28 Mart 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

28 Mart 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

y e— — TELGRAF HABERLERİ Fransızlar kontrol işine dün bilfiil başladılar İspanyaya gönüllü götüren bir Fransız vapuru tevkif edildi, 25 komünist Fransız top: aklarına iade edildi Londra 27 (A.A.) — Reuter teb- liğ ediyor: Bu akşam salâhiyettar ma- hafilde beyan edildiğine göre, İspan- yaya gönüllü —gönderilmesini mene: den anlaşmayı aktedenlerden herhan- gi tarafın bu anlaşmayı ihlâl edeceğini zannetmek için ortada hiç bir sebep yoktur. Ve böyle muhil bir hareketin vuku bulduğu da bildirilmemiştir. İngiliz ve Fransız hükümetleri 20 şpubatta meriyete giren mezkür anlaş- manın ihlâlini fevkalâde vahim bir ha- teket olarak telâkki edeceklerdir. Gö- hüllüler meselesinde İngiliz ve Fran- Şız hükümetleri arasında hiç bir ihti- Jaf olmamıştır. ve yoktur. Beynelmilel kontrol komisyonu vazifesine başla- Mmıştır ve bunun mümkün mertebe kısa bir zamanda fi'li olmasına Lon- dra ve Pariste büyük bir ehemmiyet folunmaktadır. İngiliz ve Fransız hükümetleri şimdilik başkaca hiç bir tedbire mahal olmadığı mütaleasında- dırlar ve bu hususta yeni hiç bir teklif * de yapılmamıştır. Fransızlar hâlâ endişede Paris 27 (A.A.) — İtalyanın | panyaya karşı vaziyeti matbuatı endi- şeye düşürmektedir. Le Peuple bu hu- susta diyor ki: «Müusolini'nin İspanyayı istilâ et- mekten vazgeçmiş olduğunu söylemek le ağzımızı kapamak istiyorlar. Halbu- ki Duçe'nin haysiyeti bu istilâyı icap ettiriyor. Hâdisat bize bu işin muhiye- tini öğretecektir. » Ocuvre, şöyle yazıyor: «lapanyada kalan beş fırkasını tak- viye için olsa dahi İtalyanın bu mem- lekete yeni İat'alar sevketmesi ihtimal dahilindedir. Fakat Londra ile Parisin herhangi bir şekilde buna mani olmak için mânevi bir mecburiyet hissetme: melerini teminen İtalya bu sevkiyatı aleniyete vurmadan yapacaktır.» Kontrol başladı Paris 27 — Cerbere adındaki Fran- sız sahil muhafaza gemisi Fransız - İs- panyol hudut sularında kontrol yapar- ken Sanspareil adındaki Fransız vapur runu Bearn burnundan iki mil mesafe- de yakalamaış ve:Port - Vendres'a gör ürmüştür. Vapurda İspanyaya gitmek üzere 25 komünist yordu. Bu komünistler İntrepide tor- pidosuna nakledilerek en yakın Fran- sız jandarma merkezine götürülmüş- | lerdir. Beynelmilel kuvvetlerle Milisler çarpışmış Rabat 27 (A.A.) — Verdad radyo- su saat 23 de bildirmiştir: Emin bir membadan aldığımız ma- lümata dayanarak temin edebiliriz ki, Guadalajara cephesinde Trancena ya- kınında karışıklıklar devam etmekte- dir. Beynelmilel kuvvetlerle Milisler a- rasında şiddetli münakaşalar olmuş beynelmilel kuvvetler Milisleri dağıt- mıştır. Milislerden 14 ölü ve 37 yaralı yardır. Bir kaç saat sonra hâdiseler te- kerrür etmiş ve hakikt bir muharebe- den sonra tapk kullanan Milisler bey- nelmilel fırkadan 31 kişi öldürmüşler- dir. İtalyan - Yugoslav anlaşması karşısında RR e ça b aa eee Rusya ve Fransadan sesler yükseliyor (Baştarafı 1 inci sayfada) Georges Blum Berlinden ayn. gaze- leye şu satırları yazıyor: «Alman memnuniyeti, bugün Paris. te hissedilebilecek olan inkisarın tam 'Tabois, Övr gâazetesinde yazıyor: «Parisin bazı salâhiyettar şahsi: ti az çok jhtiyatlı davranmakta ve İtal t: * Yugoslavya anlaş 1 hakkında ÜY gosl bir hüküm verilebilmek için, Yu slavyanın bir taraftan | Nisanda top lanacak olan küçük anlaşma fevkalâde konferansındaki ve diğer taraftan 4 Ni Banda kendi misafiri olacak otan Bay Benese karşı hattı hareketi tağını görmek icap edecektir. Malüm- dur ki, Fransa tarafından küçük anlaş- Mmaya teklif edilen mahut karşılıklı yar dım projesi bu iki tezahür vesilesiyle görüşülecektir..» Ami du Peuple gazeleesi diyor ki: «En mütemayil tefsiratta bulunan « lar için dahi Belgrad anlaşmasını dip- lomasimizin bir muvaffakıyeti olarak Böslermek oldukça zor bir iş olacaktır. etit Journal gazetesinde Paul Ris- ceklerini ümit ediyorlar. Bu suretle Fransanın bu mintakadaki emniyet sistemi de baltalanmış 'olacaktır. Belgrad anlaşmasının kollektif em- niyet ve taksim edilmez sulh ile hiç bir alâkası olmadığını görmek için hiç de pertevsiz lâzım değil. Adriyatik deni- zini de İtalyan - Yugoslav mütarekesi, Roma - Berlin mihverini icad edenle- rin hazırladıkları taarruza yaramakta> dır. 'Tebrik telgrafları Belgrad 27 (A.A.) — İtalyan - Yu goslav paktının imsazı dolayısile İtal- ya Kralı ile Yugoslavya naibi Prens Paul arasında tebrik telgrafları — teati edilmiştir. Dahiliye Vekili Ankarada Ankara, 27 (Hususi) — Diyarıbe« kirden hareket eden Dahiliye Vekili ve Parti Genel Sekreteri Şükrü Kaya yarın sabah yedide şehrimize dönmüş telhueber yazıyor : «Düçe-Alman usulü bir pakt yani ilk hedefi hasmı zararsız hale koymak olan bir vesika imzalamak istemiştir. Fran sanın uzun müddet temenni edilen bu yaklaşmadan dolayı sevinmesi lâzım ci Makla beraber Belgradın - siyasetinde beliren değişiklik hakkında da düşün- Mesi icap eder.» Sovyetlere göre Moskova 27 (A.A.) — Pravda ga- ketesi İtalyan - Yugoslav — anlaşması hakkında diyor ki: «Habeşistan harbi, İtalyan * İngiliz Münasebetlerindeki gerginlik, —Akde-| hiz hâkimiyeti mücadelesinin şiddet- lenmesi gibi hususta Musoliniyi bü - Yük bir harp takdirinde hiç değilse Yu göslavyanın bitaraflığını elde etmek Meselesile karşılaştırmıştır. Fransız emniyetini baltalamak İtalyan Faşistleri İngiltere ile Yu Bgoslavya arasında münasebetlerin doş- fane olduğunu nazarı itibara almıyor değiller. Fakat Dalmaçyadaki emelle- rinden muvakkaten vazgeçmek sureti- ke küçük antantın bir köşesini çökerte- bulunacaktır. Belçikanın el egi tamamiyeti Brüksel 27 (A.A.) — İyi haber a- lan mahfeller sureti umumiyede Kral Leopold'un Londrada tamamile muci- bi memnuniyet neticeler aldığını bildir- mektedirler. Bu mahfeller Paskalye yortusundan sonra İngiltere, Frunsa 've Belçika arasında Belçikanın tama- miyetini bir menfaat mukabilinde ol- maksızın temin eden bir itilâf akdedi- leceğini ilâve eylemektedirler. Bir tayyare enkazında Bir milyon franklık Altın para bulundu Paris:27-ÇAA.) — İiğou şebri ci- varında düşerek — parçalananCapricor- nus ismindeki tayyarenin enkazı ara- sında bir milyon frank kıvmetinde al- tın para çıkarılmıştır. Balkan Antantı ekonomi konseyi Atinada bir tebliğ neş- redildi, Eylülde Ticaret Odaları toplanıyor Atina 27 (Hususi) — Balkan eko- nomi konseyinin dünkü son celsesine riyaset eden Başvekil Metaksas söyle- diği nutukta konseyin Balkan Antantı milletleri arasındaki manevi bağları in kişaf ettirdiğini tebarüz ettirerek veri- len kararların tahakkukuna âzaların çalışmasını tavsiye etmiştir. General Metaksasa Yugoslavya hey'eti v cevap vermiştir: Takarrür eden - şeylerin tatbikine çalışacağını ve Yunanistanın — kalkın ması için yapılan şeyleri 25 martta ya kından görerek - hayran - kaldıklarını söylemiştir. Neşredilen resmi tebliğde Balkan Antantı devletlerinin Balkan haricine satacakları mallar için müşterek me- sai tarzı tesisi etrafında tetkikat yapıl- dığı ve eylülde Antant devletleri Tica- ret Odalarının toplunacağı beyan edil- mektedir. Paslaa— -);ıîuları İngiltere ve Ş'mal mem- leketlerinden Parise ekın başladı Paris 27 (Hususi) — Paskalye yor- tuları münasebetile — vilâyetlerden ve ecnebi memleketlerden, bilhassa İn- giltereden binlerce kişi Parise akın et- mektedir. Bir çok Parisliler de cenuba hareket etmişlerdir. Lpadik 27 5— Paskalye ' tatilindem istifade etmek üzere dün yüzlerce Landralı, hükümet merkezini — terke- derek sahillere ve köylere - gitmişler. dir. Korl;;; bir facia Deliren bir çiftçi kendisini ana, baba ve iki hizmetçisini yaktı Chateauraux, 27 (A.A.) — Bir çiftçi delirerek çiftliğine ateş vermiş ve gerek kendisi ve gerekse babası an- nesi ve iki hizmetcisi yanmıştır. atesler icinde gönüllü bulunu- | Orta Avrupa Siyaselinde Belgrad merhalesi (Baştarafı 2 inci & tinin inkişafında bir merhaledir. ekim, Bulgar . Yugoslavya anlaşma Milâno konuşması da birer merhale ldi. Düne kadar siyasette kâh bu dev. letin, kâh ötekinin siyasetlerine yar- dim olü oynayan memleketler, Bal- kan Paktı ve İ anlaşma yolu ile, yavaş yavaş stakil bir siyaset sahibi oluyorlar. e kadar, s: retlerini Paristen alan Yugoslavya, öyle takip edeceği siyasette müstakildir; ona bu istiklâlı, bir taraftan Balkan paktı, diğer taraftan İtalya ile anlaşma etmiştir. Ken. disini Fransaya bağlayan ipler şimdiye kadar siyasi idi; di menfaatleri ise lebe çaldı ve Yugos takil ve daha ral İtalya, gelecek gün- görünen bugünkü si- nyasında, bu yeni itilâf saye- sinde yan sahalarından birini daha em. niyet altına almıştır. Zaten İtalyanın ettiği si denizde, yani İmparatorluk politikasın da ve dünya işlerinde rahat çalışabil- mesi için İtalyanın, bu suretle, yan ta- raflarını emniyet altına alması lâzım- dı. Almanya ile yap kuvvet mihveri sayesinde, bu memleket, yanlarını bi- Ter birer emniyet altına alma siyase. tinde şimdiye kadar hayli şeyler yap- n bu defa bunlara bir de Yugos- laşmasını ilâve ediyor. * in bu anlaşmaların bugünkü ga- yeleri, muhakkak surette sulhtür. Fa. kat, her suİh bir harp için değil midir? Muhittin Birgen Bir tütün deposundan 3000 Hira çalındı (Baştarafı 1 inci sayfada) ra konurken parada bir miktar açık çık- mıştır. Mücasesenin muhasebe memuru © gece saat bire kadar çalışmış, hesap etmiş, | « İkitap etmiş açığı kapamış, ertesi gün ame- lelere tevzi edilmek üzere bazırladıkları pa raları da sağlam bir dolaba saklamışlardır. Fakat memurlar ertesi sabah depoya gelip de muhasebe dairesine girdikleri za- man şaşırıp kalmışlardır. Binanın Üst ka- tında amelelerin çalışlıkları salondan bir ip sarkıtılarak mubasebe dairesine inildiği- ni, pencere açılarak içeri girildiğini ve pa- radan 3000 lirasının aşırıldığını, bir torba içinde bulunan 1000 gümüş liranın da bira- kıldığını görmüşlerdir. Vaziyet derhal Beşiktaş polis merkezine haber verilmiş, memurlar giderek derhal tetkikata başlamışlardır. Bu tetkikat « sında muhasebe dairesinde — tütün kokan bir boyunbağı bulunmuştur. Parmak izi memurları da dolap etra- fındaki parmak izlerini almışlardır. Fakat henüz bir neticeye — varılamamıştır. Depo kapandığı zaman içeride gizlenen bir ada- mın bu işi yapmış olmasından şüphe edil- mektedir. Zabıta tahkikatı bu üç bin lira- min nasıl sırra kadem — bastığını meydana çıkaracaktır. , Şiyale ALE E lekelerindeki kaynaşma © Tehlike tamamen uzaklaşmadı pey bir zamahdan beri Şimalt Yazan: Selim Ragıp E Afrika Fransız müstemlekele. rinde ve bilhassa Tunusta mühim bir galeyan var. Bunun sebebi, yerli hab kın istismar edilmekle olduğunu gün- den güne daha iyi anlamakta bulunma- sıdır. Halkın bu hususta aydınlanması- na, Destur ismi verilen Ve Tunusun is- davasile uğraşmakta bulunan Ce« ük himmeti vardır. Nite- n Kim ayni galeyan Cezayirde de göze çarpmaktadır. Bunun sebebi de, Tu- kinin aynidir. Hele, bir müddet Sosyalist Blum hükümetinin bir kısım Cez ilere seçmek hakkını ver mek istemesinden infia) duyan Fransız stemlekecilerinin toplanarak buna mühalefet etmek istemeleri, Cezayirde bu galeyanı azami haddine çıkardığı gibi Tunusta sükünetin muhafaza edi- lebilmesi için, bu mıntakaya asker sev- zri tedbirlere başvur- ıl olmuştur. Hattâ, vaziyet, Tunustaki Fransız komiseri ile Tunus Beyinin larının açılmasını icap ettirecek kadar gerginleşmiştir. Bir kısım Fransız matbuatına bakacak ız, ahvalin bu şekle girmesi, karşı gösterilen zaafın bir esidir. Bundan , bu adamla. yüz vermemek ve daima yumruk al tında bulundurmak gerektir. Şu hal, Fransada bir Sosyalist hükümet bulun- rağmen, — müstemlekecilikten ve menfaatlenen kimsele- > ve programları ne olursa aseti nih sir gösterek jiyi, ondan sonra, hiç bir kuvvet, hig yolundan alıkomaz. * bir suretli Bir ara ciddi ren ahval, nisbi te vehamet göslte- künet arzeder oldu, Her ne ka- dar bugünden ya rına bir harp teh likesi mevzuu bah solamaz idiyse de 1914 harbinin de, bu nevi şeraitle doğ. duğu düşünülerek gidişatın iyi olmadı- ği kendiliğinden tezahür ediyordu. Ha zırlıklarını kismen ikmal devresinde bulunan İngilterenin bazı kararlar ale mak azimkârlığını göstermiş olması, yaklaşan tehlikeyi, şimdilik uzaklaştır- dı. Fakat bulutlarla kaplı bulunan si- et ufku, henüz berraklaşmış sayıla- naz, bunun olabilmi ziya. de iktısadi âmillerin düzelmesi lâzım- dır. Asıl salâh bu cihette temin edile. bilirse, barış emniyeti pürlüzsüz olur. Selim Ragıp — — nirle motör dünyaya hâkimdir. ber çalışıyor. azami sür'at! bulmak lâzımdır. Line getlirm Yarış atlarını geride bırakan kı cek ! mı? ki! ——— ©3 LSal:ahian Sm I İnsan siniri ve makine kuvveti başbaşa gidiyor. Dünya başdöndürücü bir hareket halindedir. Aşk ve edebiyat artık efsane olmaya başladı. Si Yerde, gökte ve denizde en yüksek sür'ati müthiş motörleri kullanacak kuvvetli sini Artık tabii ömür insaniara az geliyor. Zamandan yen yüzücüler, boğaları koç haline dü Yarış yaratan motörler ve bu ler beraber yetişiyor ve bera- tasarruf etmek için " Saatte 450 kilemetre giden otomobil, beşyüz mil yapan tayyare mo. törü, tabialin en korkunç rüzgârlarını eski edebiyatın (büdisaba) sı ha. Motör kuvveti bu cehennemi haroketle yükselirken insan siniri ve ada« lesi de âzamil randımanını vermek için çabalıyo: cul Kkaplumbağaya çevi örler yı yor, Et ve kemik hiç bir devirde sinire bu derece t etmemiştir. Meden dünyasında her gün bir yeni rekor kırıl n adalesi I çelikleşiyor. İnsan kuvveti motörleşiyor, Kummalı bir yarış ve cehenne, mi bir devrindeyi: Her gün taze bir hızla arittığını gördüğümüz bu sür'at he kadar süre Mesafe ve zaman mefhumlarını alt üst eden bu sür'atin artık insan z& kâsını ve insan sinirini âciz bırakacak bir noktada durm htimal, var Dimağdaki fosfor vücuttaki sinir ve ruhtaki hassasiyel lükenirse bel. Bürhan Cahit