28 Haziran 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

28 Haziran 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

TELGRAF HABERLERİ İspanyaya karşı Almanya ve Italyanın kat'i vaziyetleri yarın belli olacak Paris 27 — Petit Parisien gazetesi ya- zıyor: Leipzig hâdisesinin açmış — olduğu buhran, henüz kapanmış değildir. Al - manya ile İtalyanın bakiki maksat ve niyetlerini anlamak için salıya kadar beklemek zarureti vardır. Malüm olduğu veçhile ademi mü - daâhale tâli komitesi, salı günü bir cel « se aktedecektir. Alman filosu — Havas ajansı - iyor: Almanya kontrol sisteminden çe - kildikten sonra İspanyol suları açıkla- rındaki harp donanmasını bu ayın 23- ünde Graf Spee kruvazörünü gönder- mek surnetile takviye etmiştir. Halihazırda hepsi de modern olmak üizere 19 Alman gemisi İspanya sahil - leri açıklarında — bulunmaktadır. Bu küvvetler iki Cep zırhlısı, beş hafif kru vazör, 12 torpidodan mürekkeptir, Ay- rıca ültra mödern 4 tane denizaltı var- dır. İspanya sahilleri abluka edilmiyecek Röma 27 (ALA.) — Popolo d'İtalia- da çıkan ve Musoliniye atfodilen bir «Berlin ile Romanın karakol siste « minden harp gemilerini çekmek husu- sunda verdikleri makul karardan son- ra hakikt bir icad yarışı başladı. İtal - Bu kıt'alar gemiden çıkar çıkmaz trenle Malaga 've Cadix'e sevkedilmiş- lerdir . Madrid, 27 (A.A.) — Franko kuvvetle- yâan ve Alman filolarının İspanya sahil-|ri Jarama mıntakasında tazyiklerini ar- lerini abluka etmelerinden bahsedili - yör ki bu yalandır. Cadix'e 15,000 İ - talyan askeri çıkarıldığı ve 50,000 İtal- yanın İspanyaya geçmek üzere Civita- Vecchia'da tahşi: edildiği hakkında A- merika membamdan verilen haberler de yalandır.» F Meçhul bir tahtelbahir bir vapuru batırdı Alicante 27 (A.A.) — Hüviyeti meç hul bir denizaltı dün sabah Alicahte - nin 28 mil şimali şarkisinde Caboö Pa - los ismindeki İspanyol yük gemisini tor pillemişi bo Palos Valensiya aha- lisine erzak götürmek üzere Alicante- den hareket etmişti. Geminin mürette- batından dört kişi boğularak ölmüş, 44 kişi de balıkçı gemileri larafından kur- tarılarak Alıcanteye göt müştür. Fastan getirilen kuyvetler Cebelüttarık 27 (A.A,) — Eduardo ato ismindeki âsi topçekeri son gün- ler zarfında Lejyoner ve gönüllü al - makalede ezcümle şöyle denilmekte -|mak üzere Algesiras'a on binden fazla dir: Faslı nakletmiştir. tırmışlardır. Bu kuvvetler bilâ fasıla hü- kümetcilerin mevzilerini bombardıman etmişler ve milislerin tahassün etmiş ol- dukları erişiimez mevzileri araştırmışlar- dır. Frankocuların tayyareleri bir çok is- tikşaf hareketleri yapmışlardır. Bu man- takada düşmana şiddetli bir hareket ic- ra edileceği tahmin edilmektedir. Hükümetçilerin muvaffakiyetleri Madrid, 27 (AA.) Madrid cephesi- nin her noktasında sükün hüküm sür- müştür. Yalnız Avilâ eyâleti müstesna- dır. Bu eyâlette hükümetcilerin kıtaatı, âsilerin El Tiemblo ve Naval Peral de Pinares mevzileri üzerine vaki olan bir bir çok taarruzlarını tardetmişlerdir. Â- silerin kıtaatı, bir topçu düellosundan sonra taarruza kıyam etmişlerdir. Milis- ler, bu taarruza iki saat göğüs gerdikten sonra mukabil taarruza geçmişler ve elle- rindeki tankları kullanarak düşmanı rlcat etmeğe ve mevzilerinden bir kıis - minı birakmağa mecbür etmişlerdir. Âsilerin kuvvel maneviyeleri oldukça kırıktır. B. Hitlerin Yeni bir nutku Wüurtemburg, 27 — Hitler burada yüz bin nümayışcinin önünde büyük bir nu- tuk söylemiştir. Hitler evvelâ Almanyanın ekonomi Bi- yasetinden hahsederek bu siyasetin Al- manyanın harfece karşı tam ekonomik is- tiklâlinin teminini istihdaf eylediğini ve bunuün beynelmilel teşriki mesaiden Al- manyanın çekildiği demek olmadığını söylemiştir. Mütecakiben “Almanyanın herkesle iyi münasebat idame eylemeye ve herkesle sulh-içinde yaşamıya azmetmiş olduğunu kot'i bir lisanla boyan eylemiş ve demiş- tir kd: , şüphe etmekteyiz.» Hitler nutkunda İspanya meselesine te- mas etmiş, Doyçland ve Lâyprig hâdise- erinden mütevellid vaziyet etrafında ma- Rimat vermiş, Almanyanın kuvvetinden bahsetmiştir. Çinde müthiş bir feyezan Şankhay 27 (A.A.) — Y temadi ve şiddetli yağmurlar netice - sinde şimali Fukien'de kırk seneden - beri görülmemiş feyezanlar olmuş ve y «Fakat bir takım beynelmilel vald ve || teminatın ciddiyoti hususunda bihakkın | Ankarada dünkü at koşuları neş'eli oldu Kızılayın terüp ettiği eşya piyagnosundan henuz evlenen bir Bayana bir çocuk patiği isabet etti Ankara, 27 (Hususi) — Bugünkü koşular çok heyecanlı oldu. Hava mü- salddi. Hipodrom görülmem de kalabalıktı, Seyirciler arasında mev simin en güzel zarif elbi ni taşı - yan güzide bir bayan kalabalığı vardı. Kızılay An merkezinin — terlip su rağbet görerek biletler kısa zamanda salıldı. Piyango- konmuştu. Kazanan- yaları dağıtılırken neş'eli - bir Leh - Romen Ittifakının Tezahürleri rşova, 27 (AA.) — Kral Carol ile cumhur M lün akşam Varşoa- VA riyaset şalo nasında nutuk ki bilhs *Majestelerinin ziyareti senelerdenbe- birleştiren rabıtaların vi iki memleketi bir çok köyler tamamile harap ve e -| edilen yeni bir halkadır.» kinler mahvolmuştur. Şangsing - seddi yıkılmıştır. Ölülerin sayısı henüz belli değildir. Yugoslavyanın yeni Ankara elç'si Kral Caro' Ga ezcümle demiştir ki: «Dost ve müttefik asil milletin hükü- met merkezinde bulunmak ve Romanya- 2in takib etmekte olduğu tesanüd siyase- ÜWnin çerçevesine mükemmelen girmekte olan ittifakımızın sağlam bağlarını gös- leren hararetli tezahürata şahid olmakla Belgrad 27 (A.A.) — Yugoslavya -| derin bir sevinç hissediyorum.» nin Selânik baş konsolosu Branko Ace- moviç Ankara orta elçiliğine tayin e - dilmiştir. Bacaksızın maskaralıklar * Posen, 27 (A.A.) — Romanya Kralı Ka- rol Posen garnizonunun merkezi olan yana çocuk patiği, tanınmış bir zata sevimli bir sıpa, briç seven bir genç kıza kıymetli bir briç kutusu, şişman bir baya model bir manto gibi eşyalar kahkahalarla dağıtıldı. Koşular Hatay koşusunda Karakuş birinci, Uçar ikinci, Dicle üçüncü geldi. Atatürk koşusunda Taşpınar birin - ci, Dafya ikinci, Girgin üçüncü oldu. Bolayır koşusunda Ozağan birinci, atıldı. Henüz evlermiş bir ba- | Yıldız ikinci geldi. Ankarada Benzin Meselesi Ankara, 27 (Hususi) — Benzin ve petrol işinde tebeddül yoktur. Bugün larını ciyar vilâyetlerden gelen kam - yonlardan benzin satın almak tureti - le te etmişlerdir. Yarın bu darlık delilini teşki üden vekayi silsilesine ilâve |kendisini daha çok gösterecektir. Dün gece el altından fâhiş fiatla ben zin satan bazı depolar hakkında taki - bata geçilmiş, depoları mühürlenmiştir. tir, Belediye lâzım gelen bütün ted - birleri almış bulunduğundan mücade- le devam edecektir. Yarın akşama ka- dar vaziyetin tavazzuh edeceği anla - şılmaktadır. Biedruski'yi bugün ziyaret etmiş ve ros- men buradaki piyade - alayının kuman- danlığına tayin Bahk avı yemi n ziyafet es-İde depo ve dükkânlarda benzin satıl-| ratını tam bir fikir mutabak: dir. Mosele-|mamıştır. Taksilerin bazıları :htiyaç - Türkiye - Fransa - Suriye (Baştaralı 1 inci sayfada) mencioğlunun ziyaretini kabul etmiştir. Bilâhara Fransız büyük elçisi Ponso da otele gelmiş ve üç devlet adamı samimi bir görüşmede bulunmuşlardır. Başvekilimiz tarafından, Floryada öğle yemeğine davet edilmiş olan Kont dö Martel, Fransız büyük elçisile birlikte saat 12.30 da Perapalastan Floryaya git- mişlerdir. Yemek neş'eli bir. hava içinde yenmiş ve Türkiye, Fransa, Suriyeyi alâkadar e- den muhtelif meselelere temas edilmiş- tir, Dışbakan vekili Numan Menemenci- oğlu ziyafette olduğu gibi, yapılan görüş- melerde de bulunımnuştur. Kont dö Martel ve Ponso saat beşte Be- yoğluna dönmüşler ve akşam Boğazda bir gezinti yapmışlardır. Kont dö Martelin beyanatı Kont dö Martel, Perapalasta kendisile görüşen bit arkadaşımıza şu beyanatta bulunmuştur; — Fransa ile Türkiye arasında hiç bir mesele kalmamıştır. Hatayın istiklâline dair müzakereler tam bir anlaşma ile ne- ya muahede yoktur. Başvekil İnönü ile temaslarım tama- | men hususi mahiyettedir. Umumi surette Suriye, Fravsa ve Türkiye münasebetle- ri hakkında fikir teatisinde bulunaca- ğizer Fransız Sefirinin sözleri Fransız seliri Ponso da muharririmize şunları söylemiştir: «— Fransa ile Türkiye arasında hiç bir mesele olimadığını bi rsunuz. Bu vazi yetten sizin gibi ben de pek memnunum. olmuştur. Bugün yapılacak görüşmenin de hayarlı neticeler veroceği tabiidir.» Kont dö Mrtel ve Suriye Başvekili Ce- mil Mürdüm bu sabahki Toros ekspresile Şama hareket etmişlerdir. İstanbul vilâyet mümessili ile Fransız Si erkârı Haydarpaşa İstasyonunda kendilerini uğurlamışlardır. | B. Menemenci oğlunun beyanatı İstanbul, 27 (AA.) — Anadolu Ajansı- | nın bir mubarriri, bugün Floryada Baş- vekil İsmet İnönü tarafından Fransanın Suriye fevkalâde komiseri Kont dö Mar- tel'e verilen yemekten sonra, Hariciye Vekâleti vekili B. Numan Menemencioğ- Junu ziyaret ederek, gerek Suriye Baş- vekilinin, gerek Fransanın Suriye fevka- ide komiserinin dündentari şehrimizde ları temaslar hakkındaki malüma- B etmiştir. Hariciye Vekâleti vekili, şu be: |bulunmuştur: a «Suriye Başvekili ile ve onu takiben anbula gelen Fransanın Suriye âli ko- misefile şahsen temaslarda bulunduğum gibi Başvekilimizin nezdinde cereyan e- den görüşmelere de iştirak ettim. Bu te- için iyi netice- ler vereceğinden ümidvar bulunuyorum. GÜörüşmelerimizin esasını tahmin edece- ğiniz vechile Hatay hakkındaki kararla- rın tatbikatı ve aynı zamanda da Türki- ye - Suriye münssebatı teşkil etmiştir. Tam bir mutabakat Türkiye ve Fransanın Hatay mukarre- dahilinde teşrikl mesai ederek samimiyetle tatbik etmeğe karat vermiş olduklarını bu mü- lükatlarımız bize bir kere daha göster- miştir. Hatayın müstakbel rejimi üzerin- de Cemiyeti Akvam meclisinde ittihaz e- dilmiş olan mukarreratın ruh ve metin- |lerine hiç bir veclile halel iras edilmek- ın'izin tatbik mevkiine konulacağını bil- |hassa tebarüz ettirmek isterim, Bu husus- |ta, kararların ilk tatbikatına nezaret e- decek olan Frarisa ile aramızda en küçük bir ihtilâf müşahede edilmemiştir. İşte memleketimiz efkârı umumiyesi- nj yakından alâkadar eden bu milli dava- jmuz hakkında size tatmin edici bir intı - bt natta Suriye ile münasebat Suriye ile münasebetimizde komnşu mil- 'setin refahile, tam istiklâle kavuşmasile kından alökadar — olduğumuzu bilirsi- ye karşı hislerimiz an- cak samimi bir Gostluğun ve büyük bir sempatinin ifadesidir diyebilirim. Bu ha- kikati yirmi sencdenberi tanıdığım ve yüksek meziyetlerini bildiğim eski arka- daşım Cemüi Merdam'a olduğu gibi an- lattım ve Başvekilim de sözlerimi teyid buyurdular. Suriye mület ve hükümetinden de Türkiyeye karsı cn derin bir muhabbet hissi hâkim Lulunduğunu Suriye Başvo- ticelenmiştir. İmzalanacak bir vesika ve- © a D EŞPEMÇ Şahsi görüşmelerin neticeleri daima iyi | Jükle başa' , Şi ALE essim © Macaristandada Yahıdi sıkıntısı var Yazan: Selim Ragıp E'“E arp sonu devresinin türlü sıkın- tılarına — ilâveten Macaristanda şimdi, bir de, yahudi meselesi baş gös « ltermiştir. Arazisinin büyük bir kısmın - dan mahrum kalan Macaristan öteden - beri şiddetl: bir ilk madde darlığı ve ik- tisadi sıkıntı geçirmektedir. Bu yüzden memleketin umum! hayatı esaslı bir su » rette sarsılmıştır. Eski Galiçyadan hicret eden Musevilerin yavaş yavaş Macaris- tana gelip yerleşmeleri, bu sarsıntıyı faz- lalaştırmaştır. Çünkü Galiçya Yah seviye itibarile aşağıdır. Buna mukabil çok pratik bir hayat zihniyeti vardır. Bu sebepledir ki bunların Macaristana akın etmiye başladıkları zamandan itibaren Tmemlekette iş vaziyetinin manzarası de. ğgişmiştir. Eskiden olduğu gibi büyük hâ: diselere sebep olan tefocilik almış yü - rümüştür. Seviyeleri nisbeten yüksek ©- lan asil Macar Yahudileri de bu muha- |sirlerle iş beraberliği yapınca, memle - ketin asıl sekenesi olan Macarın vaziyo- fi son derece kötüleşmiştir. Maamafih dava yeni değildir. Macarların Yahudi düşmanlığı on sekizinci asır sonlarından başlar. Bir müddeltenberi bu husumetin hâd bir şek'e girmesinin sebebi, yukatı- da kaydettiğim sebeplerdir. Faal, gürül- t azami randıman almıya en bu Yahudi kalabalı- ğinın göze batan refahi yanında mah « rumiyet çeken ve bu yüzden içlenen Ma- carın kini her gün bir parça daha teza- hürünü arttırmakladır. Mühim bir mev- zu olarak ortaya çıkan bu meseleyi hal- letmek için Macarların düşündükleri iki hal şekli vardır: 1 — Ala Hitler cezri bir hal, 2 — Yavaş yavaş kaybolan mevkii ka- zanmak suretile davayı fasletmek. (70) milyon Almanın büyük bir güç - ıya uğraştıkları bir progra- mı (7-8) milyonluk Macarların tahakkuk ettirmelerine imkân olamıyacağına göre, Macar efkârı umumiyesi, bu meselenin hallini, ikinci noktal nazarın tahakku - kundan beklemektedir. Maamafih kolay olmaktan uzak bulunan böyle bir piögra- mın tatbiki, her şeyden evvel çok kuv - vetli bir irade ve bir de zaman meselesi olduğu unutulmamalıdır. Selim Ragıp Emeç Hava kurumuna yardımlar 97 (Hususl) — Hava Kurtk munun İn yüksek uçuş kampı tem- muzun beşinci gönü törenle açılacaklır. Üretmenlerimizin istihsaa! maddelerin- den Hava Kurumuna vermekte oldukları yüzde ikinin daha düzenli toplanılması için Afyon, Ankara, Çankırı, Eskişehir, Kayseri, Kırşehir, Konya, Kütahya, Niğ- de, Yozgat vilâyetlerile kazalarından se- milen delegelerin iştirakile, pazartesi bu- tada bir kongre toplanacaktır. Kongreyi vali Nevzat Tahdoğan bir hutukla aça- caktır. Kahraman Ssl;'ha Gökçen dün Eskişehire uçtu İlk kadın askeri tayyarecimiz Atatürk kızı Sabiha Gökçen evvelki gün tayya- resile Ankarrdan şehrimize gelmişti. Sa- biha Gökçer. dün saat 12.25 de Yeşilköy- den tayyare ile Eskişehire vazifesi başı- na gitmiştir. Kahraman tayyarecimiz Ye- gilköyden havalandıktan sonra İstanbul üzerinde güzel ve muvaffakiyetli uçüş- Jar yapmıştır. Kili biğe ifade otti. Her iki tarafta mev- cud hislere ve arzulara göre Türkiye-Su- riye münasebatının ütisini iyi görmemek için bir sebeb meveud de; Suriye başvekilinin memleketine bizim samimi dostluk duygularımızı götürüp bildireceğinden şüphe etmiyorum.» Başvekil Dolmabahçe”'e Suriye fevkalâde komiserile görüşen Başvekil İsmet İnönü dün akşam Dolma- bnhçey giderek Atatürke mülâki olmuş- lur. Ankara, Ki E K