3 Mayıs 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

3 Mayıs 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

Bir filim yapmak için en aşağı 108,72 Uy Ü ) lira harcamak lâzımdır! Bir buçuk saat süren bir filmi vücuda getirmek için ne kadar para gittiğini h_yl i hiç düşündünüz mü?.. yazımızda size bunları anlata- eyle; Bi cağız. Bir buçuk saat süren bir filim aşağı yu - kan 1,359,000 franga, yani bizim para- mızla takriben 108,720 liraya malolmak- tadır. Ziyadesile şayanı dikkat olan bu hesa- bin müfredatını aşağıya yazıyoruz: BİRİNCİ FASIL Lira Resimleri — almağa — mahsus 14,000 metrelik — negatif film ve developman masrafları 4.480 Resimleri Negatiften — çekmek için 8.000 metrelik pozitif film — 1.360 Lâkırdıları, müzikleri, sesle - ri zaptedecek negatif ee« fi mi, Takriben 15.000 metre 2.560 sesli — negatiflerden çekilmek üzere takriben 10,000 metre- İk pozitif film. 1.600 Pozitif kopyaların tanzimi için lâzam gelecek 2400 — metre - lik kat'i negatif filmi. — Filmin serlevhaları, ilân kısımları, hi- Teli kasımlar hep buna dahildir. — 1.920 Sinema salonlarına kiraya ve- rilecek ve ana negatif filimden çekilecek asgari 20 adet poazi tif filim. Her bir pezitif kopya- din uzunluğu — takriben 2400 Metredir. 8400 havi 20 pozitif filim. 400 Filmin çevrilmesi için stüdyo - ya verilen kira bedeli. Muhtelif makinelerin kiraları bu mikta- za dahil bulunmaktadır. 11.200 Filim sahnelerinin tenvirine lâ- zım gelen elektrik Cereyanı. 1.600 Tahtadan ve staltan dekarların imali. Mobilye kiraları, ücretle - ri. Dekoratöre verilen ücret. 6,400 Reji ve idare —masraflar ve Masarili umumiye, 1.600 Açık havada çevrilen filmin ha- rici aahneleri. İki gün için. 1.600 Muhtelif sigorta ücretleri. 8.000 Yekür 50.720 ea İKİNCİ FASIL Ücretler Sahne vazüne (üç - dört aylık ilışma müddeti) 6.400 Adapte edilecek mevzu için ese- Tin muharririne verilen 3.200 Adaptasyon ve — muhavereler için verilen 1.200 Prodüksiyon müdürüne verilen — 1.600 Sahne vazünin —asistanına (6 haftalık mesai bedeli) 960 me yazinin — emirlerini Tiren zaptedecek olan kıza 200 Montör ve yardımcısına 640 kestraya 560 Teknik müdürlük yapan başo- Peratöra 2.000 İkinci operatöre 640 Başoperatörün muavinine 200 Umumi rejisöre 320 Ah'—ıııım;n 240 kinci rejisöre ve sahne şefine 200 Makyajcı ve makyaj levazı « mina 320 İkinci operatörün muavinine 200 Giydiriciye 80 Fotoğrafgı ve fotoğraf levaz- müna 320 Sanatkârlara. — Birinci — roller. * Sesli kısımlar Hiçin lisana 2.800 Yekün 54.880 Gayri memul masaril için ayn- Tan takriben ?4 3 3.120 Umumi yekün 88.000 Lira Birinci faslın yekünu 50.720 İkinci faslın yekünu 58.000 Lira 108.720 Büyük mizansenli tarihi filimler için bu Para bittabi artar. ©. T. keraaaman (Miki) babası ile kumpanya değiştirdi. . Miki filimlerini vücuda getiren sanatkâr Sanatkâr yepi kumpanyası hesabına ça- Vakt Disney uzun senelerdenberi “Ünited lışmağa başlamıştır. Önümüzdeki sonba . Artist filim kumpanyası hesabına çalış - hardan itibaren Miki filimleri Rko - Ra makta idi. Bu kumpanya ile mukavelesi hitam bu- lan Valt Disney bunu yenilememiş hil olmuştur. dio kumpanyası tarafından dağıtılacaktır. Resmimiz, Valt Disney'yi, mukavelena- ve meyi imzaladıktan sonra Rko - Radio şir- R. K. O. - Radio filim kumpanyasına da - kı ti müdürü Ned Depinetin elini sıkarken göstermektedir. — Malek Eyileşti! Malek lâkabı altında bir çok film - ler vücude getirmiş olan ve - yaptığı ret kazanmış, tanınmış Amerikan san'atkârlarından Buster Keoton bun- dan bir müddet evvel gayet ağır bir si- nir buhranına tutulmuş ve hemen bir asabiye ve akliye hastanesine kaldırıl- maştı. — Artık iyileşeceğine pek de ih- timal verilmemekteydi. Alman yeni malümata bakılırsa Buster Keaton tamamiyle iyileşmiş - |* tir Hattâ altı komik film çevirmek ü- zere Educational firması ile bir muka- velename imzalanmıştır. İlk — filmin Mayısta başlanacaktır. çevrilmesine Bir sinema yıldızı Eveti Hiç şaş - mayinlz.... Bir si- nema yildızı. «ö- dünçop verildi... Tabit tahmin et- miş olduğunuz veç- hile bu vak'a Holi- wutta cereyan etmiş- tirl. Resmini dercet. tiğimiz Roşel Hüd- son (Foks - 20 inci asır) film şirketinin en küdretli artistle rinden biridir San'a- tindeki kudreti ka- dar güzelliği, iyi kalpliliği ve sadeli- ği ile şöhret bulmuş- tur. Amerikan halkı bu artisti çok fazla tutmaktadır. Amerikanın bel - li başlı film kum - panyalarından (Pa- ramunt) — 1Poppyo öikloda böyük bir film çevirmeğe karar verdiğinden bu Şirketi ile müzakereye girişmiş ve bu re «ödünç» olarak almıştır. Marlen Ditrik w«Holivudun Terketmiyor!.. Meşhur sinema yıldızı Marlen Dit- Bsaklk mç'ühmm&,öh_ılh.bnndınhhlqıymılımlh merikayı terkedeceğini, Fransa veya Almanyada yerleşeceğini bildirmişti.. Şimdi en son alınan haberlere naza- ran (Marlen Ditrih) Holivudu terket- memeğe kat'i surette karar veriniştir. Bu haberlere göre bundan sonra çevi- recek olduğu filmleri intihaba bile buş- lamıştır. ... Duglas Ferbanks Büyük bir İngiliz stüdyosu Lükres Borjiya filmini çevirecektir. Baş rol A Duglas Ferbanks tarafından yapılacak. tır. Stüdyo filme «The Tyant» adını koyacaktır. “ödünç,, verildi!... Roşel Hüdson filmdeki baş rolü yapacak olan kadın san'atkârın ancak Roşel Hüdson olduğunu bihakkin takdir ederek (Foks) güzel yıldızı bir film çevirmek üze- İmpa rator ben olsaydım Sayfa ti ne Bpagdım? (Baştarafı | inci sayfada) | — Bir defa barbi, başından itibaren, başka türlü sevk ve idare ederdim. Ancak bu ciheti bugünkü yazımızın haemine sğ- dırmak süretiyle izah etmek mümkün ol- madığından bunu başka bir yazıma birae kıyorum. N — Harbi başka şekilde sevk ve ida- Te etmeme rağmen Habeşistanın bugünkü vaziyeti karşısında kalsaydım şunları ya pardım: A) Angober mıntakasında son bir mu- kavemet ve talih tecrübesine — girişirdim B) Burada da İtalyan şimal ordumunu yağmur mevsimine kadar durduramazsam garbisine, Acase nehrinin yukarı kısımı ge- risine çekilir ve buradan göller mıntaka- undaki Ras Desta ordusu aksamı ile irti- bata çalışırdım. C) İtalyanlar bu nehir üzerine doğru da harekete geçorler ve yağmur mevsimin den evvel bu mıntakaya da varırlarsa şu şklardan birisini ihtirer ederdim | — Cenuba, göllerin hemen garbına, çeki Ras Desta ordusu aksamiyle bir- leşirdim. 2 — Garba doğru çekilir veya yağmur mevsimine kadar İtalyanları — oyalamağa çalışırdım. (1) Bu suretle bir dafa yağmur mevsimini bulduktan sonra benden ziyade — İtalyan ordusu şu iki müşkül ve muhtemel karar karşısında kalırdı: | — Bütün yağmur mevsiminde İtal. “|İyan ordusunu Habeşistanda terk mi etme- W> 2 — Yoksa yağmurlardan dolayı artık harekete imkân kalmıyacak bir — vaziyete girmeden vvel bu seferi nihayete mi erdir- meli?.. Eğer İtalyanlar birinci muhtemel — ka- rarın cevabıni kevetle olarak verirlerse o zaman şöyle bir kaç sual mevzuubahsolur- du: | — İtalyan halkının para bakımından olan tahammülü, mütemadi — yağmurlarla geçen beş aylık bir mevsimde (hiç bir ha- rekât yapmadan gelecek harekât mevalmi- ni bekleyecek olan) 300,000 — kişilik or- duyü ve takriben 100,000 kişilik ameleyi beslemeğe müsait midir?. ll — Gelecek harekât mevsimine ka- dar ahvalin alacağı şekiller ne olacaktır? talyanın bu seferi mutlaka mantıki olarak bitirmesi şimdiden kestirilebilir mi?.. Me- selk: A — Mütemadi yağınurlar —her ted- bire rağmen— yolları harap eder ve İtal. beslene- yan ordusu Habeş — dağlarında mezse netice ne olur) B — Yollar bozulunca tayyareler bü. tün orduya muktezi erzakı — yetiştirebilir ler, hattâ yağmur mevsiminde muntaza- İman uçabilirler mi?. — Fransız intihabatının — neticeleri Fransaya, İtalyan-Habeş harbi meselesinde, İngiliz siyasetini kat'i surette takip etmek kararını verdiri? ve zeeri tedbirler — daha sıkı tatbik olunur; petrol ambargosu ko- — (1) Bu iki şıktan hangisine karar ves tesbit etmek için Habeş im- | Tâzımdır. — C.D. (Baştarahı 6 ıncı sayfamızda) kahveci gazeteci olduğumuzu görünce da- ha seviniyor: — Aman efendim diyor bakınız bura- ların güzelliğine buraya kadar gelecek yol- lar olursa insanlar buraya gelmekten çeki- nirler mi. Bizim gibi insanların hâlâ bu- ralarda kahve açmış olmaları buraya bü- fün bakımışzlığına rağmen rağbetin çok (olduğunu isbat ediyor. Boğaziçi neden ölüyor diyorsunuz bu- mun cevabı gün gibi üşikâr. Boğaziçi ikımsızlıktan ölüyor. Belediye gu dereyi ltemizliyemez mi?... Butada — sandallarin ire yerlerimizi böyle öldürmenin manası mı var?.. Hem işittiğimize göre şehir bütçe sinde bir zaman buranın temizlenmesine immahsus olan pura da aynılmış diyorlar am- aa bilmem yalan bilmem doğru eğer doğ- zu ise buraları neden temizlenmiyor.. . — Hiç müşteriniz oluyor mu2, , evvelâ Adizababa'nın 50 . 60 km. cenubu toru kadar maballi ahvale vakıf — ol- |zarfında Belgrada nulür; hattâ Süveyş kapatılırsa iş nereyg varır?.. D — Bu seler neticelenmeden Avrus; İpada bir harp çıkarsa İtalya Habeşistan« celbotmektem daki ordusunu ana vatana müstağni kalabilir. mi> E — Hem Habeşistanda harbi devami ettirmek, hem de Avrupada yeni bir hars bi göze almak İtalyan hazinesinin, İtalyan sanayünin, İtalyan halkının başarabileceği bir şey midir?. Hulâsa, Habeşler kâmilen baş eğmes dikçe, isterse şimal cephesiyle cenup cep- hesi birleşmiş bile olsa, İtalyanlar için but suüallere cevap teşkil edecek tedbirler als mak zaröreti mevcuttur. İkinci muhtemel karaya gelince: Böye le bir şey Habeş zeferini yarıda bırakmak olurdu. Görülüyor ki her iki karar da İtalyana lar için cidden nazik ve mühimdir. Ve bu vaziyet karşısında Habeşlerin den vazgeçmeleri düşmanın ekmeğine ken- mücadeler di elleriyle yağ sürmek olur. Binaenaleyh İban Habaş İmparatoru olsaydım bu müça« deleye bu sene de, (eğer İtalyanlar devama karar verirler ve siyasi, mali, iktisadi ah« val müsaade ederse) gelecek harekât meva siminde de devam ederdim. Habeş n Aarazisinin beşte ikisi işgal edilmiştir; haliğ kismen ovulara kaçmiş, ordü — zayıflamışs« tır, hattâ arlık elimde kuvvet namına bir kaç çeteden başka bir kuvvet mevcut dex İğildir; param, vesaitim vardır veya yoka tur; bunlardan hiç birini düşünmez, harbd ve mücadeleye devam ederdim. — Bu, iki sebepten doğan bir mücadele olurdu: | — On binlerce yıllardanberi müsta- kil yaşayan ve imparator sülâlesinin tari« hini peygamber Süleyman devrine kadar çıkaran (2) bir millet mücadeleyi terkes demez; ederse istiklâle lüyık — olmadığını kabul etmiş olur. Çünkü yaşamağa İâyık milletler bu liyakati icabında ölmeği bik mekle isbata mecburdurlar. H — Avrupanın ve dünyanın — içinde bulundukları siyasi ahval o kadar karışık; dünyanın teneflüs ettiği hava o kadar ba. at kokusu içindedir ki bizzat ana — vatan halyasını da tehdit edecek olan müstake bel ve yakım bir harp tehlikesi karşısında Habeş illerindeki dava: aş hâlâ baş mesele olarak görecek aklı şında bir tek İtalyan tasavvur — edilem z linaenaleyh bu bakımdan da Habeşk 1t yapacakları şey ne yapıp, yapıp — dayins maktan ibaretti ve hâlâ da öyledir. İşte ben Habeş İmparatoru olsaydımt böyle hareket ederdim. müstemleke w C. D. —— (2) Peygamber Süleyman sülülesinden ol mıyan Teodoros bile Lord Kiçner ordusu« nun Magdala kalesini muhasara etmesine ve kendisinin yanında ancak 17 kişi kalmas sina rağmen mücadeleyi terketmemiş; Ös lümü tercih eylemişti. Polonya Dış Bakanı Belgrata gidecek Varşova, 2 (A.LA.) — Polonya lış bakanı Beck, Mayısın son 15 günü resmi bir ziyaret ya- pacaktır. wwmwmw Çöken Boğaziçi — Arada bir oluyor amma pek fazla değil.. ayın başında pazar günleri, * Sandal bizi yavaş, yavaş bu 1ssız dere- den dışarlara doğru çekerken — çaldan, gçalıya konan kuşların ötüşlerini dinliyo < rTuz.. Küp ve testi yüklenen kayık çıkmış, artık yerinde değildi. Dere bomboş, yalnız toprağın üstünde kırilm'ç bir küpün parça- ları dağılmış... Güneş battı, sarı Kırmizi ufkün üstüne birinci Beyazıd'a bir karakol - vazilesini görmüe ve Fatib Mehm-<t tarafından ku « rulmuş olan Rumelihisarının eski ve ihti « iş |YAT Silveti ile yeni yapılmış köprünün genç ve modern çizgileri birbirlerile ne bü- i|yük bir tezat teşkil ediyorlar, * yi yapmak İÇin otuz kuruşa pazarlık ettiğimiz kayıkçının bizi sahile bu. gaktığı ve o parayı aldığı dakikada yüzün- de okuduğumuz tzemnuniyet bize Göksu &lemleri yapanların ne kadar azalmış ol « duğunu pek açık gösteriyor.. Sunt Derviş Bu gezinti