25 Aralık 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

25 Aralık 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Sabah Saat 4 ten Sonra Gelen Telgraf Haberleri Akay Ve Denizyolları Bütçeleri Umumi Mahiyette Görüşülüyor Ankara, 24 (A. A.) — 2248,2804,2805,2819 numaralı kanunların ver- diği salâhiyet dairesinde Kamutay, bütçe, iktısat ve divanı muhasebat encümeni azalarile Başvekâlet murahhaslarından mürekkep olarak te- şekkül eden umumi heyet bugün ruznamesinde mevcut işleri görüşmek üzere toplanmıştır. Umumi heyet Etibank maden tetkik ve taharri enstitüsü ile elektrik işleri etüt idaresi murakiplerine verilecek ücreti 100 er lira olarak tes- bit temiş, yine ruznamesindeki maddelerden fabrika ve havuzlar idare- si ile Akay işletmesinin 1935 yılı bütçesinde münakale yapılması hak- kındaki tekliflerle fabrikalar ve havuzlar idaresinin 1936 yılı bütçesi varidat ve masarifini tetkik ederek tasvip etmiştir. Yarın yapılacak toplantıda umumi heyet Akay ve Denizyolları ida- relerinin 1936 yılı bütçelerini tetkik eyliyecektir. Kanaat Notile Sınıf Geçilecek Ankara, 24 (A. A.) — Kültür Bakanlı- dandan tebliğ edilmiştir: | — Orta ve ikmal okullariyle liselerin birinci devrelerinde talebenin sınıf geçme durumu yazılı imtihanlara göre değil öğ - yetmenler tarafından talebeyel — verilecek kanaat notlarına göre saptanacaktır. 2 — İlk kanaat wotu ikinci kânün s0 - Buna kadar idareye verilmiş olacaktır. 3 — Tam numara ondur. 4 — İmtihan talimatnamesi ayrıca gön- derilecektir. 3 Ankara, 24 (A. A.) — Kültür Bakan « hığından tebliğ edilmiştir: | — Bu yıl lise ikinci devreleriyle öğ - retmen kullarının mesleki sınıflarında bi- rinci yazılı, imtihan 13 ikincikânun pazar- tesi başlamak ve bir hafta sürmek üzere yapılacak ve imtihan süratince dersler ke - silecektir. 2 2 — Tam numara ondur. 3 — Yoklma sualleri yoklamadan son- rza bilgi için bakanlığa gönderilecektir. 4— İmtihan talimatnamesi ayrıca gön- derilecktir. | Atatürk Benesi Tebrik Etti Ankara, 24 (A. A.) — Cumur Başka- nımız Atatürk'le Çekoslovak Cumur Baş - kanlığına intihap edilen Benes arasında a- şağıdaki telgraflar teati edilmiştir: Son ekselâns Bay Edouard Benes Çekoslovak Cumur Başkanı Prag Dost cumuriyetin en yüksek makamına intihapları dolayısile ekselânsınıza en ha - raretli tebriklerimi arzeder ve şahsi aaa - detleriyle asil Çekoslovak milletinin refahı hususundaki samimi dileklerimin kabulü- nü rica eylerim. Kamâl Atatürk Benesin cevabı: Cumur başkanlığına intihabım münase- |betiyle ekselânsınızın göndermek lütfunda bulundukları tebrik ve temennilerden fev- kalâde mütehassis olarak en hararetli ve en samimi teşekkürlerimin kabulünü rica ederim. Bu vesileden istifade ederek ekselâns- nızın şahsi sandetleri ve sulh ve beynelmi- lel anlaşma eserinde memleketimin sadık mesai arkadaşı asil ve kahraman Türk mil- letinin refabı hakkında en samimi dilek - lerde bulunurum. . Edouard Benes Şehzadebaşında Cinayet Bir Kasap—l(ğhîsilğ_Evlenmek Istemiyen Kızı Öldürdü Dün Şehzadebaşında bir cinayet olmuş, Ali isminde bir kasap Vesile adlı bir kızı 6 yerinden bıçaklıyarak öldürmüştür. Vesile Vefada oturan tüccar Mustafa- min manevi kızıdır. Ali ile Çamlıcada say - fiyede iken tanışmış, fakat bu tanışma kı - zn kendisine vaki olan evlenme teklifle- rini reddetmekten ibaret kalmıştır. Nihayet kizın mensup olduğu alle tara- fından bir başkasına nişanlandığı haber a- bınmış Ali telâşa düşmüştür. Milli Emlâk Borçları KomisyonKolaylıkla Öden- mesi ÇareleriniTesbit Etti Ankara 24 — Milli emlâk borçlarının idenmesini kolaylaştırmak için — tetkikler rapan komisyon hazırladığı raporu Parli Çamutay grupuna vermiştir. Rapor yılba- undan sonra görüşülecektir. Bu rapora gö- * on iki taksitte ödenmesi icap eden borç- ar 20 senede ödenecek, borcunun yüz - de yirmisini vermiş olanlardan —arâzi ve kat getirmiyen arsa şahiplerin gayri men- kullerini hazineye iadâ ler, va- desi kulül etmeden —ödenen borçlardan vözde 6 iskontu yapılacaktır. Bu Sabahki Sis Vapurlar 8ı39da İşlemeğe Baş'adı Bu gece imanımızda saat 42 gen jti - baren kesif bir sis başlamış, Bu sabah saal 8,30 a kadar bütün kesafetile devam <. miştir. Bu müddet zarfında limanda hiç bir vapur işliyememiş, Adalar, Anadolu sa . hilleri, Boğaziçi, Kadıköy halkı işlerine ve mekteplerine gidmemişlerdir. Dün Vesile pişirilmek üzere fırına tepsi götürürken Ali karşısma çıkmış ve evlen- me tekliflerini tekrar etmiştir. Kız gene reddedince cebinden bir sustalı çakı çıkar- muş, kafı 6 yerinden yaraladıktan sonra kaçmıştır. Vesile aldığı yaralardan müte - essiren bir saat sonra ölmüştür. Zabıta da Aliyi bir müddet sonra yakalamış, Ali kı- zı kendisine iltifat etmediği için öldürdü- Hünü itiraf etmiştir. Fransada Cemiyetler Senato Funların Emirname İle Feshini Kabul Etti Paris, 24 (A.A.) — Cemiyetlerin feshi hakkındaki kanuna göre, mef- suh cemiyetler tarafından tertip olu- nacak toplantılarda bulunanlar 6 ay- dan 24 aya kadar hapis cezasına çarp- tırılacaklardır. Ateş Salipliler Paris, 24 (A.A.) — Dün Marsilya- da yapılan toplantı dolayısiyle, ateş jsalipler, teşkilâtın — feshi emirneme- |lerine karşı koyacağını ihsas etmekte- dirler. Parti Grupunda Genel Siyasal Durum Görüşüldü Ankara 24 (AA) — C.H. partisi Kamutay grupu bugün taat on beşte doktor - Cemal Tunca'nın başkanlığında top - landı. fis saat 8,30 da sıyrilmiıya, bu saatteri itibaren de vapurlar işlemeğe başlamıştır. Dış İşleri Bakanı vekili Şük » SON P OSTA SON DAKİKA - TELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ — Fransız Gazetelerine Göre.. Italyanlar, Bunalmış Vazi- yettedir, Paraları Yoktur Paris, 24 (A.A.) — Bu sabahki Paris gazetelerinin mevzuunu, Edenin İngiliz dış bakanlığına tayini ile Akde- nizde tesanüt meselesi teşkil etmek- tedir. Övr gazetesi diyor ki: «İtalyanlar bunalmış vaziyettedir- ler. Paraları yoktur ve anlaşmazlığın kat'i surette halli sırasında lehlerinde tesir yapabilecek herhangi bir muvaf- fakiyet elde etmeleri imkânı ortadan kalkmıştır. Bütün devletlerde — buna muhakkak nazariyle bakılmaktadır. «İngiltere, petrol üzerine ambargo konulması tedbirini tatbika başlaya- cak olursa onun peşi sıra gelmek zor olacak gibi görünüyor.» Bir Avrupa Harbi Populaire gazetesinde Blüm diyor ki: «Harpi tehlikesi' bavasinı *'ortâdan kaldıracak olan Paris'tir. Şayet Fransa, |Daily Telegraph gazetesi, mumailey- hin müstakbel siyasası hakkında şöy- le yazıyor: Şimdiki halde bir uzlaşmanın mev- zuubahsolmıyacağı muhakkaktır, hali | hazırda yeni zecri — tedbirler — tatbiki mevzuubahis değilse de şimdiki — ted- birlerin ilgası hususüunun teklif edil- mesi de pek az muhtemeldir. Cemiyetise Hücum Ediyorlar. Roma, 24 (AA.) — Giornale d, İtalia gazetesi diyor ki: «Belçikanın teklifi üzerine Fransa ve İngiltereye verilen uzlaştırma işinin muvaffak olamaması üzerine yeniden bütün hızla, İtalyan aleyhtarı unsur- larla dolu Milletler Cemiyetine ve 13- ler komitesine dönülmüştür. Daha şim- diden, İtalyanların müstemleke hakla- rına karşı şaha kalkmış bir halde grup, kında ihtiyatlı bulunmalarına rağmen, vaziyet bedbin bir gözle tetkik olun« maktadır. Akdeniz Meselesi Leval Bu Hususta Dış Bakanımızla Görüştü Paris 24 — Gazeteler Akdenizde teş- riki mesal meselesi hakkında İngiltere ta « rafından Ankara ve Atinada yapılan te » şebbüslerden Fransanın dün resmen ba - berdar edildiğini yazıyorlar. İngilterenin bu tebliğini alan Başbakam Lâval dün Türkiye Dış Bakanı Tevfik Rüş- tü Aras ve Yunan elçisi Politis ile görüş - müştür. Çanakkale Boğazı Ve Bir Alman Gazetesinin Mütaleası Berlinde çıkan Diplomatişe Karrespons dans gazetesi Çanakkale — mescelesinden! bahsederek Lozan muahedesindeki Boğaz- şimdi İngilterenin yaptığı gibi, Muso-|grap Avrupayı İtalyaya karşı delicesi- |lara ait hükümlerin Türkiye — için tehlike lininin şantajı önünde ricat etmeğe karar verecek olursa bir Avrupa harbi imkânsız bir hale gelir.» Şimdilik Uzlaşma Yok Londra, 24 (A.A.) — Çok defa- lar Eden'in noktai nazarlarına tercü- man olmuş olduğu malüm — bulunan ne bir harekete sevk için ilerleyen kır- mızı, yeşil, siyah, hâki renkli bütün beynelmilelci unsurların manevra ve tahrikleri gözükmeğe başlamıştır. * Milano 24 (A.A.)—İtalyan gazetele- rinin Edcnifı dış bakanlığa gelmesi hak- teşkil ettiğini, Boğazın muhtemel bir hü « cuma karşı açık birakıldığını kaydetmeke tedir. Gazete: «Türkiyenin zecri tedbirlere iştirakile maruz bulunduğu tehlikenin — artmasından dolayı selâmetinden emin olmasını isle < mesi ve Çanakkalenin tahkimi meselesini ortaya çıkarması tabildir» demektedir. “Musolini'nin Yeni Beyanatı (Baş tarafı 1 inci yüzde) Milletimin bayındırlığını gözet- mek hususundaki mes'uliyetim ve va- zifem her an benim için daha sarih bir şekil almaktadır. Umumi duygu res- mi noktai nazardan çok daha azimkâr ve derindir. Millet umumiyetle zanne- dildiğinden çok daha harp duyguları ile mütehassistir. Mes'uliyet duyğula- rımız dolayısiyle sulh için azami gay- retlerde bulunmak vazifemiz olduğu- nu millete anlatmak çok zordur. Müs- temlike işlerimizi rahat rahat ve ârıza- sız halletmemize niçin müsaade edil- mek istenmediğini bir türlü anlamıyo- ruz. Şurasını kaydetmeliyim — ki ben Habeş işini sırf bir müstemlike işi ola- rak telâkki ediyorum. Ve bu mesele ile hiç bir zaman bir Avrupa ihtilâfını ortaya çıkarmağı düşünmedim. Mesu- liyetlerimi müdrik olarak noktai naza- rıma sadık bulunuyorum. Elimden gel- diği kadar Kırsları teskine çalışıyorum. Fakat vatanın menfaatlerini de — göz- den kaçırmıyorum. Yaşadığımız anlar hakikaten mukadderatı tayin eden an- lardır. Biz sulh istiyoruz fakat zecri tedbirler dünya için meyilli bir sahada kaymak hareketidir. Bu hareketin ne- relerde durabileceğini kestirmeğe im- kân yoktur. Bence dünya iki kısma ayrılmş ıbulunmaktadır. Bizimle bera- ber olanlar ve bize karşı olanlar. Bunun içindir ki Macaristan tarihi an'aneleri- ne sadık kalarak şerefini feda etmek- ten imtina eylediği zaman son derece- de memnun oldum. Bunu aslâ unut- miyacağım.» İngiliz Donanması Manevra Yapıyor Kudüs, 24 (A. A.) — Gazetelerin yazdıklarına göre, 14 İngiliz harp ye- açıklarında — manevralar | yapmakta ve zırhli otomobillerle mü- cehhez İngiliz kıt'aları Nablüs civarın- da sahra hareketleri icra etmekte: misi Hayla Şimal Cephesinde Arasız Muharebeler Oluyor (Baş tarah 1 inci yüzde) Habeşlerin harekâtı hararetli bir şe- kilde cereyan etmektedir. Cenup Cephesinde Cenup cephesinde, İtalyan uçak - larının faaliyetlerini artırmaları İ - talyanların Uebe Şebelli ile Dolo a- rasında kuvvetli müfrezeler tahşit etmekte olduklarına delâlet etmek- tedir. Bu müfrezeler hecin kıtaatı ve tanklarla takviye ediliyor. İtal - yanların tarafından kaçan nefer - 'İler, Habeş şeflerinin bu tahminleri- ni takviye ediyor. Bu tahşidattan İtalyanların Bale vilâyetine taarruz niyetinde olduk - ları istidlâl edilmektedir. Gocam da çıkan ehemmiyetsiz bir isyan, hü - kümet tarafından gönderilen 250 neferle bastırılmıştır. Habeşler Eritreye Girmşiler Adisababa, 24 (A. A.) — Reuter ajansından: Burada dolaşan bir şa- yik ile Eritre içerisinde ve hududa 16 kilometrede kâin Adikala şehri- ni almağa muvaffak olmuşlardır. Roma Tekzip Ediyor Roma, 24 (A. A.) — Salâhiyet - tar mahafilde, Habeşlerin Adikala- yi işgal ettikleri haberi kat'i olarak yalanlanmaktadır. Son Muharebe Nasıl Başladı, Nasıl Bitti? Asmara, 24 (A. A.) — İstefani ajansından: Pazar günü Enda - Marian deni - len mıntakada vukua gelen muha - rebe hakkında aşağıdaki tafsilât alınmıştır: 5000 Habeş muharibi, Tembien mıntakasında tathir ameliyesi yap- makta olan İtalyan ve Eritreli kuv- 'a göre Habeşler, mevzii bir taz-| bulunmuşlardır. Çok ârızalı ve or- manlık olan arazi, Habeşlerin bu teşebbüsünü kolaylaştırmıştır. An « cak Habeşler, tam İtalyanların sol cenahımı çevirmeğe giriştikleri sı « rada topçu ve tayyare kuvvetlerin« den müzaheret gören İtalyan müf « rezeleri mukabil taarruza geçmiş - ler ve Toongua denilen vadiye sür« müşlerdir. Eritreli kuvvetler, Habeşleri ta « kip ederek onları ağır zayiata uğ ratmışlardır. Resmi Tebliğ Roma, 24 (A, A.) — Mareşal Ba- doglio, şu telgrafı göndermiştir: Bu ayın 22 sinde Addiabdi'de vu- kua gelen muharebede Habeşlerin zayiatı 700 ölü ile 2000 yaralıya bas liğ bulunmaktadır. İtalyan'ların za- yiatı ise yedisi zabit ve 150 si askeri olmak üzere 157 maktülden ve 167 yaralıdan ibarettir. İtalyan kıt'aları, hiç bir mukave- metle karşılaşmaksızın, Addiabdi - nin güneyinde hareketlerine devanı etmektedirler. Hollanda Kızıl Haçı Cibuti, 24 (A. A.) — Hollanda Kızıl haçına ait sıhhiye otomobil » leri ile mühim miktarda levazım, Habeşistan'a götürmek üzere bura- dan geçirilmiştir. İngilizlerin Bir Tekzibi Londra, 24 (A. A.) — Resmi ma- |hafilde bir İngiliz fabrikasının Ha - beşistana dum - dum kurşunlarını verdiğinc « ir İtalyanların verdik - İleri haber.crin esassız olduğu beyan olunmaktadır. İtalyanların bu bapta Cenevreye yaptıkları tebligat henüz I.X_iııdnyı vetleri ihata etmek teşebbüsünde | gönderilmemiştir.