28 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

28 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Tifo ile mücadelede iki mühim nokta - Terkostan başka suları da temizlemek, 2 Şehir içinden bostanları kaldırmak Tifonun son
 Başvekil İsmet İnönünün bir nutku Avam kamarasında alkışlandı Ingiliz hariciye nazırı bu nutku okud! her sözüne iştirak...
 Kız mı, erkek mi belli değil! Bartın hastanesine cinsiyeti anlaşılamıyan 2 çocuk getirildi Bartın 26 — Bartın hastanesine iki
 Hatay hakkındaki kararın tatbikinde Fransa ile aramızda ihtilâf yoktur Başvekilimizle Suriye başvekili, Kont de Martel...
 B. Hitlerin mühim bir nutku “ Emniyetimizi kendi kuvvetimizle temin edeceğiz, çok şükür bu derece kuvvetliyiz,, Wurtemburg 27

sinde rin mevzilerini Asiler Madrid cephe- hükümetçile- | bom- bardıman ediyorlar. İspanya sahilleri açıklarındaki Alman gemilerinin sayısı on dokuza çıktı. Sene 19 — No. 6715 — Fiati her yerde 5 kuruş PAZARTESİ 28 Tlaziran 1937 Telefon: 24240 (İdare) — 2 19 (Tahrir) — 24248 (Müdür) — 20113 (Klişe) Hatay hakkındaki kararın tatbikinde Fransa ile aramızda ihtilâf yoktur Başvekilimizle Suriye başvekili, Kont de Martel arasındaki konuşmalar B.Menemencioğlu evvelki gündenberidevam eden konuşmalar hakkı Fransanın Kont de oteline inmiştir. Hariciye Vekâleti şehrimize gelen fevkalâde komiseri tel Perapalas Baat 11 buçukta Yekili B, Numan Menemencioğlu Kont de Marteli kabul etmiştir. Bunu mü- teakib Fransız büyük elçisi B. Ponsot ikte Floryaya Deniz köşküne erdir. Kont de Martel ve Fransız büyük Deniz köşkünde Başvekilimiz t İnönünü ziyaret etmişler ve uzun müddet görüşmüşlerdir. il Kont de Marteli ve Fran- elçisini yeme; Bu yemekte Dahiliy Şükrü Kaya, B. Menemencioğlu da hazır bulunmuşlardır. Öğleden sonra Suriye fevkalâde komiseri saat dörde kadar Başvekili- mizin yanında kalmış, sonra ayrılmış» tur ve irdüm ve Kont de Martel bugünkü “Toros 'kspresile Suriyeye hareket edecek- Kont de Martel Sirkeci istasyonunda | Menemencioğlunun beyanatı Anadolu ajansının bir muhariri | dün Floryada Başvekil İsmet İnönü tarafından, Fransanın Suriye fer- kalâde komiseri Kont de Martele ve- rilen yemekten sonra, kâleti vekili B. Numan Menemeneioğ- Iunu ziyaret ederek, gerek Sutiye Baş- Tifo ile mücadelede iki mühim nokta i - Terkostan başka suları da temizlemek, 2 - Şehir içinden bostanları kaldırmak Tifonun son günierde . art- ması, İstanbul halkını bu tehli- keli hastalıktan korunmak için ciddi tekayyüt- lere sevk etti Hekimler, mü- tehassislar, bu âfetle mücadele- nin şekilleri et- rafında her gün gazetelerde bir Profesör doktor Ce- miz Topuzluoğlu bulunuyorlar. İstanbul, Bal kan harbi -sıra- larında kolera gibi müthiş bir felâket- ketten başka, tilonun da tahribatı karşısında kalmıştı. O Zaman şehre mini olan operatör Cemil 'Topuzluoğ, lu, İstanbul halkının sıhhatini teh. dit eden bu iki tehlike ile bizzat meş- gul olmuş, mücadele etmişti. Hem böyle bir tecrübe geçirmesi, hem de şehir ve sıhhat işlerinde salâhiyet sa- hibi olması itibarile bir muharrimiz, Profesörü ziyaret etmiş ve kendisine Şu suali sormşutur: , — Yaz gelince İstanbulda tifo sal- gın bir hal alıyor. Bu hastalığın büs- bütün ortadan kalkması için hiç bir çare yök mudur? Tifo ve dizanteri hastalıkları; kızıl, verem gibi yalnız hastalarla bir- likte bulunmakta ve onalrın kullan- dıkları eşyâlar vasıtasile geçmeyip en Ziyade tasfiye edilmemiş mikroplu su- lari içmekle veya gene bu Sularla su- lanan sebze bahçelerinde ve bostan- larda yetişen sebze ve meyva ye- mekle bulaşıyor. Temizlik meselesi Bundan başka şehrimizde, bahu- sus yazın, tifo hastalığına sulardan başka dükkânların önünde veya pis arabalar içinde satılan ve Üzerlerine milyonlarca karasinek üşüşen üzüm, salata, marul, domates ve kesilerek hazırlanmış olan karpuz ve kâvunila- rın yenilmesi ve şüpheli sularla ya- pılan buzlu limonata, şerbet, dondur- ma, âyran ve gazozların içilmesi de sebebiyet veriyor. Ancak şunu da ilâve edeyim ki şüp- heli, temiz olmıyan suları içmemekle, bostanlarımızda yetişen sebzeleri ye- memekle ve tifolu hastalarla birlik- te bulunmamakla bu hastalığa ya- kalanmıyacağımıza hükmetmemeli, Tuvalet yaptığımzı, ellerimizi, ağzı- mızı, çanak, çömelk, bardak, tabak, çatal ve bıçaklarımızı yıkadığımız sularda behemehal temiz olmalıdır. Aksi takdirde tifoya yakalanmak | mümkündür. İ | Bir nevi su Yakın zamanlara kadar, Avrupanın büyük şehirlerinde bile belediyeler halka biri içmek, diğeri tuvalet yap- mak ve ev işlerinde kullanmak için iki türlü su veriyorlardı. Hattâ 80 kaklardaki çeşmelerin üzerlerine eçi- lira, sdçilmez» gibi lâvhalar bile koyu- yorlardı. Halbuki şimdi oralardaki belediye- ler, tifoyu büsbütün kökünden kes- mek için halka içmeğe, tuvalet yap- i mağa velhasıl her işte kullanmağa salih temiz ve tasfiye edilmiş yalnız bir nevi su tevzi ediyorlar, Hattâ bununla da iktifa etmiyerek, şehir haricindeki sebze bahçelerini de (Devamı 10 uncu sahifede) nda mühim be Hariciye Ve | yanatta bulundu vekilinin, gerek Fransanın Suriye fevkalâde komiserinin evvelki günden beri şehrimizde yaptıkları temaslar hakkındaki malümatıni rica etmiştir. Hariciye Vekâleti vekili, şu beyânat- ta bulunmuştur «Suriye Başvekili ile ve onu taki- ben İstanbula gelen Fransanın Suri- ye âli komiserile şahsan temaslarda bulunduğum gibi Başvekilimin nez dinde cereyan eden görüşmelere de işitrâk ettim. Bu temasların münase- batımız için iyi neticeler vereceğin- den ümidvar bulunuyorum. Görüşme- lerimizin esasını tahmin edeceğiniz veçhile Hatay hakkındaki kararların tatbikatı ve ayni zamanda da Tür- kiye - Suriye münasebatı teşkil et- miştir. Türkiye ve Fransanın Hatay mu- karreratımı tam bir fikir mutabakatı dahilinde teşriki mesai ederek sami- Mmiyetle tatbik elmeğe karar vermiş olduklarmı bu mülâkatlarımız bize bir kere daha göstermiştir. Hatayın (Devamı 4 üncü sahifede) B. Hitlerin mühim bir nutku “Emniyetimizi kendi kuvvetimizle temin edeceğiz, çok şükür bu derece kuvvetliyiz,, Wurtemburg 27 (A.A.) — B. Hitler burada yüzbin nümayişçinin önünde büyük bir nutuk söylemiştir. B. Hitler evvelâ Almanyanın eko- nomi siyasetinden bahsederek bu si- yasetin Almanyanın harice karşı tam ekonomik istiklâlinin teminini istih- daf eyledini ve bunun beynelmilel teşriki mesaiden Almanyanın çekil- diği demek olmadığını söylemiştir, (Devamı 4 üncü sahifede) Kız mı, erkek mi belli değil! Bartın hastanesine cinsiyeti anlâşılamıyan 2 çocuk getirildi Bartın 26 — Bartın hastanesine iki küçük çocuk getirilmiştir. An- neleri, babaları bu çocuklara ad ko- yacaklarıni, fakat kız mi erkek mi olduklarını anlamadıklarını söyle- mektedirler. Bir hilkat yanlışlığı olarak hem ki- za, hem de erkeğe benziyen, daha doğrusu, bu iki cinsten hiç birine tamamen benzemiyen bu yavrulara, küçük oldukları için, ameliyat yapı- lamamıştır. Asıl cinsiyetlerinin mey- dana çıkarılması için en az ön sene beklemek lâzımgeldiği ailesine anlâ- tılmıştır. PAZARTESİ KONUŞMALARI: İBNİ SINA Yazan: Hasan Âli Yücel Altıncı sahifemizde okuyunuz. ARR Dünkü > maçlar Fenerbahçe - Galatasaray maçı 2 -1Fenerin lehine bitti Beşiktaş - Günes maçı 1-1 berabere neticelendi (Tafsilât spor sahifemizdedir.) Başvekil Ismet Inönünün bir nutku Avam kamarasında alkışlandı İngiliz hariciye nazırı bu nutku okudu her sözüne iştirak ettiğini söyledi B. Eden, Avam kamarası âzasının da bu sözleri tasvib edeceklerine şüphe etmediğini söyledi Londra 26 (A.A.) — İspanya vazl- ş e. > 5 e yeti hakkında Avam kamarasında bugün açılan münakaşada muhalif # liderlerin Oohükümeti (beynelmilel münasebatta gittikçe görülmekte olan kanunsuzluğu düstur ittihaz eden hükümetlere karşı kâfi derecede kat'i vaziyet almamakla ittiham eden tenkidlerine mukabil Başvekil hükü- metin siyasetini müdafaa etmiş ve ademi mudahale siyaseti hiç olmazsa bir Avrupa harbinin önüne geçmek faydasını vermiş olduğunu ileri sür- müş ve vaziyetin ciddi olduğunu, fa- kat ümidsiz olmadığını ifade eyele- miştir. Şiddetli bir tenkitte bulunmuş olan Lloyd George'den sonra söz alan Ha- riciye nazırı B. Eden Cemiyeti akva- mın gördüğü hizmetleri tebarüz et- tirmek maksadile mühim bir mili davasını Cemiyeti akvamın hakemli- (Devamı 10 uncu sahifede) Çarşı dönüşü!.. A MBISAN VAZ — Ne emrediyorsunuz bayım? — Bir keşküli,,