatbik sa - hasına konulmuş bulunmaktadır. Bu plân tahakkuk ettiği takdirde - şehirde kübik mimari tarzında binalar yükse - lecektir. Afyona giren bir yabanecmın ilk önce gözünü çeken hususiyet, Afyon kalesi- nin en hâkim bir tepesinde meydana getirilen büyük zafer heykelidir. Tür « kün İstiklâl savaşmasında yarattığı bü. | yük harikanın en canlı bir. tablosunu ifşa eden bu büyük eser tamamlanmış- tır. ğ Heykelin açılma töreni, Afyon « An: İtalya hattının açılmasiyle yapılacak- tır. İleri silâhlarla mücehhez bir düş - manı ayakları arasına alarak, tunç |parmaklari arasında sıkan Türk ener- jisinin heybeti, bu eserin anlamını ifşa etmektedir. Heykel, Avusturyalı meşhur heykel- tıraş Henri Kripel tarafından 100.000 lira sarfı suretiyle meydana getirilmiş - tin Diyebilirim ki şimdiye kadar Türkiyede yapılan zafer anıt ve kur - caklarının en anlamlısı, Afyan heykeli olmuştur. Heykelin çevresindeki bazı binalar urayca istimlâk edildikten sonra yıktı- rılacak, bu kısım genişletildikten sonra bazı modern binalar inşa edilecektir. * Dikilen güzel anıt revacını kaybetmiş ve halkın bazan darlık çekmesine vesile olmuştur. Afyon mahsulümüzün, almacak yeni tedbirlerle daha bol olarak dışarı piya- İsalara satış edilebilme imkânları elde edilirse, Afyon halkı daha geniş bir a« Tanda çalışma imkânını elde etmiş bulu« nacaktır. En kısa bir kelime ile Afyon şehrinin bugünkü yeni durumunu anlatmak icap ederso halkta değişen bir zihniyeti işa- ret etmek icap eder. Uray, verdiği kesin bir kararla şe « hirde çarşafla gezilmesini menetmiştir. Bu karar büyük bir taassupla tatbik e- dilmekte, halk acibüşşekil olan çarşaf- ları seve seve atmaktadır. Yalnız burada bir naktaya işaret et- mek isterim: Bu karar tatbik edilirken köylümü - jzün asırlardanberi yerleşmiş bulunan ulusal kıyafetine dokunulacağı zanne- dilmiştir. Halbuki bu nokta bazıları ta- rafından yanlış anlaşılmıştır. Çarşaflar atılırken köylümüzün ulusal kıyafetine Afyon adı, bize Afyon ürünü yetişti -| dokunulmıyacaktır. Üzeri ulusal süs - ren bölgenin hediye ettiği ekonomik blrlluh döşeli poşiler, köylü kadınının lıddır. Bugün — Afyon şehri bölg başlıca kazanç maddesi olan bu fiyat düşkünlüğü münasebetiyle T MACARİSTANDA Avusturya Taah- hütlerini Yerine Getirmiyor Mu ? 'te, 21 (A.A.) — Peşti Naplo |ğu halde hiç bir cevap ıılıneııılyıır.î BULOLDNR? ç â | gazetesinin işaret ettiğine göre, Maca- ristan hakkında beslediği dostluk hak- |kındaki mütemadi teminatına rağmen |Avusturya, licaret siyasası hakkında Macaristana karşı olan taahhütlerini hiç bir şekilde yerine getirmemektedir. Peşti Naplo gazetesine göre, Avusturya piyasası Macar buğdayına karşı grev ilân etmiştir. Dolfüs'ün Katillerin- den Biri Mahküm Oldu Viyana, 21 (A.A.) — Divanıharp, Dolfüsün katlinde - suçlur bulunan eski lemniyeti umumiye direktörü Steilfy'yi |dört sene hapse mahküm etmiştir. BÜYÜK Biyük ikramiyesi : | Biletler: (2,5), 5) Vakit kaybetmeden 1936 Yılbaşı _Hava Kurumu PİYANG (500.000 Ayrıca : 200.000, 100.000, 50.000, 40.000 , 30.000 , 25.000, 20.000, 15.000, 10.000 İlralık ikramiye'erle (üç) adet (100.000) liralık mükâfat vardır. Keşide: Yılbaşı gecesi yapılacaktır... hemen ]aponya—lle An- laşma İmkânları Güçleşiyor- Nankin, 21 (A.A.) — Japon elçisi Avioşi Çin dış bakanı ile bir kaç gün - dür yapmakta olduğu müzakereleri bi- tirmiştir. Japon mahafilinde söylendi - ğine göre bu müzakereler meticesiz kalmıştır. Japon elçisi şimali Çin için Nankin hükümetince tayin edilen kon- seyi tenkit etmiştir. Bu, anlaşma im- kânlarını güçleştirmektedir. İngiliz Filosu Cebelüttarık'a Döndü Lizbon, 21 (A.A.) — Bir kaç gün - denberidir. burada bulunan İngiliz fi- losu Cebelüttarıka hareket etmiştir, Meşhur Fransız Muharriri Pol Burje Ağır Hasta Paris, 21 (A.A.) — Meşhur romancı muharrir Pol Burje çok ağır hastadır. OSU Yliradır. ve (10) liralıktır. biletlerinizi —alınız.