28 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM 28 Hu> Müfrezelerimiz Seyid Rızanın izi üzerindedir Iki köy daha teslim olmak için müracaat etti, dün de 36 şaki yakalandı Elâziz 27 — Tunçelinde tekib müfrezelerimizin tarama ameliyesi muvaffa- kıyetle devam ediyor. Şakilerin gizlendikleri karlı dağların sarp kovuk ve ma- ğaraları sıkı bir araştırmaya tâbi tutuluyor. Bugünkü tarama harekâtı esna- sında Haydaran aşiretinden 12, Abbaslardan 22 şaki yakalanmışlardır. Sin na- hiyesinde Ermeni Horun namında biri de yakalanm İlk çarpışmalarda bir jandarma zabitimizi yaralıyan ve dün yak, Kekilin mevkuf babası Kamer, hükümete bir istida vererek af? etmiştir. Tevkif edilenler sorguya tâbi tululmaktadır. Yakalanan şakiler, bütün kabahat ve mesuliyeti kendilerini baştan çıkaran Seyit Rızaya tahmil ediyor- lar, 5 Seyit Rızaya karısı Beşi teslim olmaması için mütemadiyen telkinler yapı- yor. Üç etekli kaftan üstünde beline Trablus kuşağı sarmış, başına gümüş ve ipek püsküllü fes giymiş, sırma cepkenli Beşi genç bir kadındır ve yetmişe var- miş Seyit Rızayı teshir etmiştir. Keşif kollarımız, Seyit Rızanın izi üzerinde bulunuyor. Kermiç ve Kondan- cı köyleri teslim olmak için 24 saat mühlet istemişlerdir. Bayındırlık ve isla- hat programımızın daima askeri harekâta muvazi olarak büyük bir intizamla tatbikine devam olunmaktadır. Bu cümleden olarak Tunceli nafıası modern *silindirlerle techiz edilmiş, Bayındırlık işlerine yeniden hız verilmiştir. Yeni ziraat programının tatbikine başlanmıştır. 1 ele veren mesini rica Almanya ve İtalyanın hakiki maksadları nedir? Fransız gazetelerine için daha bir müddet beklemek lâzımdır Paris 27 (A.A.) — Petit Parisien gar zetesi yazıyor: Akdenizdeki Alman deniz kuvvetlerinin azaltılması İngil- terenin Berlinde yapmış olduğu kati teşebbüslerin neticesi ve Almanyanın pek ileri gitmiş olduğunu ve kuvvet tecrübesine kalkışmanın kendisi için pek fena olacağını anlamış bulundu- Hunun bir ifadesi addolunmaktadır. Çünkü B. Eden B. Von Ribbentropa bu bapta söz söylerken kati ve sarih bir lisan kullanmıştır. Ancak Leipzig hadisesinin açmış olduğu buhran, he- nüz kapanmış değildir. Almanya ile İtalyanın hakiki maksat ve niyetleri- ni anlamak için salıya Kadar bekle- mek zarureti vardır. Melüm oldugu veçhile ademi mü- dahale tali komitesi, salı günü bir cel- | se aktedecektir. İspanyol sularındaki Alman gemileri Berlin 27 — Havas ajansının muhabiri bildiriyor: Almanya kon- trol sisteminden çekildikten sonra İs- panyol suları açıklarındaki harp do- nanmasını bu ayın 23 ünde Graf Spee kruvazörünü göndermek suretile tak- viye etmiştir. Halihazırda hepsi de modern ol- mak üzere 19 Alman gemisi İspanya sahilleri açıklarında bulunmaktadır. Bu kuvvetler iki Cep zırhlısı beş hafif | krüvazör 12 torpitodan mürekkeptir. Aynca ültra modem 4 tane denizaltı vardır, Danzig ve Almanlar Bir Alman ga gazetesi “Danzig hiç bir zaman Polonya şehri olmıyacak- tır,, diyor Danzig 27 (A.A.) — Nasyonal s0s- yalist matbuatı serbes şehirde nazile- rin iktidar mevkiine gelmelerinin dör- düncü yıdönümünü tesid etmekte- dir. Danziger Neueste Nachrichton ga- zetesi bu münasebetle şöyle yazmak- tadır: «Danzig hiç bir zaman Polonyanın değildir ve olmıyacaktır. Danzig bü- yük Cerman vatanının en çok Alman olan bir şehridir. Danzigi Polonyaya yutturmak isteyen reis Rauschningin siyaseti artık K tekerrür edemez.» Bir çobana yıldırım çarptı Kars 26 — Karsta Kamervan o kö- göre bunu anlamak Almanya amirallik dairesi bir müd- dettenberi cüzü tamlarının mevkii hakkında malümat vermemektedir. B. Mussoliniye atfedilen makaleler Roma 27 (A.A.) —, Havas bildiriyor: Popolo d' İtalla gazetesi, bizzat B. Mussoliniye atfedilen basmekelesin- de, B. Nevil Çemberlâyn tarafından yapılan soğukkanlılığa davetin kiya- setli ve zamanında bir hareket oldu- ğunu teslim etmektedir. Gazete, İngiliz başvekilinin yanlış haberler neşreden gazeteleri kapat- mak samanının gelip gelmediğini Avam kamarasından sorduğunu ha- fırlatarak kıtaat sevkiyatı hakkında yabancı memleketlerde dolaşan telâş verici muhtelif haberleri şiddetle ten- kit etmekte ve antifaşist alemin, 1936 temmuzundanberi Moskovanın emiri- le hareket eden hakiki mücrimler çe- tesinden başka hiç bir şeyi temsil et- mediğini bildirmekledir. Gazete diyor ki; «Bugün Avrupa daha şiddetli bir buhran devresine girmemişse, bu otoriter devletlerin hattı hareketi sayesindedir.» Gazete buhranın ancak Frankonun zaferile halledileceğini bildiriyor ve ilâve ediyor: İki medeniyet tipini ve dünyanın | iki zihniyetini karşı karşıya koyan bu mücadelede, faşist İtalya bitaraf kal- mamıştır. Zafer ona aid olacaktır, Mühim bir takrir Fransız âyanının kabineyi düşürmek selâhiyetinin tahdidi isteniyor Paris 27 — Eski başvekil B. Blum ve sosyalist partisi umumi kâtibi na- sırlardan B. Faure Marsilyada top- lanacak olen sosyalist partisi kongre- sine verilmek üzere bir takrir hazır- Yamışlardır. Takrirde âyan meolisinin. kabineyi devirmek selâhiyetinin tah. didi istenecektir, pi Himalâya Alman sefer heye- tine yardım Münih 28 (A.A.) — Himalâya Al man cemiyeti Azasından Baner Fritz Bechtold ve Dr. Von Krauss, Hima- lâya Alman sefer heyetinin geçenler- de kazaya uğradığı Nanza bölgesine hareket etmek üzere Hindistandaki Trakyada büyük laskerimanevralar Balkan erkânıharbiye reisleri manevralarda bulunacaklar Ankara 21 — Haber aldığıma göre 16 ağustosta Trakyada büyük askeri manevralar yapılacaktır. Manevralara ecnebi dı .aşemiliterleri de da- vet edileci Altı devletin ve bu meyanda Balkan devletleri büyük erkânı harbiye reis- lerinin de memleketimize gelecekleri yor. ralarda bulunacak ecnebi mü- in sayısı 30 u geğecektir. Ma- 7-8 fırkamızın iştirak ede- ceği haber veriliyor, Sıvas - Erzurum hattı ilerliyor Divriği - İliç arasında büyük çalışma var Zara 27 (Akşam) — Sıvas - Erzu- rum hattının inşası ilerlemektedir. Bu sene İren eylül ayında Divriğiye varacağından Divriğililer pek büyük bir sevinç içindedirler. Divrigi - İliç arasında hummalı bir çalışma vardır. Bu yol üzerinde en ârızalı ve işi çok mınlaka olan 10 ve Minci kısımlardaki işlerin yarısından fazlası yapılmıştır. Geri kalan işler de süratle yapılmaktadır. 12 nci kı- sımda belli, başlı işler yapılmıştır. Ge- riye kalan iş ehemmiyetsizdir. 938 yılı ilk teşrininde tren Pağaştaş ve İliç istasyonlarına vâsıl olacaktır. Pağaştaş Kemaliyenin istasyonu ola- cağından Kemaliyeliler şimdiden se- vinç içindedir. Ankarada at koşuları likbahar koşularının sonuncusu dün yapıldı Ankaar 27 (Telefi la) İlkbahar at koşularının sonuncusu bugün çok kalabalık bir seyirci kütlesi karşısın- da yapıldı. Koşular, Şan, Birinci Ha- tay, Atatürk, Birinci Bulayır, Muhaç, Ergene, 'Tunca koşuları idi. Şan koşusu ile Birinci Hatay koşu- sunu prens Said Halimin Sahap ve Karakuş adındaki atları kazandı. Ka- zanılan» koşular 2200 ve 345 liralık 4000 lira ikramiyeli Atatürk koşu- sunu bay Salihin Ozganı kazandı. Bahsi müştereklere iştirâk edenler pek fazla idi. İpodromun 35 gişesinde satılan bahis müşterek biletleri 30 bin lirayı geçmiştir. Izmirde güreşler Mülâyim pehlivan Amerikan boğasına galip ilân ilân edildi İzmir 27 (Telefonla) - — Mülâyim pehlivan ile Amerikan boğası Komar bugün Alsancak stadyomunda bin- lerce seyirci karşısında güreştiler. Mülâyim altina aldığı Amerikan bo- ğasını eziyor, güzel oyunlar gösteriyor- du. Halk mütemadiye alkışlıyordu. Bununla beraber Amerikan boğasının ayak oyunları da fevkalâde idi. 23 ün- cü dakikada Amerikalı Mülâyim peh- Mivanın ağzına tekme ile vurdu. Mü- lâyim fena halde hiddetlenerek sert ve müthiş hücumlara geçti. Komar nizam harici oyunlar yaparak boca- ladı. Mülâyim pehlivan Bursada yap- tığı gibi Amerikan boğasını yakaladı ve ringden dışarı attı. Ring kırıldı. Ha- kem heyetinin müdahalesi üzerine Komar diskalifye Mülâyim de gelip ilân edildiler, Amerikan eski güreş şampiyonu Zibiska ile Molla Mehmed de berabere kaldılar, 152 İspanyol genci tayyareci- lik tahsili için Odesaya gidiyor Atina 26 (AA.) — Yunan gazete- leri, 162 İspanyol dellkanlısının tay- tahsili için Odesaya gib Jim ii bugün tayyare ile yo- Batar Pile e la çıkmışlardır. nı yazmaktadır. Fransa İle Türkiye edilecek hiç bir mesele Büğün Suriye Mür le hi ko riye Fi omis de Marlel dün şu beyanatt muştur *— Ha leri bitmi başvekili B. Cemil y meselesinin müzakere- anlaşmalar muş ıda ne müzakere edi her hangi bir anlaşma vardır. İsmet İnönünün İstanbulda bulu, larından istifade ederek bugün ken- | dilerini Floryadaki Köşklerinde ziyaret | ettik. Görüşmelerimiz tamamile şah- | si mahiyeti haiz bulunuyordu. Bu mü- nasebetle Türkiye, Fransa ve Suriye münasebetleri etrafında umumi bir fikir müdavelesinde bulunduk.» Madrid 27 (A.A) — Franco kuv- | vetleri Jarama mıntakasında tazyik- | lerini arttırmışlardır. Bu kuvvetler | bilâ fasıla hükümetçilerin mevzilerini | bombardıman etmişler ve milislerin tahassun ettikleri mevzileri — araştır- mışlardır. Francocuların tayyareleri bir çok istikşafat hareketleri yapmış- lardır. Bu mıntakada düşmana gid- detli bir hareket icra edileceği tahmin edilmektedir. Miadrid 27 (AA) — Havas ajansı muhabirinden: Düşmanım Guadalajara eyaletinin şimalinde bir kaç gündenberi müşa- hade olunan harekâtı dün de devam etmiştir. Siguenza elvarında hükü- metçilerin tayyareleri düşmanın ef- | rad yüklü kamyonlardan mürekkep | bir kafilesini dağıtmış ve tahrib.et- miştir, Hükümetin tebliği | Madrid 27 (A.A) — Resmi tebliğ: Merkez cephesinde iş'are değer hiç bir şey yoktur. Yalnız; mutad olan tüfek ateşi ve havan topu mermileri teati edilmiştir. Biskaya cephesinde sekizinci — As- turles fırkası, düşmanın bir kıtasına Bir Ispanyol vapuru batırıldı | Mine elena 4 kişi boğuldu, 44 kişi kurtarıldı! Alicante 27 (AA) — Hüviyeti meçbul bir denizaltı gemisi dün sa- | bah Alicante'nin 8 mil şimali şarkı- | sinde Cabo Palos ismindeki İspanyol yük gemisini torpillemiştir. Cabo Pa- los Velencia ehalisine erzak götür- mek üzere Aliconte'den hareket et- mişti, Geminin mürettebatından dört kişi | boğularak ölmüş, 44 kişi de balıkçı | gemileri tarafından kurlarılarak Ali- cante'ye götürülmüştür . Bir İspanyol milyoneri İtalyaya gidiyor Cebelüttarik 27 (A.A.) — Renter ajansı muhabirinden: Frankistlerin harekâtına mealen yardım etmiş ol- duğu söylenilen İspanyol milyoneri Yunan March'ın yakmda Cebelüttari- ka geleceği söylenmektedir. Mumai- leyh İtalyaya gitmek üzere Rex adın- deki İtalyan vapuruna binecektir. B. March'in B. Mussolini nezdinde hususi bir vazife İfasına memur ol- | | | | | Bato ismindeki Kontde Martelin vefran- , sızsifirinin beyanatı arasında müzakere yoktur ve kalmamıştır Fransız büyük elçisi B. Ponsoda hallinderi duyduğu ikten sonra de- öl miştir Fransa ile Türkiye arasında hiğbir ğını biliyorsunuz. Baş- met Taünü ie yaptığım aslar dalı göre, bug ayırlı bir netice çıkacağı gay idir> Âli komiser kont de Martel S beyanname neşredecektir. Asiler Madrid cephesinde tazyiklerini arttırdılar Fastan yeniden on binden fazla asker naklettiler tuzak Kurmuş ve 200 den fazla tele- fat verdirmiştir. Kıtaatımızın kuman- da heyeti tarafından tesbit edilmiş olan yeni müdafaa hattı üzerinde tensik! işine devam edilmektedir, Santander cephesinde Villasante Espinosa mıntukasında düşman kuv- vetlerin! dağıttık. » cephesinde Vele a muvaffaki; et yaplık. Düşmanın iki topu. Me bir tankını tahrib ettik ve birisi mülâzim olmak üzere bir çok esir aldık, Fastan asker naklediliyor Cebelüttarik 27 (A.A.) — Eduardo asi top çekeri son günler zarfında lejyoner ve gönüllü olmak üzere Algesiras'a on binden fazla Faslı nakletmiştir. Bu kıtalar gemiden çikar çıkmaz trenle Malaga ve Cadix'e sevkedilmiş- Bena- | lerdir. Bilbao 27 (A.A.) — Franco kuvvet- leri Bilbao - Santander yolu boyun- ca ilerlemektedir. Çok mühim sınaf bir merkez ve aynı zamanda demir- yollarının iltisak noktası olan Valma- seda halen bilfiil çenber içine alınmış- tır. Çocukla birlikte süt içen yılan! Çocuk kafasına vurduğu halde ses çıkarmamış! Belgrad 27 — Yugoslavyada Bosna Hersek kazasında bir köyde Savina Kolç namında bir köylünün karısı üç | yaşındaki oğlunu, işine mani olmasın diye başından savmak için eline bir Çânak sütle bir parça ekmek vererek bahçeye göndermiştir. Bir kaç dakika sonra-kadın oğlunu. bahçede sütünü elindeki kaşıkla ve bir yılanla beraber içerken görmüş« tür, Çocuk yılanın başına kaşığila vurduğu halde yılan çocuğa bir şey, yapmamıştır. Kadın çığlıklar kopo- İ rarak komşuları ayağa kaldırmış ve nihayet yılan çocuktan uzaklaştırılan rak öldürülmü, Ankara ekspresi gece sekizde geldi Şiddetli yağmurlar yüzünden hatim bozulması üzerine bir mtiddet bekle mek mecburiyetinde kalan Ankara - İstanbul ekspresi dün akşam saat yirmide Haydarpaşaya gelebilmiştir. İstanbuldan Ankaraya giden ekspres te altı saat rötar yapmıştır. Hattın bozulan kısmı tamamen tas mir edildiğinden seferjer intizama an 1997. .>İ.. EHEFEFI < ol ru bı de hi BEEZ m ti ra Fi ço gi yı m m ce in ri Şü le T ve vi