13 Ağustos 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

13 Ağustos 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

B Sayfa 'BON POŞTA Ağustos 13 A İstanbuldaki Yüksek Mekteplerle | “Son Posta,, okuyucuları Meslek Mekteplerine nasıl girilir ? Bütün Mğktğplerin girme şartları İstanbul Konservatuarı İstanbul Konservatuarı musiki ve sah- Ge sah'atlerini nazari ve ameli olarak Üğ- teten ve okulan bir müessesedir. Buraya ik tahsili bitirmiş olanlar alınır. — Yalnız buraya giren bir talebenin © ay zarfında musikiye olan istidadı ve çalışkanlığı kâfi görülmezse kaydı sil mektebe girmek için müsabaka imtihanı yapılır. Konservatuar yalı kısmı ve Beşiktaştadır. Burada ilk mektep mezunları arasında açılacak müsa- bakada kazananlar girebilirler. Bu mektep talebesine tahsile devamla- m müddetince «nıf ve harçlık verilir. Mektepten mezun olanlar Şehir Bandosunda veya Şarbaylığa — bağlı musiki müceseselerinde üç sene hizmet et- meğe mecburdurlar. Bu müddet zarlında Konservatuar müdürlüğünce izin verilmek şartiyle hariçte de iş yapılabilir. Şehir Tiyatrosu Tepebaşındadır. Buraya ancak - orta mektebi bitirenler alınır. Sahneye intisabı- na ailesinin muvafakati şarttır. Bünye ve Hsanı sahneye elverişli olanlarla — İstanbul Konservatuarındaki sahne derelerini bitir- miş olanlar da alınırlar. İstanbul — Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Edebiyat, felsefe, tarih ve coğralya şu- belerine ayrılır. Bunlardan başka Türk İn- kılâp, Türkiyat, Coğrafya, İslâm tetkikleri, Arkeoloji ve yabancı diller enstitüleri de bu fakülteye bağlıdırlar. Fen Fakültesi: Fen Fakültesi de Riyaziye, tabüye, fi- zik ve kimya şubelerine ayrılmaktadır. Bu şubelerden başka kimya, hayvanat ve ne- batat enstitülerile — eczacı mektebi de bu fakülteye bağlıdır. Hukuk Fakültesi Hukuk Fakültesine iktısad ve içümaiyat enstitüleri bağlıdır. Tap Fakültesi Tıb Fakültesinin — çubeleri — şunlardır: Mikrobiyoloji, hıfzıssıhbha, hayati — kimya, fiziyolaji, farmakodinami, tıb tarihi, tıbbı ,dh. marazi teşribh, istoloji, tecrübel emraz, radyoloji ve biyoloji enstitüleri ile dişçi ve ebe mektepleridir. İstanbul Üniversitesinin tahsil müddeti Edebiyat, fen ve hukuk fakültelerinde 4, tıb fakültesinde P. C. N. dahil olmak ü- zere 6 senedir. Fakülteler ile dişçi ve eczacı mekteple- rine yazılmak için lise mezunu olup olgun- Tük imtihanını vermiş bulunmak, Türk (- selerine muadeleti maarif vekâletince —ta- nınmış yabancı memleketler liselerinin ge- hadetnameleri de kabul olunur. Yahut bir fakülte veya yüksek mektepten mezun bu- lunmuş olmak lâzımdır. Tıb fakültesine ya- zılabilmek için de ayrıca fen fakültesinden P. C. N. sertifikam — almış olmak gerektir. Yazılmak isteyenler: Olgunluk vesika- #ı, büviyet cüzdanı, sıhbat ve apı Taporu, oturduğu yer ve hüsnühalini gösterir kâğıt, 4,5X6 eb'adında 6 fotoğraf ile birlikte Ü- niversite rektörlüğüne hitap eden bir istida ile Fakülte Dekanlıklarına müracaat edilir. Dekanlıktan alımacak matbu bir beyanna- me fakülteye devam edecek talebenin ken- di el yazısile doldurularak pullanır ve im- zalanır, Kayıt müddeti her sene | eylülden 30 eylüle kadardır. Ebe Mektebi Bu mektebe orta mektep mezunları ya- zalabilir. Tahsil müddeti iki senedir. Sıhhat ve İçümsi Muavenet Vekâleti tarafından seçilerek mekteba kabul edilen talebe de ebe mektebinde ders ve tatbikat görürler. Bunlar da diğer talebenin haklarını haizdir. Bu mektebe girmek için Tıb Fakültesi Dekanlığına hitaben yazılmış bir istida ile orta mektep diploması, hüviyet — cüzdanı, sıhhat ve aşı raporu, zabıtaca —musaddak hüsnübal varakası, 6 adet fotograf — getir- mek Tözümdir. Namzetlerin yaşları 20 den aşağı 35 den yukarı olmaması şarttır. Güzel Sanatlar ÂAkademisi İstanbulda Fındıklıdadır. Bu Akademi mimarlık, resim heykeltraşlık —ve tezyini ile Şark tezyini san'atlar şubeleri- ne ayrılır. Mimarlık kısmının tahsil müd- deli beş yıldır. Diğer guübelerde sene tah- İstanbuld derecelerine göre didi yaktur. İsteyenler 2 senede de imtihan- larda muvaffak — olurlarsa — şehadetname- lerini alabilirler. Akademinin mimarlık şubesine Hise di- ğer şubelerine orta mektep mezunları ile İstanbul, İzmir, Aydın, Edirne, Konya, Kastamonu, Diyarbekir ve Bursa — san'at mekteplerini bitirenler kabul edilirler. Bu kısımlara girebilmek için umumi bir müsa anında muvaffak olmak şarttır. İmtihan 14 birinciteşrinde yapılır. Siyasal Bilgiler (Mülkiya) mektebi Yıldızdadır. Bu mali ve baka imtil İstanbulda — va mektep devlet idaresinin siyasi, idart kısımlarına, Cumhuriyet rejiminin a- radığı vasıflarda memur yetiştirecek y sek derecede leyli bir ihtims ve meslek müessesesidir. Tahsil müddeti 3 smedir. İ- dari, mali ve siyast olmak üzere üç şubeye ayrılır. Talebe kaydına eylülün birinci gü- sü başlanır ve 90 una kadar devam eder. Gireceklerin yaşı 18 den küçük ve 25- den büyük olmamak, sağlam ve tam dev- reli İlse mezunu ve vemiki lüzimesile mü- racant etmelidirler. İstanbulda — bulanm- yanlar eylülün 25 inci günü bizzat bulun- mak şartile vesikalarımı daha — cvvelden göndermelidirler, Tedrisata başladıktan iki hafta müd- detle mektebe devam etmiyenlerin kayıt- ları silinir. Layli olarak mektebe girmek isteyen- ler imtihana tâbi tutulur. Bu —imtihanlar, Türkçe, felsefe, riyaziye, tabüye, — tarih coğrafya ve ecnebi Bsandan yapılır. Yüksek Muallim Mektebi Bu mektep İiselere muallim yetiştirir. Liseyi bitirmiş ve olgunluk imtihanlarında muvalfak olmuş ve yaşt 25 den büyük ol- mıyan talebeler alınırlar, Tahsil müddeti 4 senedir. Üniversite fen ve edebiyat fa- kültelerinin bütün şubelerine —bu mektep talebeleri devam edebilirler. Gedikli Deniz Erbaş hazırlama mektebi Mektep Kasımpaşadadır. Bu mektebe denizde ve her yer ikliminde hizmete elve- rişli olanlar alınır. Gireceklerin ilk tahaili bitirmiş olmaları, birinci sınıfa — girecekle- rin 14 - 16, 2 inci sınıfa 15 - 17, üçüncü sanıfa da gireceklerin 16 - 18 yaşında ol- maları, deniz gedikli erbaş olduktan — son- ra 12 yıl daha hizmet edeceklerini noter önünde taahhüt etmeleri lâzımdır. Buraya gireceklerin deniz gedikli mektebi müdürlü- iBüne, İzmit, İstanbul ve İzmir deniz kuman- danlıklarına, Ankarada deniz müsteşarlı- ğına ve bulundukları yerlerdeki askeri ko- mutan ve arkerlik şubelerine bir istida ile müracaat etmeleri zaruridir. Hasta bakıcı mektebi Akasaraydadır. Ve orta mektep mezun- ları alınırlar. Tahsil müddati 36 aydır. Bu- raya gireceklerin Türk olması, hiç bir has- talığı bulunmaması, yaşı 18 den aşağı 25- den yukarı olmaması, ilfet ehli ve ahlâk xa- hibi olması, mektebi veya mesleği terk ha- linde tahsil masrafını ödeyeceğine, meslekte çalıştığı. müddetçe — hemgireler yurduna bağlı kalacağına dair noterden tasdikli bir kefaletname vermeleri lâzım- dır. Mezunlar ihtisaslarma göre Sıhhat Ve- kâletince sağlık müesseselerine tayin edi- lirler. Küçük sıhhat memurları mektebi Sirkecidedir. Orta mektep — mezumnları kaydedilir. Girmek isteyenler Sıhhat — ve İçtimai Muavenet Vekâletine veya mahak K sıhhat müdürlüklerine birer istida ile müracaat etmelidirler. Haydarpaşadadır. İlk mektebi bitirmiş olmak yaşı 18 le 25 arasında bulundak ve Sıhhat Vekâletine birer istida ile müracaat etmek Tâzımdır. Halkalı Ziraat Mektebi Yeşilköydedir. Girmek isteyenlerin or- ta mektep mezunu olmaları, yalnız 19 ya- şında bulunmaları, çiftçi çocuğu olmaları, sağlam olmaları ve müsabaka imtihanında muvaflak olması şarttır. Orta orman Mektebi Bahçeköydedir. Buraya girmek ve arzu- sunda bulunanların orta mektep —mezunu olması lâzımdır. Mektep leyli ve parasız- dır. Mezunlar orman mühendis — muavini olurlar. Tahsil müddeti 3 senedir. Müsaba- ka ile talebe alınır ve tabiye Üe riyaziye- den imtihan yapılır. Nafia Fen Mektebi Arnavutköyündedir. Orta mektep me- zunları buraya girebilirler. Yaşı en az 17 en fazla 21 olanlar ve riyaziyeden âlâ de- receyi kazanmış bulunanlar mektebe — gir- mek için bir istida ve 6 Fotografla mektep müdürlüğüne müracaat etmeleri kâfidir. İstanbul Orta Ticaret Mektehi Sultanahmettedir. Bu mektep, ilk tah-| silini bitiren ve muhtelif sebepler dolayısi- | le orta ve yüksek tahsile devam imkânını bulamıyan kız ve erkeklere ticari ve ikt- | sadi hayatta bilinmesi zaravi olan malüma tı verecek, ticaret evlerile malf mücsscse- lerde küçük vazifeler alabilecek veya şah- vi teşebbüslerde küçük sermayeleri iyi kul- lanabilecek ve hayatlarını kazanabilecek gençler yetiştirmek için açılmıştır. | Mektep mihari ve parasızdır. Dersler | öğleye kadar devam eder. Talebeler öğ- leden sonra muhtelif mücsseselerde ııı,ı-w yer olarak çalışırlar. Gircceklerin ilk mek- tep mezunu veya orla | -2- 3 üncü smıf- tan tasdiknameli olmak, yaşça 13 den a- şağı 18 den yukarı bulunmamak lâzımdır. Tahsil müddeti 4 senedir. Mezunlar ister- lerse mektebin yüksek kısmına da devam edebilirler. Istanbul Yüksek Ticaret Lisesi Bu da Sultanahmettedir. Bu — mektep yüksek ticaret ve iktısad mektebine geçe- cek olanları, bu tahsili hazım ve temsil e- decek bir seviyeye çıkarmağa çalışır. Ted- disat öğleye kadar ve kız erkek muhtelittir. Nihari ve meccanidir. Orta mektep —me- zunları alınır. Yaşları 15 den aşağı 21 den yukarı olmaması lâzımdır. Deniz Yüksek Ticaret mektebi Besiktaştadır. Buraya girebilmek — için orta mektep mezunu olmak ve (19) ya- gndan büyük olmamak gerektir. — Tahsil müddeti 3 Hise ve 2 yükmsek olmak üzere beş senedir. Bu mektep mezunları # sene müddetle mülüzım kaptan ve makinist na- mi altında tüccar gemilerinde staj görürler ve bu müddet esnasında kaptanlara 50 ma- kinistlere 60 liza Ücret verilir. Mühendis Mektehi Mektep GCümüşsuyundadır. Kayıtlar | eylülden başlar, 22 eylülde mihayet bu- har. Mektebe girmek istayenler bir istida, nüfus küğidı sureti, 6© fotograf, ve bir aşt kâğıdı ile mektep müdürlüğüne müracaat etmelidirler. Meccani leyli olarak —alman talebe sınıfta kaldığı takdirde leylt mec- canilik hakkını kaybeder. Lise mezunu ol- mak ve yaşı da 25 den yukarı olmamak lâzımdır. Yüksek İktisat ve Ticaret mektebi Sultanahmettedir. Bu mektebe lise me- zunları veya yüksek ficaret mezunları a- lmırlar, Tahsil müddeti 3 senedir. Ordumuzun Trakyada . » Geçit resmi (Baş tarafı 1 inci sayfada) Geçit resmini müteakip, bandolar hep birden İstiklâl marşını çaldılar. Subaylar, halk bandolarla beraber hep bir ağızdan marşı söylediler ve heye - can son haddini buldu. Subaylarımız, askerlerimiz yağmur altında yaptıkları dört günlük çetin manevradan sonra terütaze bir çelik kale gibi kumandanlar ve halk önün- den geçerken, köylüler arasında haye- candan sevinç göz yaşları dökenler çoktu. Geçit resmini müteakip Mareşal Çakmak beraberinde bazı generaller olduğu halde Alpulluya gittiler. Şe - ker fabrikası tarafından şereflerine bir ziyafet verilmiştir. Oradan kon - vansiyonel ile İstanbula hareket edi | nunızın mpaksatları buysa hiç bir diveceğim |harrem ağır yaralı olduğu balde vorlar Cim Londosla Dinarlının güreşmesini istiyorlar (Baştarafı 1 inci sayfada) Yunan pehlivanı Cim Londos burada evvelâ bir Türk pehlivanile güreşmekten kaçınmıştı. Muharririmizin onun güreşme- mek için ortaya attığı behaneyi çürütmesi | üzerine, bir başka firar sebaebi yaratama- maş ve kat'i cevi ermek için bir kaç gün düşüneceğini söylemişti. Yapılan negriyat neticesinde açıkça firarı nefsine yediremediği anlaşılan Amerikan tabüyetindeki Yunan pehlivanı | dün, meydan okumağa başlamış, ve: — Ben, yer yüzündeki iki ayaklı mah- lükların hepsini yenerim! Demiştir. Yapılan müzakerelerde de anlaşılmış bizim tesbit edeceğimiz bir Türk peh- livanile karşılaşacağı kat'ileşmiştir. * Son verilen karara göre, önümüzdeki pazar günü, Taksim stadyomunda, pehli- vanlarımız arasında büyük bir seçme mü- sabakası yapılacaktır. Cim Londos o gün henüz tesbit edilme- miş bir pehlivanla bir gösteriş müsabakam yapacaktır. Maksosla Dinarh Mehmet güreştirile- cektir. Ve diğer pehlivanlar arasında yapı- Jacak seçmeyi kazanacak olan pehlivant- mız, öbür pazar günü, Cim Londosla kar- gılaşacaktır. Fakat bu kararın da değişmesi muhtemel gibi görünmektedir. Çünkü Dinarlı Mehmet bu şekle pek haklı olarak itiraz etmektedir. Diyor ki: — Ben, Cim Londosu yeneceğime ka- nüm. Ve benim ondan intikam almak is- temem, en tabji hakkımdır. Zaten o, bu hakkımı teslim etmiş, ve buraya benimle güreşmek için gelmişti. Fakat menfaat duygüsile hareket &- den Tekirdağlı Höseyin pehlivan, üç beş kuruş almak ümidiyle ortalığı — birbirine kattı, ve benim hakkımı inkâra kalkıştı. Onun ortaya, bu vesile ile bir «Türkiye baş pehlivanlığın tddiası çıkarması — hayli gariptir. Ben, böyle bir iddiada bulunmadım. Zaten alaturka güreşmiyorum ki, bu iddi- ada bulunanlarla paylaşılacak bir kozum olsun. Fakat Tekirdağlıya bunu anlatmak im- kânı yokt — Sen serbest güreş Bilmezsin! diyor- çok lar. — © da güreş değil mi? diyor. Bu hesapça, ucuna para koyup da bir güzme yarışı yapsanız: — Kulaç alımak değil mi? Biz de ata- nzl diyip ona da girecek. — Boks maçı varl deseniz: — Yumruk atmak değil mi? Bizim el- lerimiz armut devşirmiyor ya? diyip ona da burnunu sokacak!?.. Nitekim, gazete gazete dolaşıp: — Cim Londosla ben kapışacağım! di- yip duruyor. Hattâ daha ileri giderek: — Dinarlı, Cim Londosla danışıklı gü- reşecektir! Kabilinden iftiralarla beni de lekeleme- ge çalışayor. O ne gerse desin, ben pazar günü Cim Londosla tutuşacağım, ve intikamımı ala- cağım. O gün onlar da aralarındaki — seçmeyi yaparlar, ve hangisi kazanırsa, Cim Lon- Buna da bir diyecekleri yok ya? Çün- ye baş pehlivamın ünvanile değil, «Dinar- l Mehmet pehlivans adıyla çıkacağım. Buna da itiraza kalkıştıkları - takdirde, bu pazar günü Maksosla güreşemem. Çün- kü, bu vaziyette seçmelere girmek mecbu- riyetinde kalacağım. Benim Cim Londosla bu seçmelere gir- meden kargılaşmak — isteyişimin — sebebini de merak edenler varmış: Bu sebep gayet âşikârdır: Ben bu saç- melere girersem, bittabi epey — yorulaca- ğim, hattâ belki de sakatlanacağım. Buna mukabil, Cim Landos, bu pazar günü de boş kalacak, ve yan gelip epeyce dinlenecek. Ve seçineyi kazandığım ve öbür hafta karşılaştığımız — takdirde ise, bea dipdiri Cim Londosun karşısına, bitkin bir halde, ve hazır bir lokma gibi çıkmış olacağım! Eğer dost diye elimi sıkan pehlivanla- yoki Biz, Dinarlının bu sözlerine itiraz içt biç bir sebep göremiyoruz, ve pehlivanli nınız arasındaki seçmenin yapılacağı önü müzdeki pazar günü, Dinarlı Mehmet pel” Klvana da intikam alınak fırsatını vermek borcumuzdur diyoruz. Ekseri Sirkeci otellerinde yer — kalmi” böyle | miş gibidir. Çünkü Anadolunun en « yerlerinden bir çok pehlivanlar, ve bir ço meraklılar, bu güreşlere girmeğe, veya bü güreşleri seyretmeğe gelmişlerdir. Seçmeye girecek pehlivanlarımız tanedir: Manisalı Rifat, Afyonkarahisarlı yarııf dünya Süleyman, Tekirdağlı Hüseyin, Kt ra Ali, Mülâyim, ve Bulgaristanlı Arif peh” Bvanlar. Yarım dünya Süleyman pehlivanı tef grafla İstanbula getirten menajeri Abduf lah pehlivan: — Göreceksiniz! diyor; Süleyman pel” Hvan hepsini nasıl birer birer yere vuracsİ Onun söylediğine göre, Süleyman pel” livanın boyu tam iki metredir, ve sikldi tam 132 kiloymuş. Süleyman pehlivan: — Yalnız, diyor, boş biraz... Yani bet' lenmek ister biraz daha... Şimdi günde * kilo üzüm, üç kilo da et yediriyorum. Het” şeriler sağ olsun. Masraftan kaçınmıyorlaf |Güreş gününe kadar ense yapsın da görü? onu siz. O zaman Cim Londos gibi iki ayali mahlüklara değil, alimallah, 4 ayaklı a9f lara bile pes dedirtecektir. Ve gülerek Hüve ediyor: — Biz, seçmeleri karanacağına o kadi eminiz ki, Cim Londos güreşi için bile yaptık, Hani şu ortaya çıkmak için süslü Bf palto var ya? Ondan bile bulduk. Bizif arkadaşlardan birisi, şık bir Rus — kansti” dan bir günlüğüne kiralamış. Yalnız bütüf mağazaları dolaştık. Süleyınanın — ayağıtf göre bir güreş potini bulamadık. Eğer *” marlama yetiştiremezsek, yalınayak gıkif çak fakir! Selim Tevfik İngiltere - Mısır muahedesi dün parafe edildi (Baştarafı 1 incl sayfada) yedisinde buradan hareket ederek Londff ya gidecek va muahedeyi orada merasi! Te imzalayacaklardır. Vefd Hderi ve hükümet reisi Mustaf Nahas paşa bugün matbuat mümemllli ni kabul ederek beyanatta bulunmuştur. Nahas paşa evvelk müzakerelerin F hayet bulduğunu ve İngiltere hükümetit” muahedeyi imza etmek üzere Mısır hey” tini davet ettiğini söylemiş. bundan beyanatına şu şekilde devam etmiştir: «Musır meselesini hal için elimizden #” leni yaptık. Ve bu neticeye vararak #7 vaffak olduk. İngiliz murahbasları bu !.Scı:'!icldııetııı:l.iciıİiklıiı'yırdıııdı gemedikleri için kandilerine muıqıU: rim. Yakında Londrada — toplanacağı? wukalsi mlemğın Gei d 'ten vonra kapitülteyonlarla alâkedar GÜ devletleri Mısırda toplanmağa davet ceğiz. Hür ve müstakil Nhar herkect üü tır. Masriın yaşayacağı yeni istikrar 4"; herkea için hayılrı bir devir olacaktır. tün misafirlerimize karı anmw:.' odi bakımdan, Mosırlılardan farksız bir mele göstereceğiz.» Nahas paşa muahedenin parafe weti Gzesine bür satuk söylemiş ve B sa gü noktaya temas etmiştir: ö «Misıri temsil eden murahhas bef Mıurdaki bütün fırkaların .....Jç den müteşekkil olduğu için bütün Masif M ni muahedeyi kabul etmiş ve İngilterft Misir münasebatında yeni ve mes'ut Yij rin açılmasını sevinçle karşılamıştır. Misirda içinde 9* devirde yan yabancılar da müsavi şer: şayacaklardır.» İzmirde bir otobüs kazaSi , İzmir, 12 (Hususi) — Bu sabah yalıda bir otobüs kazası olmuşlur. altında kalan inhisar memurlarından v y Masırlılar da,