July 21, 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

July 21, 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

“SON POSTA Casus Lâvrens sağ mı? Sağ değilse Arabistanın “Lâvrenstir!,, diye yemın ettıgı ad Pari Suarın hususi muhabiri yazıyor: Otomobilimiz bozulah kaç saat g bilmiyorum. Fakat otomobil bir türlü ta- mir edilemiyor ve gene bir türlü bu çölden kurtulamıyoruz. Çölün derinliğine gözlerim dalıyor. İki hayal, iki kadın hayali.. Birdenbire şaşırıyorum: guşturuyorum. Çölde iki kadın buna imkân var mı?... Fakat bu hakikat... Kadınlar yaklaşıyorlar. Ban — merakla onlara doğru ilerliyorum. Bir an duruyor- lar.. ve kendilerine fenalığım dokunacak- mış gibi büyük demir parçalarile beni yan- larına sokulmaktan menediyorlar. Duruyorum. Onlar da duruyorlar. Arkadan bir kervan görünüyor. 'van yaklaşıyor. Kervanda bir çok insanlar, eşekler, de- veler, ve köpekler var.. Kervan reisi olduğunu sonradan öğ- rendiğim bir adam yanıma geliyor. Ce- bimdeki bütün parayı o istemeden avucu- ma koyuyorum. Bu sayede dost Teklif ediyor: — Sizi hududa kadar götüreyim. Ora- dan otomobilinize lâzım olan şeyleri gön- derirsiniz. Bir katıra biniyorum. Ve beraber yol ahoruz. Kim olduklarını, nereden gelip ne- deye gittiklerini öğreniyorum. Gözlerimi 0- Ker- oluyoruz. Reis anlatıyor: — Biz seyyar tiyatro kumpanyasıyız. Epey para kazanınız.. bu yıl Misira gitmiş- tik, şimdi Arabistana dönüyoruz.. İbnissu- d bizi bekliyor da... onu tanır mısınız ? — Tabii tanımm.. Son sözünü henüz söyleyen meşhur adam.. Hem ben Kral Hüseyini de tanınm. Faysalın ordularında harbettim. — 1916, 19181.. Gözlerimi kapıyorum. 1916, 1918 çöl| isyanı hatırıma geliyor, soruyorum: — Siz Lavrensi bilir misiniz? — Onu bilmeyen bir tek Arap yoktur.. Bazı yerlerde ona lânet ederler.. Sebebi de gu: © bize, bizi Türklerden kurtaracağını, istiklâlimizi — kazandıracağını — vadetmişti. 1915 » seri MB Mahon'un Mekke Emiri Hüse- yine gönderdiği aht mektubunu hatırlarsı- maz değil mi? Bu mektuba göre Fransızlar ve İngiliz- ynuz tabil... Lavrens Arap kıyafetiyle — Bir kahraman için, diyor, motosik- let kazasında “ölmek garip bir — talihsizlik fakat onun ölümünden sonta eserleri ya- giyor. Siz Suriye ve Filistin isyanlarını duydu- Hem bunlarla her şey bitmiş sayılmaz. Bunu söyledikten sonra sigaramı yak- mak için cebinden çakmağını çıkardı. — İngilizler Lavrens için bir âbide ya- — Arabistan Kralı İbalesmd mu.; Siz | P*caklarmış öyle mi? — Evet, diyorum, ben de duydum.. Elini göğrüne sokuyor, bir fotograf çı» karıyor. Bana göstermemek ister bir tarz. da fotografa bakıyor, fakat ben de bakı- İyorum ve görüyorum; bu resim Lavrensin resmidir ve Üüzerinde 1935 tarihi var. — Demek oluyor ki Layrens sağ! — Böyle olduğunu size kim söyledi? Bu yazıyı onun yazdığı nereden belli? Devam ediyor: — Arapların çoğu Lavrensin ginde müttefiktirler. — Ya siz? Susuyor, sualimin arkasından ikinci bir ölmedi- (sual daha fırlatıyorum: 1916 da Müsırdaki İngiltere komi- | — Lavrensin sağ olduğuna inananlarla beni konuşturabilir mitiniz? — Güç değil, yarın Şarki Erdün'de temsiller vereceğiz. Oraya gelin. Şarki Er- dün'ü bilirsiniz değil mi? Akaba ile Am- ler bütün Arap memleketlerinin istiklâlle- | an'ın arasında! Tini tanıyacaklarını bildiriyorlardı. Yalnız bir tek şart koşulmuştu: Türklere karşı ie- yan edecektik.. İsyan oldu, fakat biz bu sefer İngilterenin himayesindeyiz. anlamayanlar Lavrene için alçak, hain derler.. Fakat biz işi anlıyoruz.. — Siz işi biliyor musunuz?., — Biliyoruz.. Dudaklarını isiniyor: * İngiliz bayrağı yüksek bir direğin üze- 'Tinde dalgalanıyor; İngiliz askerleri kerva- |, ilerleyen iri |, mi karşılıyorlar. Bana doğru yan bir genç söylüyor: — Nihayet bulundunuz, kaç gündür bü- tün postalar sizi arıyorlardı. — Entellicene servisin kuvvetli bir taş- kilât olduğunuy duymuştum. Şimdi de duy- Sevgilime verdiğim Mektup ve fotoğrafları Nasıl alayım ? «Bir gençle iki sene seviştim. Uzun u- zadıya beraber yaşadık. Fakat sonunda ayrıldık. Şimdi bir başkasile nişanlar - mak üzereyim. Eaki sevgilimde mek - taplarım, fotoğraflarım var, Onları ge- Yi istiyorum, evvelâ bendekileri gönder- memi istiyor. Onun bu husustaki ssrarın- dan şüpheye düştüm. Kendi mektupla- znı alıp, benimkileri göndermezsel O- Bun içn bir defa da sizin fikrinizi almak istedim.» Feriha Endişeniz varittir. Fakat halledilmi - yecek bir iş değildir. Arada mutavasnt CONUL İŞLERİ lan bir adamla evlenmek üzereyim, Ben 27 yaşındayım. Erkek 33. Fakat etrafı: mı bir dedikodu sardı ki, boğulacağım sanıyorum. Çocuklar analarını cakmış, beni sevemezlermiş, kocam ço- cuklarını bana tercih edecekmiş, bed - baht olacakmışım falan filân.. beni altüst ediyorlar. Bir türlü karar ve- Temiyorum. Siz ne dersiniz? » arıya « Hulâşa Suat Dedikodulara ehemmiyet — vermeyin. Siz de evlenme çağınızı geçirmek üzere- siniz. Yalnız erkeğin mali vaziyetini iyi tetkik edin, Çocukları bakacak bir mü- rebbiye tutmağa ve ileride onları leyli mektepte okutmağa müsaitse düşün - meğe bile lüzum yok, Aksi kendi analık şefkatinizi bir yoklayın, Başkasının çocuğu da olsa onlara şefkat ve muhabbet gösterebileceğinize inanı- yorsanız, gene tereddüt etmeyin. takdirde Fakat kocanız fakir, siz bodgâm bir kadmmsanız böyle bir tecrübeye girmemek * sizin için daba hayırlı olur. ' a«Karsı ölmüş, iki küçük çocuğu o« TEYZE am kim? duğümuün bir bakikat olduğuna — inanıyo- rTum. Kumlar üstünde mehtap var, büyük Mkiklar yaktırılmış. Küçük bir kız, kervan reisinin kızı dans ediyor. Gözler kızda... Ben seyrederken şef ortadan kaybol- muş, bir çok kimseler daha kaybolmuş.. Acaba nereye gittiler? Biraz uzakta bir çadır var, çadıra yak- laşıyorum içerde münakaşalar oluyor. Ya- zık ki dillerine yabancıyım, dediklerini an- lamıyorum. Fakat Suriye ve Filistin - keli- yneleri kulağıma geliyor. Çadıra giriyorum. Tepeden tırnağa ka- dar müsellâh Araplar bana oturacak bir yer gösteriyorlar. Kervan reisi de orada; işaret ediyorum. İşaretimin manâsını anlı- Şi banla Yanındakilere wyluyoı, onlar anlatıyorlar: — Lavrensin öldüğüne inanıyor musu. puz? Kahkaha ile gülüyorlar.. — ve diyorlar ki: , — Bir gün onu ve bütün eserini Asya: da göreceksiniz. K Ben onu gördüm: Bulunduğu yeri ifşa edemetn. Uzun yolculuktan sonra bir dağ eteği: ne geldim. Burada bir mağara var; ve ma- a yaşayan bir mubarip! Bu muharip Araplara göre Lavrenstir. Yanına gidiyoruz; bu © kadar basit bir iş değil. Kaya oyuklarına ayak uydura uy- dura mağaraya yükseliyoruz.. Taşlar ara- sandan yılanlar başlarını çıkarıyorlar. — Ni- hayet kayalar arasında oyulmuş mağaraya giriyoruz.. Bu mağarada üstleri erkânı harbiye ha- titalariyle dolu masalar var, — Bekle! Diyatlar. Mağaranın nihayetinden bir kapak kalkiyor. Bir.adam yükseliyor. Âre kasında ve başında sargılar var.. da bir halka takılı.. Bütün bu değişikliğe rağmen bu ada - man hakiki bir Arap olmadığı belli! Soruyorum: — Burada ne yapıyorsunuz? Cevap veriyor: — Av hazırlıyorum. Tehlikeli hayvan- lara karşı avlar... Bir şey söylemiyecek, bir şey söylete- İşmiyeceğim, bu belli. Fakat bir fotoğraf alabilecek miyim, onu düşünüyorum. Bu ,fotoğraf mühim bir vesika olacak! , Bu görüşmeden sonra, esrarengiz ma- garanın civarında çok kere dolaştım. Bir Jakşam iki Arabı konuşurlarken dinledim: Biri anlatıyordu: — Avrupada harp olduğu zaman bi- İzim de vaktimiz gelmiş olacak. Biz bura- da reise itaat etmeliyiz.. Çünkü onun kud- geti çok büyük; —Avruplılar - birbirleriyle boğaz boğaza geldikleri zaman biz de eski /topraklarımıza sahip olacağız.. Burnun — Bu kayalar arasında” oturan adam İkim2. Benim için bir muamma, fakat Araplar liçin öyle değil: Kayaların arasındaki a- (dam Lâvrens! Florya plâjları Florya deniz hamamlarındaki inşa - at ilerlemektedir.. Atatürk köşkünün sağ tarafında yaptırılmakta olan 40 beton kabinenin temelleri atılmış ve yan duvarları ikmal edilmiştir. Bir ay zarfında diğer noksanları da tamamen ikmal edilecektir. Önümüzdeki yılda Atatürk köşkü - nün sol tarafında 40 kabine daha yaptı- yılacaktır.'Bu kabinelerde bapyelar ve soyunma kısımları ile yataklı istirahat odaları da yaptrılacaktır. Bu ikinci kısım plâj kabineleri de ikmal edildikten sonra belediye Solari- um gibi mevcut bütün ahşap plâjları kaldırtacaktır. Adviye mahküm oldu Hırsızlık yaparak kocasından ayrıl - mak istiyen Adviyenin muhakemesi dün neticelenmiştir. Hâkim Adviye - nin suçunu sabit görerek G ay hapse İmahküm etmiştir. “Tenmuz 21 , —— Kadının fendi erkeği yendi Kocasının hem karısı, hemde metresi olan güzel kadın Amerikada genç bir kadın kocasına ayni zamanda metreslik yaptı. Uzun müddet erkeğinden para sızdırdı ve nihayet yakayı ele verdi... Amerika gazete - lerinir. anlatışına gö - Te Los Angeles genç. lerinden biri son hafe talar içinde çok tuhaf bir macera geçirmişti . Snidov adlı olan genç geçenlerde — bir kızla tanışmış ve bu genç — kizi. sevmişti. Genç kızın da adı Virginia —idi. Ve bir mücsşesede — daktilo idi. İki genç bir müd « detçik s7viştikten son- ra kavga etmeğe baş- ladılar ve nihayet aye tıldılar. Genç kiz Los Angelesten — ayrılmış ve başka bir şehirde- ki akrabası yanında yaşamağa gitmişlir. Snidov bir kaç gün sonra, başka bir genç, fakat sabık sev- gilisinin tıpkısı olan Karı koca bir arada kızın evine geldiğini gördü. Adı Bernice| Virginiaya bir miktar para vererek onun olan bu kız, güya Virginianın ikiz hemşi- | münasebeti kesmeğe karar verdi resiydi. Virgina da bu karara razı olarak 'î Saidov bu kızı da sevdi ve onunla ev «|lira mukabilinde âşıkını bir daha rahatsii lenerek mes'ut bir bal ayı geçirdi. - Garip hâdiseler Bal ayını çok garip hâdiseler takip et- ti. Snidavun karısı, bir mücesesede iş bul- duğunu söyledi ve gündüzleri evden u « zaklaşmağa başladı. Çok geçmeden bayan eve fazla geç ge- mek âdetini de çıkardı ve kocaşını kisl dırdı. Bir iki hafta da bu şekilde geçti. Günün birinde gencin eski sevgili ginia göründü. Bu iki kız kardeş biribirle- rinin upkısı idiler. Yalnız giyinişleri ayrn idi. İkisi eski aşklarının hatıralarından biraz bahsetmişler, Virginia ikiz kardeşini de methetmiş ve çıkıp gitmişti. Eski iki âşık Üç saat sonra Bernice eve döndü. Ko - cası, hemşiresinin ve sabık maşukasının zi- yaretinden bahsetmemeyi tercih etti. Fakat ertesi gün Virginia tekrar geldi ve ziyaretler devam etti. Eski iki âşık arasın- da eski dostluk canlanmağa başlamış, Vir- ginia eski âşığından para sızdırmağa da muvaffak olmuştu. İkisi adamakıllı sevişiyor ve her gün bu- luşuyorlardı. Snidov karısının vâaziyetten haberdar olmasından korktuğu ve Virginiayı delice sevdiği için kendisinden istenen parayı e - sirgemiyordu. Tehdit başlayınca Vaziyet bu şekilde altı hafta devam et- 2 — Ayni kadın kıyafetini değiştirerek Virginia namı altında Üüç saat sonraâ eve dönüyor etmemeyi kabul etti. Hattâ bu yolda senet imzaladı ve âşıkına verdi. Snidovun kansı işine gidip geliyor hiç bir şeyden haberdar olmuyordu. Nasıl meydana çıktı? Snidov bayatını böyle zevk ve safa içindi geçiriyorken mahallesinin — kadınlarında! biri merak etmiş ve günün birinde Virgi niayı takip etmiş, onun bir mağazaya UĞ rıyarak bir müddet kaldıktan sonra bir ef kekle birlikte çıktığını ve sonra bir eve gire&' rek kıyafetini değiştirdiğini ve tekrar evf döndüğünü anlamış, ve gördüklerini, kon') galuk bukukuna riayeten Snidova anlat * mışti. Snidov bunun üzerine mükemmel su rette dolandınldığını anlıyarak mahkemt” ye müracnat etmiş ve karısını boşamak ie * temiştir. Bernice mahkemenin karşısında hakikt* T itiraf etmiş, mahkeme, kadının suj halint bakarak talâka karar vermiştir. D Almanyaya gümrük stajiyerleri gönderilecek Bu sene Almanya gümrüklerindt staj yapmak üzere iki memurun gön * derilmesi tekarrür etmiştir. Alman gümrük tekniğinin diğef memleketler gümrüklerinden daha ü# tün olduğunu nazarı itibara alan 1 — Bernice evden çıkarken kocasiyle vedalaşıyor ti. Snidov, bir gün, Virginiaya para ver - mek istemeyince kız derhal tehdit etti: — Karına karşı sadakatsizliğini — kendi- sine ifşa ederim! Snıdovbıınıhıııhuwıduıjnülv rük ve İnhisarlar Vekâleti bu seney? kadar İsviçre gümrüklerine göndetf” mekte olduğu stajiyerlerini bu sen? 'aya gönderecektir.