9 Ağustos 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

9 Ağustos 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

SON POSTA Türbeler harap olmaktan Çok mühim bir kurtarılıyor Divanyolundaki Sinan Paşa hadis'in kütüphane kısmı depo haline konmuş! Müzeler idaresi ihmal edilen ve mahva yüz tutan türbeler hakkında tetkikat yaptırmış ve bu hususta bir rapor hazır- lamıştır. Bu rapora göre asarı nefisei mni- mariyeden olan Mahmutpaşa türbesinin önü bir müddet açılmak üzere faaliyete geçilmişti. Fakat nedense bu işden vaz- geçilmiş ve burası metrük bir halde bi- rakılmıştır. Halbuki türbenin dış satıh- ları çok kıymetli mozayik kaplamalarla süslü bulunmaktadır. Bu mozayik ve türbe eşyası ön tarafının bakımsız bir halde bulunmssı yüzünden her zatnan çalınma tehlikesine maruz bulunmakta- dır. Divanyolu caddesinde Yemen fatihi Sinan paşa türbesi bitişiğindeki Darül hadisin kütüphane kısmı râkı deposu haline konmuştur. Bürası şimdi bu iş için bir şahsın icarında bulunmaktadır. Kıymetli bir türbe ve hatirenin yanın- da bulunan böyle bir yerin bilhassa bir rakı döposu haline konması muvafık görülmemektedir. Davutpaşa civarında Hekimoğlu Ali paşa türbesinin üstündeki kurşunlar zayi olmuş, türbe harap olmağa yüz tutmuş- tur, Bu türbenin İstanbul içinde eşsiz bir kıymet taşıdığı mütehassısları tarafın- dan ileri sürülmektedir. Beşiktaşta bulunan Barbarosun türbe- si de arkadan ve önden kapalı bir halde bulunmaktadır. Halbuki ön ve arka ta- raflar az bir masrafla istimlâk ve tamir edilecek olursa bütün güzelliği ile mey» dana çıkmış olacaktır. Bu hususta hazırlanan raporun birer sureti belediye ve evkafa gönderilecek görülen eksiklerin ikmali isteneceletir, Müzeler mimarı Kemal Altan dün Davutpaşa türbesi ile camii üzerinde tet- kikat yapmış, camiin büyük kubbesinde bundan 85 sene evvel vukubulan bir zel- zeleden sonra meydana gelen çatlağın henüz kapatılmamış olduğunu, son cema- at mahallinin üzerindeki sakafın bozuk oluşu yüzünden içeriye yağmur yağdığı Truva harahbelerinde bulunan 5 bin parça eski eser şehrimize getirildi 932 yılında esaslı olarak başlıyan) et, bu seneki faaliyetle, birinci Tru- Truva harabeleri hafriyatı bir kaç gün evvel nihayete ermiş, bu müddet zar - fında bir çok kıymetli eserler elde edil- miştir. Bu seneki mesaisini bitiren heyet, evvelki gece, bir İtalyan vapurile mem leketlerine hareket etmiştir. Bu hey'et, başta Sinsinati üniversitesi arkeoloji şubesi müdürü umumisi profesör Mis- ter Şari Blegen olmak üzere, ayni ühi- versite profesörlerinden Mis Maryon Ravson, ablası Mis Dorothy Ravson, Mister Boulter ve Mister Caskeyden mürekkeptir. ! Hafriyatta hükümet Komiseri ola - rak bulunan Kâmil Alyanak da, dün sabah, Kvemal vapurile Çanakkaleden şehrimize gelmiş, . Müzeler teslim edilmek üzere,"130 sandik içe - risinde, dört beş bin parça kadar eski kıymetli eserler getirmiştir. Truva ha- rabelerinde bulunan bu eserlerin ekse- riyetini vazolar teşkil etmektedir. Dün sabah kendisile görüşen bir mu harririmize, hükümet okomiseri Halil Kâmil Alyanak şunları söylemiştir: — Hafriyatı idare eden mütehassıs profesörler bu seneki mesailerini ta - mamlıyarak memleketlerine döndüler. Ben de, Truvada bulunan 130 sandık i- çerisindeki kıymetli eserleri Müzeler idaresine teslim etmek üzere getirmiş bulunuyorum. Bu eserler bugün Mü - zeye gidecek, yarın sandıkları açıp e serleri çıkaracağız. Amerikalı hey'et, hafriyata 932 se- nesinde başlamıştı. e Kazı sahası 360 metre murabbaı kadar bir yerdir. Hey-| ) edi .mi idaresine | ti mesele Bir tanıdığımız anlattı: Komşularımızdan bir zabit birden- bire ağırca hastalandı. Vakit doktor aramaya milsait olmadığı gibi civar- da da hiçbir doktor muayenehanesi yoktu. Fakat komşularımızın arasın- da müteksid bir doktor vardı. Derhal ona koştuk. Fakat büyük bir inkisara uğradık. Zira, bu zat, hastayı muaye- ne edip reçete verdiği takdirde ken- dişinin kazanç vergisine tâbi tutula- cağını, bu sebeble hastayı muayene edip mualece veremiyeceğini söyledi. Doktorun hakkı vardı. Fakat diğer ta- rafta.da bir vatandaşın hayatı tehli- keye maruzdu. Bu, bir vak'adır ki ile- risi için bir teyakkuza davet eder. Bu gibi müstacel ahvalde ve bir zabıt tu- tulmak suretile faal bulunmıyan dok- torların tehlikeli vaziyette bulunan hastaların o yardımlarına koşmaları temin edilemez mi? Ve edilmek lâzm gelmez mi? Bn ciheti, ehemmiyetine binaen, &- lâkadarların nazarı dikkatine koyu. yoruz. türbesi bitişiğindeki Darül- Türk denizcilerinin kahramanı Barbarosun Beşiktaştaki türbesi zaman bol miktarda su akmakta bulun- duğunu tesbit etmiştir Bu hususta hazır- lanacak râpor vakıflar başmüdürlüğüne verilecektir. Dün yeniden 50 Kişi cezalandırıldı 120 kedi yakalandı Bir motosiklet devrildi Dün gece saat 2 de, Singer makine- leri şirketi memurlarından Filak, arka- smda Bira isminde bir kadın olduğu ra halde, motosikletle Büyükdere vilâyet vaydan atlıyan 14, merkeple nakliya meyva fidanlığı önünden geçerken mo-| yapan 6, sırıkla nakliyat yapan *, kişi- tosiklet kaymış, devrilmiştir. Düşme (Ye para cezası kesilmiş, 8 dilenci hak - neticesinde ikisi de yaralanmışlar, teda |#nda muamele yapılmış, 7 kilo mağ- vi için Alman hastanesine kaldırılmış-|$U$ Yağ imha edilmiş, 60 kedi, 18 kö - lardır. pek yakalanmıştır. i € Eminönü kazası dahilinde de, son yirmi dört saatte tramvaydan atlıyan 9, vapurdan atlıyan !, markasız ha - mallık eden 5, yere tüküren |, sokağa çöp döken 2 kişiye para cezası kesil - miş, 60 kedi yakalanmıştır. Poliste : Tromvay telleri koptu Dün, saat 10,10 da bir Ortaköy - Ak- saray tramvayı Ortaköyde dönmek üze- re manevra yaparken havai hat bir kaç yerinden kopmuştur. Cereyan bulunan tel kimseye isabet etmemiş, başka hiç kâza olmamış, şirket memurları tara - fından hat tamir edilmiş, bu yüzden se- az bir müddet inkıtaa uğramıştır. Denize düşen kadın Arnavutköyünde terzilik eden Ni - ko, Katina ve Vaso isimlerindeki kız - larile deniz kenarında gezerken Vaso - nun ayağı kaymış ve denize düşmüş, etraftan yetişenler tarafından kurtarı)- mıştır. HALK OPERETİ Şüpbeli bir ölüm “Yeniköyde duran 14 numaralı güm” rük motöründe Rizeli Mehmet bir kaç gün evvel hastalanarak Beyoğlu bele- diye hastanesine kaldırılmış, dün orada ölmüştür. Cesedi muayene eden bele - diye doktoru ölümü şüpheli görmüş, Morga kaldırıMmasına lüzum göster - miştir, Müddelumumilik tahkikata de- vam etmektedir. vâ harabelerine kadar inmek mazhari- yetine ermiştir. Burada bulunan kıy - metli eserlerle, Truva tarihi inkişaf ve tenevvür etmiş olacaktır. Bu, tarihe pek büyük bir hizmettir.» Şehir işleri: NURA Ba akşam Kesilen cezalara dair bir tamim Beşiktaş Suat Belediye zabıtası tarafından kesilen Parkta ceza kâğıtlarının herhangi bir yanlış- ŞİR İN lığa mahal kalmaması için suçluların TEYZE bütün hüviyetlerinin sarih bir surette mama yazılması ve mürekkeple doldurulma - 10 Ağustos SALI $ı tamimen bildirilmiştir. Ayni zaman* akşamı da ceza zabıtlarının suç mahallinde ve Beylerbeyi İskele tiyatrosunda suç anında tutulması da tekit edilmiş- . 1 reza ir. ŞİRİN TEYZE Istanbul Belediyesinden: 10 Ağustos 937 Salı gününden itibaren Karaköy köprüsü üze- rinde seyrüsefer icabı ve Belediye zabıtası talimatnamesi ile Be- | lediye tenbihi hükümlerine göre aşağıda yazılı hususat tatbik iğ edilecektir. Sayın halkın ve bülün vesaiti nakliye sahipleri ile ş0- förlerin arabacı ve sürücülerin aşağıdaki maddelere l riayet etmeleri ilân olunur. 1.— Halk köprü üzerinde yaya kaldırımlardan bir taraftan di- e tarafa ancak çivi ile işaret edilen saha dahilinden ge- .İ 2. — Bütün nakil vasıtaları, bu sahaya geldiği vakit buradan yaya geçen varsa derhal duracak ve yaya gidenler geçtik- ten sonra yoluna devam edebilecektir. Bu sebeple nakil vasıtaları bu sahaya gayet ağır gelmelidir. «B.» «4880» ELE Zahire borsasında bir haftalık vaziyet Bu yıl harice mühim miktarda buğday ih edileceği tahmin edilmektedir Son yedi gün içinde zahire borsa“ sında muamele gören mahsulâtın bir kısmının fatlarında düşüklük görül- müştür. Bilhassa buğday gelişatının fazlalığından dolayı bir mikdar gerile- meler kaydedilmiştir. Bakla fiatlarında da talebsizlik yüzünden fiatlar düş- müştür. Buna mukabil kuş yemleri, ve közalar gayet iyi fiallarla satılmakta- dırlar. Bir müddettenberi satılmıyan Gftikler de geçen hafta içinde satılma” gs başlanmıştır. BUĞDAY: Geçen hafta iptidasında müvaredatm fazlalığından buğdayın kilosu 10 para kadar düşüklük arzet- mişse de haftanın sonlarına doğru geli- şalım azalması piyasanm daha fazla düşmesine mâni olmuştur. Bu sene bol mikdarda istihsal edilen buğdayların mühim bir kısmının ihraç edilebileceği tahmin olunmaktadır. Ez- cümle Trakyanın sert buğdaylarına da- ha şimdiden alıcılar çıkmış ve Tekir- dağı limanı vasıtasile ecnebi memle- ketlere ihracat başlamıştır. Fiatlar: Ekstra beyazlar 7.10, birinci beyazlar 6.15, yüzde yirmi sertliler 5.35, mahlutlar 5.10, sert buğdaylar 3.255,30 paradır. ARPA: Piyasa sağlam vaziyetini mu- hafaza etmektedir, Ecnebi memleket- “ lerden yeni mahsul aranmaktadır. Tek” Beyoğlu kazası mıntaka: tram” EE ARŞ sera lif edilen fiatlar 4 buçuk kuruştur. Es- iki arpalar dahilde yemlik olarak kulla- mimaâkta ise de bu cinsler üzerine e- ihemmiyetli işler olmamıştır. Çavdar piyasası da sağlamdır. İhra- catçılar tarafmdan mübayaat devam etmektedir. Hafta içindeki salış fiatla- ri 4.25 paradır. KUŞ YEMİ: Bu seneki istihsalâtın geneç yılın fevkinde olduğu anlaşı'mış- tır. Tekirdağından İngiltere ve Ame- rikaya ihracat yapılmaktadır. Karabi- ga ve Bandırmada dahi mahsul iyi ol- duğundan bu seneki ihracalın geçen senelerin fevkinde olacağı anlaşılmış- dağı iskelesi teslimi dokuz kuruş mi beş paradır. * Kuraklık yüzünden bazı yerlerde sene keten tohumü istihsalâtı göl seneye nisbeten daha az olmuştur. atlar on buçuk kuruş aralarındadı” Karadeniz limanlarından gelen berlere göre bazı mıntakalarda mahsul fındık satışlarına başlan Geçen hafta ilk olarık Orduda pi açılmış kabuklu fındıklar 16-17 v€ fındıklar da 40-41 kuruştan mus görmüştür. Bakla fiatlarında yirmi para bir düşüklük vardır. Evvelee bej beş paraya satılan Bandırma ve biga cinsi baklalar geçen hafta yetinde 4.30-4.35 paraya kadar müştür, Koza üzerine Fransadan talebler * vam etmektedir, Bu sene koza s0) nun pek yakın bir zamanda tükenef zanneğilmektedir. Yaş kozalar 98- kuru kozalar 215, ipeğin kilosu 13 İiradan satılmaktadır. TİFTİK: İki üç haftadanberi $ geçen tiftik piyasasında geçen 500 balya kadar bir satış yapılabili” tir. Fiatların düşmediğini gören © alıcıların da mübayaata başlıyac zannolunmaktadır. Nitekim bazı man firmaları daha şimdiden piy: tetkikala başlamışlardır. Yozgad, kişehir ana malları 130 kuruştan $# mıştır. YAPAK: Yapak üzerine devamli ler olmaktadır. Geçen hafta Sovyetler bazı şerait dahilinde balya kadar işlenmiş Anadolu yapi) nı 6? kuruştan almışlardır. Bun” maada borsa şersitine uygun Ol Anadolu ve Trakya mallarından 6 bin balya kadar yapağı satılmıştır. yapağıların Trakya cinsleri 69, dolu malları da 56 kuruştan mi tır. Fiatlar yüzde iki analiz ve Tekir-| görmüştür. eee m EO evi soyan Sabahın karanlığında oturduğu hizmetçi Bekçi kendisinden şüpheleninde . hizmetçi: - Ber Cideliyim; yolumu kaybettim geziyorum! Diye saçmaladı, mahkemede de Aksarayla Fatih arasında Ahmedi-| ye mevkiinde Haydarbey sokağında 5 numarada oturan yağ, peynir ve zahi-| muştur. Kadın şu cevabı vermiş re taciri Pürlepeli Rüstem, dün sabah, namaz kılmak üzere evinde erkenden kalkmış, kendisine hizmet etmesi için, 23 gündür yanında çalışan hizmetçisi Cideli Fatma Ferideyi beklemiştir, Hiz metçi mutad hilâfına uzun zaman gel- meyince, kalkmış, odasına gidip bak - mış, orada da bulamamıştır. Bunun ü- zerine mutfağı ve evin diğer kısımla - rını da aramış, gene bulamayınca şüp- helenmiş, bir aralık da, sokak kapısı - nın açık olduğunu görünce Şüphesi kuvvetlerimiş, evden bazı eşyalar aşırıl- mış olduğunu da görünce çalınan eş - yasmı tesbite koyulmuştur. Çalınma eşyayı, Rüstem şöyle lesbit etmiştir: 3 tane ikişer buçuk liralık Mahmudi - ye altma, 3 tek altın, 2 tane yarım İs- panyol altını, 3 çeyrek ziynet altını, 11 gümüş ve kâğıt lira, yorgan, manto göm lek,bir takım bezler, iskarpin vesaire... Bunun üzerine, Rüstem, sabah ka - merkezine giderek hâdiseyi haber ver- miştir. Diğer taraftan, Ahmediye mahelle- si bekçisi mahallede devriye gezerken, sırtında büyük bir bohça ile, bir kadı - nn, sabah karanlığı, şüpheli bir vazi- ranlığı saat beşte yola düşmüş, Fatihl) Gay hapse mahküm oldü yette gittiğini görmüş, şüpheli kim olduğunu, nereye gittiğini sol — Ben Cideliyim.. yolumu kay tim. Geziyorum. Bu saçma sapan cevap üzerin€ çi kadını tutup Ahmediye polis koluna götürmüstür. Karskolda & açılınca içinden bazı şüpheli eşy3 muş, kadın, sorulan suailere, “3 verdiği saçma sapan cevabı tekrif©| miştir, k Bundan sonra da, Feride peni den allamış, karak"'un — arkasi iŞ, bostandan sokağa doğru kaçma miştir. Derhal koşulurax tekrar Y Jamınış, karakolu temizleyon Nezil, minde bir kadına üzerin, aratmak y weizlerdir. Feride, mahrem bazt ye neaf'ne rağmen Talsr bulünmuştur, Diğer taraftan da Rüstem Fa! kezine müracaat edince, adi; eti le Ahmediye karakoluna ve elek, miş, kadının yakalandığı cevab” Unmuştır. Fatma Feride, dün Sultanak rinci sulh ceza mahkemesinde 55 muhakemesi sonumda 6 ay küm ve derhal tevkif edilmişti”