8 Şubat 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

8 Şubat 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Hastanelerde- Yatak Sayısı Çoğaltılıyor Gureba Ve Cerrahpaşaya | Yeniden Iki Pavyon Yapılacak Üniversite İstanbula nakledildik- ten sonra şehirdeki hastanelerin ki- fayetsizliği büsbütün artmış, bilhas- sa Haseki hastanesinin doğum kıs - mında ve çocuk kovuşunda yatak - sızlık baş göstermiştir. Bundan baş- ka bu vaziyet Tıp Fakültesi talebe - sinin yetişmesi noktasından da mah- zurlu görülmeğe başlandığı için a- lâkadarların dikkat nazarını çekmiş ve şehir hastanelerinde yatak sa - yısına yeniden yedi yüz yatak ilâ - vesi kararlaştırılmıştır. Yapılan bir hesaba göre bir yatakta senede va- sati 36 hasta *yatmaktadır. Bu sayc- de şehir hastanelerinde fazla ola - rak senede 25,200 hasta yatırmak mümkün olacaktır. Bu, 700 yatak için biri Gureba hastanesine, diğeri de Cerrahpaşa hastanesine eklenmek üzere üç yüz ellişer yataklı büyük iki pavyon in- ga edilecektir. Bu pavyonlar Üniversitenin istik. raz edeceği iki buçuk milyon lira - dan ayrılacak tahsisat ile inşa elti- rileceği gibi yatakların tesisi, icap eden malzemenin tedariki de Üni - wersite bütçesinden temin edile - cektir. Bu arada evkaf Gureba has- tanesine, belediye de Cerrahpaşa hastanesine eklenen pavyonların idamesi için icap eden tahsisatı ö - diyeceklerdir. Maamafih Üniversite şimdi ol - duğu gibi o zaman da belediyeye her yatak için günde otuz kuruş üc- | ret verecektir. Halk Operetinde Yeni Operatler Halk opereti Yunanlı artistler - den sonra, Viyananın en büyük Subretlerinden olan Marliz Ginals- ko isminde bir kadın artist daha ge-| tirtmiştir. Bu artist, operetin yakın- da temsil edeceği Bayeder, Şen Dul, Mariça operetlerinde baş rolü oy - mıyacaktır. Halk opereti gelecek tiyatro mev- simi için geniş mikyasta bir çalışma programı hazırlamıştır. Bu arada yalnız operet değil, dram temsillerine de karar veril - miş bulunmaktadır. Vaziyet müsait olduğu takdirde gelecek sene çocuk temsillerine de başlanacaktır. Liman Ve Rıhtım İdaresinin Yeni Kadrosu Liman ve rıhtım idaresinin 1936 bütçesinin hazırlanmasına başla - mılmıştır. Kadro ayın öon beşinde tasdik edilmek üzere Ekonomi Ba - kanlığına gönderilecektir. Kadroda hiç değişiklik yoktur. Fakat ayni kadro ile liman ve rıhtım idaresinde bazı yeni bürolar tesis edilecek, bu arada bir de istatistik bürosu kuru- lacaktır. Şehir Yolları Yapılıyor Bu yıl Kartal - Yakacık yolunun asfalt olarak yaptırılması kararlaş-| tırılmıştır. | Büyükçekmece köprüsü ile Şile - yeniden yapılacaktır. Ne Hacet? Anlaşılmıyan Kanun Evkaf meselesinin halli için bir ka- nun neşredildi. Bir mülk sahibi iseniz mutlaka okumuş, üzerinde düşünmüş sünüzdür.. Umumi hatları itibariyle: — Vakıfla alâkadar her mülk sahi - bine, vakıf idaresine her yıl vakfiye nami altında ödediği paranın 20 sene- liğini defaten vermek suretiyle, evkaf- la alâkayı kesmek... İmkânımı — verir, Tatbiki masrafı da istilzam etmez, çün- kü bir maddesi ile alâkadar harç, pul vesaire gibi türlü masraftan muaf tu- tulmuştur, Fakat işin bir de nasıl tatbik edildiğini, evkaf idaresine baş vuran bir alâkadarın ağzından dinleyelim: «Vakıf idaresine 20 seneliği yatır- dım, mülkümün vakıfla alâkası kalma- dığına dair bir kâğıt verdiler, tapu da- iresine götürdüm : — Bir beyanname doldur, dediler! İtiraz ettim: — Beyannameyi alım satımda dai- ma satıcı doldürür. bu vak'ada satıcı wakıf idaresidir. Çünkü kakkını bana devretmektedir. Dinlemediler, çaresiz beyannameyi doldurdum. Bana verilmek için bir ta- pu senedi hazırladılar. Bu senedin mül- kün cinsi hanesine baktım, buraya es- kiden vakıf yazılırdı, şimdi mülk den- mesi Tâzımdı. denmemiş, boş bırakıl- mış. İtiraz ettim: — Ben vakfın 20 yıllığını erf bu kâğıtta «mülk» kelimesini görmek için verdim... — Yazamayız! — Neden? Anlaşmak kabil olmadı, fazla ola- rtak tapu senedini bana vermek — için 3,5 liralık bir pul istediler. Kanunun alâkadarı her türlü harç / Pul vesaire gibi resimlerden muaf tu- tan kaydını gösterdim, cevap olarak: —Bu kanuna göre defterimize pul yapıştırmıyoruz, fakat sizin senedini - ze yapıştırmak İâzım! dediler. Halbuki kanun sarihti. Bu müame- lenin başından sonuna kadar hiç bir safhasında benden hiç bir para isteme- meleri Tâzımdı. Hakkımı aramak üze- re muameleyi yanıda bırakarak — eski senedirni istedim: — Veremeyiz, çünkü kayda miştir, dediler. Eski senedi de onlara — bırakarak Maliye Bakanlığına bir istida yazmağa koyuldum. Ne dersiniz? Kanunun bu maddesinin anlaşılma- dığı ve maksadı temin etmediği mey- dandadır. Uzun Söze Ne Hacet işte Misal Maeydanda ! Defterdarlıkta Yapılacak Yeni Teşkilât Bu Huıum_eclisı Bir Kanun Lâyihası Verilecek geç- Bina ve arazi vergilerinin vilâyet hususi muhasebelerine devri mü - nasebetile İstanbul maliye teşkilâ- tında çalışan ve Maliye Vekâleti bütçesinden maaş alan 220 memur yakında belediyeye geçecektir. Bundan sonra İstanbulda şimdi- ki maliye teşkilâtı, yani mürakip - likler lâğvedilecek, İstanbulda da, diğer vilâyetlerde olduğu gibi, def- terdarlık teşkilâtı kurulacaktır. Bunun için Meclise yeni bir teş - kilât kanunu lâyihesi verilecektiz ve bu lâyiha kanuniyet kesbedip Mec- listen çıktıktan sonra da İstanbul - Ağva yolundaki Göksü köprüsü de|da yeni teşkilât yapılmasına başla- nacaktır. l at Ölçü Ve Tartı Sahtekârlığı Ankaradan Gelen Bir Müfettiş Tahkikata Başladı Ölçü ve tartı damgalama sahte - kârlığı tahkikatı oldukça ehemmi - yet kesbetmiştir. Doğrudan doğ - ruya ve münhasıran bu tahkikat ile meşgul olmak üzere Ekonomi Ba - kanlığı müfettişlerinden Kâmuran İstanbula gelmiş ve dünden itiba - ren de tahkikata başlamıştır. Ayrıca Ekonomi Bakanlığı teftiş heyeti reisi Hüsnü de Ankaradan şehrimize gelmiştir. Burada bulun- duğu müddet zarfında bu tahkikat ile esaslı surette meşgul olacaktır. Teftiş neticesinde dün bir çok yerlerde sahte damgalı tartılar bu- lunmuş ve müsadere edilmiştir. Esa- sen bu çeşit ölçülerir piyasadaki ha- mektedir. Bu yüzden Samuel, Ben Basat, Ömer oğlu İsmail Hakkı, Mayer, Aleksandr oğlu Manuel adlı beş ölçü ve tartı yapıcı ve satıcısı hakkında sekiz ay evvel tahkikat yapılmış, ve müstantiklik muhake - pılması talebile kâğıtlarını asliye Müddeiumumilik ölçüler ve tartı - lar başmüfettişliği tarafından son günlerde verilen dosyalar üzerin - deki tetkikler dün bitirilmiştir. Yeni dosyalarda da eski suçlu - ların isimleri geçtiği için bunlar da ikinci ceza mahkemesine gönderi - lecektir. Düne kadar bu işten tevkif edilmiş kimse yoktur. Bugün bazı rilmesi muhtemeldir. Müsadere e - dilen sahte damgalı ölcüler de müd- |deiumumilik emanet — dairesinde |muhafaza altına alınmıştır. Mısır Bizden Nal Almıya Başladı Zecri tedbirlerin tatbiki dolayı- sile bir çok maddeleri İtalyadan te- darik edememiye başlıyan Mısır |tüccarları bizimle temasa geçmişler ve bizden mal almıya başlamışlar - dır. Bu arada külliyetli miktarda pa- tates ile süpürge için mühim sipa - riş verilmiştir. Elaktrik Fiatları Bayındırlık Bakanlığı Ankara e- lektrik şirketinin yerli kömür kul- lanmasını temin etmiştir. Bu saye- de elektrik kilovat ücretini 20 ku - ruştan 10 kuruşa kadar indirmek mümkün olacaktır. Yakında İstan- bul elektrik fiatlarının da 9-10 ku- ruşa indirileceği umulmaktadır. Nöbetçi Eczaneler Eminönü: (Benaason). Küçükpa- zar: (Yorgi). Alemdar: (Ali Riza). Beyazıt: (Cepnil). Şehzadebaşı: (Ü. niversite). Fener: (Hüsamettin), E- yüp: (Hikmet). Karagümrük: (M. Fuat). Şehremini: (Hamdi). — Aksa- ryay: — (Sârm).Samatyı (Erolilas). Bakırköy: (Hilâl). — Ha * (Yeni Türkiye). Kasımpaşa: (Yeni Turan). Beşiktaşı (Ali Riza), Sarıyeri — (Os- (Kapici). Beyoğlu: Kinyoli). (Ahmedi « man), Galata: Çİsmat, Tarlabağı, (Nargileciyan). Üsküdar: ye). Kadıköy: (Alâettin, Rifat), Bü - yükadı Şinasi). Heybeli: (Tanaş). reketi sekiz aydanberi devam et -| melerinin gayri mevkuf olarak ya - ikinci ceza mahkemesine vamişıi.[ suçlular hakkında tevkif kararı ve- & Altın Yerine Bakır Diş İki Dişçi Kalfası Mahkemeye Verildi, Dün Hâkim Huzuruna Çıktılar Zabıta evvelki gün sahte diş dok - torluğu yaptıkları zannı altında Naci ve Nuri isminde iki genci Sultanah - met birinci sulh ceza mahkemesine vermiştir. İddiaya göre bunlar şehrin | muhtelif semtlerinde bazı - kimselere | altın yerine bakır dişler yapmışlar, bazılarını da tedaviye çalışmışlar. Galatada Serçe sokağında Koço is- minde bir kahveci bu iddia ile zabıta- ya baş vurmuş ve iki arkadaşın zerinde yapılan araştırmalarda bir ta- kım diş ölçüleri, alçı modelleri, ;'diş tozu, zımpara, oksijen ve saire bulun- muştur. y İki arkadaş dün birinci cezada ver- | dikleri ifadede dişçi kalfası oldukları - nı, beraber çalıştıklarını, fakat muay- yen işleri olmayıp müşteri çıkınca iş yaptıklarmı, böyle bir sahtekârlıkla görmüş, kendilerini serbest bırakmış"* |kat'iyen alâkadar olmadıklarını söy - 'tır. lemişlerdir. Yalnız tahkikatın — derinleştirilmesi Mahkeme zannaltında bulunan bu (için evrak istintak dairesine gönderi iki arkadaşın ifadelerini kanaat verici'miştir . ü « Naci ve Nuri mahkemede | -— ( BUHRAN BİTTİ Neş'e - Aşk - Eğlence - Yüzlerce güzel Aartist, kahkahalı bir mevzu, en şakrak şarkılar ve danslar Baş rollerde: ALBERT PREJEAN, DANİEL DARRIEUX İlâveten: WAĞNER'in MEİSTERSİNGER VON NURNBERG uvertürü v MELEK —a Sinemanın bir harikası, gözlerin henüz görmediği SEKOYA ( Kaplan Kız) şaşırarak — söyredeceğiniz Şaheser EP-E K d SARAY Sinemasında D LK TAMİA Fransızca sözlü büyük filmde MADELEİNE CAROLL'ün güzelliğini takdirla seyrediyorlar ve CLIVE BROOCK'un san'atkârane dahasını alkışlıyorlar. Kraliçe ihtirası.. Kadın kalbi.... İlâveten: PARAMOUNT JUR- NALDE : İogiltere kralınm ceneze merasimi. | | Şaşarak — ve Bugün Bu hafta Bugün TÜRK sinemasında Türkçe sözlü VARYETE çrtıvoLı CANBAZHANESiİ) Görülmemiş Sirk numaraları, heyecanlı sahneler, artistlerin aşk mace- raları, fevkalâde moraklı ve eğlenceli büyük - filın. HARRY PİEL, LOUİS RALPH, HİLDE HİLDEPRANDI SUSİ LANNER Bu filim Berlin ve Dresdan'in meşhur sirklerinde çevrilmiştir. İlâveteni rupadan Cenubi Amerikaya tayyare ile seyahat filmi gösterilecekti Saat 1 de tenzilâtlı talebe matinesi —> Fn yilksek eser T | Çocuk Tiyatı Gülmeyon Yazan: M. Ku akçam sant 20,37 Büyük Opertt MIRNAY Yazan: Afif Obay Müzikı A. BOi, 10/2/30 — akşar Mirnav . öpert kom Beyoğlu Framsif Tiyatrosunda ııııîı.";o“’:' Bugün matint : » ve akşam 20/ Lel bici LADAĞ Horti” YAt Şehzadebaşı TURAN - tiyatrosu Naşit - Halide Matina 14,30 da Akif Bey Bu ukgam — 320,30 da YUMURCAK irtihal Noter Servet Yesari oğlunun eşi, arka- daşımız Hayrullah Yesari oğlunun annesi, Bayan Fatma Mükerrem kısa bir hastalık- tan sonra Allahın rahmetine ermiştir. Bu İgün (8/2/36) saat 12.5 ta Üsküdar Al- tunizade mahallesinde Küçük Kanlıca ma- hallesinde 61 numaralı köşkten kaldırıla- rak medfenine defnedilecektir. Merhume- ye rahmet diler, ailesine taziyet beyan e » deriz.