4 Ekim 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

4 Ekim 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Rejim mücadelesi İngiliz Maliye Nazırı, bir toplantıda silâhlanmanın lüzumundan bahsetmiş, İngiltere, kendi rejimlerini kabul ettirmeğe kalkışanlara müsaade edemez, demiştir: Londra 8 (A.A.) — Muhafazakâr- harın toplantısında söylediği nutukta maliye nazırı Chamberlain İngiltere- nin silâhlanması lüzumunu müdafaa ederek demiştir ki:; «Beynelmilel vaziyet İngiltereyi silâhlanma sahasında en büyük masraf- lara katlanmağa mecbur etmektedir. Bu silâhlanma proğramı tahakkuk e- der etmez İngiltere kâfi bir filoya, en Son sistem silâhlarla mücehhez bir or- duya ve gerek sür'at, gerek mesafe, gerek tayfa itibarile diğer hiç bir mem- leketinkilerden aşağı olmayan bir hava kuvvetine malik olacaktır. Tayyareci: KEğin inkişafı İngiltere için ada olması hasebile hususi bir mahiyeti haizdir. Ve hükümet bir harbin Britanya ada- karı sivil halkını nasıl tehdit edeceğini tamamile müdriktir. Büyük Britanyanın hava filosu teşkil olunduktan sonra harp açmak isteyenlere karşı en müessir korku â- leti olacaktır. Hükümet — hava filosu ihdasına hararetle müzaheret — eder, Hususile ki herkes bu filonun âhara tecavüzde kullanılmıyacağını pek âlâ bilir. Hükümetin ve milletin yegâne gayesi sulhu muhafazadır. İngiltere- nin başka hiç bir toprakta gözü yok- tur. İngiltere diğerlerinin dahili işlerine karışmağı aklından — geçirmediği gibi başkalarının da İngiltereye kendi ve- jimlerini kabul ettirmeğe kalkışmala- rına müsaade edemez. Filhakika her- hangi bir müdahale tehlikesinin ne ol. duğunu bugün İspanya hâdiseleri bize göstermektedir. İngiltere bütün dün- ya ile dostluk ve sulh içinde geçinerek çalışmak istiyor.» Chamberlain bu yolda — Fransız frangının düşürülmesi tedbirlerini zik- rederek İngilterenin böyle bir muame- General Metaksas diyor ki: “Balkan paktına sonuna kadar sadık kalacağız,, Atina, 3 (Hususi) — Başveki! Me - taksas dün Atinada yapılan mitingde . General Metaksas, Yunan birliğini kurduğunu, bütün milletin muhtelif sınıflarını tatmin edeceğini, amelelere refah temin edeceğini, memleketin mü- dafaa kuvvetlerini takviye edeceğini söylemiştir. Başvekil Metaksasın üze- rinde durarak ısrar ettiği mesele Bal- kan paktı meselesi olmuş : Nafia Vekili İzmirdî__ © : Ali Çetinkaya İzmirde tetkiklerine başladı İzmir, 3 (Telefonla) — Anadoluda Nafia işlerini tetkik etmekte olan Na- fia Vekili Ali Çetinkaya kendisini Ay- valıktan karşılayan — vi izle bugün şehrimize gelmiş, parlak bir suretle kar gılanmıştır. Vekile Nafia Köprüler U- mum Müdürü Emin refakat etmekte- dir. Ali Çetinkaya bu seyahati esnasın- da Çorlu, Tekirdağ, Gelibolu, Çanak- kale, Ayvalık ve Bürhaniyede Nafia işlerini gözden geçirmiştir. Vekil Diki- Hiden geçerken çoşkun tezahüratla kar- gılanmış, şerefine bir tak kurulmuştur. Bergama kasabasile Zeytindağı nahiye- sinde de Ali Çetinkaya şerefine teza- hürat yapılmıştır. Nafia Vekili gelir - gelmez İzmirde de tetkiklerine başla: miştir. Vekil şehrimizde iki gün kal- dıktan sonra Burdur hattının açılma res mine iştirak için buradan ayrılacak - tır. Bir Yugoslav meb'usu maktül bulundu Belgrad 3 (Hüususi) — Yugoslav meb'uslarından Bay Milinçiç iki gün evvel Kruşeyaç civarında yol üzerin: de maktul bulunmuştur. Cinayetin siyasi maksatlara müp- teni olmayıp intikam saikasile işlendi- ği tahmin ediliyor. Zabıta tahkikat yapmaktadır. Hitler istirahat edecek Paris, 3 (Hüsusi) — Önümüzdeki sa- nünden itibaren bir ay istirahate olan Hitler, Lokarno devlet- plantısına dair lâzım gelen ta- ciye Nazırına ver - miştir. «Biz Balkan paktına sonuna kadar sadık kalacağız. Sulh istiyoruz, Balkan aktı sulh unsurudur.» demiştir. General Metaksas: «Yunan milleti - nin bir muharebeye girmesi icap eder- |se, milli kuvvetler vazifelerini lâyikıy- le yapacaklardır.» sözlerile nutkunu bi- tirmiştir. Atina, 5 ÇALA.) — Gazeteler, yeni hü kümetin iki aylık devresi içinde amele sınıfı lehine almış olduğu - tedbirleri İmevzuu bahset! edirler. Fransada grev bir türlü bitmiyor Pariste lokanta ve otelciler de grev ilân ettiler Paris, 3 (Hususi) — Burada otel ve lokantacılar umumi grev ilân etmişler- dir. Zabıta müstahdemler tarfından iş- gal edilmiş olan kahve, lokanta ve otel- lerden grevcileri zorla çıkartmaktadır. Bugün nümayişler yapılacak Patis, 3 (A.A.) — Sağ cenah teşek- küllerinden Colonel de ba Rok'un Pran sız sosyal partisi tarafından mukabil nü mayiş yapılacağı ilân edilmiş olmasına rağmen yarın Park des Prince'de yapıl- ması mukarrer komünist tezahüratı yasak edilmiyecektir. Muarız küvyetler arasında çarpışma- lara mâni olmak içirt ehemmiyetli in - zibat tedbirleri alınacaktır. Ciddi hâdi- selere meydah verilmiyeceği ümit olun maktadır. Marsilya, 3 (ALA.) — Demiryolu mal zemesi fabrikasına mensup 800 amele, grev ilân etmiştir. Bulgar ordusu büyük bir geçit resmi yaptı Sofya, 3 (ALA.) — Bülgaristanın istik- Jâli ve kralın tahta çıkışının yıldönümü bugün ayni zamanda ve parlak bir tarz- gda tesit olunmuştur. Bu münasebetle ordu büyük bir geçit resmi yapmış ve Kral Harbiye mektebinin son sınıf ta- Jebesine diplomalarını tevzi ederek a- teşli bir nutuk söy İtalya havacılık için 80 milyon tahsisat ayırdı Roma, 3 (A.A.) — Yeni tayyare alan larının inşası ve şimdiki t ın ge - nişletilmesi için 1936 bütçesine 80 mil- (yon livet ilüve edilmiştir. lenin tevlit edebileceği - tehlikeleri Fransa ve Amerika ile anlaşarak asga- Ki haddine indirmeğe muvaffak oldu- ğunu memnuniyetle kaydettikten son-. ra demiştir ki: uİngiltere Milletler Cemiyeti âza- sının ne dereceye kadar mütesanit bu" lunduklarını bilmek — mecburiyetinde- dir. Çünkü İngiltere bendisini kötü va- ziyetlere seykedebilecek tedbirleri ta: ahhüt edemez. İngiltere Milletler Ce- mâyetine bütün dünyaya teşmil etmek suretile müzaheret etmeğe çalışacak- tır. Britanya hükümetinin kanaatine göre, sulh şansları Milletler Cemiyeti kadrosu içinde aktolunacak mıntakavi paktlarla artacaktır. İngiltere garp Avrupası için böyle bir pakt yapılmak üzere icap eden mük zakerelere iştirâk niyetini göstermiş bulunmaktadır, | Madrid için mücadele Hükümet kuvvetleri muka- bil taarruza geçtiler Paris, 3 (Hususi) — Hükümet kuv- vetleri Milliyetperverlerin Madrit üze- rine ileri hareketlerine mâni olmak i- çin mukabil taarruzlar yapmaktadır- lar. Mücadele devam etmektedir. Londra 3 (Hususi) — Milliyet. perverler tarafından İspanya — Devlet Rebliğine mebucidüe Cemarak Françler ko Franko radyo — ile bir beyanname neşrederek Karlist, Monarşist ve Fa- şist doktorinlerini telif eden kendi proğramını izah etmiştir. General, davayı kazandıktan son- ra mühim memuriyetleri askerlere ve- receğini, krallığa avdet edip etmemek hususunda henüz hiç bir karar veril: memiş olduğunu bildirmiştir . Nasyonalistler - Vaziyetlerini Tahkim Ediyorlar Seville, 3 (A.A.) — Nasyonalist- ler, hükümet kuvvetlerinin terkettik- leri Eibar etrafındaki mevzilerini kuv- vetlendirmektedirler. Toledo ile Madrid arasında Nasyo- nalistler, hükümet merkezine yakında yapılan hücum için yeni hareket nok- taları teşkil etmektedirler, Hükümet Kuvvetlerinin Muvaffakiyeti Madrit 8 — Harbiye Nezareti, hü- kümet kuvvetlerinin Viguenza bölge- sinde muvaffakiyetle neticelenen bir taarruzda bulunduklarını haber — veri: yor. Âsiler ric'at © etmişlerdir. Amerikalılar altın rekoru meril VARe jrunu Vaşington, 3 (AA.) — Amerika Mer- kez Bunkasının altın mevcudu bir re- kor teşkil eden 845 milyon dolari bul- Üsküdar ve turizm D enizlerin korku, emniyetsizlik ve ürperiş: ile dolu olduğu, ya- hut dalgaların iki kıyı arasında geçil- moz bir duvar, bir Çin seddi gibi uza- dığı zamanlarda Üsküdar kucak kuca- ğa n iki kıt'anın en işlek bir yol üstü idi. Çinli kervancılar Üsküdar kıyıların- da sularda uzun saçlarını seyrederler, Hint keryanlarını taşıyan Tiller bu kı- yılarda suya kavuşurlardı. Eski devir- lerde bugün Atlantik sahillerinin işlek limanlarını andiran bu şehir, zenginlik rtefah içinde çalkanırdı. — Akşamları güneş batarken camlarına — bir yan- gn aksi ve altın yazılışı birak - tığı için Krozüz'ün hazinelerinin giz - lendiği yer de dilden dile dolaşırdı. Büyük denizyollarının açılması ker- vanların geçtiği yolları arsalar haline koydu. Kervansaraylar kayboldu. Nihayet Anadolu - Bağdat hattının kendini Marmaranın başka köşesinde nihayetlendirmesi, Üsküdarı köylülere, dükkânlarla dolu bir küçük kasaba ha- line koydu. İstanbulun karşısında git- tikçe garipleşen Üsküdarın mukaddera- tı Karacaahmet selvilerile birlikte hüz- ne doğru adım adım ilerlemektedir. * Yolların mahvettiği Üsküdarı gene yollar canlandıracaktır. Üsküdarı can- landırmak için büyük fabrikalar kur- mayı, büyük imar plânları çizmeyi ta- sarlamıyorum. Anlatmak istediğimi bana bir turist hatırlattı. Bir turist şunları anlattı : — Asya kıt'aların en esrarengizidir. En büyük dağlar oradadır. En geniş yaylalar bu geniş kâinatın koynunda ya tar. İklimler Asyada biribirini kovalar. Mesafenin, zamanın harikulâdeliğini ancak Asyada bulabilirsiniz, Avrupa bir evin içi gibidir. Her Avrupalının, her Amerikalının içinde bu harikalar kıt'asına ayak bas- mak yenilmez bir emeldir. Üsküdar bu harikanın başlangıcıdır. Asya Üsküdardan başlıyor. Bu zevki tatmak için Üsküdara gittim. İstedim ki resimlerini alayım. Asyanın damga- sını taşıyan kartları eşime dostuma öndereyim, İstedim ki bir iki günü Asyanın bu Avrupaya yaklaştığı başın- da Asya rüzgârlarını teneffüs edeyim. Fakat hiç birine muvaffak olamadım. Ne kart satan bir dükkân buldum, ne de yatacak bir otel.... Üsküdar bir turist şehri olabilir ve kendini kurtarır. Zafranboluda ölçü muayenesi Zafranbolu (Hususi) — Senelik öl- çü muayenesini yapmak üzere Zon - :gulddk grup âyar memuru Golip bu- ,taya gelmiş ve çalışmalarına başlamış- tır. Elâzizde iskân teftişleri Elâziz (Hususi) — Şehrimizde bulu- nan İskân Umum Müdürü tedkiklerine devam etmektedir. Umum müdür bil - hassa şimdiye kadar Elâzize yerleştiril- miş göçmenlerin iaşe işlerile çok ya - kından alâkadar olmaktadır . Sarıköyde çiftçilik faaliyeti Sarıköy (Hususi) — Sarıköye ve ha- ivalisine üç saat mütemadiyen yağmur yağmıştır. Bu yağmur toprağı kabart- mış, köylüler derhal tarlalarını sürme- e başlamışlardır. TUĞUR BANKASI ö . İKAZAND e © Uzak Şarkta sükünet gene bozuldu. © Politikada kehanet olmuyor. u zak Şarkın süküneti gene bire bozuldu. Bunun sebebi şu- dur: Japon emperyalizminin Çine kar- şı kullandığı müamele tarzı. Bu mua- meleden ötürüdür ki bütün Çin ülke- İsinde milli terbiye, Japon düşmanlı« ği esasına istinat eder. Mançurinin ve onu takiben bir kısım Şimali Çin vilâ- yetlerinin Japonlar tarafından istilâ- ya uğraması bu düşmanlığı arttırmış- tır, Netice olarak, Japonlarla Çinlilerin müştereken yaşadıkları yerlerde, hâdi- selerin önünü almak mümkün olmama- 'ya başlamıştır. Çinliler tarafından açık- ta veya pusuya düşürülmek suretile sivil veya asker Japonlara karşı ya- pılan tecavüzler, günün alışılmaya baş- lanan vak'aları haline gelmiştir. Bü - tün bunlar, iki memleket arasındaki münasebetleri bir türlü ve şeklen dahi İnormalleştirememiştir. Esasen gün geç- tikçe artan Japon metalibatı karşısın- da böyle bir netice elde etmenin imkâ- nı da pek yoktu. Bu arada memleketin vahdetile meşgul olan Çinliler ve bun- İların başına geçen Mareşal Şankayçek- in elindeki kuvvetler Japonlara karşı İkoymağa kâfi değildi. Bütün ümit, |memleketin birliğini tesiste idi. Bu bir- lik, bugün bir emri vâkidir. Fakat bu- nun bir neticesi de şu almuştur ki birlik olan Çin, Japonların her gün artan iş- teklerine karşı koymak lüzumunu duy- müş ve son defa ileri sürülen metali- bata, kat'i bir «hayırs la mukabele et- miştir. Bu mukabele 0 kadar beklen- miyordu ki, Japonlar, Çinlilerin bu ce- vabı karşısında hayrete düşmüşlerdir. Şimdi, iki memleket arasındaki vazi- yet gerginleşmiştir. Şanghayda, Japon- lara karşı ateş açan Çinliler, komşula- rına düşmanca muamele etmi lamışlardır. Ve bunun neticesinde si - yasi ufuk yeniden kararmıştır. O ka- dar ki Japon erkânı harbiyesinin te- mayülâtı hilâfına daima yumuşak ko- nuşan Tokyo - hükümeti dahi şiddetli davranmak lâzım geldiğine dair karar- lar almaya başlamıştır. * Çekoslovakya Reisicumhuru — Benes bundan tamam on sekiz yıl önce, ya- ni Büyük Harbi müteakıp yeni ye- ni meydana gelen demokrasilere işaret ederek harp sonu Avrupasının, bundan böyle yalnız bir tek siyasi rejim içinde yaşayacağını,bu rejimin de parlamanter bir demokrasi olacağı kehanetinde bu- lunmuştu. M. Benes dış işlerile uğraş- mış bir adamdır. Görüşleri kıymetlidir. Buna rağmen, harpten on sekiz sene sonra, bütün Avrupanın yekdiğerinden #yni derecede uzak iki siyasi meyil ara- sında bocaladığını görüyoruz. Bunlar, Faşizm ve Komünizmdir, Şimdiye ka- dar bu meyillerini tahakkuk ettiren memleketlerden hiç biri kanlı bir rejim mücadelesi geçirmedi. Misal olarak Almanya ve İtalyayı zikretmek müm- kündür. Viyana Sasyalistlerinin tepe- lenmesi dahi, mühim bir hâdise sayıla- maz. Yalnız İspanyadadır ki -iki zıt prensipin, karşılıklı olarak kuvvel de- mnemelerine şahit oluyoruz. Evvelce de kaydettiğim gibi bu mücadelenin neti- cesi, Avrupa mukadderatını tayin ede- cek istikametin bir işareti - olacaktır., Politikada kehanet olmuyor. irden Poll K da t