28 Mart 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

28 Mart 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

e ..... amaaan) İzmir Röportajları KÜLTÜR PARK YAKINDA GENÇLİK | YUVASI OLACAK Yazan: Salâhaddin Güngör K onuksever İzmir belediyesi . nin reis muavini Suat Yurt. koru ile otomobilde yanyanayız. A tatürk caddesi boyunca ilerliyoruz. Suat Yurtkoru, şefi Behçet Uz gi. bi, bütün varlığı ile kendini şehir işlerine vermiş, çalışkan bir zattır. Bana: — İsterseniz, ilk olarak Kültür Parkı görelim! diyor. Kültür Park.. Bu nd, artık kimseye yabancı gel. memelidir. İzmir Fuarı münasebe. tiyle gazeteler, ondasf sık sık bah- göttiler. Muhtelif köşelerinden a. Ummiş çeşitli resimlerini günlerce bastılar. 360 bin metre murabba: bir sa- bayı içine alan bu muhteşem park, beni hiç te hayal inkisarma uğret. madı. Parkın kendisini, hayalimde- kinden çok daha güzel buldum. Yarın bin bir yeşil ağacı ve bir gök kültür müesseselerile, gözler önünde canlandığı zaman, onun İz Kültür Parkm, yalnız şehirtilerin değil, bütün Ege mıntakası halki. nın bol güneşe, temiz havaya olan - İhtiyacını da temin edeceğine şüp- be yok! P arkta, kurulacak kültür ml. alerini, Suat Yurtkoru bana birer birer anlatıyor: 1 — En başta bir Atatürk inki- lâp müzesi! Bu müzede, kurtuluş savaşımızın ve inkılâp hameleleri, mizin bütün safhaları halkın anlı- yabileceği şekilde gözler önüne se. rilecektir. Atatürkü şahsiyeti, Türk ulusuna yaptığı sayısız hiz - metler, ve bu arada hükümet rel, simiz İsmet İnönünln şahsiyeti ve hizmetleri ifade edilecektir. Müzenin propeleri hazırdır. 2 — Bir sağlık müzesi. Burada 43 verem, frengi gibi bulaşıcı has- talıkların tesirleri ve bunlardan ko. runma çareleri, mulajlarla, projek- siyonlarla gösterilecektir. 3 — Bir Ege mahsulleri müzesi... Bu müzede de Ege havalisinde ye. tişen bütün toprak ürünlerden nü- muneler teşhir edilecektir. 4 — Kültür Parkta bir hayvan. ar ve nebatlar bahçesi yapılacak, Ege havalisinde yaşıyan bütün vahşi hayvanlarla bu omntakada yetişen her nevi ağaç ve nebatlar. dan burada birer nümüne buluna . caktır. Nebatlar bahçesinin tanzimine başlanmıştır. 5 — Bir Akvaryum! Ege deni. ginde yaşıyan bütün balıklardan bi- per cins alıp burada yetiştirmiye çalışacağız. 6 — Bir kuş bahçesi açacağız. 7 — Spor ve oyun yerleri tesis göeceğiz. 'ürk Hava Kurumu, bu se. Be açılacak (fuar) a yetiştirilmek Üzere, (5) metre irtifada bir para- güt atlama kulesi yaptıracaktır. 9 — Yine Kültür Parkın içinde bir kapalı yüzme havuzu, bir ka - 'pait atış poligonu, tenis kordları, bulundurulacaktır. 10 — Şehir stadyomunun, yeri © hazırlanmıştır. 11 — Bundan başka on bin kişi glabilecek bir anfiteatr! | urada halka faydalı konfe . B ranslar verilecek, mektep | o Müsamereleri tertip edilecektir! | Kültür Parkta büyük bir gazino | var, Buna ilâve olarak, parkın da- ba bir çok yerlerinde küçük gazi. 'nolar yapılacaktır. * Suat Yurtkoru bunları anlatır . ken, ben de gözlerimle parkın kö- şe bucağını dolaşıyorum. Palmiye. lerin önüne, göze çarpacak şekilde Jâvhalar asmışlar; lâvhalarda şu | Aki kelimeyi okuyorum: l » “Ağaçlar sizindir!,, halkta ağaç İ gevgisini kökleştirmek için nelâ. | yapılıyor. şimdiden trafı Iki buçuk kilometrelik kalım bir duvarla çevrilen bu göz alabildiği kadar geniş bah- | | Ankaraya çede dört yol var. Birl yaya yi yenlere, öteki bisiklet ve motosik. letle gezenlere, üçüncüsü otomobil turu yapacaklara, sonuncusu da at lara mahsus!, Suat Yurtkorudan öğreniyorum ki, bu büyük eser, için İzmirin fa- kir belediye bütçesinden ancak on bin lira kadar bir para tahsis edile, bilmiştir. On bin lira ile bu işin na sil başarıldığına, tahmin ederim ki, siz de benim gibi şaştınız, Fakat, şaşmayınız; sadece İz. mir belediye reisi Behçet Uz'un 26 kâsını alkışlayınız: ehir hizmetlerine senede an. rım milyon lira ayı rabilen belediye Kültür Parkı yap- mıya karar verince, elindeki arsa. ları, yangın harabelerini temizle , meyi üzerine alanlara, görecekleri hizmetin derecesine göre, parça parça ayırıp dağıtmıştır. Bu saye- de belki senelerce sürecek olan ba. şarılması güç bir İsi, eskileririizin imece dedikleri tarzda, hep birden elbirli, temin etmiştir. 170 bin nüfuslu İzmir şehrinin belediye varidatı 953 bin lira tu. tar. Ancak bu paranm yarısmdan biraz fazlası bizim elimizdedir. Ba- kıniz anlatayım: 150 bin lirayı, es ki belediyelerin aldıkları börç tak. sitlerine yatırırız. 200 bin lira ile maaş ve yevmiyeleri veririz. 100 bin lirası, belediyeler bankası his. sesi ile Cümhuriyet Bankası hisse- sine gider. Şu hesaba göre, umumi hizmetlere kalan para, (500) bin Nra işindedir.,, uat Yurikoruya, hak verdim. 500 bin lira İle hangi bir iş başarılabilir? Halkın umumi sağ - lık işleri mi?.. Temizlik, ışıklan. dırma, yol ve lâğım hizmetleri mi? İzmir belediyesi, belli ki yokluk içinde, çalışıyor. Fakat, asıl mari- fet böyle fakir bütçe İle zengin iş. lerin başarılabilmesidir. Yalnız Kültür Park içindeki ba, takirkların kurutulması bile, başlı başma bir iş sayılmalıdır. Ka İzmir belediyesi, Kültür Parki yı parken, şehrin diğer işlerini de mel etmiş değildir. Temizlik bakımından şehirler 8. rasında bir mukayese yapılsa, öyle sanırım ki, İzmir birinci notu caktır. Gidecek Tıp Talebesi nkara Trp Fakültesi, önü-| müzdeki tedris yılı ba şında açılacaktır. İstanbul Tip fakültesinin bütün sı. nıfları ile talebe yurdu ve askeri tıbbı ye İstanbul mekteplerinin ve faktl! » telerinin hemen hemen en kalabalığı. dır, Bu yüzden lâbaratuvarlarda ve sınıflarda derslerde ve tatbikatta güç lük çekilmektedir. Bu itibarla Anka- İ sada Tıp Fakültesi açılır açılmaz İs .| tanbul askeri tıbbıyesile Trp fakültesi talebelerinden bir kısmı Ankaraya nakledileceklerdir. Bu suretle Anka. ra Fakültesiti de tam teşkilâtla aç . mak mümkin olacaktır. Ankara Fakültesi için bazı profe - sörler yabancı memleketlerden "geti. rileceği gibi bazıları da tanmmiş has tane hekimlerile serbest doktorlar a- rasından seçilecektir. HÜKUMET TABİBİ OLACAKLAR Hükümet tabibi olacaklar için An. karada bir hıfzıssıhha kursu açılacak ftr. Bu kurs önümüzdeki tatil devresi- nin sonunda açılacak ve iki ay süre. cektir. TAŞ Evvelki gece Fatihte işlenen ölümü ile neticelenen bu facia, | okuyacaksınız: ata mahküm olmuştur. küçüğü bir yaşımda üç te çocukları Irfanın 60 yaşındaki anneki Ifakât ta damadile beraber oturmaktadır. Irfan, 6, 7 aydanberi' Ali isminde boşta gezer, işsiz 18 yaşında bir genç le tanışmıştır. Bu tanışma gün geçtik çe derin bir aşk ve alâka halini almığ /tir. Alinin diğer bir isimi de Receptir. Ali Nurettin evde yokken Irfanın yanına gelir, saatlerce kalır, beraber rakı içer, eğlenirlermiş. Nurettin bu- nu sezmiş, fakat bir türlü kat'i hük . münü verememiştir. İKORKUNÇ KARARDAN SONRA kavuşabilmek için Nurettini ortadan | kaldırmıya karar vermişler ve bu ka.| rurlarından Ifakati haberdar ederek | onun yardımını da temin etmişler. Mer wdpır hazirlandiktan sofa, evvelisi gün Recep, Irfanm, yapıyâ gelmiş, rakı masasını kurarak içmi. ye ve işliyecekleri cineyeti konuşmı- ya başlamışlardır. Bu eğlenti saat 12 ye kadar sürmüştür. Saat on İki: de Nurettin eve gelmiş, karısının ya. nında Alinin bulunduğunu öğrenince hiç bir şey söylemeden kendi odasına geçmiş ve oturmuştur. Bundan sonra, Ali, bir bahane İle Nurettinin yanma gelmiş ve burada hir ağız kavgası başlamıştır. Biraz sonra Ali, kaması; çekerek Nuretti. in rastgele yerlerine saplAmıya baş- lamıştır. CINAYETTEN SONRA Nurettin, yere serildikten Sonra ev. > | velee tertip edilen programa göre, der .İhal Irfan, Itakat ve Recep faaliyete geçmişler, eve hırsız girdi zannı ver. mek için bütün sandıkları ve eşya. ları karmakarışık etmişlerdir, Recep te bir çantayı alarak evden uzaklaş miştir. İş bununla bitmemiş, plânm ta ait tahkikat, dün zabıtaca bitirilmiştir, * İnhisar memurlarından malül gazi Nureddinin Irfanla AH, biribirlerine tamamen! kanlı cinayete Sabık bir aşk ihtirası yüzünden işlenmiştir ve üç kahramanı vardır. Bunların üçü de dün Dördüncü İstintak hâki- mi tarafından tevkif edilmişlerdir. ürpertici cinayetin bütün tafsilâtını aşağıda Bu tüyler CİNAYET NİÇİN İŞLENDİ ? Malülgazi Nurettin bir ihtilâs yüzünden İnhisarlar İdaresinden çıkarılmış,'bin lira kadar da bir Lazmi, Kendisine kanuni tebligat yaptırmamak için sık, sık ev değiştirmiş ve Fatihte- ki eve de yeni taşmmıştır. Nurettinin İrfan isminde 25 yaşlarında güzel bir karısı vardır. 14 senelenberi karı kocalık yapan bu ailenin en büyüğü altı ve en vardır, Maktulün karısı gocukları ile beraber.. Güzel kadın, sevdiği gence kocasını nasıl öldürttü ? Katil, sevgilisi ve anası dün © tevkif edildiler ve kaynanası 28.3.9307 —— Tüyler ürperten facianın kahraman ları Denizciler İçin Tekaüt Kanunu İktisat vekâleti, denizciler (o için hazırlanan tekaüt kanununa tahlisi- ye memurları için bazı hususi mad- deler ilâvesini kararlaştırmıştır. Fenerler idaresi de haziran başm- dan itibaren Tahlisiye umum mtdür- lüğüne bağlanacağından bu idarenin memurları için de kayitler ilâve edi- lecektir, Yapılan tetkiklerde fenerler içinde ve tahllâlye istasyonlarında sehirler- den uzak olarak çalişan deniz adam. larıhin diğerlerinden ayrılması düşü. nülmüştür. Yapılacak değişikliklere göre, tah- İlisiye memurlarının teksütlük müd. detleri daha kısa olacaktır. da bunlara yapılacak yardımlar da fazlalaştırdacaktır. Tahlisiye umum müdürü Necmeddin bu husuata An- karada vekiletle temaslarda bulun- maktadır, Denizyollarına bağlı Kılavuzluk |- daresinin memur ve kaptanları de - nizcilere ait tekaüt kanunu haricin. de bırakridıklarından aralarında bir toplantı yapmışlar ve kendilerinin de bu kanundan isüfade ettirilmele- ri için lâzım gelen teşebbüslerde bu- lunmağa karar vermişlerdir. Bir İngiliz Kadın Ayrıca mam olması ve hırsızlar Nurettinin! elbisesini de çalıp götürmüş zehabmı! uyandırmak için fakat bu elbiseleri Tayyareci Şehrimizde l İ sdngitiz kadm tayyarecilerinden Ley şiltenin içine sokmuş ve dikmiştir, Bundan sonra Irfan ve İfakat kapı. am önüne çıkmışlar: “Yandık, hırsız var,, diye bağırmışlardır. Polis ve bekçi hâdise yerine geldik- leri zaman Nurettini can çekişir bir vaziyette bulmuşlardır. Yaralı hasta- neye kaldırılırken ölmüştür, Polis evvelâ hırsızlık yüzünden işlenen bit cinayet tahkikine elkoynuuş ve biraz sonra vaziyeti aydınlatmıya muvaf. fak olmuştur. Ifakatin Ve onu müte. İnkip Irfanın itirafları Üzerine katil Recep Karagümrükte gizlerdiği evde Yal lanmıştır. Müddelumumi muavini bizzat katili dinlemiş ve itiraflarını tesbit etmiştir. İ Recep, kendi namusuna karşı yapılan İbir tecavüzü menetmek kastiyle bu cinayeti işlediğini söylemişse de tah- İkikat bunun varit olmadığını göster. miştir. UÇU DE TEVKİF EDİLDİ Polis din sabah erkenden Receple sevgilisi Irfan ve annesi İfakati müd. delumumiliğe vermiştir. Müddeiumu. sıfatile dördünel istintak“hâkimine sevketmiş, hâkim, üçücü de tevkif et milik, Recebi taammümden katil su-| çiyle ve İrfanla Ifakatı de suç ortağı| siz ve perişan bir gençtir. âi Margerit Loç, yanında İngiliz or- dusuna mensup yüzbaşı M. Artür Comingen olduğu halde dün öğleden sonra hususi tayyaresile Bükreşten şehrimize gelmiş ve Perapalas oteli ne inmiştir. İngiliz kadın tayyareci, dün İstan. bulun görülmeğe değer yerlerini gez miştir, Leydi Loç, yarın Suriyeye gitmek üzere şehrimizden ayrılacaktır. miştir. Dün bir muharririmiz suçluların ü. çüyle de görüşmüştür. Trabzonlu Ifa- kat, kucağındaki en küçük torununu Kişkışlıyarak? “ — Ben ne yaptım ? Oğlanı kendisi getirdi, kendi başını yedi, Benim hiç sıçum yok.,, demiştir. İrfan, olan biten her şeye âkayt görünmüş ve “Niçin yaptınız? sua- ini hafif bir dudak bükümiyle karşı. uyarak: “Aşk..” cevabımı vermiştir. 'Taammüden katil suçlusu Recep ka ra, kuru denecek kadar esmer, çelim- Istintak hâkimliği tahkikata de. vam etmektedir, — Belediye— / Müyon tira borç alıyor B elediye 937 mali yılı başında bele- diyeler Bankasından bir milyon lira borç almak için teşebbüslere girişme- ğe karar vermiştir. Bu pa ra alındığı takdirde mü- him bir kısmı müstakbel şehir plânının tatbikatına git hezıylıklara tahsis edi- Tecek, diger vu Rismu mezarlık, o stadyom gibi yine imata taallük eden müstacel bazı işler yapı- 'acaktır. Serseri Bir Mayin Görüldü Trabzonun beş mil açığnda mayn görülmüş ve Deniz ticaret di- İrektörlüğüne haber verilmiştir. Meynm bulunduğu nokta Karade- sizle bildirilmiştir. Ayni zamanda maynın Sulari Boğaza doğru gel - mesi ihtimaline karşı da bütün kap- tanlara Sefer esnasında müteyakkız bulunmaları tavsiye edilmiştir. nın imhası İçin lâzım gelen tedbirler alınacaktır. TE TL BİRKAC SATIRLA masya maarif müdürlüğüne İs tanbul ilk tedrisat müfettişle İrinden Nâzım, Üsküdar birinci orta fransızca muallimliğine Nestern Ra. uf tayin edilmiştir. . K araköy köprüsünün esaslı se» rette tamiri kararlaştrılmış. tır, Bunun için bütçeye kırk bin lira tahsisat konulmuştur. . rakm İstanbul baş konsolosu Kâmli Geylâni, dün sabahki »İtrenie Ankaradan şehrimize gelmiş - tir. Bugünkü hava bazı mntakalarda kapalı olmakla beraber şehrimizde biraz bulutlu ve kısmen açık geçetektir. Garb enıntaka sında Baff yağış görülecektir. Rüzgâr sa kin esecektir; Dünkü hava Dün. baromtre 762 milimetre, hararet en çok 16. €n az 4.5 santigrad olarak kayde dilmistir. Rüzgâr cenup | istikemetinden hağif bir süratle esmiştir. nizde seferde bulunan vapurlara tel-| May-| Ankarada Uludağ Gecesi Atatürkün Yüksek Hu- zurlarile Tarihi Bir Gece Yaşandı Ankara, 27 (TAN Muhabirin. Dipli pi rinde tertip ettikleri Ül; yele akşam Atatürkün yüksek huzur. larile ve Ankaranm tarihi gecelerin. den biri olarak kutlanmıştır. Halkevi salonlarını dolduran Bursalılar kala. lığı, kendi toplantılarında bulunan hemşerileri Bay Celâl Bayardan A « tatürke saygılarnm sunulmasmı iste misler ve Bay Celâl Bayar da Büyük Şefe şu telgrafı çekmiştir: “Vatanm yükselişini ve her bü- cağını tanımak ve tanıtmak zihni. yetiyle Ankara Halkevinde topla» nan biz gençler, Uludağ gecesini vesile yaparak yarattığın devrimin çocukları olduğumuzu övünerek haykırıyoruz. Kıvançla göğsümüz kabarıyor, Atatürk, yüz asıylık Türk varlığı » nın sende bütünlenen büyük yara- tıcılığa olan sevgi ve İnanermızla yorulmadan arkandan koşacağız. Senin nurlu dehanm üzerinde dur. “duğu her mesele milli bir davadır, Ve biz her milli davanın aynasmda senin kutlu varlığını görmekle övü. nüyoruz. Türk için yarattığın Hal. kevinin sönmez ateşi içinde mili neş'e ve tazimlerimizle Ulu Önderi selâmlıyoruz. Bursalılar Namma Celâl Bayar Atatürk, Celâl Bayara şu cevabi lütfetmişlerdir: “Toplantı adına sözleriniz beni çok mütehassıs etti. Basta siz ol mak üzere toplantımıza tesekkür lerimi huzurumla ifa etmek iste « rim. Kamâl Atatürk Atatürkün Bursalılara bu büytik ii, tifatı salonda eşsiz tezahtirlere vesile olduğu sırada Büyük Şefin teşrifleri, orada bulunanlara Ankaranm tarihi günlerinden birini yaşatmıstır. İSME | Bugünkü hava: AZ BULUTLU 3 üncü ay Gün:31 Kasım:l14i 1335 Hilerf 1333 Ru Muharrem 15 Mart 15 Gilneş: 5.51 — Öğle: (o 1219 İkindi: 15,51 — Akşam: 18.29 Yatsı: 20,00 — İmsâk: 4,10