22 Aralık 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

22 Aralık 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

6 Sayfa ——— Sabah Saat 4 ten Sonra Gelen Telgraf Haberleri Uzlaşamamazlığın Ortaya Çıkardığı YeniBir Mesele İngiliz Avam Kamarasındaki Bir Kısım Meb'uslar; Sulh Muahedelerinin Tadili İçin Tedbir Alınmasını İstiyorlar (Baş tarafı 1 inci yüzde) Jurnal gazetesi, İngilterenin, filosunu se- ferberlik yapmadan harekete getirebilece- #ni, Fransanın ise parlâmentonun kararı- mı aldıktan sonra yapılacak olan bir seler. berlikten evvel buna yapamıyacağını bil « diriyor. 13 Saylavın Takriri Londra, 21 (A. A.) — Avam kama: rasından 13 saylav sulh muahedenamele- rinin tadili için icap eden tedbirlerin a - hnması yolunda bir takrir vermişlerdir. İngiltere Müsbet Cevaplar Aldı Londra, 21 (A. A.) — Röyter ajansı bildiriyor: Deyli telgraf gazetesinin Paris muhabi- rine göre Türk, Yunan, Romen, Yugoslav hükümetleri Akdenizde bir taarruz vuku halinde müşterek muavenetlerinin — temini hususunda İngiltere tarafından — vaki olan suale 48 saat zarfında müsbet cevap ver - mişler ve muavenetlerini temin etmişlerdir. Madritte yapılan teşebbüse ne cevap ve- rildiği elân malüm değildir. Lâhey Divanından Bir Soru Londra, 21 (A. A.) — Liberal saylav « lardan Mander, İtalyanın, Paris ve sair and- Taşmalara tecavüz ettikten sonra, bukuki durumu ne olabileceğinin Lâhey divanının istişari mahiyette sorulması için Amerika devletinin de Milletler Cemiyetine iştirake davet olunmasını tavsiye etmiştir. Dış Bakanlığı müsteşarı Lort Cranborne böyle bir harekette hiç bir fayda tasavvur etmediğini söylemiştir. Fransız Kabinesinin Vaziyeti Paris, 21 (A. A.) — Pazartesi günü Senato'da, cemiyetler hakkında, cuma gü- nü de saylavlar kurulunda dış siyasa hak- kında müzakere cereyan edecektir. Bu mü- zakerelerin sonuçunu tahmin etmeğe çalı - | şan gazeteler umumiyetle, Laval kabine - sinin durumunu sağlam olarak telâkki et- miyorlar. Gerçek görünüşe bakılacak o - kursa, fevkalâde bir hâdise çıkmadığı tak- dirde ekseriyet hükümete taraftardır. Bununla beraber, sol cenah basını, Sir “İngiltere Yeni Teşebbüsünde Muvaffak Oldu,, — Paris, 21 (A.A.) — Karşılıklı yardım temini maksadile İngilte - venin Akdeniz devletlerine baş vur- muş olması münasebetiyle, Övre gazetesi şu mütaleayı yürütüyor: «İngiltere bu teşebbüsünde — ta- mamiyle muvaffak olmuştur. İngi- liz ve Frünsız hükümetleri, İtalya- mnıin daha şimdiden aldığı durumu gözeterek, petrol hakkındaki zecri tedbirleri tatbik etmezden önce her şeyi tamamlamak arzusundadırlar. Bu barışsal gösteri, Londra ve Paris zimamdarlarının nazarında, şimdi - ye kadar İtalyaya karşı yapılmış o- lan bütün tezahürlerden daha da müessir olacaktır. Fransız resmi çe- venleri, İtalyanın, anlaşılmaz duru- mundan son derece gayri memnun- durlar.» Hoar'ın düşmüş, Paris plânının da gömül- müş olduğunu hatırlatarak, verilecek rey- lerden acaba ne çıkacağını düşünmekte ve reylerin tasnifi oldukça beyecanlı olacağını yazmaktadır. Popüler diyor kit «Paris plânım imzalayan iki kişiden biri ölmüştür. Halbuki Lavalın mes'uliyeti, Sir Samuel Hoar'ınkinden daha da ağırdır. Zi- ra, kendisi, evrensel vicdanının ret ve tak- bih ettiği bir eserin mühim ve hakiki mües- sisidir.» Heryonun Bir Telgrafı Londra, 21 (A. A.) — Hermiot, İngil - tere'de endüstriyel turizmin inkişalını gaye edinmiş olan birliğe çekmiş olduğu bir tel- grafta diyor ki: «İngiltere ile Fransanın, öbür devletler- le de sıkı elbirliği ederek, ortadaki anlaş- mazlıkları dağıtmağa ve mutlu bir istikbal hazırlamağa yardım etmelerini dilerim.» Akdenizde İtalya Tecavüz Ederse... Balkan Antantı Devletleri Ingiltereye Yardım Edeceklerini Bildirdiler Paris, 21 (A. A.) — dan istihbarına nazaran, İngilterenin Ak - denizde bir ihtilâf zuhuru halinde nasıl va- ziyet alacaklarını sorduğu memleketler, İs- Yugoslavyadır. Romanya bir Akdeniz memleketi olmadığı halde Balkan paktı ile Türkiyeye, Yunanistana, Yugoslavyaya bağlı olduğundan dolayı İngiltere kendisi- me de müracaat etmiştir. Paris ve İspanyanın cevap verdiği hak- kında malümat yoktur. Fakat teyit edildi. üine göre Ankara, Atina, Belgrat, Bükreş bükümetleri derhal müsbet surette cevap vermiş ve Milletler Cemiyeti paktımm 16 mcı maddesinin 3 üncü fıkrasının tatbikı- na hazır olduklarını bildirmişlerdir. İtalya tarafından taarruza uğrıyabilecek Havas ajansınm| lerini tesbit eden müzakereleri itmam eder | — Dış işleri |direktörlü A B. C. metı-l mahiyettedir. Madrit, 21 (A. A.) — Si yanları yazıyor: «Akdenizde bir ihtilâf zuhuru tehlikesi toyu feshetmiyeceğine muhakkak nazariy- le bakılabilir. » Tayyare Hücumla- rına Karşı Bu Akşam KartaldaDa Bir Deneme Yapılacaktır Hava tehlikesine karşı korunma tecrü- belerine devam edilmektedir. Bu akşam da |harbinde göğüs göğüse çarpışmalar olmuş İmarvafik - olumiyacağını kendisine bil - panya, Türkiye, Yunanistan, Romanya, | başgösterecek olursa hükümetin parlâmen-, dirmiştir. .-SON POSTA SON DAKİKA TELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ İtalyan, Haîıî:_ş Kuvvetleri .. v c0 Oğüs G Göğüse .. w 00 Çarpışıyor Her İki Tarafın Da Zayiatı Ağırdır. Buyuk Bir Habeş Şefi Öldü. Adısababada Geniş Bir Casus Şebekesi Var... (Baş tarafı | inci yüzde) Vuku bulacak muharebenin, Dolo şi - malinde ve Kenia sınırı yakımnında: Ras Desta'nın 20 bin kişilik ordusunun bulun- duğu noktada cereyan edeceği tahmin e - dilmektedir. Bu kuvvet, Cicika ve Harrar üzerine İtalyan yürüyüşünü suya düşür - mek maksadiyle, haftalardanberi, İtalyan somalisini bir istilâ tehdidi altında bulun- durmakta idi. £ İtalyan karakolları ile Ras Desta ordu - sonun küçük kıtaları arasında devamlı çar- pışmalar olmuş ve İtalyan tayyareleri her gün Habeş askeri toplanmalarını bombar- dıman etmiştir. Şimalde, Aksum conubu şarkisinde, Tembien'de Makalle cenubunda büyük bir faaliyet görünmektedir. Bazı Habeş grup- ları İtalyan hatları arasından geçerek Ma- kalle bölgesine kadar sokulmaktadırlar. Maamafih bu yüzden İtalyanların gerileri çetelerden temizleme hareketleri daha bir müddet devam edecektir ki Habeşlerin de istediği budur. Çünkü Habeşlerin maksadi mümkün olduğu kadar İtalyanların — ileri hareketlerini geciktirmektedir. Addoabbi'de yeniden bir müsademe ol- muştur. Bu, İtalyanların henüz Tembien'- den Habeşleri tamamiyle çıkarmaya mu - vaffak olmadıklarını gösterir. Bildirildiğine göre Takkaze muharebe - sinden sonra şehrin şimal tarafında kalmış olan Habeş piyade ve süvari kuvvetleri İtalyan tayyareleri tarafından mütemadi - |yen bombardıman edilmektedir. Nehir ü- zerindeki geçitleri İtalyanlar tutmuş olduk- larından bu kuvvetlerden pek azınm karşı tarafa geçebilecekleri tahmin ediliyor. Göğüse Harp ! Asmara, 21 (A. A.) — Roeuter bildiri- yor: Takkaze harbinde yaralanan Eritreli askerlerin ilk kafilesi bura hastahanesine gelmiştir. Bunların bir çokları kılıçla yara- lanmışlardır. Ve yaraları çok fecidir. As -| kerlerin anlattıklarına bakılırsa —Takkaze | ve her iki taraf ta merhametsizce hareket Takkaze Mıntakalarında Harp Devam Ediyor Adisababa, 21 (A.A.) — Şimal cep- Röyterin Sofya Aytarı Sofya, 21 (A.A.) — Polis direktör « Küğü, Royter ajansının Sofya aytarına ikamet tezkeresinin 24 ilk kânunda bi- teceğini ve yenilenemiyeceğini bildir - miştir. bakanlığındaki matbuat ü bir kaç gün evvel ayni ay- tara bir tezkere yollayarak Bulgaris - tanda daha uzun müddet kalmasının Bir Faslının İşlediği Cinayet! Toulon, 21 (ALA.) — Avcu kıtala - yi kışlasında bir Faslı, bir asker grubu üzerine ateş ederek bir yüzbaşıyı ve bir | askeri öldürmüştür. Faslı öldürülmüş - tür. Bu hareketin bir delilik eseri oldu- ğu zannedilmektedir. Yeni İngiliz Dış Bakanı Londra, 21 (A.A.) — Dış Bakanlığı- Milletler Cemiyeti azasından her hangi bir. Kartal kazasında, bir kaç gün sonra da memlekete muavenet için kullanılacak | Üsküdarda tecrübeler — yapılacaktır. Bu teknik vessit hâkkında eksperlerin konuş -| tecrübelerden sonra bütün şehre şümil ol-| siyaret etmiştir. Başbakan Edenle de | maları devam etmektedir. Bu konuşmalar | mak üzere büyük bir tecrübe yapılacak, | /5rüşmüştür. Yeni İngiliz dış bakanının evvelce İngiltere anavatan — donanmasına | elektrik — cereyanı tamamen kesileceklir. | yarın akşam tayini bekleniyor. Dış ba- | karşı muhtemel bir İtalya taarruzu halinde | Bu tecrübede tayyarelere daha büyük va- kanlığına ya Eden ya Austen Chamber- Frasa ile İngilterenin müşterek hareket - |zifeler verilecektir. lııyı tayin olunacaktır. İ na namzet olarak telâkki edilen Austen | Chamberlayn öğleden sonra Başbakanı ltalyanların Bir Hezimeti.. Dessie, 21 (A.A.) — Royter ajan- 81 aytarından: Enda Selâsie'de iki saattenberi göğüs göğüse şiddetli bir muhare- be cereyan etmâktedir. İtalyan tay- yareleri kuvvetlerin biribirine gir- miş olmalarından ötürü harbe mü- dahale edememektedirler. Habeş çevenlerinden söylendiği- ne göre, — İtalyanlar muharebe meydanında yerlilerden 200, mun- tazam kwt'alardan da 150 ölü bıra- karak hezimete uğramışlardır. Bun- lar arasında bir çok da sübay var- dır. Habeşlerin kaybı ehemmiyet- sizdir. Adisababa, 21 (A.A.) — Şimal cephesinden gelen haberlere göre, Şire vilâyetinde başlıyan muharebe henüz şiddetini haybetmemiştir. Ha- beşler şiddetli bir surette — savaş- maktadır. Habeşlerin hedefi mu- kaddes Aksum şehrinin ve Aduanın istirdadıdır. İhi tarafın zayiatı da ağırdır, Fakat Habeşler ağır ağır ilerlemektedirler. hesinde Takkaze mıntakasındaki mu - harebeler büyük bir şiddetle devam et- mekte ve harekâtır cephesi gittikçe ge- nişlemektedir. Yarın öbürgün tafsilât alınabilecektir. Cenup cephesi genel karargâhı, Cici- kadan Dagabura nakledilmiştir. Söy - lendiğine göre, bu cephede Habeş or » duları günde 25 kilometre kadar iler - lemektedirler. Bir Habeş Şefi Öldürüldü yan tayyareleri, Aksum garbında bulu- nan Seklaka yakınında mühim Habeş kuvvetleri tecemmüleri görmüşlerdir . Söylenildiğine göre, büyük Habeş şef « lerinden Fiteravi Somali cephesinde ve Dolo yakınında geçenlerde vukubulan çarpışmalarda öldürülmüştür. Adisababada Bir Casusluk!. Adisababa, 21 (A.A.) — Burada casusluk hüküm sürmektedir. Habeş o- toriteleri şimdiye kadar iki kişiyi hu « dut haricine çıkarmışlardır. Otoritele « rin sandığına göre, Habeşistanda geniş bir casusluk şebekesi mevcuttur. Mütemadiyen Asker Gidiyor Napoli, 21 (A. A.) — Lombardia va - puru, Tevere tümenine mensup 400 asker ve 800 işçi ile doğu Afrikaya hareket et « Bir Yalanlama! Londra, 21 (A.A.) — Habeş elçiliği Habeş askerlerinin dum dum kurşunu kullandıklarına dair İtalyanların ileri sürdükleri iddiaları kat'i olarak tekzip etmektedir. 10 Tank, 28 Mitralyöz Aldılar Adisababa 21 (A.A.) — Habeş hükü. meti Aksumun elli kilometre garbindeki Chire mıntakasında Enda Silasi ve De - galchai mevkilerindeki İtalyan karakolla- rının Habeş kıl'aları tarafından zaptedil- diği haberini teyit etmektedir. Habeş ordudu, ayni zamanda 10 tank, 28 mitrralyöz, 2 kamyon ele geçirmişler. dir. İtalyanlardan yedi ekir — almışlardır. İtalyanların kaybı çok büyüktür. Yunanistanda Seçim Hazırlıkları Yunan Hükümeti Temel Yasa İçin Bütün Parti Liderleri ile Temas Edecek Atina, 21 (Özel) — Başbakan gazetecilere yaptığı beyanatta temel yasasında yapılacak tadilât için hükümetin bütün partilerin liderlerile konuşmalara hazır olduğunu ve bu suretle temel yasasının tadilâtıni tasdik edecek olan yeni parlâmentonun işlerinin de kolaylaştırılmış bu- lunacağını söylemiştir. eç Atina, 21 (Özel) — İşçi ve çiftçi partisi lideri Papanastasyu dün başbakanı ziyaret ederek bütün kü- çük partiler namına seçimin bir iki hafta sonraya taalluku ve komü - nistlik iddiasile sürülenlerin mem - leketlerine iadesini istemiştir. Hürriyetperver partisinin eski say- a - Atatürk'ün — - Gezintileri Ankara, 21 — Atatürk bugün 16 da beraberlerinde Bolu saylavı Cevat Abbas ve Küçük Ülkü bulunduğu hal- de Yerli mallar pazarını teşrif etmiş- lerdir. Büyük Önderin geldiğini gören halh mağaza etrafında toplanmış — ve Atatürk giderken kendisini candan al- kışlamıştır. Atatürk Yerli mallar paza- rında yirmi dakika kadar kalmışlar ve bazı eşya satın almışlardır. Atatürk Yerli mallar — pazarından sonra parti genel merkezini teşrif — et- mişlerdir. _— Bulgaristındo Yahudl Cemiyetleri Kapatıldı Sofya 22 (A.A.) — İç Bakanlığının bir manında ilga edilmiş olan Trakya müslümanlarının müstakil — seçim dairesinin tekrar ihyasını istemiştir. İç bakanı bu meseleyi bakanlar ku- ruluna havale edeceğini söylemiştir. Atina, 21 (Özel) — Ege adaları- na sürülen komünistlerden 150 si « nin memleketlerine — dönmelerine |lavlarından Eksandaris Çaldaris za- izin verilmiştir. Mersin Ve Sillifkede Zeytin Seferberliği “Ankara 21 — Mersin ve Silifkede bir zeytin seferberliği için hazırlıklara başlan- ması alâkadarlara bildirilmiştir. Bu ha « valideki milyonlarca yabani zeytin ağaç » ları şenliklerle ayılanacak, ve tapusuz olan- ları köylülere temlik edilecektir. Ereğli Şirketi Satın Alınıyor Ereğli şirketinin hükümet tarafından sa- tın alınmazı müzakereleri devam elmek « tedir. Şirket mümessili yeni talimat almak üzere Parise gitmiştir. Müzakerelere ikinci kânunda kkıı- başlanacaktır. i üzerine -yılndı seyyahları — kurulu» ilı uydıııdı mütalca cemiyetir kapalıl « mıştır.