3 Mayıs 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

3 Mayıs 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Habeş Imparatoru veliahd ve Imparato- riçe ile beraber Fran- sız Somalisine kaçtı Italyanlar Adis Ababa üzerine süratle yürü- yorlar, Ingilizler vaziyeti vahim görüyorlar Sene 18 — No, 6300 — Fiat her yerde disababa mali Habeş İmparatoru bir İngiliz harb Gülhane parkında dünkü gemisile Gibutiden Filistine gidecek (askeri merasim Üç askeri liseden bin gencin Harbiyeye Imparatorla ailesinin Cibuti-| geçmesi parlak merasimle kutlulandı Fransa, den geçmesine müsaade etti. Italyan kuvvetleri, Adis Ababanın kapılarında Firari Habeş imparatorile zevcesi bir arada Londra 2 — Retiter ajansı bildiriyor: Habeş imparatoru, Adis Ababadan tfenle Frânsız' Somülisinin merkezi 0- lan Cibutiye gitmiştir. İmparatorun yanında zevcesile veliahdın da bulun- duğu sanılıyor, Adis Ababadaki İngi- Miz sefiri imparatorun yanında im- paratoriçe ve -veliahd — bulunduğu halde trenle Cibutiye o hareket ettiğini hariciye o nezaretine tel grafla — bildirmi Adis o Ababa- Feniksin dan iriparator gitmezden evvel İngi- Miz elçisile uzun müddet görüşmüştür. Piikat imparator, İngiliz elçisinin rey ve mütaleasını alarak payitahtı ter- kötmiş değildir. Alınan malümata göre imparator İngiliz elçisine ne bir mektub bırakmış, ve ne de gaybubö- ti esnasında, mütevassıt sıfatile ha- reket eylemesi için mümaileyhe selâ- hiyet vermiştir. (Devamı dördüncü sahifede) iflâsından sonra Türkiye Milli Sigorta şirketi de müşkül vaziyete girdi Maamafih fih sigortalılar verdikleri verdikleri paranın mühim bir kısmını alabilecekler Feniks de Viy yanadaki- m: rine fena va si için mal 'Tastiy sigorta şirketi, Vi kapanması Üze- te düşmüş ve tasi. memurları yarın işe başlıya- Şehrimizde sigorta şirket- âtını sıkı bir surette n geçiren iktisat vekâleti mü- fettişlerinin dün vardıkları neticsye : güre, Türkiye Mini Sigorta şirketi de müşkül vaziyettedir. Çünkü bu müessese de Feniks şirke- | ti tarafından kurulmuştu. Sermaye- sinin çoğu Fenikse aiddir. Bu itibar- la en büyük hissedarı olan bu Avus- turya sigorta şirketile yakından alâ- Kadardır. (Devamı 4 üncü sahifede) Lise ve orta mektepler imti- han talimatnamesi hazırlandı Tam numara 10 dur. Sınıf geçemiyecek talebe için son bir ümit kapısı bırakıldı Ankara 2 (Telefon) — Maarif ve- kâletinde talim terbiye heyetinin ha- zırlamakta olduğu lise ve orta mek- tepler imtihan talimatnamesi bugün tamamlanmış ve vekâlet tarafından mekteplere bildirilmiştir. Yeni talimatnameye göte liselerde ders 20 mayısta, orta mekteplerde 26 mayısta kesilecektir. Tam numara 10 olarsk kabul edilmektedir. Orla mekteplerde muallimler senenin yari- sına kadar İki yazılı imtihan yaparak not verecekler senenin sonunda da talebelerin ders vaziyetlerini muhte Mf zamanlarda yoklıyarak bir kanaat notu atacaklar, Bu üç notun vasatisi Gınf geçme notu olacaktır. Sınıfı geçmek için bü vasâtinin en az beş olmaşı ve son kanaât notunun da dörtten aşaği düşmemesi lâzımdır. Vasati dördü dolduran talebe sınıfı geçebilecektir. Sene sonunda kandat notu 2âyıf olanların vaziyetini tetkik etmek üze- re her mektepte bir muallimler kurulu toplanacak “ve bu heyet muâllimin muvafakâtiilındıktan sonra talebe nin kanaat notunu, İehinde veya aley- hinde değiştirmek #elâhiyetini * haiz olacaktır. Muallim kotunun “değiştirilmesini kabul etmeğse stalebie sözlü imtihana tabi tutulâcaktir. Sözlü imtihanda (Devamı 4 üncü sahifede) Hariciye vekili- miz Atinadan Belgrada gitti Kral tarafından kabul edildi, başvekille görüştü ve beyanatta bulundu Atina2 — Türkiye hariciye vekili B. Tevfik Rüştü Aras, bu sabah mai- yeti ile beraber Pireye vasıl olmuş ve başvekil ve hariciye nazırı M. Metak- sas ile 'haricije umumi kâtibi M. Mavrudiş ile Türkiye, Romanya ve Yugoslavya elçileri tarafından karşı- lanmış, bir bölük asker, başında mu- sikası bulunduğu halde, selâm resmi- ni ifa elmiştir. 'B.'Tevfik Rüştü Aras, Pireden oto- mobile doğruca Grande Bretagne oteline gitmiş saraya giderek kral Jorj tarafından kabul edilmiştir. Müteakıben B. Tevlik Rüştü Aras, hariciye nezaretine giderek başvekil ve hariciye nazırı M. Metaksasla iki memleketi alâkadar eden ve Belgrad- da müzakere edilecek muhtelif mese- leleri tetkik etmiştir. Türkiye hariciye vekili saat üçte Yunan başvekili ile birlikte hususi trenle Belgrada hâreket etmiştir. Dış işleri baaknlığında ilk temas- tan sonra başbakan M. Metaksas, gazetecilere, konuşmaların çok büyük (Devamı 4 üncü sahifede) Gümrükte işler, süratle görülmeğe başlandı Muamelelerin 15 - 20 dakikada bitirilmesi tacirleri çok sevindirdi | İstanbul ogümrüklerini ıslah İçin hazırlanan yeni iş talimatnamesinin tatbikine «başlanmıştır. İşleri çabuk görmek maksadile Galata ve İstan- bul ithalât gümrükleri manifesto ve kontenjan servisleri. birleştirilmiş ve manifesto şef muavini Sadık müa- mele sahiplerinin şikâyetlerile meşgul olmağa memur edilmiştir. Bu servislerin ayrı ayrı olması tât- bikatta güçlükleri mucib oluyor ve muamele bakımından bir takım ayrı- lıklara yol açıyordu. Dün bir elden idare temin edildi- dinden bu intizamsızlıkların önüne geçilmiştir. İŞLER SÜRATLE GÖRÜLÜYOR Talimatnamenin ilk tatbik günü ol- masın& rağmen çok iyi netice alınmış ve henüz memurların yeni vaziyete tamamile alışmamış bulunmaların- dan ileri gelen bir-kaç aksaklık ta başmüdür vekili B. Mustafa Nurinin müdahalesile derhal düzeltilmiş ve gümrük mekanizmasının normal şe- kilde işlemesine imkân verilmiştir. (Devamı 4 üncü gehiere), Yukarıda Harbiye alayı, aşağıda Harbiyeye geçen askeri liselerin mezunları, solda Taksim abidesine Kuleli, Maltepe ve Bursa askeri liselerini bitirerek oHarbiyeye geçen bin talebenin Harbiye alayına teslim merasimi dün öğleden sonra Gülha- ne parkında yapılmıştır. Öğleden sonra merasimi seyretmek üzere binlerce kişi parkta toplanmış, Her taraf kesif kalabalıkla dolmuştu. Saat on beşte önde Maltepe tisesi ol- mak üzere sıra ile Kuleli ve Bursa li- seleri talebesi parka girerek dizildi- ler. Bunları takiben de yeni arkadaş- larını karşılayıp mektebe götürmek üzere Harbiye taburu geldi. Bando ile İstiklâl marşı çalınarak merasime başlandı. Marştan sonra | Harbiye talebesinden Enver bir nutuk söyliyerek yeni arkadaşlarını selâm. çelenk konuyor ladı ve yeni arkadaşlarının gelmele- rinden mütevelliâ bütün Harbiye ta- lebesinin duyduğu derin sevince ter- cüman oldu. Bundan sonra Maltepe askeri lisesi mezunlarından Sabahaddin arkadaş- ları namına söylediği nutukta aynı ülkü uğrunda çarpan yüreklerin bir çatı altında birleşmesinden mütevel- lid sevinçlerini anlattı. Bundan Sonra Harbiye talebesin- den bir manga tarafından havaya üç el silâh atılarak merasime nihayet verildi. Yeni talebeler Harbiyeli arka- daşlarile samimi bir surette tanıştı- lar ve saat on altı buçuğa doğru ban- do çalarak hep birlikte Harbiyeye git- tiler MEB Ak'la Kara!... (Biribirini çekemiyen iki arkadaş)