28 Mart 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

28 Mart 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

YENİ ÇOCUK Kupgoni ANSİKLOPEDİSİ y Bu kuponları topla; 10 kuş amd bağa bal BAŞMUHARRİRİ: AHMET EMİN YALMAN disini 7 73 kuruşa alabilirsiniz. Paris Romanın Teminatına İnanmıyor | Eğer İspanyaya Müdahale Edilecek Olursa İngiltere İle Fransa Müşterek Hareket Edecekler İn alanda, Şiddetli bir harp mıntakası olan Madrid ve civarının teferrüatlı yeni bir haritası İ Bir Haftalık Tarih Ahmet Emin YALMAN B yecanlar geçirdi. Her ta- Kalca şu auailer dillerde «dola, İspanya işinde bin örtbas edilen zıddiyetler açığa vurulacak mı? İtalya ile Alman- ya, Ademi Müdahale Komite- sinden çekilecekler.mi? Ispan yada resmi olmıyarak devam edip giden cihan harbi resmi şekle girecek ve etrafa yayıla- cak mı? Neticede yine şekillerin muhafaza. #ma doğru gidildi, Fırtma kopmadı, Fakat fırtına koparabilecek bulutlar dan da hiç bir şey eksilmedi. Bugün İspanyada hiç olmazsa yüz bin yabancı iki tarafın saflarında dö- üşüyor. İki taraftaki gönüllüler, dün. yada her kavgada şu veya bu tarafa katılarak dövüş heyecanı arıyan fer. di meraklılardan ibaret değildir. Is. panyada dünyanm iki büyük ifrat ce- Teyanı boğuşuyor. Türlü türlü gizli siyasi emeller biribirleriyle çarpışı. yor. Bir takım hükümetler de, mas. ke arkasında biribirleriyle vuruşuyor. lar, Avrupanın manometresi mdiyetin açığı vurulmasına ve yayılmasına mâni olmak & © cin bir ademi müdahele komitesi ku - © rulmuştur. Burada zoraki bir uzlaş. Yaa ruh sun'i surette yaşatılıyor. Ko- mitenin Avrupa sulküne karşı vaziye. | ti, bir kazandaki tazyikin derecesini © gösteren bir âlete benzer. * © OEğer iki taraftan birindeki tazyik, umumi ibtilâfı ve harbi göze alacak| dereceye gelirse, komite derhal sö ner, Her İki taraf vaziyeti pamuk ip. liğine bağlamakta, alâkadar oldukça komite de şeklen sürüklenip gider. İspanyada silâhla yapılan kavga, komitede de devamlı bir surette lâf. la yapılmaktadır. Her iki taraf biri. birini kabahatli göstermiye ve atlat. mıya uğraşır. Müşterek bir tedbire herkes tarafmdan “evet,, denmesi, bir İşin müsbet bir safhaya girdiğini gös- termez. Ağızla evet denir ki, bin tür. Yü vesile ile vakit kazanılmıya, mil letlerarası kontrolü geri birakmıya, biraz olsun gönüllü ve silâh kaçırılmı. ya çalışılır. Mübah kan ğer İspanyada müvazeneli bir harp vaziyeti devam edip g- derse burdan kimse müteessir olmaz. (Arkası Sa, 10 Sü. 1 de) u hafta Avrupa yine he-| zahmetle | Hükümet Kuvvetleri Bütün Cephelerde Âsi- leri Hezimete Uğratıyor Londra, 27 'TAN? — İngiliz siyasi mahafili, İspanyaya ademi müdahale prensibinin yıkılacağı hakkında üç gün evvel bomba gibi patlıyan haberlerin verdiği heyecandan kurtulmuş. tur, Siyasi mehafilde nikbin bir hava esiyor. Aradan geçen gün- ler zarfında yapılan siyasi görüşmeler (o neticesinde - anlaşılan şudur: Ademi müdahale prensi bine hiçbir taraftan tecavüzü mevzuubahs değildir, Son zam anlarda kararlaştırılan prensip- lere de filen aykırılık edildiğine dair şu dakikaya kadar bir haber çıkmamıştır. Fevkal&da Vahametli Şurası muhakkak ki, İngiltere ve Fransa hükümetleri, 20 şu- batta meriyete giren ademi müdahale anlaşmasının fevkalâde vehametli ve tehlikeli bir hareket olarak telâkki edeceklerdir. Gönüllüler meselesinde iki hükümet arasında tam bir anlaşma vardır. Beynelmilel kontrol komisyonu da vazifesine başlamıştır. İki hükümet kontrol tatbikatının ça: buk müessir olması hususunda da anlaşmış bulunuyor. Almanva Tavassut Etmedi : Londra, 27 (TAN) — Almanyanın Roma Büyük Elçisi, buğün Ber- linden Romaya dönmlş ve derhal Mussolini tarafından kabul edilmis tir. Fransa Dış Bakan: M. Delbosun dileği üzerine Almanyanın Roma nezdinde tavassutta bulunarak ademi müdahale işini kolaylaştırması bekleniyordu. Halbuki Almanya, tarafından böyle bir tavassutun vukuu muhtemel sayılmamaktadır. İTALYA ASKER GÖNDERMİYE. i Hükümetçilerin müdafaa ve taarruz idare eden General Miaja plânlarını İİ İİİ İİ, /spanyayı kontrol edecek heyetimiz Ispanya işlerine ademi müdahale komitesinim verdiği karar Üre- rine Cebelüttarığı Karadan ve den yeti yakında yola çıkacaktır. Aldığı / izden kontrol edecek Türk He- ğ mız malümata göre, Albay B. # Safiyeddine emniyet ve muhafaza teşkilâtlarında ihtisas kazanmış g 16 memur refakat edecektir. Rİ vaziyetlerini meharetle tekik ediyor. Tuna Devletleri —Tftiha dı Temin Edilmek İsteniyor CEKMİŞ! Pie İ Roma, 27 (A.A) — Giornsle d't. talia yazıyor: İtslyan hükümeti da- ha geçen haftanın başlarında İspan- İyol işlerindeki hattı hareketine d: İngiltereye teminat vermiş bulunu * yordu. İtalya hükümeti İspanyaya ka tiyyen yeni kıtast göndermek fikrin- de olmadığını temin eylemiştir. İn - giliz kabinesi çarşamba günkü top - lantısında bu teminatı almış bulunu- yordu. Bunun İçindir ki, İngiltere, Fransız hariciye Bazırınm İngiliz ve | Alman elçilerini kabul ederek giriş- mek İstediği teşebbüse iltihak etme miştir. ALMANYA İTALYAYI TAZYİK ETMİŞ Londra, 27 (TAN) — Gazeteler,| İspanya meselesi etrafında tahlil mü. talealarile doludur. Deyli Telgraf gazetesi, İn; - Ki talyan münasebetlerini fenalaştır. | makta hiçbir menfaat tasavvur edi- lemiyeceğini söyledikten sonra diyor Ankara Gücünü 4 - 1 ki; “İngiliz hükümeti de son Akdeniz anlaşmasına merbut ve sadik oldü- ğuna dair Romaya teminat vermis- tir. İspanya işinin Milletler cemiyeti. ne gitmesine lüzum olmadığına İn- gilterenin de Fransa gibi kanaati var dır. Fransanın İtalyaya karşı İngi - iz — Fransiz donanmalarının müş- terek bir nümayis yapmaları hakkm- daki teklifi ise Londrada cevapsız kalmıştır. Deyli Herald gazetesi, İtalyanm te minat vermesini Almanyanm ağır bas mış olmasma hamlediyor. Times ise, bilâkis Fransiz - İngiliz konuşmaları esnasında, ademi müdâ hele anlaşması iyi işlemediği takdir . de müşterek bir deniz nümâyişi ya - pılmasının görüşüldüğünü yazarak di gor ki: Fransanm Mi racaat edilmedi. ür, Nets Chronicle gazetesi de, ademi müdâhele kömitesinde Franaa ile In- 7 (Arkası Sa 10Sü 5 de 1 Beşiktaş Milli küme futbol maçlarına , Dün Ankarada yapılan laştılar. Sefalet Mücadelesi Atina, 27 (A.A) — Gazeteler, memlekette sefaleti ortadan kaldır. mak için hükümetin derhal tatbiki: karar verdiği sosyal yardım tedbir. lerini büyük bir sitayişle kaydederek, bu tedbirlerin milli hükümete bir ş8 ref verdiğini ve Yunânistanı da me. deni memleketler arasmda birinci de- receye yükselttiğini yazmaktadır, letler cemiyetine mü ediği doğru değil Yunanistanda | yenen Fenerbahçeliler Milli Küme Maçlarında Fenerbahçe Galip Mağlü dün Ankara ve İzmirde devam milli küme maçında geçen müsa- bakanm galibi olan Ankaragücü ile Fenerbahçe takımları karşı- Ankara muhabirimizi silâta göre, binlerce se heye canı arasında yapılan müsabaka gil. İzel olmuş, fakat Fenerbahçe takımı- nım İlk dakikalardan itibaren başlıyan | hâkimiyeti sarı » lâciverdin galfbiye tini temin etmiştir. Ve dünkü Anka. va maçmı Fenerbahçe takımı İ gole karşı 4 gol ile kazanmıştır. İzmir ma- çında ise Beşiktaşın talihi kendisine yar ölmâmiş ve geçen müsabakanm İzmir galibi olan Üçokla Beşiktaş e- rasmda yapılan müsabaka da İzmir- Wi Üçok “1 gol atmış, Beşiktaş ise hiç İgol çıkaramıyarak yenilmiştir. Her İlki maça ait zengin tafsilât spor say. Tamızdadır. verdiği taf- |, Paris, 27 (TAN) — Tuna dev İletleri arasında son birkaç gün | içinde çok mühim görüşmeler vukubulduğuna inanmak lâzım geliyor. Avusturya Başvekili M . Şuşnigin Peşte seyahatinden sonra Çekoslovakya Başvekili M. Hodzanın dün Viyanada M. Şuşnig ile görüşmesi gazeteler ve siyasi mehafil tarafından e- hemmiyetle karşılanmıştır. Gazeteler, Çekoslovakyanm, Al man İstilâ tehlikesi karşısında, vusturya ve Macaristanla çok sıkı bir anlaşma teminine çalıştığını sa. nıyorlar, Figaro gazetesine göre, Çekoslovak Başvet yanada M. Şuknig ile rüşmeden bahsederken şu suali s0- rüyor: “Acaba Çek Başvekili, Avustur- ya Başvekiline, eski Avusturya Macaristan memleketlerini birleşti. ren ve Âzasının her birinin istiklâl ve hâkimiyetine riayet eden bir Tu- na birliğinin tesisini mi teklif et- ti?, Viyana, 27 (A.A.) — Dün Viyana. İ dan geçerken Çekoslovak Başvekili | B. Hodza ile görüşen Avusturya Baş- vekili Şuşnig, bugün Fransa ve İtal- ya elçilerini kabul etmiştir , MACAR BAŞVEKİLİNE GÖRE SON VAZİYET Budapeşte, 27 (A.A.) — Pegti Uğ- sag gazetesinde neşrettiği bir maka. lede Basvekil Daranyi bilhassa Şuş- nigin Budapesteye ve Kont Claronun Belgrada yaptıkları seyahatlerin ne- tieelerini nazar: itibara alarak hari- ci siyasetteki vaziyeti tetkik etmek- tedir. Daranyi, diyor ki: “Başvekil Şuşnigin görüşmeleri Ro ma protokollarile biribirine bağlı o- lan iki memleket arasında tam bir görüş birliği oldu y kardı. Bu görüş birliği, her metin mütaleasına göre, sulhün in- kişafı için en esaslı temeli ve havayı bulandırmak için hariçten yapılacak teşebbüslere karşı en milessir çare dır. (Arkası Sa, 10, Sü 3) BELGRAT PAKTI TEA EDDİ Belgrat, 27 (TAN) — Burada evvelki Ogün imzalanan yeni İltalyan - Yugoslav siyasi anlaş” masının musaddak nüshaları bu gün İtalya (sefarethanesinde Kont Ciano ile Başvekil M. Sto- yadinoviç arasında teati edilmiş” tir. Bunu müteakıp Kont Ciano tayyare ile Romaya dönmüştür. Bu siyasi anlaşma münasebetile İtalya Kralı ve Yugoslavya Kra- k arasında tebrik telgrafları teati olunmuştur. FRANSA MATBUATI HALA MÜTEREDDİT Paris, 277 (TAN) — Gazeteler Bel- grat anlaşmasını tahlile devem edi- İyorlar. Jurnale göre, bundan herkes memnun olmalıdır. Fakat diktatör. lüklere karşı Sovyet Rusya tarafm- dan ileri sürülen bir tek fikir yine bu yeni anlaşma darbe indirmiş oluyor, Gazete bu mütaleayı şöyle bitiriyor: “İtalya « Yugoslavya anlaşmasının sebebi belki de iki devletin komlnizm den korkusudur., Övr şöyle yazıyor: “Parisin bazı salâhiyetter şahsiyet. leri az gok ihtiyatlı davranmakta ve italya - Yugoslavya anlaşması hök- İkında kat'i bir hüküm verilebilmek için Yugoslavyanm bir taraftan bir nisanda toplanacak olan küçlk anlaş. | ma fevkalâde konferânsmdak! ve dis ğer taraftan dört nisanda kendi mi. safiri olacak olan B. Benese karşı hat. ti hareketinin ne olacağını görmek İicap edecektir. Maltimdur ki, Fran- “İsa tarafından küçük anlaşmaya tek- lif edilen mahüt karşılıklı yardım pro. jesi bu iki tezahür vesilesiyle görüşü- lecektir.,, Pöti Jurnal diyor ki? “B. Mussolini'nin Yugoslav: karşı ezeli bir aşka başladığmı etmek çocukluk olur. Duçe Alman (Devamı Sa. 10. Sü, 2 de) Hindistanda Yeni Bir İhtilâf Yeni . Delhi 27 (A.A.) — Kongre partisinin ekseriyeti kazandığı altı & yaletten hiç birinde vazife görmiye. ceği şimdi kat'i surette anlaşılmıştır. yük bir teessürle öğrenmişler, bunun lâ beraber vaziyeti sükünetle Karştla, muşlardır. İngilterede Harp İşçileri Grev Yaptı Londra, 27 (A.A.) — Bahriye ne- zaretinin siparişlerini yapmakta © - Resmi mahafliler, bu haberleri bü - lan Beardmore Parkhead tezgihla . O tmm iki bin işçisi ilcretlerin artır « İmasını istiyerek grev ilân etmişlerdir. ©