6 Ağustos 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

6 Ağustos 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

SON POSTA Berlinde gureşçılerımız nede B Bo muvaffak olamadılar ? Geçit resminde Türk bayrağı 100 bin seyirci tarafın şiddetle alkışlanmıştır. Berlin ışıklar içinde.. (Sureti mahsusada ıünderilımıı Mşıımz yazııı’ w#lı&ılı—lı-_.-_nuıl—l—— Berlin, (Sureti mahsusada giden arka- daşımızdan) — 1896 senesinde, Yunanlı bir zenginin verdiği bir para ile tekrar te. sis edilen olimpiyat oyunlarının on birincisi eumartesi günü 100 bin kişilik stadda me- rasimle açıldı. 1916 senesinde büyük harp dolayısile müsabakaları yapamıyan Berlin — şehri ni- bayet meramına 1936 da kavuştu, Alman. lar bu iş için dört senedenberi hazırlanmış- lardı. Berlinin Manzarası Berlin bir aydanberi süsleniyordu. Bay- Tam ve merzasim günlerine taş — çıkaracak Ahzarat vardı, Binalar, gözleri kamaştıracak gekilde donatılmıştı, her taraf aynıca ten- vir edilmişti. Hitler Stadda Olimpiyat açılış merasimi saat dörtte Başladı. Yüz bin kişilik stad sant üçten ev- vel tamamen dolmuştu. Herkes sabırsızlık- Ia merasimin başlamasını bekliyordu. Sant tam dörtte stadın maraon kapı- # açıldı. Hitler maiyetinin ortasında stada girmeğe başladı, © sırada da ufak bir kız Hitlerin önüne çıktı, ufak bir buket verdi. Bu hareket stadın yerinden — oynarcasına inlemesine sebebiyet verdi. Hütler yerine gelir gelmez milli marş- Tarı çalınmağa başladı. Sahanın dört tarafında sinema makine Teri çalışıyordu. 'Türk Bayrağı Bizim bayrağımız bütün azametiyle Ma- car ve Çek bayraklarmın arasında dalga- lanıyordu. Saat tam dördü on bir geçe res- mi geçit başladı. Geçit Rezmi Başlıyor Olümpiyatların bânisi olmak dolayısile kafilenin başına —Yunanlıar — geçirilmişti. Bunlar 29 sporcu ve altı idaretiden mürek- kepti. Yunanlıarı 60 sporcu ve yedi idare- €i ile Mısırlılar, 18 sporcu 2 idareci ile AF- ganlılar, 35 sporcu dört idareci ile Bulgar- lar, 90 aporcu 14 idareci ile Çinliler, 6 #porcu bir idareci ile Kolombiyalıar, — 32 sporcu 4 idareci ile Danimarka, 140 2por- cu ile Finlandiya geçtiler. Fransızlar Geçerken Frünsızlar hayli kalabalıktılar. 180 spor- cu ile olimpiyatlara — iştirâk — ediyorlardı, Hitlerin önünden geçerken birdenbire elle- rini kaldırarak Hitler usulü selâm verdiler. İşte o zaman saha bir kere daha inledi, or- tâhk sanki yıkılacaktı. Yüz metre koşuda dünya şampiyonu olan Amerikalı zenci Ovens tebrik edilirken mavi sazıklar sarmışlardı, Paris olimpiyat-i larına 1924 de dört atletle gelen Japonlar bu sefer |170 kişi ile yarışmağa gelmişler- di. İkinci derecede fazla —Avusturyaklar alkışlandı. Avusturyalılar 250 — müsabıkla iştirük elmişlerdi. Bizim Sporcular Geçerken Çekleri bizim sporcularımız takip etti- ler, Levhayı bir Alman ve Türk bayrağını güreşçi Nuri taşıyordu. Kafilede dört ida- reci 2 kadın, 7 zabit ile 60 eporcumuz işti- râk etmişti. Lüâcivert ceket giymişlerdi, çok alkışlandılar, Almanlar Stada en son olarak Almanler girdi. Ve onlar da gene milli marşlarla —kargılandı- lar. Hepsi bembeyaz giyinmişlerdi. 14 za- bik 52 kadın ve 304 atletle olimpiyatlara iştirâk ediyorlardı. Bütün merasim kırk dakika sürdü, her- kes yerini aldığı zaman Alman spor teşki- Kâtının umumi kâtibi olimpiyat oyunlarının kırk senelik reisi Fransız Baron Kuberten'i halka takdim etti. O da: «Her olimpiyatta olduğu gibi 1936 ©-| Hitler, 1896 da Atinada yapilan ilk olim- limpiyadında da kazanmak için değil iyi PYa «por yapmış olmak için toplandık» dedi. ypiyat oyunlarına giren — Yunanlı — atletten Ve bütün dünya gençlerine teşekkür etti. |sarışın ve güzel vücutlu bir Alman atleti- Meş'ale min elinde etadın bir kapısından göründü. İşte tam o sırada beşi yirmi geçiyordu. | Atlet alkış sesleti arasında sahada yarım Hindistan 31 sporcu ile geçti. Buular | Atinadan Berline kadar tağınan —ateş de (Devamı 10 uncu sayfada) Türk tarihinin altın Türk tarihinin altın yaprakları: Barbarosun £ hayatı Hayreddin Paşa öldü, fakat onun yehşhrmelen n Akdenızde Türk hâkimiyetini 11 inci asra kadar devam ettirdiler Yazan: Reşat Ekraeam Koçu A N 1538 kışı Kasımpaşa tersanesinde bü - Yük bir faaliyetle başladı. Yeniden 150 ge- minin donatilması için emir verilmişti. Fa - kat kürekçi tedarikinde sıkıntı çekiliyordu. | Deniz mevsimi geldiği zaman, Hayreddin Paşa mlelâcele 122 parça gemi ile Adular- denizine çıktı. Geri kalan gemileri de ter- sane kethüdası kürekçilerini ve techizatını tamamlıyarak getirecekti. Hayreddin Paşa Anadoludan ve adalardan kürekçilerini ve erzaktaı tamamlıyarak Ağriboza geldiği za- mean, ÂAndrea Doryanın kumandası altın « daki büyük bir müttefikler donanmasının Preveze kalesine hücuma hazırlandığını haber aldı. Dorya ile çarpışmak için zaten darsat arıyordu. Sür'atle Prevezeye değru hareket etti. Preveze deniz muharebesi: Amiral Andrea Doryanın başkumandatı bulunduğu müttefikler donanması impara- tor Şarl-Kenin, Venedik — cumhuriyetinin, Papanın, Ceneviz cumhuriyetinin ve diğer muhtelif İtalyan prenslerile Malta şöval - yelezinin gemilerinden mürekkep muazzam bir kuvvet idi.. Bütün donanma 302 parçadan mürek- kepti. 'Gemilerin içinde 60,000 asker ve 2500 top vardı. Buna mukabil Hayreddin Paşanın kumandasındaki Türk donanma - sının hepsi kürekli kadirga sınıfi gemiler idi; hepsi 166 parça idi. 156 tanesi tersa- ne gemisi, 20 tanesi de Turgut veisin ku - mandasında korsan gemisi idi. Kürekçi - lerinden maada içlerinde ancak 3000 Ve - niçeri ile Kocasli, Teke, Sayda ve Alâiye sancaklarının deniz seferile mükellef sipa- hileri wardı. Kuvwwvetlerin nisbati üçte bir derecesinde idi. Fakat Hayreddin Paşa derhal düşmanın üzerine atıldı. Kendisinin ve güzide arkadaşlarının maharet ve cem- vetleri ve nihayet Türk gemicilerinin meta- net ve fdakürlığı ile Doryanın Üç misli faz- la kuvvetlerine galip gelerek firara mecbur etti. Turgut veis, Salih reis, Murat recis ve Gü- zelce reis gibi kaptanlar bu muharebede bulunmuşlar, kumandanlık dersi almışlar- dı. Prevsze deniz harbinde bir tek gemi bile kaybatmiyen Türk donanması efradından 400 şehit ve BO0 mecruh vermişti. Mütte. fiklere gelince batfan gemilerden gayri 29 gemi Türkler taraftndan zaptedilmiş, ef - radından 2775 kişi Türklerin eline esir düş. müştü. (26 eydül 1538), Süleyman bu parlak zalerin her tarafta penliklerle kutlulanmasını emretti ve Hay- seddin Paşanın tahsisatına 100,000 akçe zammetti. Preveze muharebesinden sonta Vene - dik cumburiyeti müttefiklerinden — ayrıldı ve İstanbula bir elçi göndererek sulh istedi. Şarl-kenin Cezayir seferi: Hayreddin Paşa Cezayirin idaresini e- damlarından hadım Haszan Beye bırakmış, BSicilyadan Cibralta boğazına kadar Avru- Pa sahillerinin daimi sarette yağmın ve ta - Preveze mağlübiyetinin acısını çıkarmak istiyen imparator ŞarkKen 1541 de Ceza- yire hücum etti, fakat buzadada büyük bir Felâkete uğradı, bizzat imparatorun — telef olmasına az kaldı. İmparator gene Andrea Doryanın ku - mandasında Papa ve Malta gemilerile be- zaber 516 parçadan mürekkep böyük bir Gonanma vücuda getirdi. Bunun 65 tanesi kadırga, 451 tanesi kalyon ve nakliye ge- misi idi. Donanmaya dük d'Albe'in ku - mandasında 26000 ikişilik bir ordu bin - lirilmişti Müthiş bir fırtma günlerce devam eden tufan halinde yağmurlar, soğuk — ve açlık bunların üzerine Hasan Beyin üstüste yaptı- ğ kahramanca buruç hareketleri Şarh-ken ordusunu mahvetti. Gemilerin bir kısını bat- tı, bir kumm karaya düştü. 160 parçı gemi zayi oldu, 12,000 kiyi telefat verildi. Yük ve binek hayvanlarını kesonek efradı bes- lemeğe çalıştılar. Askerin gemilere bindi - rihmesi ve ric'at hareketi de pek Felâketli cldu. İkinci müthiş bir fırtına çıktı. İmpa- rator kendini müşkülât ile gemiye atabildi. () Üçüncü yam 3 Ağustos günkü nüshamızdadır. |Bütün ağırlıklarını ve toplarını cezayir Ö* mnünde terketti. Nis muhasarası Hayreddin Paşa ile Türk donanması Tulonda: Fransa kralı ile Osmanlı imparatoru 1542 de akdettikleri bir mukavelename ile |Akdenizdeki — kuvvetlerini — birleştirerek Şarl-Kene hücuma karar vermişlerdi. Türk |donanması 150 kadirga, 30 halif kadirgt ve 2 erzak gemisi ile Fransa sularına gele" İcek, Fransanın Akdeniz filosu da 40 ka « dirga ve kara askerini muhtevi 20 gemi ile Türk kuvvetlerine iltihak edecekti. Diğer bir Fransız filasu İspanyanın Atlas sahil « lerini abluka edecekti; Fransa kralı bundan maada Antibde ve yahut Hyöres adaların” da mühim miktarda erzak ve mühimmat bulunduracaktı, Bu mukavelenâme 1543 de fakat çok küçük mikyasta tatbik olundu. Türk do « naNnMAası temmuzun ük günlerinde Franat sularında göründü. Fransız kuvvetlerile be- zaber imparatora ait olan Nis üzerine gitti. Şehir derbal zeptolundu. Fakat kış mü- masebetile kalenin zaptına el vurmadan çe“ kildiler. Eszasen Fransızların cephaneleri de tükenmişti. Hattâ Hayreddin Paşa kızmıf ve Fransızlara: nGemilerinize şarap doldu: racağınıza cephane — alaidinizl» — diyerek muhasarayı kaldırbıştı. Türk donanması ve ordusu kışı Fransanın Tulon limanında ge- çirdi. Aile ve ev reisleri ile esnaf ve sanat* kârlardan gayri bütün çehir halkı Tulowu terketmişlerdi. 30,000 Türk askeri ve ge micisi şehirdeki evlere taksim — olundu. Türkler şehre yerleştiler. Ve 29 teşrinlev * vel 1543 ten 1544 martının ortalarına kar dar kaldılar. O zaman Tülonda bulunmut olan bir Fransız şu satırları kaydetmiştit «Tulan bir İatanbul oldu denilebilir. Her * kes büyük Türk adalet ve zabıtasının altin” da türkçe alış veriş yapıyore. j Hayreddin Paşa daha Nis muhasarasına giderken İtalya sahillerinde Reçyo kalesir ni zaptetmiş, muhafızı bulunan Gaytano ile çok güzel ve dilber olan kızımı esir etmişti Seksen yaşında bir ihtiyar olduğu haldt bu İtalyan dilberine âşık olmuş, ve nikâh ile kendine almıştı. Hayreddin Paşanın ölümü: Nis muhasarası bu büyük Türk gemicisi * min son seferi oldu. İstanbula — geldiktefi sonra (6 temmuz 1546 da öldü. Munsr * larından biti ondan bahsederken: tİnce z& kâh, müstehzi, muzipliği sever, hiddetlen” diği zamanlarda lisanı azametli ve pervt sız bir eda alır. Cesur ve tedbirli olap hat bi hazırlamada durendiş, hücumda — serf idi» diyor. Diğer birisi csağ yüzünde bif beni olup kızıl yüzlü, orta boylu» diye ta" rif ediyor. Hayreddin Paşanın en güzel 1e” simlerinden biri, muasırlarından Agostit Masi — tarafından — yapılmış — bir. gre' vürdür. — 1535 te yapılmış — olan bi resim — Türk amiralımı 69 — yaşın * da — iken göstermektedir. Nihayet Top' kapı sarayı kütüphanesinde Tersane ket * hüdalarından Haydar tarafından yapılmif bar minyatürü bulunmuştur. Her iki kıymettar zatın mesajle* rini şükran ile kaydederiz. Büyük Türk gemicisi daha hayatta iket Beşiktaşta deniz kenarında Mimar Sinanf yaptırttığı törbesine defnedilmiştir. Bu tüf benin şöyle bir menkıbesi vardır. Hayred' din Paşa türbesi için Kanuniden bir yer i” ter. Süleyman: «Kaptan değil misin, de * nizin ortasına yaptır!» der. O da sahildt bir kıam arazi doldurtarak türbesini onü” üstüne yaptırır. «Daldı rahmet denizine kapdan» Misrai ebcet besabile ve hicri yııl' ölümüne tarih düşürülmüştür. Ölümünden sonra onun yetiştirmesi © * lan Turgut, Piyale, Kılıç Ali ve kendi Hasan Paşularla, Seydi Ali reis ve reis gibi Türk — denizcileri —Akı 'Türk hâkimiyetini on yedinci amr ortalt” rına kadar devam ettirmişlerdir. Bütün bt ölmez isimlerle beraber Türk deniz tari ” hinin büyük bir siması olan Seydi Ali vd” Hayreddinin yetiştirmesi olduğunu şu zel satırlarla söylüiyerek övünmektedir: Deniz yüzünde yürürüz, Düşmami arar buluruz, Öcümüz komaz alaruz, Bize Hayreddinli derler! Reşad Ekrem Koçt —