12 Haziran 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

12 Haziran 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

afişaj bakta hususi bir kanunla belediyeye - mokta şudur: Belediyenin afişaj resimlerini 2 2 Snyfıı SON POSTA işaj işinde Müphem kalmış Bir kaç nokta l * — un Vali Muhiddin Üstündağ afişaj | murl-—ıı hakkında son günlerde ya- pilan neşriyat üzerine matbuata — vaziyeti tavzih eden beyanatta bulundular. Bu beyanatı bugünkü nüshamızda — o- kuyacaksınız. Bu beyanattan öğreniyoruz ki ilân ve veriliyor. Belediye bu hakkını kendisi kul- lanmıyarak on sene müddetle Anadolu a- jansına devrediyor. Anadolu ajansn muka- vele hükümlerini tatbik edemiyor. Muka- | vele feshediliyor ve geri kalan müddet için | ayni bükümler dahilinde Vakit müessesesi ile yeni bir mukavele yapılıyor. Bir defa burada anlamak istediğimiz tahsil hakkını hususi — bir mücs: mesi doğru mudur? Bu müessese'nin ken- di memurlarına belediye memuru süsü ve- ye ver- rerek ve belediyenin otoritesini kullanarak | , tahsilât yapması kanunla barışır — bir hal midir? Bu nokta mukavele meselesi değil, pren- vip moselesidir. Ve bu prensibin, belediye- Hin otoritesi namına esasından halli lâzım- dir. * Belediye ile Vakit müemesesi arasında #ktedilen mukavelede şöyle bir — madde | yardır: «Müteahhit mukavele tarihinden itiba- ren ilk beş sene zarfında ilân — bastırmak weya asmak veya tesbit etmek ve elektrik- le tenvir eylemek üzere asgari yirmi beş |Ve memlekete de — bin Kra kıymetinde ve Avrupa şehirlerin- de mevcut mümasillerine muvafık bir tarz- da tesisat yapacaktır. » Bu maddenin altında da diğer bir mad- dede şu kayda tesadüf olunuyor: #Mütecahhit mukavele tarihinden itiba- ven nihayet on beş gün zarfında bu tesisatı inşa ve ihzar ve mübaşeret edecek, ve bu tesisattan lâakal yirmi mahalde yapılacak olanları mukavele tarihinden itibaren üç ay zarfında ikmal edilmiş olacaktır. » Vakit müessesesile aktedilen mukave- lenin tarihi 935 — senesi sonlarına düşer. Yani aradan altı aya ya- kın bir zaman geçmiştir. Fakat bu müddet kânumuevvelinin zarfında mukavelenin bu maddesinde gös- terilen tesisatın hiç biri yapılmamıştır. Hal- buki Anadolu ajansı ile mukavelenin fes- hine sebep yine bu tesisatın yapılmamış ol. ması gösterilmiştir. Şu halde Vakit milessesesi tatafından bu tesisat vücuda getirilmediği halde bu mukavele neden feshedilmemiştir? * Yinç afişaj mukavelesi mucibince weş: hasın &rf kendi ticaret ve ban'at — işletine müteallik -olarak © san'at ve ticaretin ila olunduğu emakin, mağaza, dükkân ve mü- esseselerine talik edecekleri âdi ve elektrik. li her nevi ilân ve levhalars mukavelenin gümülünden hariç tutulmuştur. Halbuki bir çok kimseler mağazaları- — min üzerindeki âdi levhalardan bile resim istendiğinden pikâyet etmişlerdir. Belediye bu şikâyetlerden bihaber — görünmektedir. Halbuki yalnız gazetemizde bu bapta — şi- kâyetleri neşredilen dört beş müessesenin ismi belediyeye verilmiştir. Diğer gazete- lerde çıkan şikâyet sahiplerinden bir kısmı ise mahkemeye bile müracaat etmişlerdi. Bu şikâyetler tetkik edilmeden, — gimdiye kadar hiç bir şikâyet vaki olmadığını iddia etmek doğru olmaz sanırız. * Maamafih bizce afişaj işinin en sakat tarafı, belediyeye kanunla verilen böyle bir Bakkın huzusi bir müesseseye devredil Kİ olmasındadır. Bütün — bu sui tefehhümleri fertlerin resmi bir daite namına, © dairenin mühür ve imzasile tahsilâta kalk- — Ması doğurmuştur. Hükümet ve belediye- Hin otoritesini hususi ellere tevdi — etmek herhalde hoş görülecek bir hareket olmasa / gerektir. M._n__ı-âıü» ÇA Resımlı Makale İmsanı tanımak için onun eğlencesini tetkik etmelidir, derler. Bir insanın neden boşlandığını seçmek Tabiatında dövüşme insiyakı kuvvetli vüşmeden, bunu yapamadıkları zaman dövüştürmeden hoşla- vurlar. Asırlardanberi, bütün milletler arasında dövüşme ıhıı. yacını tatmin için icat edilmiş mubtelif eğlenceler vardır: Ho- roz dövüştürme, deve dövüştürme, kaz dövüştürme, onu tanımaktır. olan insanlar, dö- lencelerdendir. ndo— | H Dövüşme B vüştürme, koç dövüştürme, hulâsa memleketine ve mahalline göre hayvan dövüştürme her asırda halk arasında yaşamış eğ- Şimdi de bütün dünya boks ile insanları dövüştürerek &ğ- leniyor, Çünkü ruhunda iptidailiği muhafaza — edenler, görmekten, kan döktürmekten zevk alırlar. Dövüşmeyi retmek onlara dövüşmek kadar zevk ve heyecan verir. kan sey- SÖZ A ARASINDA ) Mısırda eşek arısı Ticareti hayli Para getiriyormuş Biz eşek ansını muzır ve hiç bir işe yaramaz zan - İnederdik. Halbu - ki, Mısır hüküme- ti, Mısırda çok miktarda bulunan eşek arılarını can- h canlı satıyor. bu bir çok para gir- mesine sebep oluyormuş. Filhakika eşek arılarının, pamuk tarlalarını harap — eden böcekleri ye- dikleri sabit olduğundan , Amerika hükümeti, büyük miktarda eşek arısı mübayaatta bulunmak üzere doktor C. P. Clausen'i Mısıra yollamıştır. ... Amerikan vari bir mahkeme kararı Amerikada Cincinnate'de zengin bir adam mahkemeye müracaat ede- rek, kendisini terk ederek başka bir er- kekle yaşıyan zevcei menkühasının kendi nam ve hesabına masraflar yap- tığından şikâyet etmiş . Hâkim davacıya: — Mister demiş, bu kadın sizin evi- nizde yaşarken size daha bahalıya mal olmuyor mu idi? — Şüphesiz. —ÜÖyle ise yaptığınız tasarruftan dolayı memnun olacağınıza niçin dava ediyorsunuz? münasebetle Fakirizm öğrenen İngiliz Misi Zengin bir İngiliz Misi Hindistan - daki fakirlerin yaptıklarına merak sar- Mmış: Bu merak saikasiyle Hindistana gitmiş, tam beş'sene fakirlerle beraber bulunup çalışmış ve nihayet bazı fa- kirizm tecrübeleri yapmayı öğrendik- ten sonra menmileketine dönmüş.. Fa- kat memleketinde bu tecrübelerden hiçbirini tekrarlayamamış. Bunun se- bebini soranlara demiştir ki: — Burada bir şey yapamayışımın sebebini bana fakirizm öğretenlerin bu işteki yüksek maharetlerine atfedi- yorum. Onlar öğrettiklerini insana u- nutturmak kabiliyetini de haizdirler. < Jul Vern İçin merasim Bugünkü fenni terakkiler kimse - nin aklında değilken onları muhayyel! bir şekilde kitaplarına yazan Jules Vörhe büridüti teia 108 söne biy'ay e- vel dünyaya gelmiştir. Eserleri tazeliğini muhafaza eden tek muharrir olarak insanların hâfıza- İSTER Müzeler idaresi Çarşı kapıdaki Sinan ettirmiştir. Tarihi ve mimari kıymeti haiz ettirilen bu türbenin camları ile sundurması görülecek bir hal- İSTER İNAN İSTER İRERGÜN BİR FIKRA | Böylesi de vardır! Bardaklardan boşanırcasına yağmur yağıyordu. Sokaklar çamur içerisinde idi. Ev sahibi, pencereden dışarıya ba - kıp vaziyeti gördükten sonra, misafiri. ne döndü, ve: — Bu havada eve dönemezsiniz, ar- tık.., dedi. Bu gece burada kalın! Misafir: — Başüstüne, kalırım. Cevabını verdikten biraz sonra or- tadan kayboldu. Yarım saat kadar sü- ren bir gaybubeti müteakip geriye dön- düğü zaman, üstü başı sırsıklamdı. Ev sabibi: — Nerede idiniz? diye sordu. — Bizim eve kadar gittim... Ba ge- ce gelemiyeceğimi karıma haber ver - dim.. cevabını aldı. * Heryonun tebeasümü Mösyö Heryo Fransız parlâmento- suna başkan olduktan sonra, keyfi ye- rine gelmiş, sık sık tebessüm ediyor- muş. Bir çok ahbapları bu tebessümle- rin manasını, Heryonun kazandığı mevkiine atfediyorlarmış. Nihayet Ra- dikal meb'uslardan bir tanesi dayana- mamış, Heryoya: — Ekselâns demiş, keyfiniz ' şu sı- rada yerinde galiba? Heryo ciddiyetle: — Hayır, demiş, bilâkis her zaman- dan fazla endişedeyim. Muhatabı bu gayri muntazır cevap karşısında kalınca: — İyi amma boyuna tebessüm edi- yorsunuz deyince, Heryo cevap ver - miş: — Meclis reisi oldum sinirlerimi tes- kin etmek vazifesile de mükellefim. Ben sevimli bir çehre takınmazsam siz aşağıdaki hırçin meb'uslar neler yap- mazsınız ! ... Sovyet Rusyada çocuklar Meşhur Rus mizahcılarından Cin - kuski Leningrad'da bir gazetede Sov. İyet Rusya'daki çocuklardan bahseder- ken onları şu yolda tarif ediyor: «Bir gün bir küçük kız babasının hasta olduğu için fabrikaya gidemiye- ceğini görünce annesine şu suali so -| ruyor: — Beş yıllık plân ne olacak? Ve yine bir gün sokakta devrilmiş bir beygiri gören bir Sovyet yavrusu yanındaki arkadaşına: — Bak, diyor, beygirin akümülâtö- sında bu kndar uzun müddet yaşayan muharrir için İngilteredeki Jules& Verne cemiyeti merasim hazırlamaktadiır. paşa türbesini tamir olduğu için tamir İNAN İSTER Yirmi beş yaşında Bir kız dünya Satranç şampiyonu oldu Leningradda ya- pılan dünya şat- ranç şampiyonlu - ğu müsabakaları Semı:- bir kız, bir sürü rakiplerini mağ - lüp ederek dün - ya şampiyonu olmuştur. Kendisi şat- ranca 1930 senesinde başladığını ve © tarihten itibaren başka bir meşgale ve gayesi olmadığı için dünyada ne kadar şatranç kitabı varsa okuduğunu söylemiştir. ... Kalorifer radyotörlerini niye kurşuniye boyarlar? İsveçli fizikçilet, hararet veren €i - simlerin altın veya alominyum kapla- masile kaplandıkları zaman, hararetin ancak yüzde yirmisini kaybettiklerini tesbit etmişlerdir. Sobalara ve kalori- fer radyatörlerine alominyum ve altın kaplamak masraflı olacağı için, hara- ret ziyamin mehmaemken önüne geç- mek için onları alominyum kaplaması rengi olan kurşuniye boyamak en iyi bir usul olarak kabul edilmiştir. ... Almanyada kaç tane solak var! İstatistik merakında Almanlar da Paosta ıle gelen Almanca gazetelerde garip istatistiklere ait haberlere her gün ras geliyoruz. İşte bunlardan biri şudur: Almanya- da solakların mikdarı üç milyonu bul. muştur. 65 milyon nüfusu olan bir memlekette 3 milyon solak çok değil- dir. Solak erkeklerin mikdarı iki mil- yon ve kadınlarınki ise bir milyondur. Bu netice üzerine mekteplerde gençle- rim solak olarak alışmamaları için dik- kat edilmesi hocalara emredilmiştir. ... Sekizinci Edvarın albümleri İngiltere kralı Sekizinci Edvarın be- kârlığı maruftur. Kendisini bir çok kimseler evlendirmeğe teşvik etmek- tedirler, Kralın boş zamanlarında meşgul ol- ması için elinin altında bulunan albüm- ler arasında, bir de müstakbel İngilte- re tahtını işgal edecek kraliçelerin res- mini muhtevi olan bir albüm bulun - maktadır. Kral o albüme ekseriya yalnız kal- dığı zamanlarda bakmakta ve müstak- bel kraliçelerin: bayatlarmi tetkik ee7 mektedir. İNANMA! dedir. Tamirde yalnız kubbeye kurşun konularak binaya kub- beden yağmur girmetine mani olunmuştur. Şimdi yağmur bi- nanın altı köşesindeki 12 kırık camsız pencereden girmektedir. İNANMA! Altın yürekli Türk köylüsü Ermel — Talu Gazctclcıe, Anadolu — Ajansının Bursadan tebliğ etmiş olduğu şu haberi okudunuz mu? «Türkkuşu ta- lim meydanında toplanan Bursa köy- lüleri ile muhtarları, Türkkuşu âza- larının çalışmalarım ve uçuşlarını ya- kından görmüşler ve şinidiye kadar mahsul üzerinden yapmakta olduklari teberrü nisbetini yüzde ikiye çıkarmış- lardır. Bu toplantıda halkın vatanpere verliği ve uluvvücenabından dolayı hü« kümet, parti ve Tayyare Cemiyeti na- mına kendilerine teşekkür edilmiştir.» Bu ufacık havadisin mânası ve ibre- ti büyüktür. Her hamiyyet hareke- tinin, yurt uğruna her - fedakârlığın, memleket aşkına her ferağatin ön sa- fında gelen altın yürekli Türk köylüsü, burada da, oldukça fazileti ile kendini göstermiş oluyor. Bugün, her milletin selâmeti hava kuvvetlerinin artmasında, havacılığınin inkişaf etmesindedir. Yedi iklim, dört köşede, bütün milletler bu uğurda ça- lışıp duruyor, harp maksadiyle değilse; sulh ve emniyetin istikrarını temin için hava donanmalarını gün günden artıri. yorlar. Gelecek tehlikenin karadan ve deniz« lerden değil, havadan olduğunu idrak edip de müdafaalarını o yolda hazır« layanlar, çıkabilecek badirelerden ey ucuz kurtulacaklardır. Bu hakikatı çoğumuz anlamamaz-« lıktan geldiğimiz ve yahut ki lâyık ol duğu ehemmiyetle göz önünde tut « madığımız halde, Bursa köylülerinin bunu takdir ederek, fedakârlıkta hepis mize önayak olmaları elbet ki takdir- lere lâyıktır. Her birimiz bunlardan ibret almali ve şu temiz göklerde düğman renkleris nin her hangi bir âtide dolaşmalarıni görmek istemiyorsak, onları Türk u- çaklariyle doldurmalıyız. A Tit ee lali Zareaneeenmeierarmeem e canan inam Biliyor Musunuz ? 1 — Napoelon Bonapart ile İngiliz ve Prosya ordularının çarpıştığı yer, Watera *|too nerededir? Ve bu harp hangi senenin, hangi ayında, kaçıncı gün yapılmıştır. 2 — Şimdi Avusturya tahtına getirilmeli mensup — olduğu istenen prens Ottonun hükümdardan Hababurg hanedanı bangi başlar? 3 — Evliya Çelebi kimdir? 4 — Kıraliçe Elisabeth kimdir? c...,ıın Yarın) | — Yavuz ve Midilli mhîılııının ilil isimleri Goben ve Breslavdır. 2 — Liberya cumhuriyeti garbi Afti « kada Kinede'dir. Cenubi Amerika melez- leri tarafından 1822 de kurulmuştur. 3 — Vitellins Roma imparatorudur. 4 — Osmanlı Vvezirlerinden — Sokullu Mehmet Paşa bir mecnun tarafından di « vanda- hançerlenerek öldürülmüştür. 5 — Yeryüzünde ilk defa kardeş katili o« lan adamın oğlu Habildir. Kardeşler Kabili kıskançlık yüzünden sopa ile öldürmüştür. Allah kuvvet versin Sovyet Rusyada Dinamo spor klü- bü azasından sekiz kişi Kiyeften bir sandal ile hareket ederek dört ay mütee madiyen kürek çekmek suretile on bin kilometre kat edeceklermiş. Hindistandan kalkan bir — seyyaki ta yaya yürümek suretile İranın üze « rinden Türkiyeye, buradan Balkan « lardan Merkezi Avrupaya, Fransa ve İngiltereye kadar gittikten sonra yine yaya olarak memleketine avdet ede « cek ve yaptığı programa nazaran bu mesaf. yi 7 ay üç hafta dört gün ve Ğ saatte bitirecektir.