28 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

28 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

emin mek vakiyeği iz Istanbul borsasındaki muameleler Fransa hazinesinin müzmin sıkı tsı nihayet kabinenin başını yedi Blum çekildi onun yerine Chautemps geçti. Kabine buhranının böyle ko- | İaylıkla hallediliyermesi yalnız Fran- tuzları değil ecnebileri de hayrete dü- gürmüştür. Çünkü sosyalistlerin, ken- di relslerinin başladığı içtimai ısla- hatı yarıda bırakarak çekilmesini hoş görmiyecekleri ve binaenaleyh yeni kabineye müşkülât çıkaracakları tah- min olunuyordu. Halbuki herşey sü- küretle cereyan etti ve bizzat Blum yeni kabineye müzaheret etmeği vadeyledi. Şüphesiz k! bunu, olgun bir demokraside disiplin hissinin ga- Jebesi diye kabul etmek icab eder Ancak Fransada mali müşkilât halledilmiş değildir. Eski bir maliyeci olup bunden bir kaç ay evvel Vaşing- | ton sefareline tayin edilen B. Bonnet Maliye nazırlığına getirilmiştir. Fe- kat karşılaşacağı meseleler pek çetin- dir. Bunu şimdiye kadar mahrem tu- tulan ve fakat her nasılsa Pariste çı- kan Agence #konomigue et financifre | gazetesinin eline geçip neşredilen bir | mektuptan anlıyoruz. Bu mektupFrank| stabilizasyonu sermayesini memur edilen B. Rist, Baudoin gibi iki büyük mütehassıs maliyecinin 14 Haziran 1937 tarihinde maliye nazi- rma verdikleri müşterek istifaname- den ibarettir. Bu zevat, birkaç ay ev- vel bazı Acil tedbirler teklif ettiklerini fakat nazarı itibara © alınmadığını, şimdi İse artık bu tedbirlerin almma- sında çok geç kalındığı için bir fayda hasıl olamıyacağını söylemekte ve va- #ifelerinden affolunmalarını rica ey- lemektedirler. Bu mektup mali mahafil üzerinde derin bir tesir hasıl etmiştir. Gerçi hafta zarfında Paris borsasında Fran- &z rantları vasati ikişer puvan kadar yükselmişler ise de bunun mali vazi- yetle alâkasa yoktur. Bu sırf teknik bir sebebten ileri gelmektedir. diye kadar Fransız rantlarına o e hücum edildi, o derece açıktan satış- lar yapıldı ki bir aksülâmel bekleni- yordu; nitekim de pozisyonları ka- patmak zavureti karşısında bu aksül- Amel vukubuldu. Bu aym 18 inde Felemenk hükü- meti, geçen Eylül ayından beri altın öze koyduğu ambargoyu kaldıra- rak, bazı şeralt tahtında memleket haricine altın ihracının serbestisini gân etti. Felemenk hükümeti, hem maliyesinin düzelmesi hem de ihraç bankasında altın stokunun geçen Eylülden beri iki misline çıkması ne- ticesinde liberalizme doğru ilk adımı atmış oluyor. Maamafih Florin, İn- giliz lirası gibi, elân monnale dirigöe olmaktan çıkmamıştır. Haziranm 22 sinde Londrada Os- manli bankasının senelik umumi iç- timaı akdolunmuş ve içtimaa banka nezdinde hükümet komiseri İhsan Rifat Kural da iştirak eylemiştir. He- yeti umumiyede rels Sir Herbert A. Lavrence 1936 senesi zarfında Türki- yenin zlral, tlcarl ve sınai sahalarda elde ettiği parlak neticeleri erkama #stinaden tebarüz etirmiş ve bu sa- yede bankanın Suriye ve Balkan memleketlerindeki şube ve filialleri- nin de kârları dahil olduğu halde ceman 108,149 İngiliz lirası kâr te- min ettiğini söylemiştir. Heyeti umumiye, Meclisi idarenin teklifi veçhile, hisse başına 3 şilin te- mettü tevziini kabul etmiştir. Bu tev- ziat 68 numaralı kupon mukabilinde ve 28 Haziran tarihinden (Yani bu- günden) itibaren yapılacaktır. * “ İstanbul borsasinda vaziyet İstanbul menkul kıymetler ve kam- piyo borsası sönük bir hafta geçirdi. Muamelât asgart hadde inmiş gibi idi. Herkes yeni Fransız &kabinesinin Frank hakkında âlacağı tedbirlere intizaren yüzde yedi buçuk faizli 'Türk borcu tahvilleri üzerine mua- mele yapmaktan çekinir görünüyor- du. Bu sebebten dolayı bu kâğıdlar geçen haftaki flatlerinden yine yir- mişer otuzar kuruş kaybettiler. Cu- | martesi akşamı kapanış fiatleri şun- | Jardı: Birinci seri 18,30 Lira, İkinci seri 17,60 Lira, Üçüncü seri 17,40 Lira Anadolu grupu nisbeten canlıdır. Fakat yapılar işler Erzurum ve Erga- ni kâğıdları ile mübadele muamelâtı- na inhisar etmektedir. Bu kâğıdların da son flatleri şunlardı. Hisse senedi 24,15 Li Tahviller 40,30 Lira, Mümessli senedler 43,85 Lira. Haydarpaşa tehvili 44,25 Lira Haydarpaşa mümessili 47,50 Lira, Dahili istikraz kâğıdlarımız geçen haftaki flatlerin! muhafaza ediyorlar Ergani 95; Sivas - Erzurum da 96,75 kuruştur. Merkez bankası da geçen haftaki gibi 86,50 Liradadır. Aslan çimento bu hafta 16 kuruş kader bir te 13,25 lirada kâldı Diğer endüstriel kâğıdlarda kayda değer değişiklikler yoktur. Mukadde- 8. zartında göstererek ma hükümetçe satın alınan İstanbul | adi ve frioriteli his- | rıhtım şirketini; AKŞAM Hatay hakkındaki kararlar (Baş tarafı birinci sahifede) i müstakbel rejimi üzerinde Cemiyeti Akvam meclisinde ittihaz edilmiş olan bir veçhile halel iras edilmeksi tat- bik mevkiine konulacağım bilhassa tebarüz ettirmek isterim. Bu husus- fa, kararların ilk tatbikatına nezaret edecek olan Fransa ile aramızda en küçük bir ihtilâf müşahade edilme- miştir, İşte memleketimiz efkârı umumiye- sini yakından alâkadar eden bu milli davamız hakkında size tatmin eğici bir intiba, Suriye ile münasebetimiz Suriye ile münasebetimizde komşu milletin refahile, tam istiklâle kavuş- masile yakından alâkadar olduğu- muzu bilirsiniz. Bizim Suriyeye kar- gı hüslerimiz ancak samimi bir dost- luğun ve büyük bir sempatinin ifade- siâir, diyebilirm. Bu hakikati yirmi seneden beri tanıdığım ve yüksek meziyetlerini bildiğim eski arkadaşım Cemil Mürdüm beye, olduğu gibi lattım ve Başvekilim de sözleri yid buyurdular, te- Suriye millet ve hükümetinden de mukarreralın ruh ve metinlerine hiç | idareye | se senedleri bir sermaye tevzii yapılacağı alınmıştır. 20,50 lira kıymeti 18 lira olacaktır. Borsa harici muamelât rek 10,47 lirada kaldı. sukut vardır: 1903 tertibi 98,50 Tira, 1911 tertibi 88,50 Liradır, (Baş tarafı 1 inci sahifede) Müteakiben Almanyanın herkesle olduğunu kati bir lisanla beyan eyle- miş ve ezcümle demiştir ki: ve teminatın ciddiyeti hususunda bi- hakkın şüphe etmekteyiz. pılan taarruzlara işaret ettikten son- ra demiştir ki: «— Kontrole iştirâk eden bütün dev- letlerrin müşterek bir nümayişini is- tedik, tâki Valâns makamatı bir devlete karşı değil, fakat bütün dev- letlere karşı geldiklerini anlasınlar. O kadar mutedil olar bu teklifi bile kabul ettirmek mümkün olmadı. Fa- kat biz Almanlar bundan Almanya- nın mukadderstını bu gibi müessese veya anlaşmalarla terk etmek gibi bir gaflet gösterdiğimiz takdirde neler olabileceği neticesini istimzaç edebi- Biriz. Londra şuna kanaat getirmelidir; Bu sefer yaptığımız tecrübe bize asla İzmir (Akşam) — Son günlerde İzmirde mühim bir spor dedikodusu başgöstermiştir. İzmirin Üçok ve Do- Zanspor aslarının birleşerek Türkiye- nin en kuvvetli futbol takımını teşkli için yeni bir spor klübü kuracakları söyleniyor. Bu klübe kimlerin alına- cağı meselesi her sporcunun Üzerin- de mütalea yürüttüğü, dedikodu yap- tığı bir hâdise olmuştur. Haber cidden cazibdir. Yeni kuru- lacak spor klübünün dört ihtiyat yonel maçlar yapacaktır. Teşebbüsün ciddi olduğu kuvvetle söyleniyor, Yeni futbol klübünün kurulması ve takıma alınacak Doğanspor ve Üçok güzideleri üzerinde temaslar yapıl- maktadır. Henüz vilâyet nezdinde res- mİ bir teşebbüste bulunulmamıştır. Fakat hazırlıklara devam edilmekte- dir, Yeni futbol taknnı oyuncularının da şunlar olacağı söyleniyor: Cemil, Said, Nurullah, Adil, Namık, ne 50 şer Franklık haber al fiatte olan bu hisselerin tevziattan sonra Türk altını yine iki kuruş geriliye- Mısır Kredi | Fonsiye tahvillerinde de yarımşar lira B. Hitlerin mühim bir nutku iyi münasebet idame eylemeye ve her- kesle sulh içinde yaşamaya azmetmiş — Fakat bir takım beynelmilel vald B. Hitler Deutschland ve Leipzig'e ya- İzmirde yeni bir spor klübü kurulacakmış oyuncusu olacak, takım, yarı profes- | Türkiyeye karşı en derin bir muhab- bet hissi hâkim bulunduğunu, Suriye Başvekili bize ifade etti. Her iki taraf- ta mevcut hisler ve arzulara göre Tür- kiye - Suriye münasebatının âtisini iyi görmemek için bir sebep mevcut değildir. zim bu samimi dostluk duygularımı- zı götürüp bildireceğinden şüphe et- miyorum.» unutamıyacağımız bir ders oldu. Bun- dan böyle bu gibi ahvalde milletimi- sin istiklâlini, hürriyetini ve şerefini bizzat kendimiz koruyacağız ve emni- yetimizi bizzat kendi kuvveller il temin eyliyedeğiz. Çok şükür bugün kendi kendimizi himaye edecek dere- cede kuvvetli bulunuyoruz. Bu hadi- selerden çıkardığımız bu neilce daima meri kalacaktır ve ne parlâmentoda söylenen nutuklar ne de devlet adam- larının hitabeleri bizi bu fikrimizden döndüremez. Bundan böyle hiç bir kimse kol lektif anlaşmalara karşı suiniyet bes- lediğimizi iddia eyliyöğmez. Eğer 12 haziran tarihli kollektif analşma iyi neticeler verebilseydi bu yolda daha ileri gitmenin faydalı olup olmıyaca- ğı düşünülebilirdi. Mademki kollektif Anlaşmların bu en ufağı bile, kollek- tif işlerin yürümediğini göstermiştir, biz bunu bir ihtar olarak telâkki edi- yoruz. Tüki günün birinde çok daha vahim bir meselede ayni şekilde in- kisarı hayale uğramıyalımı » Suriye Başvekilinin memleketine bi- | İ tamir üzüm, sulleri (Akşam) İncir, pamuk ve rekolteleri hakkında üllkadar- larca meslümat topi 3 936 senesinde hava vaziyeti gay tabli geçmiş olmakla beraber üzüm rekoltesi yüksek olmuştu. En iyi ka- Mite sayılan 10 ve 11 numaralı üzüm- ler ise çok azdı 937 yılı rekoltesi, bir sene evvelki gayri tabii hava veziyeti neticesi ola- rak az ölacaklır. Bunun bir sebebi de Yazla yağmurlardan bağlarda görülen Mildiyo ve Külleme hastalıkları yü zünden bağ çubuklarının kuvvet kalmasıdır. 937 ilkbaharında üzüm İ doğuşu az görünmüştür İ Martta Manisa havalisine yağan kırağı, mevcut ve yeni doğan salkım- lardan yüzde 15 ini mahvetmişti. Ze- manla devam eden doğuş neticesinde bu zarar, yüzde ona inmiştir. Mayıs ayının ilk 15 gününde arası- ra düşen yağmurlar, Mildiyo hastalı- ğı yapmak istidadı göstermişse de vaktinde güztaşı atanlar bağlarını za- rardan kurta lardır. Haziran ayın- da yağış olmadığı gibi bağlar için (Sam, fazla sıcak, fırtına gibi) havai gayritabii haller olmamıştır. Bu iti- barla gerek çekirdeksiz, gerek raza- ki üzümlerin ve diğer sofralık üzüm- lerin bugünkü vaziyetleri iyi görülü- yor. Havalar kurak gittiğinden kır bağlarda taneler irileşmiyecek ve ka- Mitesi de düşük üzüm yetişecektir. Kuraktan, taban ve kuvvetli genç bağlar mülcessir olmaz. e üzüm- ler az bile olsa salkımlar büyümekte- dir. Sergi vaktine kadar bir Arıza ol madığı takdirde bu bağlar, yüksek ka- Mitede üzüm verecektir. Bu sene kiş ve ilkbahar mevsimle- rinde amele gündelikleri yüksekti. Tü- tün mahsulünün beklenen mikdarı bulmaması yüzünden gündelikler düş- müştür. Şimdi 60 -70 kuruştan ame İ le bulunmaktadır. Hava, son günler- de tabii devam ettiğinden bağlarda Adnan, Enver, Hakkı, Fuad, Nejad, Fethi, Zihni, Alâkadarlar, bu takımın senenin on ayında mütemadiyen çalıştırılacağı- Türkiyedeki bütün kuvvetli takımla» rı yendikten sonra ecnebi takımlarile karşılaşmalar yapacağını söylüyorlar Ye ayni zamanda gerek Üçok, gerek Doğanspor takımlarında ikinci, üçün- cü derecedeki oyuncuların, takımlar» da yer âlamâdıkları için muğber va- ziyette kaldıklarını, halbuki böyle bir yeni klüp teşekkül ederse bu oyuncu- | Jarın da tatmin edilmekle beraber in- kişafları için geniş bir saha açılacağı- ni İlâve ediyorlar. Bu hafta İzmirde Doğanspor klü- | bünün kongresi toplanacak ve Üçok ile Yamanlar spor klüpleri kongreleri bunu takib edecektir. Yeni teşekkül edecek futbol klübü için eski Altaylı Vehabin da getirtileceği ve takımın | en mühim mevkiinde oynıyacağı ha- ber verilmektedir. | nı, antrenmanlı bulunacağını, evvelâ 28 Haziran 1 937... Bu yıl üzüm, incir mahsulü vaziyeti iyi görünüyor Pamuk ekilişi bu yıl geçen yıldan yüzde 25 fazladır, hasılâtın yüksek olacağı umuluyor | #azlaot ve kayrı külfeti baş göste ağlara sı! atmak 2s retle ba taşı ve kül ıreti de olmamıştır masrafta sarruflar temin etmişler İzmir, Tariş üzüm kurumu, bu s6- ne hususi vagonlarla ve vapurlarda- i soğuk hava depolarile dış piyasa- baş- kuru t için Çünkü üzüm İ kurutulurken potas ve | raflar, yapılmaşı olacaktır İ İncir mahsulü ne halde? fazla ve erken nlarda iner bahçe- lan erkek aire gibi ok cir bulmak 2: or olm da iş an fazla mikdarda yetişen erkek incirlef, bahçelerde bol şekli nizden gelen inbat rü: gürları ve po raz, vadi ve ovada olan incir ağaçla” rına ayrı ayrı faydalıdır. Ağustosun 15 inden eylülün 15 ine kadar bir İ ay incir mıntakasında yağmur yağ- maması lâzımdır. Aksi takdirde in- cir mahsulü, zarar görür. Bu seneki Incir rekoltesi, iyi vaziyette gö yor. a İ Palamut vaziyeti Pamuk Nİ Jadır. Eİ Tak gittiğinden çıkışta intizar olmuştur. Çıkan pamuk nebatlarının vaziyeti iyidir. Vadilerdeki rütubetli tarlalar, şimdiki kurak havayı severler. Mah- Sulün tutkun olacağı ve geçen yıla nazaran fazla hasılat elde edileceği ümit ediliyor. Pamuk vaziyeti Palamut: Rekolte şimdiden tahmin edilemez. Meyvalar, ancak temmuzun Bursa Necati bey kız enstitüsünde bir sergi açıldı Bursa (Akşam) — Necatibey kız enstitüsünde açılan yıllık elişleri sergisi pek ziyade rağbet görmüştür. Vali muavini B. Edip Kutay tarafından açılan sergi, fevkalâde güzel işlerin teşhir edildiği muhtelif salonlardan mürekkep- tir. Bu yıl, çok eşyadan Ziygde, iş çeşitlerini gösteren eserlerin teşhiri gözetil- diğ için, sergiyi biraz küçük bulanlar olmakla beraber, manevi bakımdan bu seneki sergi çok kuvvetlidir. Bilhassa çiçekçilik ile tezyini resim işlerindeki muvaffakıyet dikkati çekmektedir. Yukarıki klişemiz, titü muallimlerini ve serginin güzel bir sergiyi tertib eden ens- köşesini gösteriyor. .... ra wwmaeawvaamanan m Sam en Bn mma mm ...— 0 20 be be e i ” 1 08 ti b b EM Mİ sw