30 Haziran 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

30 Haziran 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

İngiliz Harbiye Nazırının Paristeki nutku fırtına kopardı IDün Avam Kamarasında bu nutuk etrafında şiddetli münakaşalar olmuş, Baldvin kabinesi tenkit edilmiştir Londra, 29 (Hususi) — Harbiye nazırı Duf£ Cooper'in ©4 Haziranda Pariste bir nutuk söyleyerek İngilte - re - Fransa arasında bir ittifakın imza- lanması lüzumundan bahsetmesi ve Fransızlara hitaben «Serhatleriniz, bi- zim serhatlerimizdir» dedikten — sonra #«müthiş bir tehlikeye karşı, garbin iki demokrasisi sıfatiyle yanyana dur- malıyız.» demesi bugün Avam Kama- rasında mühim bir münakaşaya sebe- biyet vermiştir , Daha önce bütün matbuat bu nut - ku mevzuu bahsetmiş ve mübim bir kısmı, şiddetli tenkitlerde bulunmuş - tu. Çünkü bu nutkun hükümetin bir siyasetini anlatıp anlatmadığı anlaşıl- sarerer a sar A mamış, sonra bu nutuk ile Fden ve Çemberlayn tarafından irat ölunan nu-| tuklar arasındaki esaslı — farklar gözel çarpmıştı. Avam Kamarasında amele lideri Mister Attlee hülâsaten demiştir ki: «Bu nutuk hükümetin siyasetine muvafık değil. Hükümet burada kol - lektif emniyet siyasetini bırakmadığını ve Milletler Cemiyetine istinat eden bir siyaset tuttuğunu söylemişti. Bu nutuk ise hükümetin siyaseti — aleyhindedir. Nazırlardan her biri tek başına istedi- ğini söylüyor. Başvekil karşımıza çı - karak siyasetinin ne olduğunu anlatır- sa çok iyi eder.» Daha sonra liberaller namına Archi- Barereeses ea aN AA BAA AA AAA AAA AAA BAA AA Büyük harptenberi yeni bir Lavrens türedi Bir İngiliz binbaşısı, bin türlü çareye başvurarak Maverayı Şeriadaki 60 bin Yahudinin Filistine geçmesine mani olmuş Paris, 29 (A.A.) — Matin gazete- si, yeni bir Lavrensin ortaya çıkmış ol- duğunu yazmaktadır. Bu adam, binbaşı John Glubb'dur. Büyük harptenberi fasılasız olarak A- rab kabileleri arasında İngiltere hesa- bına çalışmıştır. - Glubb, halihazırda çöl zabıtasına kumanda etmektedir. Kendisi her türlü çareye baş v Filistinde bir kasaba cezaya çarptırıldı Arbedelerde 54 kişi öldü, 98 yaralı var Kudüs, 29 (A.A.) — Askeri ma- kamlar, Loud kasabası ahalisinin kâf- fesini bu mıntakada vuku bulmuş o - lan tedhiş hareketlerinden dolayı mü tereken beş bin İngiliz lirası para ce - zası vermeğe mahküm etmiştir. Geçen hafta zarfında yalnız Nablus, oulkerim ve Hanloubban kasabala - zında vuku gelen arbedeler esnasında 54 kişi ölmüş ve 98 kişi yaralanmış - tır. İngilizler Filistine bir — tabur asker daha gönderdiler Kudüs, 29 (A.A.) — Arap zimamdar- ları mahafili, bir Arap heyetinin Am- mana gitmiş olduğu haberini tekzib- etmektedir. Bir İngiliz taburu gelmiş ve bu su- retle İngiliz kuvvetlerinin miktarı do- kuz tabura baliğ olmuştur. Bılçil&da h;lk(;ı cephesi Brüksel, 29 (AA.) — Halkçı V eephesine bir mukaddime olmak üze - Te tanınmış sosyalist, komünist ve |i - | beral siyaset adamlarının — iştirakiyle | Bir grup kat't olarak teşekkül etmiş - tir. OHabeşistandan dönen İtalyanlar V Napoli, 29 (A.A ) — Nekahat ha- inde bulunan beş yüz - kadar gün Habeşistandan buraya gelmiş- asker, rak Maverayi Şeriadaki 60.000 bede- vinin dindaşlarına yardım etmek üzere Filistine gitmelerine mâni - olmuştur. Bu bedevilerin Filistini istilâ etmeleri- ni men'e kadir yegâne adam - olduğu söylenmektedir. Kendisi bedevileri gayet iyi tanı - makta ve onlar üzerinde . büyük - bir üfuza sahip bulunmaktadır. aa — — Pariste yeni nüma yişler Birlikleı;e mensup 20 geı—ıç tevkif edildi Paris, 29 (ALA.) — Zafer âbidesin- de yapılan «Meş'ale»n merasiminden | sonra feshedilmiş olan birliklere men - sup bulundukları tahmin edilen iki yüz kadar delikanlı «Fransa, Fransızların - dır» diye bağırarak ve Marseyyez Marşını söyleyerek Şanzelizeden aşağı- ya doğru gitmek istemişlerdir. Polis, bunları dağıtmış ve içlerinden yirmi kadarını tevkif otmiştir. Niste oteller kapalı Nip 20 (A.A )— Coto d'Azur otel- leri, müstahdemlerinin metalibi karşı - sında kapılarını kapamak mecburiye - tinde kalmiş olan Cannes otelcileri ile tesanütlerini göstermek için kapılarını kapamışlardır, Almanyanın Çine silâh vermesi Japonları kızdırdı Londra, 29 (Hususi) — Almanya- nin Çindeki Nankin hükümetine 6 milyon — İsterlin değerinde —— silâh mukabilinde nebati yağlar almak üze- bu hükümetle bir mukavele imza et-| tiğine dair intişar eden haberler Tokyo da fena tesir yapmıştır. Fransız kabinesi Paris, 29 (AA.) — Blum kabi - nesinin yakın bir zamanda Paris zabı- tasını yeni baştan tensik etmek tasav- vurunda bulunmakta — olduğuna dair olan haberler tekzip edilmektedir. boldsinclair söz alarak hükümeti şid- detle tenkit etmiş ve hükümet türlü türlü dillerle konuşuyor, demiştir. Hükümete İtimad Bundan sonra kürsüye gelen Sir Jon Simon tenkitlere cevap vermiş ve hüküme- & müdalan etmiştir. Neticede itimad me- selesi ortaya atılmıştır. 136 muhalif teye karşı 264 teyle hükümete itimad — veril? miştir. Eski Fransız Harbiye Nazırının Sözleri Paris, 29 (A.A.) — Eski harbiye ba- kanı Fabry söylediği bir nutukta kollektif emniyetin iflâs ettiğini ve eğer Franaa da- imi olarak tüfek elde bulundurmak istemi- yorsa Almanya ile anlaşması lâzımgeldiğini ehemmiyetle kaydetmiştir. ... e.. “İyi alâmet değil,, Deyli Ekspresin Baldvin hakkında bir yazısı Berlin 29 (Hususi) — Mister Bald- vin haftalık tatilini geçirmek üzere gittiği Çekersten hafta başında geri dönmediği için yarınki kabine toplan- tısına Mister Makdonald riyaset ede - cektir. Deyli Ekspres, baş vekilin sandalye- sini bu şekilde boş bırakmasını tuhaf görmekte ve bunun iyi bir alâmet ol- madığını söylemektedir. Yunanistanda Eski subaylar Haâdise çıkardılar Atina, 29 (Hususi) Ordudan çıkarılan subaylardan mürekkep bir heyet parlâmento binasında bir hâdise çıkarmışlardır. Eski subaylar Sofulisi görmek istediklerini söyleyerek par - lâmento binasına girmek istemişlerdir. İdare müdürü, Sofulisin meşgul oldu - ğgunu bildirerek bunları parlâmento |binasına almak istememiş, bu yüzden çıkan hâdise büyümüştür. Nihayet mu- hafızlıktan celbedilen kuvvetler, vasıta- siyle hâdisenin daha ziyade büyüme - sine meydan verilmemiştir. Ahali partisi liderliği Atina, 29 (Hususi) — Ahali parti- sinin liderliği Maksimosa teklif edil - miştir. Maksimoe sıhhi vaziyetini ileri sürerek teklifi kabul etmemiştir. Yunan kralı tekrar Korfuya gidiyor Atina, 29 (Hususi) — Başvekil Metaksas bugün saraya giderek krala Yunanistanın iç ve dış siyaseti hakkın- da izahat vermiştir . Kral yakında Korfu adasına -gide - cek ve orada bir ay kaldıktan başvekil ile birlikte Morada seyahata çıkacaktır. sonra “Bütün dünyaya bir ihtar,, Almanlar, Avrupadaki Alman akalliyetleri ile meşgul oluyorlar Berlin, 29 (A.A.) — Bakanlıksız ba- kan B. Hans, Gelsenkirchen'de şimali Ves- tefalya — nasyonal sosyalist kongresinde söylemiş olduğu bir nutukta ezcümle şöy- le demiştir: Bütün dünyaya karşı alenen bir ihtarda bulunuyoruz, zira Avrupanın bir çok min« takalarında bir takım insanlar Cermehdir diye itisafa düçar odiliyorlar. Tazyik tında bulunmakta olan Alman akalliyetle- ri meselesinin yeniden gözden geçirilmesi lâzım olduğu kanaatindeyiz. « 5 Vekiller İzmirde İnhisarlar Vekili ince tuz fabrikasını açacak İzmir, 29 (Hususi) — Nafia Vekili Ali Çetin Kaya ile Gümrük ve İnhisar- lar Vekili Rananın bugünlerde İzmire gelmesi bekleniyor. Nafia Vekili Çeşmede iki hafta iati- rahat edecektir. ince tuz fabrikasını açacaktır Çinde yerî Bir hükümet Teessüs etti Şankhay 30 (A. A.) — İç Mogolis: tanda prens Teh'in riyaseti altında bir askeri hükümet teessüs etmiştir. Pren- vin yanında Japon müğşavirleri bulanar caktır. Çinde bir suikast teşkilâtı Pekin 30 (A. A.) — Hopei ve Şahar muhtar hükümet reisi Şung Şeyman'ı öldürmek istiyen bir suikast teşkilâtı meydana çıkarmış ve iki Çinli ile üç Japon tevkif etmiştir. Çin silâhlanıyor Tokyo 30 (A. A.) — Çin ile Al- manya arasında gizli bir anlaşma ya- pıldıği söylenmektedir. Bu anlaşmaya göre, Almanya Çinden mevaddı ipti- daiye satınşalacak ve mukabilinde de yüz milyon Amerikan dolarlık ağır harp techizatı ve elektrik makineleri satacaktır. Londra deniz anlaşması ve Japonya liz Dış Bakanlığına bir muhtıra vererek Londra deniz anlaşmasına şimdilik iştirak etmek fikrinde olmadığını bildirmiştir. İngiliz Komiseri tayyare ile Kahireye döndü Kahire 29 (Hususi) — İngiliz komi- bugün — tayyare kenderiyeye muvasalât ve oradan hu- sust bir trenle Kahireye hareket et - miştir. Sir Lampson askeri meseleler ile Sudan meselesi hakkında İngiltere hükümetinin son talimatını taşımak - tadır. Fransa - Suriye müzakereleri Paris, 29 (Hususi) -— Suriye heye- ti ile Fransa hükümeti arasında Suriye istiklâli için yapılan müzakereler sür'at- İle ilerlemektedir. seri Lapson ile İs- |leri göze çarpmıya başladı. |şadur ki o günkü İngiltere ne kadar âciz İnhisarlar Vekili de| Londra, 29 (ALA.) — Japonya, İngi- | CAZAĞI BELM LAT KA DA A Vaktile İngiltereyi zayıf bulanlar, şimdi onun etrafından — ayrılmıyorlar B talyanın Habeşe karşı askeri harekâi ı giriştiği sıralarda acızle, korkaklıkla itham edenler çok oldu. Bu erişmek İngiltereyi büyük impuratorluğun, — emeline için her şeye karar vermiş İtalya karşısını daki bu meskeneti umumi bir hayret u « yandırdı. Âdeta, İngilterenin, bütün cihan müvacehesinde göçmekte olduğu hissi hâ aıl olmuştu. Fakat aradan pek kına bir za- man geçti. İngiltereyi acızla ilham — *dea ve onu kuvvetten düşmüş görenlerin, ayal İngiltere etrafında pervane haline geldik « Bunun sebebi ve miskin değil idise, bugünkü İngiltere da, o vakitkinden, kuvvet itibarile pek farklı bir mevkide bulunmuyor. Fakat bir ara, kendi iç bünyesini kemirmiye başlıyan ik- tisadi buhranla mücadele etmiye — karat veren Büyük Britanya, bütün gelir kay « naklarını bu hastalığın tedavisine tahsis et tiği için, kısa bir müddet, silâhlarını onaa, np ziyadeleştirme işini ihmal etmişti. O « nun bu ihmalini gören İtalya, fırsatı ganik met bildi ve Habeş macerasına atıldı. Biş maceranın aldığı netice, İtalyanın çok reâ- list bir gözle hâdiseleri takip etmekte ol> duğunu Fakat şunu dâ derhal ilâve etmek lâzımdır ki, İngiltere- nin kuvvetsizliği, hiç bir zaman, İtalyadan onu korkutacak bir dereceyi bulmamıştır. Binaenaleyh, İngilizlerin Habaş meselesin- den dolayı çıkan hâdiseler — karşısındakl hareketsizliklerinin sebebini, hakiki zaafe larından ziyade, şu sırada bir muharebe İ tememelerinde aramak, daha doğru olur. | Ayni İngiltere, derhal kendini toplayıp — ta hava, kara ve deniz ordularının kuv göstermektedir. vetlerini arttırmıya teşebbüs edince, Düne kadar İngiltere ile ae çekinmiyaa İtalya dahi, bugün, İngiltere ile anlaşmak çarelerini arıyor. Çünkü, bugün anlaşılmış. * rengi değişti. çık münakaşaya girişmekten olan şudur ki, İngiltere, doymuş bir kuyvs yeni hödise ve maceriliği aramak me bahs değildir. Bu sebeple sulhun muhafazasında şiddetle alâkadardır. vettir. Onun iç İtalyanın İngiltere ile anlaşma çarelerine başvurması da bundan ileri geliyor. Zira, Habeşistan meselesile bir hayli zaman uğ- kalacağını — bili- yor. Bu işle uğraşabilmek için ise, sükü « taşmak mecburiyetinde mete ihtiyacı vardır (500) bin kişilik olan Hali harpte, orada, bir kuvvet idame etmiye mecbur İtalyanın, bu yoldaki sarfiyatı bir milyar dört yüz milyonu aşıyordu. Bugün, bu kuvs * vetin pek az bir kısmı terhis edilebileceke tir. Mevcut masraf ise bir milyardan yük « sektir. Eğer İtalya, bu ağır iktisadi bir çare bulursa, Habeş işile sakin sakin uğraşmıya koyulur, herkes te rahat eder. Şayet bir çare bulamazsa, o zaman, gene işin rengi değişebilir. Çünkü, mali bir fes lâkete doğru sürüklenen İtalyanın, bu hu- — sustaki müşkülleri yenmek için hariçte ye- ni bir mâcera araması, umumiyetle Âvıu- pa ricalinin korktukları bir ihtimal baline geliyor. — Selim Ragıp Talili hamal — At yarışlarında bir hamal bir milyon frank kazandı Paris, 29 (A.A.) — Liyon istasyo - — nu hamallarından biri, dünkü at yarığa | — larında bir milyon frank kazanmıştır. — Ş İki ahbap çavuşlar I ' DEVEKUSU EVİ