4 Nisan 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

4 Nisan 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

SÖON POSTA Hergün Bir Makale: Almanyanın politik yolu Yazan: Burhan Belge Almanya, ekonomik krizden henüz|leri uğruna aynı mıntakaya yatırılmış kurtulmamıştır. Milyonlarca işsizine, |olan Fransız milyarları biraz tehlikeye daha doğrusu muazzam bir — ihracat | girsin ve Paris, inadından ve altın pa- kabiliyetine göre kurulmuş olan en -İra muharebesinden vaz geçerek İngi - düstrisine eski sağlam ve normal iş ve 'liz piyasasının direktiflerini kabul et- istihsal temellerini henüz temin ede -| sin. İlkbahar Amasyalılara | Zuzlada Çalışma Hızı Verdi li IŞI A Teşkilâtı yapıldı Elektrik Tesisatı Yapılması İstanbulda Bir Firmaya | Tuzla (Özel) — Yakın zamana ka- köy teşkilâtı ile idare edilen Tuz- İhale Edildi, İtfaîye Teşkilâtı Kuvvetlendirildi Amasya (Özel) — İlkbahar başla- dı. Her taraf çiçek ve çimenlerle süs lendi. Herkeste yeni bir hareket, ye bir neş'e var. Bahar Amasyanın imarı etrafındaki çalışmalara — da hız verdi. Halkevi çalışmaları arttı, yeni komite- | fer büyük bir hızla vazifelerine başla- dılar, Evin temsil kolunun mesaisini bilhassa kaydetmek lâzımdır, bu şube hin genç unsurları sahnelerini de, sah- »e malzemelerini de kendi emekleriyle “ ve parasız temin etmeğe çalışıyorlar. Dekorlar, mobilyalar — hazırlıyorlar, gençler 23 nisanda Atatürke ilk kur- ban isimli eseri hazırlamaya, beş ma- yis için de tohum piyesi üzerinde ça- lışmaya başlamışlardır. Kocaelinde releri ile Kocaeli köylüler birliği B Belediye de şehirde elektrik tesisatı yaptırmağa karar vermiştir. — Tesisat 9,950 liraya İstanbulda bir firmaya ihale edilmiştir. Belediye - tesisat için lâzım olan efreklerle merkez — santral binasını kendisi yaptıracaktır. Beledi- ye reisi Celâl Eren elektrik işinin bir an evvel halli için çok çalışmaktadır. Belediye itfaiye işine de €hemmiyet vermektedir. Mükemmel itfai teşkilâtı yapılmıştır. Şehirde iki yangın çıkmış, fakat ikisi de bu teşkilât sayesinde daha başlangıç halindeyken — söndürülmüş- tür. Şimdi de şehir sokaklarının ıslâhına çalışılmakta, bahçelerin — ve tarhların düzeltilmesiyle uğraşılmaktadır, zeytin haşe- mücadele Tuzla ve Karamürselde bütün zeytin ağaçlarını timarlatıyor İzmit (Özel) — Husust Muhasebe Köyler birliği teşkilinden sonra her sahada canlı bir çalışma göze çarp - maktadır. Karamürsel ve Tuzlanın başlıca ge- lir kaynakları öolan Zeytinliklerde yıl- lardan beri arız olan hastalıklarla mü- cadele etmek için büyük bir teşkilât kurulmuştur. | Karamürsel ve Tuzlanın yüzbînlen: geçen Zeytin ağaçları Zeytin güvesi ve Karabal denilen bir nevi ve haşerenin — tahribatına mahsul vermiyor ve halk bu yüzden! sıkıntı çekiyordu. Köycüler Birliği geniş bir teşkilât kurmak suretiyle işe başlamıştır. — İlk önce kış mücadelesi başlamış, haşere nin kışlık nesli, yapraklar içinde yaşı-| ğan küttları öldürülmüş ve yapraklar toplatılıp yakılmış, ağaç dipleri derin- ce belletilmiş, ağaçlar budatılmış, yaş- Lılarına kireç badanası yapılmış ve bu suretle mihaniki bir mücadele muvaf- fakiyetli neticeler vermiştir. Haşerenin bakarda, çiçek zamarim” da çıkacak nesline karşı da arsenikli HMâçlar tatbik edilmek suretiyle ikinci bir çalışma devresine başlanmış bu - lunmaktadır. Birlik, mücadeleye daha hiz vermek ve bu suüretle randımanını azâmi derecede alabilmek için İzmit, hastalık | uğrıyarak | 4 [[hıan. Zeytin Ağaçları llâçlanırken Geyve, Hendek * ziraat memurlarını mücadele. sahasına göndermiştir. Karamürsel ve 'Tuzla Zeytincileri sonsuz bir sevinç içindedir. Hattâ mü- cadeleyi el birliği ile yapmak gibi ge- niş bir alâka göstermektedirler. P“ıfıııT Ölı Hınn B. Diyor Ki: memiştir. Fakat, İngiliz ve Amerikan milyar- ları, orada yatmaktadır. Bunları kur -| tarmak için, yeni milyarları imdadaı lanın bundan böyle belediye teşkilâtı ile idare edilmesi kararlaştırılmıştır. Yapılan intihabatta da 989 müntehip - ten 759 müntahibin verdiği reyle aşa- :'ıd.ılıi zevat belediyeye aza olmuşlar- ar: yollamak lâzımdır. Bunları kurtar - mak için, Alman ekonomisine - fakat | bunun için de Alman iç politikasıng | bir çıkış noktası tedarik etmek [âıım-! dır. İngilizlere göre bu, Almanyanın | Avrupa müvazenesini bir beral |götürecek kadar kuvvetlenmesi v de Alman ekonomik tazyikınin cenu- | bu şarkiye-doğru şimdilik kanalize ol masıdır. Hüseyin gazinocu, Salim Gürsoy, Mustafa Sarıdoğan, Habip Yılmaz, Mustafa Ören, Mustafa Nalband, Bayram Sevindik, Yunus Mümin, İbrahim Sezer, Abdullah Ural, İlyas Aras, Musa marangoz. Çoktanberi beklenen belediye teş - kilâtı aayesinde Tuzlanın bayındiırlık bakımından çok ilerileyeceği umul - maktadır. Urfanın kurlaış ğilnü Urfa (Özel) — Urfanın kurtuluş yıldönümü töreni 11 nisanda yapılacak tır. Kutlulama törenine Diyarıbe - kirden birinci umumi müfettiş Abi - din Özmen de gelecektir. Tâ ki, hem sömürge - talebinin bir| müddet daha önüne geçilsin, hem de Jezeli hâkem rolünü İngilterenin Av- rupada da ele alabilmesi için, Avrupa, az çok müsavi iki parçaya ayrılmış ol- sun. Çünkü düne kadar olan vaziyet, is- ter frank ve altın para, ister İngıltcm- nin Almanyada yatan paraları ve i ter kıtada yürütülecek politika bakı - mından, İngilterenin karşısına, Fran- | İsanın hep hegemonya arzularını, sa- | botaj teşebbüslerini çıkarmıştır. Hat - tâ bunun ilk uçlarını Franclin - Bowuil- lon'un Ankara anlaşmasında bile bu- labiliriz. — İtalya - Habeş işi yahut O gün Halksporun temsil kolu ta- rafından da halka belediye sinemasın- da bir müsamere verilecektir. Halkevi neşriyat kolu tarafından 11 nisan adlı bir kitap çıkartılacak ve | Fransız - Sovyet paktı ise, İngiltere - nin I. Reich'i tutmak kararını ancak takviye etmiştir. halka bedava dağıtılacaktır, ; Urfada tarla fareleri ile x mücadele Silâhta ve politikada kuvvetli — bir Urfa (Özel) — Bu yıl mahsulün Almanya hem Sovyet Rusyanın kar- şı « rejimine hem de Fransanın — ra- kip - rejimine karşı, ihtiyar - kıtada mükemmel bir settir. Cenubu şarki is- tikametinde yürüyen bir Alman tica- reti ise, kredinin anahtarı İngilterenin elinde kaldığı ve Almanyanın kendisi, bünyesi ve rejimi itibariyle hem Rus- ya, hem Fransa, hem İtalya ile ihtilâf halinde bulunduğu müddetçe, İngilte- fe için, lokalize edilmiş bir tehlikedir. HAlmünyanii politik yölev şadake | az çok bellidir. Bu yol, bir ucu İngil - tereye bağlı olmak - şartiyle, Alman üzerinden geçen yıldan daha berekli olacağı yüz- de yüz addedilmektedir. Çünkü bu yıl mevsiminde yağan bereketli yağmur- lar mahsulü beslemiştir. Son gün - lerde tarla fareleri ile de mücadeleye başlanılmıştır. Bu sayede bir hayli tar- la faresi imha edilmiştir , Gebzede Halkevi ;âğimi Gebze (Özel) — Gebzede yeni a- çılan Halkevinin komiteler — intihabi yapılmıştır. Bu intihapta Ar şubesi- ne muzikacı Mehmet, avukat Salih, Terzi Sami, Spor şubesine malmüdü- rü Bürhan, mustantik Bürhan, yazıcı Sırrı, Temsil şubesine İhsan, telgraf - çı Halid, veznedar Hayri, Dil ve Ta- rih şubesine müddeiumumi Celâl, maarif memuru Demir, değirmenci Kitap saray şubesine hâkim Ri- za, muhasebeci Halil, Babacan Emin, Köyeülük şubesine postacı Şevket, doktar Selâhaddin, muallim Nuri ay- rılmışlardır. ekonomi yolunun geçmektedir. Böyle olacaktır ki, 1918 muahede - aynen Hereke kooperatifi seçimi İzmit (Özel) — Horeke kooperati- fi azaları senelik toplantılarını - yap - maşlar, ve kurumun yeni idare heye - tini seçmişlerdir. Yeni idare heyetine fabrika baş mühendisi Nihat Alper, müuhasebeci Mahmut Can, idare me- muru Osman- Oflaz, işletme şefi Na- fiz, ambar memuru Hâmit Öner, do- kuma 'ustası İsmail, mürakipliklere de Kemal, Sedat, Nihat seçilmişlerdir. Düzce Beyaz spor klübü gençleri beraberle - rinde Halkevi bandosu #lduğu halde «Akçakoca» ya giderek iki müsame - (Özel) — Düzce Siyah -l DüzR&îçîeri Akçakocada * Şu var ki, Alman poussee'si, 18 yıldanberi hapsedilmiş olmanın hare- ket hasretine ve töşebbüs dinamizmi - ne maliktir. Bugün, politik prestij ba- kımından, 1914 Almanyasına âdeta yaklaşmış bulunmaktadır. Eğer bir ta- raftan ticaretinden aldığı kuvvet ve ftan artan politik prestijine Orta Avrupa ve Şark Av- *bir ikis lirse, İngilte - bir tara pası memleketlerinden Fır defection'a götüre renin telâşa düşmemesine imkân yok- İtur. Fakat İngiltere, bunu da düşün - müş ve bunun da tedbirlerine hazır - lanmıştır. Bu gibi memleketlerde, İn: giliz politikası, faaliyetlerini bir kaç misli arttırmıştır. Öyle ki Alman tica- retine karşı bunların başını, artık yal- nız Fransız sermayesi değil, ayni za - manda İngiliz politikası da beklemek- tedir. Ve bununla İngiltere, Fransız sermayesini, bir kere daha şuura ve kendisiyle uyuşmaya davet etmiş bu- lunmaktadır. Eğer 1918 ile 1936 vaziyetlerini karşılaştırırsak, Almanyanır — bütün haklarına malik bir büyük devlet olt ması itibariyle çok esaslı farklar görürüz. Bunun içindir ki za- ten Flanden sualleriyle, Almanyadan bundan sonra ne yapacağını sormak- tadır. Almanya buna gayet kısa ve sade bir cevap verebilir: «Bir büyük devlet gibi yaşamak.» bir kere, Böyle olmakla beraber Almanya - dan çok İngilterenin politik yolu ente- resandir. - İngiltere çünkü 1918 ve 1929 krizlerini aşarak ezeli hâkemlik rolünü yeniden eline almıştır. - Şimdi berkes için yapılacak şey, İngiliz arbit» rajında 'sade-feda edilmez değil, ü rinde pazarlığa girişilmesi tehlikeli bi: rer varlık olduklarını ispat etmektir. Görülüyor ki, bir çok yollar gibi, Alman yolu da, bütün genişliğine ve ehemmiyetine rağmen, şimdilik «İn - giliz meydanın na çıkmaktadır. Burhan BELGE re vermişlerdir: Düzce gençlerinin Yaptığı bu'tlk te: yahat Akçakocalılar tarafından — bü - Yük bir sevinç ve alâka ile karşılanmış ve iki memleket gençliği arasında sı- cak bir samimiyet tecssüs etmiştir. Yolların bozukluğu dolayısiyle na- kil vasıtalarının sefer — yapamamaları Ikinci kâğıt fabrikası Gene İzmitte kurulacak " yüzünden gençler 38 kilometrelik yo- lu yaya olarak katetmek suretiyle Ak- çakocadan Düzceye avdet etmişlerdir. Urfada buğday mübayaası durdu İ| Urfa, (Özel) — Ziraat Bankası İzmit (Özel) — Kâğıt fabrikasının 15 nisanda açılma töreni yapılacak - tır. Hükümet ikinci bir kâğıt Tabrika- sı kurmayı kararlaştırmış, bu tobrika için de gene İzmit münasip görülmüş- tür. — Havalar ısındı.. Yaz geli- yor diye.. .» Yerli kumaşlardan elbi- selik aldım. Acaba çü çabuk yırtılır mı diye yorum, Hasan Bey — Hiç kork - |buğday mübayaasına nihayet vermişe ük mü, | ma! Bunlar muabede değil ki |tir. Maamafih pek yakında bankanın korku « | kolay kolay yırtılsın!, yeniden buğday mübayaasına başlayas : cağı umulmaktadır. A