12 Nisan 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

12 Nisan 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

. h Habeşistanda yağmurlar A G &5G A e — & G G n GA A KA başladı, fakat harbe tesiri henüz şüpheli! Habeş delegeleri Cenevre 11 (AA.) - (Baş tarafı | inci yüzde) talimat istediler Habeş delegasyonu, İtalyan delegelerile ya- pılacak müstakbel müzakereler hak kında Adis-Ababadan talimat is - temiştir. Burada Habeş kabinesinin toplantısına ağlebi ihtimal bu ta - limat talebinin sebeb olduğu beyan edilmektedir. İngilterede yeni zecri tedbirler istemiyecekmiş Londra 11 (ALA.) — Yarı resmi mehafil, Edenin zecri — tedbirler komitesini toplantıya çağırmak hususundaki ısrarının, İngiltere tara - fından, meselâ Süveyş kanalının kapatılması gibi bir takım yeni ted - birler teklif etmek niyetinde bulunduğuna atfedilmemesi lâzım geldi - ğini söylüyorlar. Bu münasebetle, İngilterenin son günlerde Akdenizdeki harb ge - milerinden bazılarını geri çağırmış olmasının münl.ıaıırı—rr ekonomik dahi olsa, yeni tedbirler alınmasına mâni teşkil eyliyeceği kaydolun - maktadır. Cephelerde Londra, 11 — Halihazırda İtalyan- ların Gondar ve Koram taraflarından ssle Üzerine yürümeleri bekleniyor. Fakat yağmurların bu yürüyüşe tesir etmeleri çok muhtemeldir. İtalyan mahafiline göre Dessie gele- cek hafta zarfında İtalyanların — eline düşecektir. Asmara 11 (ALA.) — Havas muha - birinden: İtalyan kuvvetleri Dessie yolu üzerinde Kobboya girmişlerdir. İtalyan resmi tebliği Roma 11 ÇALA.) — Mareşal Badog - Ka 182 numaralı resmi tebliğinde bildiri - yor: *Bir taraftan Eritreli ve milli kıt'aları- Miz, harb plânımızı tatbik etmek — üzere, bareketlerine devam ederlerken, diğer ta- raftan Azebe ve Galla mubaribleri, yeni- den düşmana yetişerek, Cormat suyunun cenubunda Habeş dümdarlarını mağlâb Ağnara V1 (AA) — D. N. B. ajan- * hususi muhabirinin radyo ile yolladığı telgraftır: Ş | cephesinden gelen son haberlere Bakılırsa, İtalyanlar sistematik bir şekilde ilerleyişlerine devam etmektedirler. Bu i- " tibarla, Adis-Ababaya giden yolun bütün mühim noktalarının yakında işgal edilmesi beklenmektedir. Burada tahmin edildiğine ş Köre, artık Habeşistan. harbi kabul ede- bilecek bir tek orduya sahibdir. Bu ordu #imdi Harrar — civarında — bulunmaktadır. Süylendiğine göre İtalyanlar şimal cephe- son . vaziyet sinde Habeş ordulan tarafından e!'an meş- gul bulunan son mevkileri de tahrib et - meğe bazırlanmaktadırlar. Askeri muharririmizin mütaleaları Dün gece gelen telgraflar arasında mühim bir haber yoktur. 48 saat ev - vel gelen haberler de cenup cephesin- de - başladığı bildirilen İtalyan taarru- zunun devamı ve inkişafı hakkında da hiç bir malümat ge'memiştir. Dünkü haberler arasında görülen — «dtalyan bayrağının Adisababaya general Cra- ziani kuvvetleri tarafından dikileceği» hakkındaki mütalea ve - tahminler Mmevsimsizdir; fakat şimaldeki İtalyan ordularının bu hedefe bu mevsim için- de varamıyacaklarına kanaat getiril - miş olduğunu ifade etmesi itibariyle dö'dikkata döğür. İtalyanların son hafta içinde Gon - dar üzerine motörlü kıt'alarla yaptık- ları sür'atli (ve akın deyebileceğimiz) hareketin bundan — sonra da ayni sür'atle devam edebileceğini ummu - yoruz. Çünkü bu kolun şarkında ha kât yapan İtalyan kolorduları motörlü olmadıklarından ayni sür'atle ilerleye- mezler. Motörlü kolun yalnız başına ilerlemesi ise kendisi için tehlikeler doğurabilir. Bu itibarla diğer kollarla hareket birliği yapması iktıza eder. Bu kolun benzin, yiyecek ve cephane ikmali işi- nin hayli müşkülâta maruz bulunması da bu hususta ayrıca müessir bir âmil- dir. C. D. İngilizler “ Türkiye haklıdır,, İngiltere kabinesinin önümüzdek Meseleleri mevzuu bahseden — salâ Britanya tarafından Boğazların ye €evvelce vaki itirazların Almanyanı kil etmesinden ihtiraz maksadile y mektedirler. diyorlar (Baş tarafı | inci yüzde) i içtimamda münakaşa edilecek hiyettar mehafil ezcümle Büyük niden askeri bir hale ifrağına karşı n istifade edebileceği bir emsal teş- apılmış olduğu hususunu işaret et- Aynı 'mehafil, Türkiye hükümetinin dürüst ve mu- ahedeler ahkâmına mutabık bir usul takip etmek gibi bir liyakat göstermiş olduğunu ve Almanyanın tarzı hareketi Türk noktai nazarını tamamile muhik bir hale getirdiğini ilâve etmektedirler. İngiltere hükümetinin noktai nazarı —ereiemtielğiyağren İstihbar edildiğine göre, Büyük Britanya hükümeti Türk - teklilini tetkik etmeden evvel Ren ihtilâfının biraz tavazzuh etmesini arzu et - mektedir. Notamız Milletler Cemiyetine tevdi edildi Cenevre 11 (A.A.) — Havas ajansı bildiriyor: Türkiye hükümeti, Lozan mukavelesini imza etmiş olan devletlere gönderdiği noltanın bir suretini Milletler Cemiyeti umumi Avenole tevdi etmiştir. kâtibi M. Türkiye hükümeti, Boğazlar statüsünü yeniden tanzim ve Türkiye - nin emniyetlini ve ticari seyrüsefer serbestisini temin etmek üzere pek yakında yeni itilâflar akdetmeğe hazır bulunduğunu bildirmekte- dir. SON POSTA Geçenki Bilmecemizi Kazananlar (Dünkü nüshadan kalan kısım) DOLMA KALEM Beyoğlu 16 ncı mekteb B3 Eşref, Bey- lerbeyi Çamlıca caddesi 58 de (isim oku- namamıştır), Beşiktaş Şairnedim cadde - «i V1 de Neclâ Gülseren, İstanbul 44 üncü mekteb (isim okunamamıştır). MÜREKKEBLİ KALEM Kabataş litesi 2/Ç den Nevzad Feh - mi, Üsküdar 17 nci mekteb 5 ten 257 Ru- kiye, Kabataş polis R, Türkel oğlu F. Türkel, Şişli Küçükbahçe sokak Saadet a- partımanı 19 da Filip. BÜYÜK SULU BOYA Ankara İltekin ilkmektebi 4/A dan 480 Sabiha, Uşak Gazi okulu 5 ten Veysi, Aa- kara Demirtaş mahallesi Hacımusa B. Cad. 30 da N. Ceylân, Kurtuluş kız mektebi 4 üncü sınıf 12 F. T, Kadıköy Moda Cad. 166 Ali Terzioğlu. KÜÇÜK SULU BOYA Heybeli Hahasyunus sokak 4 te Fahri, Merzifon İrfan mektebi 4 ten 306 Nezihe, Lüleburgaz 2 nci mekteb 114 Sami, Mer- zifon İrfan mektebi 4 ten 269 Şükrü, Çen- gelköy Bekâr dairesi Defterdaroğlu sokak 6 da Nevzad. LOSYON Fatih 13 üncü mekteb 3/A dan - 545 h Seyid, Beyoğlu Rus sokak 20 A. Var - varyan. MUHTIRA DEFTERİ İstanbul 34 üncü mekteb Cevdet, Bey- oğlu 47 nci mekteb 54 Ferda, Şişli Ha - lüskâr Gazi mektebi İstavla apartmanı (318 de Koço, Beşiktaş Akaretler 46 ncı mekteb Mes'ud, Uzunköprü Boyacı sokak 2 den 205 Müşerref, Salihli avukat Hayri Başarancan kızı Saadet, Ankara Kalecik ilk okul 5 ten 92 Muzalfer Erkan. ALBÜM Afyon lisesi 2A dan 55 P. Çenegel, Malkara topçu 10 batarya baş Çv. Yusuf, Tarsus postane karşısı 101 de kahveci Ah- med oğlu Abdüsselâm, Sökede bakkal Doyranlı Süleyman oğlu Mehmed, — Vefa erkek lisesi 1/A dan 465 Sabahaddin Gür- tekin, Fatih Çırçır Hacıhasan sokak | de Mithat, Hayriye lisesi 282 Halide, Çen - gelköy Cumhuriyet caddesi 57 Mübeccel. KART Samsun Pazar camü karşısı kahveci Ha- fızdan Tahir, İzmit Yeni Turan mektebi 5 ten Celâl Erdi, Tarsus Misakı Milli mek- tebi 143 Abdüsselâm, Adapazar Kuyudibi Cad. zahireci Hüsrev Yaman oğlu Nihad. Elâziz askeri merkez hastanesi hesab me- muru oğlu Bürhan, Yalvaç malmüdürü oğ- lu Nahid, Adapazarı Büyük Gazi mektebi 266 Aziz, Samsun, Çarşamba merkez © - kulu 298 Ali Fuad, Konya kız muallim mektebi tatbikat kısımı 4 ten 40 Sada O - kan, Samsun İnbisarlarda — Mustafa — oğlu Tömer, Bursa Hoşkadem mahallesi Sağlık |s*okak 5 te Halük Ege, Samsun, Çarşamba merkez mektebi 8| Yaşar, Ankara Çan - kaya ilk okulu 864 Mehmed kızı Hikmet, Adana 5 Kânunusani mektep 406 Nahide, Lüleburgaz ikinci mekteb 3/38 Nebahet, Samsun, Çarşamba merkez mektebi 288 İsmail, Tarsus Nurocağı mektebi 342 Ali Dönmez, Alpullu ilkmekteb 5 ten 33 No zihe, Salibli Belediyede Rağbet kım Me- lâhat, Manisa orta mekteb 2/4 ten 652 M. Savaş, Samson, Çarşamba merkez ilk okul 49 Alp Önat, Ankara Kurtulüş ma- hallesi berber Fahri vasıtasile Kenan Gü- nay, Ankara birinci orta mekteb 2/B den 129 Can Oktay, Ankara inşaat usta mek- tebi 32 Kemal Akpaz, Ankara Demirli - bahçe Duruk sokak 6© da Mihriye, Bursa Muradiye Fırın sokak 8 de Ferid, Yalova Atatürk Cad. kunduzacı Kemal Şahin, Ba- hkesir belediyesti müstahdimlerinden Sü - leyman vamtasile Doğan, Susığırlık Bür - haniye mahallesi Mestan oğlu lamet, Kü - tahya liseden 62 S. Oral İnebolu vapuru faciasının mesulleri (Baş tarafı 1 inci yüzde) ceza kanununun 383 üncü maddesinin son fıkrası ile Denizyolları işletme şefi Zekeriyanın da 240 ıncı madde - ile duruşmaları yapılmak üzere evrakları ağır cezaya verilmiştir. Zekeriya tel - sizle verdiği emir üzerine vapurun haddi istiabisinden fazla yolcu alarak batmasına sebep olmakla suçludur. Cezası üç aydan üç seneye kadar hapistir. Mehmet Ali ve arkadaşlarına uyan madde altı âydan beş seneye ka- dar hapistir, Muhsin, Haydarpaşa hastanesi Bandırma « | Piyango talihlisinin avucu kaşınırmış' (Baş taratfı 1 inci yüzde) Biletin üçüncü parçası dördüncü Vakıf hamı önünde seyyar bayilerden biri tara- fından hüviyeti meçhul bir adama 310 ku ruşa satılmıştır. Kadıköyünde — mütekaid binbaşı İhsan da tam 20 bin lira kazan- müştir. Müşerrel ev yaptıracak Üçüncü hukuk mahkemesi - daktilosu Müşerref heyecan içindedir. Dün kendisini tebrik eden gazetecilere demiştir ki — Şimdiye kadar bileti mübaşir Salih- le ortaklaşa alıyorduk. Hasta olduğum i - çin son keşidede bileti Salih almış. Bu sabah kalktığım zaman mütemadi - yen avucum kaşınıyordu. Anneme: — Anne.: Buğün galiba bana Tayyare Piyangosundan para çıkacak dedim. Öğleden sonra Sultanahmedde teyzem- de ziyafette idim. O sırada gazete satıcı- lanı avaz avaz: - «Tayyare kazanan numaraları diye — bağırıyorlardı. Bir Son Post ldırm. Bir de ne göreyim, benim biletin numarasına «200» bin lira çıkmamış mı? piyangosunda Hemen fırladım, daireye koştum, on -« lar da beni arıyorlarmış, işte görüyorsunuz ya, avucumun kaşınması boş değilmiş, pa- ralara kavuştum. Bu para ile ne yapacağımı soruyorsu - muz, evvelâ kiradan kurtulmak için Sultan- ahmedde üç, dört odalı güzel bir ev yap- tıracağım. Bir defa evi yaptırıp başımızı soktuk - tan sonra bir no veya Tadyo alınayı düşüneceğim. Biri 22 diğeri 18 yaşında iki kız kar » da kendim evleneceğim. Gene 'vazifeme devam edeceğim. 50 İle ra maaşım var. Babam bahriye mül didir. 78 lira da o tekalidiye alıyor. gibi geçinip gidiyoruz, bundan sonra da « ha iyi geçineceğimizi umuyorum. Evi de yaptırıp içine girdikten sonra iyi bir hayat temin etmiş olacağız. Bu para mes'ud bir yuva kurmamıza kâfidir Tokatliyanda çalışan ve 20 bin lira ka- zanan iki kız da ellerine geçen servetin bü- yöklüğü karşınnda heyecanlarını gizliye « memektedirler. Bunlardan Vartohi Mi « — Henüz parayı almadık. Bu para € « İlimize geçer geçmez bankaya yatıracağız. Paralarımızı annemiz idare — edecektir. Armaveni Jamgoçyan da benim fikrimde- dir. Henüz evlenmek düşünmüyoruz. Fa » kat bu paranın bizim mes'ud birer aile yur yası kurmamıza kifayet edeceğine kanilz. Badema pastanede çalışmıyacağız. On bin Kira serveti olan bir kız elli kuruş yevmiye ile elbet te ötekine berikine hizmet etmez (demiş arkadaşı Armaveni de — Vartohiyi Bu piyangonun bir de bulunamıyan ta- lihlisi vardir. Eminönündeki gişelerden b Fi ismini ve adresini vermeğe mezun olma- İdığımı söyliyerek bir iki yüz bin lira talih- lisi ilân etmekte, bir de pek eski bir resim teşhir eylemektedir. Bu resim sahibinin elyevm Meserret ©- telinde oturan İzmitli Osman olduğu söy- Jenilmişse de Meserret otelinde böyle bir misafir bulunmadığı anlaşılmıştır. Dolmabahçe sarayı bekçilerinden Ah « 4 te Cemal Tınmaz, Balıkesir orta mekteb| deşim var. Onları evlendireceğim, — sonra|medle Ali Fettah ta 15 bin lira kazanmıp: lar, yedi yüz ellişer lira paylaşmışlardır. Lozan muâiıeglesînin Boğazları askerlikten tecrid eden hükümleri (Baş tarafı 1 inci yüzde) Cenabu şarkide, sahil ile Bozcaada karşısında — eski - İstanbul Burnundan bed ile Marmara denizi üzerinde sa - hilin hemen Karabiga şimalinde kâin bir noktasında nihayet bulmak — üzere sahilden yirmi kilometre buudede çizil. miş olan hat arasındaki saha. Karadeniz Boğazı (İstanbul hak - kındaki usulü mahsusaya halel gelme- mek şartile, madde - 8): Şarkta, Ka- radeniz Boğazının şark sahilinden en beş kilometre mesafede çizilmiş — bir hatta kadar imtidad eden mıntaka; Garbde, Karadeniz Boğazının garb sahilinden 15 kilemetre mesafede çi - zilmiş bir hatta kadar imtidad —eden mıntaka, 2) — Emir Ali adam müstesna ol- mak üzere bütün Marmara denizi a - daları. 3) — Adalar denizinde Semadirek, Limni, İmroz, Bozcasda ve Tavşan a- daları, Madde : 6 İstanbula dair olan sekizinci mad- de ahkâmı mahfuz - kalmak — şaztile, gayri askeri hale ifrağ edilmiş manta » kalar ve adalarda hiç bir istihkâm, daimi topçu tesisatı, — tahtelbahir işli - yen aletler (taltelbahir, sefain müstes- na) ve aakeri tayyare tesisatı ve hiç bir üssü bahri bulunmıyacaktır. Buralarda inzıbatın muhafazası i « çin elzem bulunan ve — silâhları, top müstesna olmak üzere, tüfek, rovel - ver, kılhe ve beher yüz nelfer için dört hafif makineli tüfek — (Füzil mitral- yör) den ibaret bulunacak olan polis ve jandarma kuvvelinden başka — hiç bir kuvvei müselleha tavakkuf etmiye- gektir. Gayri askeri hale ifrağ edilmiş mın- takaların ve adaların kara — sularında tahtelbahir sefinelerden başka hiç bir güna tahtelbahir işliyen âlet bulunmu- yacaktır. Balâda mezkür fıkralara tağmen Türkiye, Türk topraklannın gayri as- keri hale ifrağ edilmiş mıntakaların « dan ve adalarından ve onların “Türk donanmasının demir atmak — hakkına malik bulunduğu kara sularından ku - vayı müsellehasının transit suretile ge- girmek hakkını muhafaza edecektir. Bundan başka Türk hükümeti Bo- gazlarda, tayyareler veya balonlar va- mtasile denizin sathını ve ka'nını taras- sud ettirmek salâhiyetini haiz olacak- tır, Türk tayyareleri Boğaz suları ve edilmiş mantakaları üzerinde uçabile- cekler ve oralarda her tarafta kemali serbesti ile karaya veya denize inebi- keceklerdir. Kezalik Türkiye ile Yunanistan gayri askeri hale ifrağ edilmiş mıntakalar - da ve adalarda ve bunların kara su « larmda, buralarda tahtı silâha alınacak efradın, mezkür mıntakalar ve adalar haricinde, talim ve terbiyeleri için icab eden hizmet harekâtını icra etmek sa- Tâhiyetine maliktirler. Türkiye ile Yunanistan kendi ara - zilerinin mezkür mıntaka ve adaların- da her türlü tarassud ve telgraf ve te - lefon ve vesaiti ziyaiye muhaberatı sise temi tesis hususunda haizi serbesti o - lacaklardır. Yunanistan gayri — askeri hale ifrağ edilmiş Yunan adalarının kara sularından donanmasını geçire - bilecek ve fakat bu suları Türkiyeye karşı üssülharekât olarak ve yahud bw maksadla bahri veya askerl — tabşidat için kullanamıyacaktır, Madde : 18 Boğazların ve civar — mıntakaların gayri askeri hâle ifrağının Türkiye (i « çin askeri noktai — nazardan — bigayri hakkin bir tehlike teşkil etmemesini ve Boğazlar serbestisinde ve — yahud gayri öskeri mıntakaların emniyetinin ef'ali harbiye ile tehlikeye düşme: sini arzu eden tarafeyni âliyeyni âki « deyn ahkâmı kabul ederler: Eğer serbestüi mürura mütcallik ah« kâma ika edilen bir tecavüz, nagihani bir taarruz, yahud herhangi bir filiharb veya tehdidi harb, Boğazlarda seyrü « seferin serbestisini veya gayri — nskerl muntakaların embiyetini tehlikeye ko- yacak olursa, tarafeyni âliyeyni âki « deyn ve herhalde Fransa, Büyük Bri « tanya, İtalya ve Japonya bu — hususta Cemiyeti Akvam meclisinin karar ve - receği bütün vesaitle onu müştereken menedeceklerdir. Yukarki fıkrada muharrer hareke « te sebeb olan el'al nihayet bulur bul- maz, Boğazlar nizamı işbu mukavela ahkâmı ile muayyen olduğu — veçbile yeniden tamamile tatbik olunacaktır. Boğazların gayri askeri hale ifrağıs na ve serbestisine taallük eden ahkâ « | mın bir cüz'ü mütemmimini teşkil eden işbu hüküm, tarafı Gliyeyni âkideynin Cemiyeti Akvam ahidnamesi mucibince haiz olabilecekleri hukuk ve — vezaile halel izas etmez.