14 Mart 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

14 Mart 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

8 Sayfa SON POSTA Berlin, Paris ve Londra mektupları Almanlar “İngiltere mutlâk bizi tutacak!,, Diyorlar Edenin nutku Pariste çok soğuk kar- şılandı. Fransızlar İngilizlere kızıyorlar Londra mektubu Londra, 10 (Hususi) — İngiltere - de şu veya bu şekilde teşekkül etmiş bir kanaat henüz yok gibidir. Buradaki | Fransızlar bundan bahsederlerken: — | «İngilizlerin herkesçe malüm bir si- yasetleri vardır, diyorlar, kendileri, doğrudan doğruya her hangi bir dev - letle ihtilâfa düşmezler. Karşılarında kuvvet peyda eden milletleri tetkik e- derler, hangisini mağlüp ettirmek lâ - zım geliyorsa onun düşmanına iltihak ediverirler. Şimdi karar vermemiş vaziyettedir- ler. Fransayı mı desteklesinler, yoksa fazla açılan Fransanın burnunu kırmak için Almanlara mı yüz versinler?.. Son söz İngilterede kalmalıdır. Dünya üze- rindeki hâkimiyetinin de esası budur.» Bura gazetelerinde Lord Rober Se- #ilin bir beyanatı çıktı. Hülâsa olarak şunları söylüyor: « — Muahedelerin, — yırtılabilecek şeyler olmadığını, herşeyden evvel zi- hinlere sokmak lâzımdır. Eğer, müte- kabil mukavelelere emniyet edilmez - se, beynelmilel münasebetlerin deva- mına imkân kalmaz. Cemiyeti Akvam isminde bir müecssese kurduk. Mua - hedelere herkesi o hürmet ettirmelidir. Fakat maalesef, Cemiyeti Akvamı kâ- | fi miktarda kuvvetlendiremedik, İtal- | 'ya - Habeş meselesinde bazı devletlerin mütereddit hareket etmeleri, müesse - seyi çok zayıflatmıştı. İşte o müte - reddit devletler şimdi, zayıf bir Millet- görecekler - ler Cemiyetinin zararını dir. Eğer biz Musoliniye karşı zecri ted- birleri lâyıkiyle tatbik etseydik, meselâ Süveye kanalını kepatıp, pet- rola derhal amborgo koysaydık Hit- ler böyle' bir işe teşebbüs edemezdi. Habeş işinde fazla acele ettiğimizin sebebi aşikârdı. Her gün binlerce adam ölüyordu. Bugün Ren için bu tehlike varit olmadığından daha salim bir ka- fa ile ağır ağır düşünebiliriz.» Bu sözlerden bura mahafilinin çı - kardığı mâna, şudur: Almanya ile harp yapmadan müzakere - edilebilir, ve Almanya haksız olmakla beraber zecri tedbirlere artık kuvvetle çarptırı- lamaz, çünkü Fransa İtalyaya karşı takındığı tavırla bu fırsatı öldürmüş- tür.n Burada görüştüğüm Fransızlar, İn- soğuk kanlılıklarına fena hal- Bizei Yugoslavyada (10) meb- usun teşrii masuniyeti kaldırıldı Belgrat 13 (Hususi) — Parlâmen- toda başvekile yapılan suikast te - şebbüsünde alâkaları bulunan iki meb'usun daha teşrii masuniyetleri- nin kaldırılması istenmiştir. Teş - rii masuniyeti kaldırılan meb'usla- rın sayısı 10 u geçmiştir. ve a İngiltereden yükselen bir ses : “Eğer vaktile Musoliniye zecri tedbirleri lâyıkiyle tatbik etseydik, bugün Hitler bu işi yapamazdı,, Askeri nakliye otomobilleri Mayena şehrine dörder, dörder girerken Paris mektubu | Berlin mektubu Paris, 11 Mart (Hususi) — Başvekil | Mösyö Saro artık tarihe geçen — nut-| kunu söylediği zaman komünistler ha- | riç olmak üzere başlıca fırka lerinin de mütalealarını almıştı; — Ren boyunda Alman askeri kal- dığı müddetçe Almanya ile asla mü - zakereye girişmeyeceğiz, derken siya- sette kendisine muhalif olan mebus - ların da müzaheretine mazhar olduğu- | nu biliyordu. Buna rağmen hareketi gene tenki - de uğradı; — Fransa tek başına Almanyanın karşısına çıkamaz. Fransa hükümeti | müzakere kapılarını tamamen kapa -| madan evvel İngilterenin bu hususta | ne düşündüğünü anlamalıydı, diyen- ler oldu. reis- Hâdiseler gösteriyor ki, böyle düşün- müş ve böyle söylemiş olanlar tama- men haksız değillerdi. Filhakika İngiltere, Fransaya tuttu- ğu hattı harekette tamam bir peyk ol- madı. Hariciye nazırı Mister Edenin | nutku meydandadır. Ve bu nutku ev- velâ Almanyayı takbih etmiş, fakat ar- kasından da Alman tekliflerinin na - zarı dikkate alınması lâzım geleceğini söylemiştir. Bu itibarla da Fransada soğuk bir duş tesiri yapmıştır. Üzerin- de fazla durmıya lüzüum yok. Fransa- da hemen bütün halk bu nutku şu şe-| kilde söylenmiş farzetti: «— Almanlar Ren boyunu işgal et- tiler. Fakat Ren boyu nihayet Al- man toprağıdır. Bununla beraber mu- ahedeyi bir taraflı olarak yırttıkları için kendilerini takbih ederiz. Yalnız 18 yıldanberi teddetmekte - olduğu - muz hukuk müsavatını kendiliklerin- den aldıkları için Almanlara karşı bir harp açmaklığımız tasavvur edilebilir mi?» * Bununla beraber Fransanın - attığı adımı geri alacağını tasavvur etmeyi- niz. Ok yaydan çıkmıştır. Karşısında ya bir hedef bulacak, yahut ta aldığı hız bittikten sonra cansız yere düşe- cektir. Şimdiki halde Fransa askeri tedbir- lerini tamamlamıya devam etmekte - Berlin, 10 Mart — Hitler son söz - lsrini söyledikten sonra, bunların te- sirini beklemek için inzivaya çekildi. Ortalarda dolaşan şayialara Hitlerin Reni işgal etmek hususunda- nazaran ki kararı inceden inceye düşünülmüş, ve Alman devlet reisi de 7 marttan 48 saat evvel karar vermiştir. Bu karar üzerinde Göringin çok bü- yük tesiri olduğu zannedilmektedir. Bunun böyle olduğu muhakkak -| tır. Fakat gunu da söylemeli ki, Hitler kimsenin tesiri altında kalan bir insan değildir. Herkesi söyletip dinler. Ve onların fikirleriyle kendi düşünceleri- ni karşılaştırarak hükmünü verir. Göringin tesiri mevcut olsa bile, e- ser Hitlerindir. | Burada kiminle konuşsanız, İngilte- | renin, Fransızlara hak vermiyeceğine kanidir. Sokakta, tramvayda, gazino- da, arabada ve her yerde, İngilterenin; ihtilâfı, Almanya söyleniyor. Bu fikre neden zahip ol - muşlar, bunu pek anlayamadım, fa - kat gördüğüm bir şey varsa, o da bü- gösterdik, lehine halledeceği tün Almanların şeflerine leri itimattır. Hücum kıt'aları kumandanı Lut - ze gazetelere şu beyanatta bulundu : «— Fransızlara da ne oluyor? Ren bizimdir. Kendi topraklarımızı mü - dafaa etmekten daha tabil dünyada ne olabilir? Fransızların saçmalarına ku- lak asmadığımız ve akıllıca bir hare - kette bulunduğumuz için mi heze edileceğiz.» Von Neurth bu hareketi sembolik bir işgal olarak telâkki etmiştir. Bu -| nun mânasını izah etmesi kendisinden rica olununca, ordularımız orada — sul-| hün muhafızı olacaklardır. demiştir. Dünyada bütün silâhlanma hareketleri müa - hep sülhü muhafaza için yapılmıyor | |— mu? dir. Tul, Epinal, Verdun, Meç, Starz- burg garnizonları tam kuvvetlerine ib- lâğ edildikten başka Majino gerisinde bulunan ikinci müdafaa hat- tı da işgal edilmiştir. Fazla olarak Ce- zayirde bulunan kıt'aların Fransaya celbi hazırlıklarına da başlanmıştır. Vehamet devam ediyor. hattının | F Avrupa Karika bell Direkten bir ses — Alledersiniz, karşı sahile bakıyordum... Berber — Hangi tarafa hak veriyor - sunuz? Müşteri — Ustura senin elinde olduk - ça senin hak verdiğin tarafal.. Birinci uzun burunla — Burun bardii geldik te gene tanımadın. — Beni de beraber götürsene.. İkinci uzun burunlu — Gözüm — Olmaz, yanıma yedek kayak almak ğı seçmez de... Adetim değildir. pek YAf | — Yaşamn bu maskel