28 Temmuz 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

28 Temmuz 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

SON POSTA, Temmuz 28 Talebelerin diş hıfzıssıhhası Yapılan muayenede yüzde Ankaraya gittiler Saffet Anâîetkiklerîne doksanının dişlerinin bozuk ve hastalıklı olduğu görüldü Diş Tabipleri Cemiyeti tarafından, İstanbulda 91 bin talebe üzerinde ya - pılan tetkikat neticesinde yüzde 90 1- nın dişleri bozuk olduğu tesbit edilmiş- tir. Cemiyet idare heyeti dün Moarif Vekili ile temaslarda bulunmuş ve bu husustaki raporu vekile arzederek her semite ve yurdun her köşesinde diş tedavi dispanserleri açılması muvafık olduğunu ileri sürmüşlerdir. Saffet Arkan bu işin göz önünde bulundurulacağını bildirmiş ve Sıhhi- ye Vekili ile de ayrıca bu mesele etra- fırnda temasta bulunacağını — vadet- Mmiştir. Belediye fen heyetinde tayinler Bir müddettenberi münhal bulunan İstanbul belediyesi tetkik şubesi mü - dürlüğüne Beyoğlu belediye başmü - hendisi Kâmil, Beyoğlu başmühendis- İğine Emisönü beşmübendii Şavket; Eminönüne Fatih başmühendisi Hayri; Fatihe Kadık&öy başmühendisi Şevket, Kadıköy başmühendisliğine Üsküdar- dan Mustafa, Üsküdara, Bakırköy fen mühendisi Sait, Saidin yerine de Emin- önü heyeti fenniyesinden Şükrü tayin edilmişlerdir. Bir bekçiyi yaraladılar Dün akşam Karagümrükte bir vak'a olmuş, İbrahim ve Mehmet adında iki kişi kavga ederken yakalanıp karakola götürülmüşlerdir. Karakolda bunlar - dar Mehmet suçu olmadığı — anlaşıla- yak sexbest bırakılmış, İbrahini de ika- metgâha raptedilmek üzere bekçi Ö - mere teslim edilmiştir. İbrahimle bekçi Ömer yolda gider- lerken Mohmet - önlerine çıkmış ve hem İbrahimi, hem de bekçi Ömeri bı- çakla yaralamıştır. İbrahimin yaraları ağırcadır. İki yaralı da hastaneye kaldı. rılmışlardır. Mehmet yakalanmıştır. İki kişi boğuldu Arnavutköyünde oturan 14 yaşın - da Vasil Feyziati mektebi önünde ba- hk avlarken, Akay idaresinin 6 numa- ralı mavnasının reisi - İbrahim de şa - mandra üzerinden mavnadaki tayfa- lara seslenirken denize düşmüşler, bo- gulmuşlardır. Define satıcılarından Biri yakalandı yusuf Sultanahmet hafriyat yerinde bul - “udukları defineyi satmak — bahanesiyle Mavnacılar Cemiyeti reisi Yakubu do- hlandırmaktan suçlu Yusuf, Koca Mus- tafapaşada — yakalnmıştır. Arkadaşı Fehmi aranmaktadır. a Başbakanla Dış İşleri Bakanı Dış işleri bakanı dün İngiliz sefirini kabul etti ve iki saat görüştü İki gündenberi Yalovada bulunan Başvekil İsmet İnönü dün Yalovadan Pendik vapuriyle İstanbula dönmüş ve köprüde Adliye Bakam Şükrü Sarac- oğlu tarafından karşılanmıştır. —Halk Başvekili görünce tezahüratla kendini selâmlamıştır. Başvekil yanında Şükrü Saracoğlu olduğu halde Perapalas oteline gitmiş ve bir müddet otelde istirahat ettikten sonra Floryada Atatürke mülâki ol - muştur. Perapalas otelinde bulunan Harici- ye Vekili Tevfik Rüştü Aras dün öğ- leden sonra İngiliz büyük elçisi Sir|ki Persi Loreni kabul etmiştir. İngiliz se- firi Hariciye Vekilinin yanında iki saat kalmıştır. , Başvekil İsmet İnönü ve Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Aras dün akşam Haydarpaşadan yedi de kalkan Anka- ra ekspresine bağlanan hususi bir va- gonla Ankaraya dönmüşlerdir. Kamutayın 30 temmuzda Ankara- da toplanması münasebetiyle şehri - mizde bulunan diğer vekil ve saylav - lar da peyderpey Ankaraya gitmekte- dirler. Genel kurmay başkanı Çanakkaleye gitti Genel Kurmay Başkanı Mareşal Fevzi Çakmak dün Tmaztepe torpido muhribiyle Çanakkaleye hareket et - miştir. Mareşal Fevzi Çakmak Çanak- kalede yeni tahkimat mıntakasını tef- tiş edecektir. Çanakkale halkı Mareşalı büyük te- zahüratla karşılamağa hazırlanmış - lardır. Mimar ve mühendislerin gezintis Şehrimizde bulunan mimar ve mü « bendisler kendi aralarında 29 ağustos- ta Boğaziçi ve Adalarda bir mehtap ge- zintisi tertip etmişlerdir. Gezinti sabaha kadar devam ede « cektir. Bahreyn sultanı gitti İki gündenberi şehrimizde bulunan Bahreyn sultanı dün hareket eden To- ros ekspresiyle Basraya gitmiştir. Ticaret borsası intihabatı Dün yapılması mukarrer olan Tica- Kültür bakanı üniversitede devam ediyor üniversitede ıslâhat yapılacak Maarif Vekili Saffet Arıkan yüksek tedrisat müdürü umumisi Cevatla bir» likte tetkiklerine devam etmektedir. Saffet Arıkan dün öğleden sonra Üni- versiteye giderek rektörden Üniversi- tede yapılacak ıslâhat etrafında izahat almışlardır. Hukuk Fakültesi tedrisat müddeti 936 - 937 ders yılından itibaren 4 se- neye iblâğ edilecektir. Bu sebepten fa- kültenin programlarında bazı değişik - likler yapılacaktır, Birinci, ikinci ve ü- çüncü sınıflarının dersleri azaltılacak - tır. Kültür Bakanı dün kendisiyle gö - rüşen gazetecilere ezcümle demiştir d? «— Bu yıl Üniversiteye ayrılan fevkalâde tahsisatla Üniversiteye bağ- h hastanelere 450 yataklı paviyonlar ilâve edilecektir. Bu paviyonlardan bir kısmı Güreba, diğer bir kısmı da Cer- rahpaşa hastanesinde inşa ettirilecek- .Mıırif Vekili, Üniversiteden sonra Fındıklıya gitmiş, bir müddet de Gü - l (Baştarafı 1 inci sayfada) yağmurdan kasabanın çarşısını seller basmıştır. Ödemiş ovası da sular altında kalmış, bu yüzden bilhassa tütünm mahsulü çok zarar görmüştür. Ovadaki halk ağaçlara çıkarak hayatlarını kurtarmışlar- dır. Birçok evleri de su basmış, kuru tütünler ve zahireler ıslan- mıştır, Mudurnu 27 — Ayın 25 inde Mudur- nuya ceviz büyüklüğünde dolu düşmüştür. Yanm saat süren dolu yerde elli santimi bulmuştur. Şimdiye kadar böyle bir dolu Afeti görülmemiştir. Dohu bütün mahsulâta büyük zararlar ,vemmiştir. Dolunun en fazla zarar verdiği yerler Örencik, Albagat, Çini, Sanyar, — Delice, Sürmeli köyleridir. Ekin destelerini seller alıp götürmüş- tür, Albagut köyünde iki kadın ölmüş ve sığır hayvanatı da oldukça zayiat ver- miştir. Bir çok kadın ve çocuklar başla- tından — yaralanmıştır. Aradan 24 saat geçtiği halde köylerde hâlâ dolu yığınları görülmektedir. İstanbulda vaziyet , Üç gündenberi yağan yağmurlar İstan- bulluların bir hayli gözünü korkutmuştur. Dün gene bir aralık hava kararmış ise de btanbul, Beyoğlu ve Üsküdar cihetlerine yağmamış, bir serpinti halinde geçmiştir. Fakat buna mukabil Çekmece, Floryı zel San'atlar Akademisinde meşgul ol- muş ve genişletilecek olan Şark Tez- yini San'atlar Mektebi etrafında izahat almıştır. Denizyollarının yaptiracağı vapurlar Deniz yoları için sipariş edilecek 10 | yapur hakkında vekâletle temasta bu- lunmak üzere Ankaraya gitmiş olan deniz yoları umum müdürü Sadettin şehrimize dönmüştür. Ağustos ayı içinde vapurlar sipariş edilecektir. Evlenme İstanbul Maliye Muhakemat Müdürü Galip Bektaşın kızı Şefkat Bektaş ile Lüleburgaz mahkmesi bâkimi Nevzat Yürürün nikâhları icra kılınmıştır, mesut olmalarını dileriz. 1689) YU TLTTAN Taksim bahçesinde D M a Bu akşam 21,45 do DENİZ HAVASI Büyük operet 8 perde Pek yakında & BABALIK | Yeni Neşriyat I Annelere Öğüt — Çocuk Esirgeme Kuru- ret ve Zahire Borsa İdare Heyeti inti-İmu Genel Merkezi; sıfır yaştan bir. yaşına habı ekseriyet hasıl olamamasından | kadar çocuğun nastl bakılacağını —öğreten dolayı bugün saat 11 e tehir edilmiş - | *Annelere Öğüt» ön birinci sayısını yeniden Nöbetçi Eczaneler Bu geceki nöbetçi eczaneler şunlardır: İstanbul cihetindekiler: Aksarayda: (Şeref). Alemdarda: (E- sat). Bakuköyünde (İstepan). Beya - mtta: (Asador Vahram). Eminönün - de: (Beşir Kemal, Cevat). Fenerde: (Hüsameddin). Karagümrükte: (Ke - mal). Küçükpazarda: (Necati). Sa - matyada: (Erofilos). Şehremininde: (Nâzım), Şehzadebaşında: (Hamdi). Beyoğlu cihetindekiler: Galatada: (Hüseyin Hüsnü). Hasköy- de: (Barbat). Kasımpaşada: (Vasıf). Merkez nahiyede: (Dellâ Suda). Şiş- lide: (Nargileciyan). Taksimde: (Li - monciyan). Üsküdar, Kadıköy ve Adalardakiler: Büyükadada: (Merkez). Heybelide: (Yusuf). Kadıköy — Muvakkithanede: (Saadet). Kadıköy Söğütlüçeşmede: (Osman Hulüsi). Üsküdar İmrahorda: (İmrahor). Yeşilköy ve Bakırköy civarına yarım ve pek şiddetli yağmur yağmıştır. Maâma- fih bir zarar olmamıştır. Yağmurun Beyağlundaki Zararları Evvelki günkü yağmurda Beyoğlu kay- makamlığı dahilinde Kasımpaşada hemen hemen bütün evler, Yenişehirde — Bostan mahallesi, Cihangirde Kumrulu yokuş ma- ballesi, Kazancı mahallesi tamamen su al- tında kalmışlır. Bir çok yerlere — yıldırm düşmüş, 4 kişi ölnliş, 4 kişi yaralanmış- tır. Bir çok ağaç, duvar ve kulübe yıkıl miş, bir kaç lâğım patlamıştır. Beşiktaşla Beşiktaşta Köyiçi, Yeni mahalle, Dere içi, Tophane ile Dolmabahçe arasındaki tsamvay caddesini, Has ahırları, Ortaköy- de Köprü içi, Çelebi sokağımı, Hasanpaşa deresi civarını, Hasfırın caddesinin bir kıs- momı su basmış, bir eve yıldırım düşmüş, sellerde dört kişi yaralanmış, butada — da bir çok duvar ve ağaç yıkılmıştır. Bir kaç yerde de lüğımlar patlamıştır. Bir eviçök- müş, kopan elektrik telleri yüzünden yan- gin çıkmış, fakat hemen söndürülmüştür. Eminönü Cibetinde Eminönü meydanını, Balıkpazarı cad- Gesini, Valde iskelesini, Reşadiye enddesi- ni, Sanasaryan hanını Sultanhamamı ve ci- varını su basmış, Eminönüne, Vilâyet bi- nasına, İran sefarethanesi binasına — yıldı- rımlar düşmüş, fakat bir zarar yapmamış- tır. Fatihte Kınahzade, Yanık Baki, Açhane, Ye- nibahçe, Ahmediye, Hacı Hüseyin, Ku- yumcu, Ağa çayımı, Cibali odun İskelesi mahalle ve sokaklarını tamamen sular bas- bastırmıştır. mıştır. Burada da bir çok yıkıntılar, çö- küntüler olmuş, bütün yollar bozulmuş, Dahiliye Vekâletinden: | — Vilâyetler evinin, Bayındırlık Bakanlığı ve binalarile çevrilen meydanının etrafı Ek i Bakanlığ plânlarına göre kısmen Pergola inşaatı ve muvakkat kabul ile kat'i kabul arasında Altı aylık mütemadi tamirat ka- palı zarf ususlile eksilimeye konulmuşlur. 2 — Eksiltme 12/8/936 Çarşambagünü saat 15,30 da yapılacaktır. 3 — Eksiltme Ankarada Yenişehirde Dahiliye Vekâleti binası içinde top- lanan satın alma komisyonunca yapılacaktır. 4 — Yaptırılacak işin muhammen Ka raiti umumiyesini, fenni şartnameyi, vazım bürosunda görebilir. keşif bedeli 21.179 liradır. İstekliler eksiltme şartnamesini, mukavele projesini, nafia işleri şye keşif ve proje ve resimleri Vekâlet le- 6 — Muvakkat teminat 1.567 liradır. 7 — İstekliler münekasadan sekiz | fenni ehilyet vesikası alacaklardır. 8 — İstekliler teklif mektuplarını evveline kadar vekâletteki eksiltme linde makbuz alırlar. 9 — Posta ile gönderilecek teklif gün evvel nafia vekâletine müracaatla ikinci maddede yazılı saatten bir saat komisyonu reisliğine vererek mukabi- mektuplarının yukarıda — yazılı saatte komisyon reisliğine gelmiş bulunmaları şarttır. Bu takdirde dış zarfın mü - hür mumu ile iyice kapatılmış olması lâzmdıe, Postada olacak gecikmeler kabul edilmez. (54) İstanbuldan sonra Ege havalisini de su bastı | lFıüh mantakasına, 20 kadar yıldırım düf' müştür, EĞÜĞÜİ Kadıköyünde Saraçlar çeşmesi civafti Gazhane civarı, Köprüaltı, Kuşdili civatti Şifa bavuzu; va İbrahim Ağa çayırı cit 'valar altında kalmış, bir çok kulübeler fj kılmış, molozlar sokak ve caddeleri dof durmuüş ve tahrip etmiştir. | ; Liman İdaresinin Zararları — * İstanbula iki gündenberi yağan — yağf murlar denizde de bir hayli zarar yapı bir çok kayık, sandal ve mavna batmı Bu arada Liman İdaresi merakibindel de batanlar olmuştur. İ İ Liman İdaresi batan sandaf ve kayi ların adedini henüz tesbit etmemiştir. Liman İdaresinin antrepolarını da basmıştır. ( Liman İdaresi su basan antrepolard eşyayı diğer boş ve su basmayan antrej lara nakletmeğe başlamıştır. Bu - antrep larda şu hücumuna karşı tedbirler ittil edilmeğe başlanmıştır. Belediyenin Zararı Son yağmurların gehrimizde - 500,00 Hradan çok fazla zarar yaptığı tesbip dilmiştir. Belediyeye ait bir çok müc: ler yağmurdan ve selden zarar görmü dir, Kasımpaşa deresi, Fındıklı, — Merc Boğazkesen yolları ile Üsküdarda mü bir kaç yol tamamen harap olmuştur. Fındıklı yokundaki tahribat miktanı & dukça mühimdir. Belediye dünden — itil ren Fındıklı, Mercan ve Boğazkesen yol yının tamirlerine başlamıştır. Bunlar ikı edildikten sonra 2 inci derecedeki yollaf tamirine başlanacaktır. Istanbulda eşi Görülmemiş havalar Kandilli rasathanesi son yağmurll hakkında şu malâmatı vermiştir: Fennea bu vaziyette. bir. fevkalâdı yoktur. Bu sene mevsimin — karakteril bir hususiyet vardır. Bu hususiyet hardanberi devam etmekte ve hava yağmurlu —ve elektrikli — bulunmaktı Ti z ve Ağustos aylarında da po ve lodos rüzgârlarının kargılaştıdığı m zi depresyonlar husule gelmiştir. Bunların neticesi olarak — cumartesi pazar günkü gördüğümüz havalara teti düf edilmiştir. Bu senede görülen de şudür: aytı bir hususlğ İki günden beri devam eden havasfi merkezi yani azami sikletli olduğu ka tam şehrimizin merkezine tesadüf mektedir. Bunun için ahali üzerindeki siri büyük olmuştur. Eğer uzak — yerli olsaydı pek farkma varılmazdı. İki günkü hava rasathanece nadir kâlj dedilen havalardandır. Meselâ paza: B on bir ile on biri on geçe urasında en dakikada düşen yağmurun miktan milimetredir. Bu en şiddetli bir kasıı ve İstanbulda şimdiye kadar eşi görü! miştir. Rasathanenin ilâve ettiği mali göre hava dünden itibaren tabilliğe do gitmektedir. Yağmur Alacada da Felâket halini aldı Alaca (Hususi) — İstanbulda old gibi burada da şiddetli bir yağmur v*€ olmuş, bütün köylülerin ümidlerini bit * | da mahvetmişlir. Yağmur daha ilk hamlede görülm! bir şiddetle başlamış ve tam bir buçuk " ) at devam elmiştir. Bu arada kasaba © yında bir tarlaya yıldırım da düşmük buğday yığını yanmışlır. Kasahanın ortasından geçen çay "y, rin hücumiyle taşmış, geçtiği sahadaki * , ziyi su istilâ etmiş, bütün buğday yWW” | vını sel götürmüştür. ', Değirmendere, küçük Söğüt özü, yük Söğüt özü, ve Hırka köylerindt detli dolu yağmış, bu dolunun erimttyi basıl olan sel kasabanın garp tarafınt” | tarlalardan 300 danesinin bütün mabtf 4| lünü söküp götürmüştür. Üç köyün msh * sulünü de alıp götürdüğü bilâhara Ö nilmiştir. | Sel ve yağmur ani olarak bastırdıl! harmancılar şaşırmiş, bir harmancı kapılmış, fakat kurtulmuştur.