28 Mart 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

28 Mart 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

Man 28-3.937 Balkan iktısat Konsevinin kararı | Hint Parsi Cemaati Reisi Son Atina Konseyinde İ Müşterek Ticaret İşi Tetkik Mevzuu Oldu Atina, 27 (Hususi) — Mesaisi *eyi bilhasa Balkanlar haricindeki Satışmı temin için müşterek siyası miştir, Konseyin mesaisine ait neşredilen ni bitiren Balkan İktisadi Kon- i piyasalarda bazı mahsullerin et takip edilmesi işini tetkik et- resmi tebliğe göre, Konsey, Ticaret ve Münakalât adlarile iki komisyon halinde ça- Uşmıştur. Ticaret komisyonunda milli komi. teler tarafından verilen o muhtıralar tetkik edilmiştir. Bu muhtıralar her Memleket ihracatçıların mütalea. larını ve karşılıklı mübadelenin art. tırılmasına matuf teklifleri ihtiva et. mektedir. Konsey bu hususta bazı tavsiyeler. de bulunmuştur. Keza, bazı muay « Yen mamulâtin Balkanlar harici pi - Yasalarda satışı meselesi ile dört Memleketin ihracat malları için dai . sergi meselesi de tetkik edil leketi ticaret odalarının kongre ha- İnde toplanmasına karar verilmiştir. Münakalât meselesinde, ezcümle Yolcu ve bağaj nakliyatı, yollar üze. Yinde nakliyat, posta, telgraf, tele. fon ve telsiz, seyrisefain ve turizm İçin yeknesak nizamat meselesinde terakki elde edilmiştir. Dai - z komitesiyle daimi turizm in konseyin gelecek toplan tısından evvel içtimalarma karar ve. Tilmiştir. ça dey Tenin mesaisi, heye. İ Uul 5 wUALLME, dâlA evvel | ki'settealarda' elde edil miş olen neti- celerin islâhma taalltir etmistir v Mesiyle her sahada yukarıda zikre. dilen komitelerde yahut teknik komis | Yonlarda devam edilecektir. Bunlar konseyin iki içtimar arasmda münasip zamanlarda toplanacaklardır. M. Metaksas Müşterek Vazife- leri Anlattı Atina, 277 (A.A.) — Balkan antan, İı ekonomi konseyinde kapanış nut- | kunu veren Başvekil B. Metaksas, e-| konomik münasebatm takviyesi için Yaptıkları kıymetli hizmetten dolayı delegelere gerek kendisi ve gerek hü. kümeti adına teşekkür ettikten son. Fa ezcümle demiştir ki: “— Messinizin, maddi başarılarn dan başka, milletlerimizin hayat! fas. Üiyetlerinin bütüm sahalarmı alâkadar mesi itibariyle, aralarmdaki rabı. talarm inkişafı lizerine olan manevi tesirinin büyük olduğu yanılmak kör. kusu olmaksızın iddir edilebilir, Şim- di, buradaki Yazifenizi yaptıktan son- Ta, memleketlerinize dönüyorsunuz Pakat orada sizi diğer bir e bek. liyor. O da, müştereken verilen ka. rarlarm herkesin kendi memleketin. de tatbikine nezaret etmesidi Trakya Umumi Müfettişliğinin Çıkardığı Broşürler Edirne, (TAN) — Trakya umumi Müfettişliğinde köy sayım serisi 936 çinde elliyi bulmuştur. 1937 yılı için Yine bu kadar çıkarılacağı gibi ayrı- ta müşavirler tarafından İizum gös- | terilecek şekil ve tarzda köy ve kah Veler için tek sayfalı, resimli, grafik U az yazılı duvar gazeteleri çikarıla- caktır. 1936 yılmm ekim, biçim fişleri! dört vilâyetten de gelmiştir. 1937 yılı İçin de basılmış olan cetveller doldu- rulmaktadır. Bu yıl ekimi bol ve çe- gitlidir. Afat olmazsa bütün Trakya hin yüzü gülecektir. Kandırada Sinema İzmit, (TAN) — Maarif Müdürlü. ğü tarafından satım alman seyyar| Sesli sinema makinesi Kandıraya git miştir, Kandıra köylüsü, slnemayı | gör- İbir nutuk söyledi, İdım cemiyeti bügün İksat Vekilimiz Diyor ki: Hayat Pahalılığile Mücadele Halindeyiz | Ankara; 27 (Tan muhabirinden) — Türk kooperatifçilik cemiy si nei kongresini a! detti. R müsteşarı Ali Rıza seçildikten sonra umumi kâtip Alâaddin Cemil, uzun bir rapor okudu. Bundan sonra Celâl Rayar İktısat Ve bilhassa satış kooperatiflerinin mem leketimizdeki ehemmiyeti “üzerinde Uzun mili vazifeyi hammuskirane yapacak tüccarların da ihracat işlerine giriş- melerini gayet İyi karşıladığını söy- liyerek istihlâk kooperatiflerile meş- gul olmak zamanı geldiğini anlattı ve bu işin hayat bahalılığı ile müca- delede büyük bir ehemmiyeti oldu - Şunu tebarüz ettirdi. Kongre, büyüklerimize tazim tel- grafları çekerek kapandı. Ankâra memurlar kooperatifi umu mi heyeti de bugün İdare meclisi re- isi maliye müsteşarı Faik Baysal | reisliğinde toplanmıştır. Ankara Kadın Yardım Cemiyeti Toplandı Ankara 27 (TAN) — Kadm Nevber Kâzım Seviiktekinin relsliğinde toplanarak bazı kararlar in iğe Ziraat vekâleti siyasi | Misafirlerimizin pederleri Parsi cemaati reisi Pavri Amerikada Harp Gemilerinin Topları Vaşington, 27 (A.A.) — İyi malâ. | mat alan mahafilde beyan olunduğu. İna göre, bu yaz tezgühlara konacak İ olan iki zerhl 16 pusluk toplarla teç- İ hiz edilecektir. Fransa - İsviçre Tivuret Muahedesi Berne, 27 (A.A,) — Yeni Fransız - İsviçre ticaret muahedesi bugün bu- rada parafe edilmiştir. Yeni muahe. denin çarşambaya imzalanaçağı tah- min edilmektedi Belçikanın Tamamiyeti | Görüşülecek Brüksel, 27 (A.A.) — Iyi haber a- lan. mahafiller sureti umumiyede kral Leopold'un Lodrada tamamile muci- jbi memnuniyet neticeler aldığını bil- dirmektedirler. Bu mahafiller pas. kalya yortusundan sonra İngiltere, Fransa ve Belçika arasmda Belçika. nm tamamiyetini bir menfaat mukabi | rel Tinde olmaksizin temin eden bir iti .| Hintli Mi Şefimizden Hayranlıkla Bahsediyorlar Hindistan Parsi cemaati ruhani reisinin oğlu ve cemaatin Ve- Yahdi Doktor Pavri ile hemşiresi Mis Pavri, evvelki karada Halkevinde Atatürkle konuşmak lardır. Hintli misafirlerimiz geçirdiğimiz dört saat hayatımızın en| Xiymetli kısmıdır. Duyduğumuz hay» ranlığı kelimelerle ifade etmekten âcizim. Bütün Hint halkında Atatürk hak. kında çok derin bir hürmet ve sevgi vardır. Yüksek rehberliği sayesinde Türk milletinin terakki ve inkişaf yo tunda elde ettiği beklenmez netice- leri Hindistanda bilmiyen takip et. miyen yoktur. Atatürke bütün Hint- Milerin duyduğu bu hürmetten ve alâ. kadan bahsettik. Vatandaşlarımızın derin sevgisini ifade fırsatını buldu » ğumuzdan dolayı ne kadar sevinç ve iftihar duyduğumuzu izah ettik, Çok büyük tevazli gösterdiler ve elde edi. | len biltün neticelerin Türk milletinin | eseri olduğunu söylediler. Kendi ce - maâtımızdan ve Hindistanın uzun u- zadıya bahsettik, Bugün Ankarada Inönü Kız Ensti- tüsünü ve Ziraat Enstitüsünü gezdik. Türk milletinin istikbal De kadar sağlam bir kurduğuna bunlar bizce canlı birer delildir. Dünyayı çok gezdik ve gördük, Fa. | hazırlığını temel üzerine | kat en kiymetli hatıralarımız, tifadeli görüşlerimiz Ankarayı ziya. retimize aittir. en İs- Japonya, Almanyaya Müstemleke Verilme- sini İstemiyor Tokyo, 27 (A.A.) — Harleiye nazı, ri Sato, bir mebusun tahriri sualine verdiği cevapta, Almanyaya cenubi pasifikteki çeki müstemlekelerinin İn desini asla derpiş eylemediğini bildir miştir. Bir Deli, Kendisini, Anasını ve Babasını Yaktı Şatom (Fransa) 27 — Bir çiftçi delirerek çiftliğine aleş vermiş ve ge rek kendisi ve gerekse babası annesi i teşler içinde yan - İJAf aktedileceğini ilâve etmektedirler. muştur. bundan dolayı saadet duymaktadırlar. Dün Mis Pavri Ankaradan telefon ederek şu malümatı vermiştir “Halkevinde Atatürkün huzurunda — İ pan; isafirler akşam An- fırsatma nail olmuş- büyük bir sevinç ve matbaamızâ KÜÇÜK HARİCİ HABERLER R omanyada bir demir- yolunu tahkim için giden bir askeri müfrezenin üzerine bir dağ parçası yı - kılmış, yedi asker ölmüştür. . B elçika kralı Leopold is tirahat için İsviçreye hareket etmiştir. * ransız kabinesi çarşan ba günü cümhurreisi- nin reisliği altında toplana - rak dahili işleri görüşecektir . Fn Şatorn ka- sabasında bir çiftçi çıldırarak çiftliğine ateş ver miştir. aponya, harp gemile - J rindeki topların 14 pu indirilmesi hakkındaki İn- » İ Miyormuş, ELEK Beyoğlu Caddesi Eskiden: “Ah Beyoğlu, vah Beyoğlu!,, Diye makammı hatırlayamadığım bir şarkı vardı. Bunu söyliyenin şikâ. yeti neden olduğunu bilmemekle bera ber bugün söylemiş olsa idi, mutlaka akşamları kalabalıktan, dokuza doğru sarhoştan, haylazdan ve saygısızdan geçilemez olduğunu feryat için söyler di. Belki semtinize aykırı düşüp te lediğim saatlerde, yahut pazar günle ri saat beşten sonra bu taril caddede gezmemiş iseniz, mi &il tahmin edemezsiniz. Benim bir türlü akıl erdiremediğim şey bu kalabalığın orada ne aramak- ta olduğudur. Beyoğlunun kalabalık saatlerinde mağazalar kapalıdır. Demek ba halk veris için gelmiş değildir. ında, müşterileri seyre de ğer güzel kahveler de yoktur ki halk bunları görmüye gelmiştir diyelim. O halde nedir bu adam selinin bura- dan akmasındaki sebep? Bence bu, yerleşmiş bir itiyadın sti- rüp gitmesinden ibarettir. Buna bir çare bulmak için tramvayları, otomo- billeri başka yerden işletmek düşünü. Yanlış fikir. O zaman | tramvay, otomobil yok diye büsbütün İferih fahur gezerler, hattâ caddenin ortasında vallahi kamp kurmıya kal. karlar, Lâtife bertaraf, ancak bir bu çuk metre eninde olan yayakaldırm. ları üzerinde saatlerce hem lâf edip İ hem sakız leblebisi yiyen pazar gez - ginleri ve akşametlar, tezkeresiz â. sık maşuklar, ütülü pantalon, yastık kravat ve dört köse omuzlu gencler artık sayı ve adahı munşereti, szkak terbiyesini büsbütün unuturlar, Be - İyoğlu caddesinin sade bir gezme yeri değil bir de o civar halkının gecip gi. z teklifini reddetmiştir. Filistinde Yeni Bir Hâdise Kudl'is, purlarının Yafaya uğramayıp Hayfa- ya gitmelerine Fransiz vapur kum- yalarınca verilen karar üzerine | tiftülük, bu karar geri alınmadığı | takdirde Ömer caminin Fransiz yaretçilere kapalı bulundurulmasını kararlaştırmıştır . 4. Bir Köy Yolunda Bir Kaza Yozgat, (TAN) — Yerköyden bu- raya gelmekte olan şoför Mustafa- nın idaresindeki yük kamyonuna A- rif İsminde biri asılmış, bir aralık vazenesini kaybederek tekerlek- rin altma giden Arif feci bu süret- ölmüştür. Şoför Mustafa adliyeye teslim o- Mani Silâhlanmanın mana ve mahiyetleri İNGİLİZ SİLAHLANMASI; $ ngiliz silâhlanmasının mâ- I na ve şümulü hakkında simdiye kadar bir çok sözler söy- lendi ve bir çok yazılar yazıldı. Fa- kat Amerikanın en tanınmış as- keri muharrirlerinden © General Reiliy'ye göre, İngilterenin geniş bir mikyasta silâhlanmağa karar vermesinin şimdiye kadar yazıl - dığını görmediğimiz bir mânası vardır. Bu mâna, İngilterenin sırf tedafüi bir rol almağa karar ver. mesidir, “Sırf tedafüi bir rol, ta- biri biraz şerhedilmezse anlaşılar mıyacak bir tabirdir. “Bunun mâ- nası, İngilterenin Büyük Harpte yaptığı gibi Avrupanın berri kıs. mına ordu göndermemeğe va yal. nız İngiliz adalarının ve'impara- torluk parçalarının mMüdafaasına karar vermiş olduğudur. İngilte - renin böyle bir karar verdiğini gösteran en mühim delil deniz ve hava kuvvetlerini geniş bir ölçüde artırmağa karar verdiği halda, i- cabında Avrupa kıt'asına gönderi- lecek derecede kara kuvvetlerini artırmamasıdır. Halbuki büyük bir hava kuvvetinin muvaffak olması Mek için tehacüm göstermistir. için kütle kütle kara kuvvetlerine ... YAZAN: ÖMER İsaeamanamaeaasanasaz dayanması lâzımdır. İngilizler bu- nu yapmamakla, uğrıyacakları ha- va taarruzlarına karşı hava taarru zile mukabele edecek düşman mem leketin hava üslerini tahrip et- meyi ve bu suretle hava taarruz» larından korunmayı düşünüyor - lar. Bu bakımdan İngiliz silâh- lanma programı tamamile tedafüi mahiyettedir. İngilterenin deniz silâhlanma , programına gelince, hali hazırda İngiliz donanması bütün Avrupa devletlerinin kuvvetlerine mun: olduğuna göre deniz kuvvetlerinin artırılması İmparatorluk müdafa» asının düşünüldüğünü gösteriyor. İngilterenin sırf tedafüi bir rol almasının mânası budur. ALMAN ve İTALYAN SİLAHLANMSI: Iman ve İtalyan silâhlan - masının mâna ve şümulü İs se devrimizin en tanınmış müte « fekkirlerinden Guglieme o Herrero tarafından tahlil edilmektedir, Bu eee, RIZA DOĞRUL mütefekkire göre, bu iki memle - kötte tarihte eşi görülmemiş bir hâdise vukubulmaktadır. İtalya i- le Almanya 1914 tenberi ellerindek sermayeyi ya harp, silâh ve.” ya ihtişam uğurunda sarfediyor. lar. İstihsal ve serveti temin ede- cek olan sermaye gün geçtikçe kü- gülmektedir. Italya, bu yolda Al- manyadan İleri gidiyor, fakat va- ziyet son Üç sene içinde olduğu gi- bi devam ederse, Almanya, kendini İtalyanın bugünkü vaziyetinde bu- lacak, yani nüfusu artacak, yeni nesilleri beslemek ihtiyacı büyü - yecek, fakat bütün sermaye tesli- hata ve semere vermiyen başka iş- lere yatırıldığı için, halka yaşa - mak için hiçbir yardımda buluna- mıyacaktır. Teslihata ve semeresiz işlere ya- tırılan sermaye ile halka ekmek vermek ve bütün ihtiyaçlarını tat min etmek için kullanılan serma- ye arasında bu derece nisbetsizlik tarihin hiçbir devrinde görülme - miştir, Bunun neticesi ne olabilir? Semere vermiyen sermaye günden güne azalacağı için İtalya ile Al- manyada halkın büyük bir kısmı açlıktan ölecektir. Fakat yirminci Asrın medeniyeti namına böyle bir #eyi kabule imkân var mı? Buna hayır! dömek zarureti var, Fakat bugün gördüğümüz hâdise de ta- rihta eşsizdir. Tarihin hiçbir devrinde millet - ler bugün gibi silâhlanmağa ko - yulmamışlardı. 1914 senesinin tos- lihatı bile Avrupanın tahammülü fevkinde sayılacak o derecede idi. Bugünkü ifrat ise yirmi yıldır i til&l ve israf ile yıpranan Avrupa» nıri hiçbir suretle tahammül ede- miyeceği bir şeydir. Vak'a yeni ve tarihte eşsiz olduğu için belki de yepyeni neticeler verecek ve tari» hin henüz bilmediği hâdiselerin vukuuna saik olacaktır. Bu meç- hul, fakat vukuu mutlak ve mu- hakkak olan hâdiseler günden gü- ne yaklaşmakta ve herkesi endi « şeye düşürmektedir. Bütün dünyanın endişe içinde çalkanmasının da sebebi bundan başka değildir. Tarihte eşi olmı - yan bir devir içinde yaşıyor ve ta- rihte eşi olmıyan hâdiselerle kar- sılaşmak Üzere bulunuyoruz. 21 (A.A) — Fransız vas! deceği yolu oldı mu hatırdan çıkar. mamak lâzımdır. Acaba Beyoğlunun bu kalabalığına nasıl çare bulmalı? Diye kendi kendime düşündüm ve şu netierye vardım: 1 — Bu caddenin Iki van sokakia. rından meyhane ve barları kaldırma li 2? — Yayakaldırrmlarında kolkola | gezmeyi; 3 — Sokakta darap, sohbet etme , — Kimin olursa olsun caddede 0- tomobil durmasını yasak etmeli, Sanırım yüzde yirmi, yirmi beş bir tesiri Bundan beş altı sene evvel İstan. bula gelmiş olan bir yabancı dostam. Beyoğlunu aksamları gördüğü zaman yanın en kalabalık şehri sanmış - tı, B. FELEK Sokak orlasında bır kovalamaca Dün Tarlabaşı caddesinde bir takip, ve bir yaralanma hâdisesi olmuştur: Kasımpaşada oturan Cema) ismin. de biri, Tarlabaşı civarında Zambak #partımanmda oturan Doktor Hor, höroninin dairesine çıkmış: — Benim doktorda 70 kuruş ala. cağım var, göndersin! demiştir. Bay Hörhoroni, kapıya gelerek Ce- malden tekrar ne istediğini sormuş, 0 dâ ayni şeyi tekrarlamıştır. Dok. tor böyle bir borcu olduğunu hatırlı. yamadığımı “söyleyince, Cemal, kapı. daki camekânın bütün camlarını kır. mış, ve kaçmıya koyulmuştur. | O sırada hidiseyi duyan bekçi ve polisler de Cemalin arkasına düşmliş. erdir. Cemal, bir aralık cebinden bir bi. çak çıkarmış, bunu sallıyarak kaç- miya devam ederken bir aralık mü- vazenesini kaybederek di ve ken di bıçağiyle kendisi yaralanı Cemal, bundan sonra memurlar tn. rafmdan yakalanmıştır. (o Hakkında tahkikat devam etmektedir. İk İngiliz Hava Mütehassısı Londrada çıkan Mornig Post güz. tesi, hükümetimizin üç sene müddetle © Ankarada harp akademisinde müte . ? hassıs sıfatile çalışmak için (4 Ingi. liz tayyare mütehassısı getirteceğini yazıyor.