12 Nisan 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

12 Nisan 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

— PAZAR — 12 NİSAN ıgılız er 1936 İdare işleri telefonu: 20203 Fiyatı 5 kuruş “Türkiye Haklıdırıı Diyorlar Notamız dokuz devletle Habeşistanda yağmurlar başladı, fakat harbe tesiri henüz şüpheli! Cemıyetıne de bıldırıldı Harbin mukadderatı İtalyanların zehirli gaz kullanmıya beraber Milletler Boğazlar lar hakkındaki talebimizin Paris, Londra ve Cenevredeki akisleri Boğazlar statüsünü yeniden tanzim ve Türkiyenin emniyetini ve ticari seyrüsefer serbesttisini temin etmek üzere pek yakında yeni itilâflar aktetmeye hazır bulunduğumuzu haber verdik V daniemarı | * Muahedi NXXX W%'ıy:_nı “Hcerit edilan mintakalar Paris, 11 (A.A.) — Havas ajansı bildiriyor: — 'Türkâye maslahatgüzarı Siret, bugün saat 13 de Hariciye nezareti umu- mi — kâtibi Aleksi Lejeye Türkiye hükümetinin Boğazların askerlikten tec- tidine dair 24/7/923 tarihli Lozan mukavelenamesi ahkâmının yeniden tetkikini talep eden bir notayı tevdi etmiştir Bu nota, Lozan mukavelesini imza eden bütün devletlere yani Büyük Britanya, Fransa, İtalya, Japonya, Bulgaristan, Yunanistan, Sovyetler birliği, Romanya ve Yugoslavyaya gönderilmiştir. Fransızlara göre notanın hülâsası —a Türkiye hükümetinin notası Lozan mukavelenamesinin 18 inci mad- Gdesine istinat etmektedir: , wEğer beklenilmiyen bir taarruz veya her hangi bir harp hareketi veya harp tehlikesi Boğazlarda serbestii seyriseferi veyahut askerlikten — tecrit e- dilmiş olan mıntakaların emniyetini tehlikeye koyacak olursa, yüksek âkit taraflar ve her halde İngiltere, Fransa, İtalya ve Japonya Milletler Cemiye- Ki konseyi tarafından tekarrür ettirilecek bütün vasıtalarla bu tehlikeleri izale edeceklerdir.» 'I'ürldyc lıülmmıu. son vak'aların ve bilhassa Ren havzasının yeni- di ıı!ııııı'n teminatın tatbikında müşkülâta uğranılacağını isbat ettiğini kayde- derek Lozan muahedesinin Boğazları askerlikten tecride mütedair ahkâmı- nin ilgasını talep etmektedir. İngilizler ne diyorlar ? Londra 11 (A.A.) — Havas ajansının muhabiri bildiriyor: ü keyfiyetinin Lozan mukavelenamesile nazarı dikkate | devam İnebolu vapuru faciasının mes'ülleri Suçlular İzmir A Ağır Ceza mahkemesine verildiler Denizyolları işletme şefi de bunlar arasında ! Habeş İmparatoru Londraya mahrem bir rapor göndererek elinde 5000 askeri kaldığını, yardım edilecekse biran evvel edilmesi lâzımgeldiğini bildirmiş edip etmemelerine bağlı! ..» Habeşistana rehirli gaz yağdırdıkları bildirilen İtalyan bombardıman tayyareleri Londra 11 (Hususi) — Adis-Ababadan gelen haberlere göre İtal - yan * Habeş harbinin mukadderatı İtalyanların zehirli gaz kullanmıya devam edip etmemelerine bağlıdır. Habeşistanda şiddetli yağmurlar başlamıştır. Bunların harb üzerin- de yapacağı tesirler henüz belli değildir. Bu itibarla mesele zehirli gaz meselesine dayanmaktadır. Loııdrıyı mahrem bir telgraf mı gönderdi? İmparatorunun İngiltere Hariciye Nazırı Mister (Eden) e mahrem bir telgraf çekerek elinde ancak 5000 asker kaldığını ve ar- tık yardım namına ne yapılacaksa yapılması lâzım geldiğini anlattığı söylenmektedir. Bu şayla Habeşistan tarafından da, İngilterenin A - dis-Ababa elçisi tarafından da tekzib olunmuştur. Habeşler Cenevreden ümidi kestiler Muhakkak olan bir nokta Habeşlilerin Milletler Cemiyetinden um « dukları yardımı görmemek yüzünden sızlanmakta olduklarıdır. Ardı arası kesilmiyen, sonu gelmiyen konuşmalar Habeşlilerin sabrı- nı tüketmiştir. İmparator da bu vazi - yetten bizardır. Milletler Cemiyeti tarafından Ha- bqııhnı oluz ıuıllı bir telgn( ıon SON DAKIKA Berlin, 12 (Hususi) — Adisaba badan gelen haberlere göre şimal ve cenupta — şiddetli muharebeler devam ediyor. Ras Kassa ile Ras Seyyumun kuvvetleri Valdiada İtalyan kuvvetleriyle dövüşmekte- dirler. Muharebe cenupta da de- vam ediyor ve İtalyanların Sassaba- nehe yaklaştıkları haber veriliyor. Piyango talihlisinin (Devamı 11 nci yüzde) Lozan muahedesinin Boğazları askerlikten tecrid eden hükümleri İzmir ağır ceza mahkemesinde muhakeme edilecek olan İnebolu kaptanı Mehmet Ali İzmir, 11 (Özel) — Birinci karar hâkimliği İnebolu faciası mes' 'ulleri hakkındaki kararını vermiştir. Suçlu- |lardan kaptan Mehmet Ali, üçüncü kaptan Rahmi, çarkçı Halit ve Salim avucu kaşınırmış! Dünkü keşıdede en büyük ıkramıyeyı kazananlardan Müşerref “Bunu evvelden tahmin etmiştim !,, diyor Dünl;ü keşidenin Lozan nııııılıodumm ikinci lımnı #Boğazların usulüne dair mukave- lenamev adını tasır. Muhavelenama bir taraftan İngiltere, Fransa, İtal- ya, Japonya, Bulgaristan, Yunanis- tan, Romanya, Rusya, Yugoslavya, diğer taraftan Türhiye arasında im- zalanmıştır. Mukavelenamenin 4 üncü, 6 ncı ve 18 inci maddeleri Boğazların gayri askeri mıntakalarına aittir. Bu maddeleri naklediyoruz: Madde : 4 Atide tayin edilen mıntakalar ve a. dalar gayri askeri hale ifrağ edilecek- lerdir: 1) Çanakkale ve Karadeniz Bo « gazlarının berveçbiati tahdid — edilmiş mintakalar ittiminca iki sahilleri: Çanakkale Şimali garbida, Gelibolu şibiceziresi ve Saros körfe - zinin Bakla burnu şimali — şarkisinden dört kilometre buudde kâin bir nok- tasından-bed çile Marmata denizi üze- rfinde Kumbağıda nihayet —bulân - VE Kavağın (bu mevki hariedir) cehu - bundan geçen bir hattın cenubü gar - kisindeki saha; (Devamı 11 nci yüzde) Boğazi: (Devamı V1 inci yüzde) Erkânıharbıyelar arasındakı konuşmalara İtalya işlirak etmiyecek Londra, 11 (Hususi) — İtalya, a- İyın 15 inde Londrada başlayacak olan Lokarno devletleri erkânı harbiyeleri konuşmalarına iştirak etmiyecektir. Bır ıtalyan hava generalı " düşdü ve öldü Berlin, 11 (Hususi) — İtalya- hava generali Belgrani, bir tecrübe esnaşında tayyarösi llı beraber düşmüş ve ölmüş - tür. talihlileri Yirminci tertib Tayyare piyangosunun dün başlıyan son keşidesinde 200 bin li - zalık büyük ikrmmiyeyi kazanan 10483 numaralı biletten şehrimizde 4 tane satıl - mıştır. Yani şehrimizde ayrı ayrı dört bilet sahibleri tam yirmişer bin lira para almış- Tardır. Bu talihlilerden biri üçüncü hukuk mah- İkemesi memurlarından Müşerrel ile ortağı mübaşir Mehmed Salihtir, Bu iki ortak ©- İnar bin fira paylaşmışlardır. Diğer talihliler Tokatliyan öteli pasta » nesinde çalışan Vartohi ile Armavani adlı iki kızdır. Bunlar da onar bin lira pay - laşmışlardır. TDevamı V1 inci yüzde)