6 Eylül 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

6 Eylül 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

6 Eylül Japonlar Çin gemilerin SON POSTA -—müsadere ediyor rinden Çıkarmağa Mmüuvaffak olmuşlar .|Başvekil Prens — Konoye'nin nutkunu (Baştarafı 1 inet sayfada) Bir kâç Çin vapuru batırılmış ve ba-|dır , * Zıları müsadere edilmiştir. Bir şehir daha zaptedildi. Şanghay 5 (AA.) — Japon meha » filinde söylendiğine göre, Japonların şehri teslim etmeleri hakkındaki ülti- matomu Çinliler tarafından reddedil - Mesi üzerine yapılan üç hücumu mü . teakıp Paozan zaptedilmiştir. Japon tebliği Tokyo $ — Tebliğ: Japon donaması, bahriye tayyare - lerinin teşriki mesaisi ile 4 eylülde sa- bahın saat 7 sinde Amoy limanına ta- arruz etmiştir. Çinliler bu taarruzlardan ciddi su - Tette müteessir olmuşlardır. imalt Çinde Jzpon tayyareleri, 4 eylülde sabahleyin saat 6 buçukta Ti - en - Tchin - Nanken demiryolu üze - rinde ve Tien . Tehin'e 60 kilometre mesafede tahaşşüd etmiş olan 37 inci ve 38 inci Çin fırkalarını bombardıman etmişlerdir. Ayni zamanda Japon or - duüsu, bu mıntakada bir taarruza kı - yam etmiştir. Sekiz saat devam eden şiddetli mu-| harebelerden sonra Japoön ordusu, Çin lileri Tien - Tehin - Nanken demiryolu üzerinde Tien - Tchin'e 50 kilometre mesafede kâin Ma - Teheung'da işgal etmekte oldukları müdafaa mevzile - Gece çalışan Kız ve kadın . ... İşçileri için Ankara 5 (Hususi) — İş kanununa gö- re sanayiden sayılan işlerde öledenberi Beceleri çalışmakta bulunan 17 ve 18 yaşlarındaki kız, erkek çocuklarla —her Yaştaki kadınların şimdilik bir sene müd- detle eskisi gibi gece işlerinde çalıştırı! « Mmalarına İktısat Vekâletince karar ve - Tilmiştir. Müesseseler gece çalışma saatinin baş we sonu, butların ne gibi şartlarla çalış- tıklarını, ikametgâhlarile işleri arasm « daki mesafeyi ve saireyi iş idaresine bil- dizeceklerdir. 16 yaşından aşağı bulu - Hanların her ne suretle olursa olsun gece Çalıştırılmaları mutlak surette yasaktır. Türk « Yunan Ticareti Ankara 5 (Hususi) — Yakında müd- deti bitecek adlan Türk . Yunan ticaret Anlaşması müzakerelerine başlamak üze- Te bir heyetimiz bugünlerde Atinaya gi- docektir. Üç çocuk yandı San Pedro, 5 (A.A.) — Kaliforniya sa- hillerinde acıklı bir hâdise vuku bulmuş- tur, Bir yat içindeki benzin motörü pat- lamış üç çocuk alevler içinde ölm .4 Ala kişi tehlikeli yaralarla kurtarılabil- Mişlerdir. Bir tren kazasında 14 kişi öldü, pek çok yaralı var Dusetdorf 6 (ALA.) — Neuss civarında ki Hoizheim istasyonu yanında bir yol. tu treni dün yoldan çıkmış ve 14 kişinin ölümüne ve 18 i vahim olmak üzere bir Çök kimsenin yaralanmasına sebep ol - Muştur. Kaza sebepleri hakkında tahki- kat yapılmaktadır. Yugoslavya kralının Yıldönümü Yugoslavya kralı Samajeste İkinel Pi- Yer bugün 14 yaşını ikmal etmiş bulun- Maktadır. Kral bu yıl haziranda orta tah- Bilini ikmal etmiştir. Sırpçadan maada #fransızca, İngilizce, Almanca ve Rusça bütün Yuguslavya- e kutlulanacaktır. jorj ve Seut Andre kilistlerinde katolik ve ortodoks kilize - lerinde ruhani ayin icra edilmektedir. Akşam da Yoniköydeki elçilik binasında Ugoslavya kolonisi için bir reşmi kabul Yapılacaktır. rimizde de Senji Japon Başvekilinin sözleri 'Tokyo 5 — Meb'usan meclisinin fev kalâde içtima devresine başlanmıştır. Meclis, evvelâ, ittifakla Çindeki se- fer hey'etine teşekkürü ihtiva eden bir karar sureti kabul etmiş ve bilâhare Çinliler Şanghayın bitaraf mıntaka olmasını kabul ediyorlar Şanghay 6 ( A.A) — Selâhiyettar Çin mahafilinden söylendiğine göre, Çin, Şanghayın bitaraf mıntaka hâline ifrağı hakkındaki İngiliz - Fransız - Amerikan teklifini aşağıda- ki şartlarla kabule amadedir: 1 — Japon gemileri, beynelmilel imtiyazlı mıntakanın şimal hududun- dan 1500 mefre öteye çekilecektir. 2 — Japonlar, Çin kıt'alarının ge- rt çekilmeleri esnasında bunları born- bardıman etmemeyi taahhüt cdecek- tir. $ — Japonlar, Pautung mıntakasına asker ihracından vazgeçeceklerdir. Marmafih burada, İngiliz-Fransız. Amerikan teşebbüsünün muvaffaki- yeti hakkında çok bedbin bulunul - raaktadır, General Bekir Sıtkının Başvekil Prens Konoye, Japon hare- kâtının Çin milletine değil fakat Nan - kin hükümetine karşı olduğunu bildir- miştir. Japonya azimkârane hareket edecek 'Tokyo, $ (ÂLA.) — Diyetin fevkalâde içtima devresinin açılışı sırasında M, Hi- rota, vaziyetin bir tablosunu yapmış ve sözlerine şu suretle netice vermiştir: «Bizim için azimkârane bir hattı hare- ket kabul etmek ve Çini doğru yolu bul. mağa icbar eylemek mutlak bir zaru. retlir.» Mülteciler kampı bombardıman edildi Şanghay, 5 (A.A.) — Japon tayyarele- ri, Şanghay üzerinde yapmış oldukları bir cevelan esnasında mültecilere ait kampı bömbardıman ederek 50 kişinin ölümüne ve 150 kişinin yaralanmasına sebebiyet vermişlerdir. 37 bin Japon Çini terketti Tokyo, 5 (ALA.) — Muhasamatlan ev- vel Çinde bulunan 61000 Japon tebeasın- dan 37000 i eylülün dokuzunda Japonya- ya avdet etmiştir. Soövyetler bir Japon gemisini aradılar Tokyo, 5 (A.A.) — Bir Japon menba- ından bildirildiğine göre, bir Sovyet sa- hil muhafızı ganbot, bir Japon balıkçı gemisini Vlâdivostok yakınında topa tutmuş ve içinde araştırmalar yapmıştır. Ispanyada Nasyonalistler Bıraktığı servet | İlerliyor Adana, 5 (Hüsusi) — Musulda öl - Asturles Cephesi, 5 (A.A.) — Havas a- dürülen general Bekir Sıtkınin Ösman. | jansı muhabirinden: h bankasında 85 bin İngiliz liralık bir servet bıraktığı, ayrıca evindeki eşya- ya da 80 bin İngiliz lirası kıymet tak « dir edildiği bildirilmektedir, Bekir Sıt- kı paşanın karısı Almandır. Bu serveti ahıp almıyacağı belli değildii Sancağın yeni Delegesi Adana, 5 (Hususi) — Yeni Sancak delegesi B. Roje yarın İskenderuna va- racaktır. İktısad Vekili Zonguldakta Bolu 5 (A.A.) — Bugün İktısad Ve- kili Bay Celâl Bayar Ankaradan Zon- guldağa geçmiştir. Gerede hududunda Bolu valisi ve ilçebay tarafından kar - şılahan Vekil, öğle yemeğini Gerede - nin Esentepe'sinde şerefine hazırlanan sofrada yedikten sonra 5,13 de Gere - de'den ayrılmıştır. İlbay sayın Vekili Bolu . Devrek hududuna kadar uğur - lamiştır. Vekil, Boluya başka bir gün gele - ceklerini ilbaya söz vermişlerdir. Vanda petrol Madeni bulundu Haber verildiğine göre Vanda petrol madehi bulunmuş, elektrik motörleri bu madenden istihsal edilen mazolla işletil- miş, maden arama enstifüsü işletme ter- tibatı almıştır. Bulunan membaın ancak Van gölünde çalışan vesaitle civardaki ihtiyacı karşılamıya kifayet edeceği bildirilmektedir. Bir suikast teşkilâtı Meydana çıkarıldı Buenos - Alrez 6 (ALA.) — Polis idare- si, reislecumhur Justo'yu, nazırları ve da- ha bir kaç yüksek şahsiyeti öldürmeyi ve kışlalar ile polis dairelerini hileum ile ele geçirmeyi istihdaf eden bir sulkast teşebbüsünün meydana çıkarılmış bu -| salâhiyettar bir mümessili, General Solchaga'nın kıtaati, hükü - metçilerin başlıca tayyare merkezi olan Llanes tayyare meydanını zaptetmişler- dir. Düşmanin mukavemeti git gide za- yıflamaktadır. Aragin cephesinde Valansiya, 5 (A-A.) — Gijondan bildi- riliyor: Asiler Astüuria cephesindeki faa- liyetlerini kesmişler ve şimal cephesin » den Fas ve İtalyan kıtalarını mühim mıktarda tayyare ve harp malzemesi ile birlikte çekerek Aragon cephesine gön - dermişlerdir, Yaralı İtalyanlar Roma, 5 (ALA.) — Kırkı zabit olmak ü- zere Bilbao'da yaralanmış olun 700 don fazla İtalyan gönüllüsü Gradisca hasta. ne gemisile Napoliye gelmiştir. Faşist Erkâniharbiye Reisi kendilerine «Hoş geldiniz: demiştir. Hayfada tanınmış bir Arap lideri öldürüldü Londra 5 (Husus!) — Filistinde karı- şikliklar tekrar başlamıştır. Bu sabah Hayfada, tanınmış Arap mil- liyetçi liderlerinden İbrahim Bey Kâmil kendi evinin kapısı önünde bir tocavüze uğramıştır. Mütecavizin attığı kurşunlardan ağır surütte yaralanmış olan İbrahim Bey Kâ- mil, kısa bir müddet sonra ölmüştür, Kudüste de, bir otobüse atılan bom - balar neticesinde bir Arap kadın öl - müş ve diğer biri de yaralanmıştır. Arap kongresi Adana, 5 (Hususi) — Büyük Arap kongresi çarşamba günü toplanacak - tır. Murahhaslar şimdiden Süriyeye gelmeğe başlamışlardır, Vindsor Dükü Hitleri ziyaret etmiyor Londra, 5 (A.A.) — Viyanadan Röyte.- re bildirildiğine göre, Dük de Vindsor'un Dükün B. lunduğunu bildirmektedir. Şimdilik dört | Hitleri ziyaret tasavvurunda olduğu ha- kişi tevkif olunmuş ve bir çok bomba ele|berinin asılsız olduğunu beyan etimiş- geçirilmiştir. Tahkikata devam olun -| tir. maktadır. | İz m| Atlamalar başladı ALE mir paraşüt Kulesinde Bu kulenin ayni İstanbul ve Ankarada da yapılacak Mütehassıs Romanof İzmu paraşüt kulesinden atlarken İzmir 4 (Husust) — Avrupanın en modern paraşüt kulesi — olan Kültür parklaki paraşüt kulesinde dünden i. tibaren atlamalara başlanmıştır, Paraşüt mütehassışı Romanof, rela- katinde Türkkuşu paraşüt muallimle - rinden Abdurrahman olduğu halde pa- raşüt kulesinin üstüne çıkmış, paraşüt elbiselerini giymiştir. Bunu müteakıp, kulede bir nevi tayyare vazifesini gö - ren kabin son defa muayene edilmiş, noksansız olduğu görülünce, Romanot kabine yerleşmiştir. Bovyet mütehas - gisı 40 metre irtifadaki kuleden ken - disini aşağıya savurmuş ve en ufak bir ârıza geçirmeden aşağıya inmiştir. Mü- teskıben Abdurrahman atlamıştır. Halktan bir çoğu derha! Türkkuşu sekreterine müracaat ederek atlamak üzere fiş almışlardır. Paraşüt kulesinden atlamak için Türk olmak, 20 -kilodan az, 80 kilodan fazla olmamak lâzımdır. B0 kiladan faz la olanlar, tamamen rüzgârsız hava - larda atlayabileceklerdir. Hiç bir mah zur yoksa da, sıkleti fazla olanların şimdilik rüzgârlı havalarda atlamala « rına müsaade edilmiyor. Yakında bir hey'et şehrimize gele- rek Selânikte inşası kararlaşan para - şüt kulesi hakkında İzmirde tetkikler yapacaktır. İzmir paraşüt kulesinin bir eşi de Ankara ve İstanbulda yapıla - caktır. Sendllair LEMİNDE BELAL SAA LT L © AÂmerikada servet bolluğu © Gümrük manialar 've evlenmeler Yazan: Selim Ragıp Emeç merika maliye — nozaretinin neşrettiği istatistiklere göre Amerikan vatandaşlarından beş milyon insan muhtelif bankalara muhtelif ta- rihlerde açtırmış oldukları ufak bazı ta- sarruf hesablarını zamanla unutmuş, bu yüzden, birçok bankalarda, mecmuu çok mühim bir yekün tütan bir para topla- nap kalmıştır. Bu suretle toplanıp ta sa- hibleri tarafından aranılmayan paraların mikdarı 190 milyon dolara baliğ olmuş- tür. Bu hesabların çoğu ehemmiyetsiz şeylerdir. Fakat damlaya damlaya göl olur fehvasınca, hep birden bu mühim yekünu vücuda getirmişlerdir. Bu suretle, vaktile açtırdığı tasarruf hesabımı unutmuş olanlardan biri de, bu- günkü Nevyork valisi La Guardiadır. Bu zat, bundan yirmi sene evvel Ameri- kan ordusunda asker iken birkaç dolar. lik bir tasarruf hesabı açtırmış, sonra bu hesabı unutmuştur. Amerika âyanı, şim- di, sahiblerinden çoğu meydanda olm- yâan bu paraların hükümet kasasına dev- redilmesi için bir kanun hazırlıyor. Para parayı çeker sözünün doğruluğunu A- merika, bu suretle bir defa daha isbat etmiş oluyor. * Avrupanın pek çok mıntakalarında ol- dağuü gibi Avusturya ile Yugoslavya ara» Evlenmeler | Sinda, iki taraf ve gümrük emtiasını ve mah- sulâtını himaye e- tahdidatı den gayet şiddetli gümrük taftifeleri caridir. Bu hal, iki hu- dudun birer tarafında sakin olan halk araşında evlenmelerin ziyadesile artma- sına vesile olmaktadır. Sebebi basittir: Yugoslavyanın bu kısmında oturan Slöven köyleri çok zengindirler ve evle- nen kızlara, gayet zengin cihazlar vere mektedirler. Fakat verilen bu cihazlar umumiyetle eşyaya mütealliktir. Para değildir. Çok defa da canlı hayvandan müteşekkildir. Halbuki *Yugoslavyadan Avusturyaya canlı hayvan geçirebilmek için yüksek gümrük vermek lâzımdır. Eğer bu hayvanlar bir evlenme mukave- lesile evlenen kadıra cihaz olarak veril- müşlerse, o zatnan bunlardan gümrük resmi alınmamaktadır. Yugoslavyalı bir köylü kızla evlenen bir Avusturyalı küy delikanlısı gayet el- verişli bir ticaret muamelesi yapmış ölu- yor, Bu sene, bu nevi izdiyaçların nisbe- ti yüzde yirmi altı nisbetinden artmıştır. Başka yerlerde, bu nevi tahdidat, evlen- melere sed çekiyor, Fakat Avusturya hu- dudunda ise, insanların yükselttikleri gümrük manialarını kolayca “aşabiliyor. Selim Ragıp Emeç Sabahtan Sabaha : dar heyecan duymayacak. Sarı kâğıt —H Frenklerin sinir ve ruh üzerindeki tesiri muhakkaktır. Gençlikle aldığı- nız meavi, pembe, mor aşk mektubları (le ihtiyarlıkta aldığımız satı, kırmızı wvergi ihbarnameleri renklerin manasını kat'i şekilde ifade edor. Bazı hususi şirketler san zamanlarda faturalarının renklerini değiştirdiler. Kimi beyâaz, kimi eflâlun renkte fatura gönderiyorlar, Doğrusunu isterseniz bu renkler insanı sarı kâğıdlar gibi ürkütmüyor. Belediye ve maliye vergi- leri için gelen ihbarnamelerde meselâ filizi, mor renklerde olsa insan o ka- Fakat vergi direlerinden renkten evvel istiyeceğimiz bir şey daha var, Meselâ emlâk vergisi ihbarnameleri usulen önce beyaz renkli gelir. Bunda vergi borcumuzun ne kadar olduğu ve muayyon bir zaman içinde verebile- ceğimiz yazılıdır. Ve bu beyaz ihbarname bize sadece borcumuzu hatırlatır ve bizi hazırlıklı bulunmağa mecbur eder. Yalniz vergi daireleri artık bu bes yaz kâğıdlı birinei ihbarnameleri göndermez oldular. Doğrudan doğruya sarı kâğıdlı ültimatomu kapıya bırakıyorlar. Bunun ifadesi de rengi gibi insana haşiyet veriyor. borcunuzu ödemediğiniz takdirde tahsili emval kanununun falan maddesi mucibince hareket ediletceği beyan olunur.» Bu maddenin ne olduğu zaten ifadenin belâğatinden belli: Haciz konacak! Vergi borcu ihmal edilmez. Nasıl olsa verilir, Fakat ne yalan söyliyeyim. Böyle bir nuşha da sarı kâğıdı burnumuza dayayınca İnsan şaşırıyor ve haraç mezad nesi varsa satılıp çırçıplak kalmak korkusile kâbuslar geçiriyor. Bilmem neden, bu sarı kâğıdlar bana biraz haysiyet kı- Tıcı gibi geliyor. Hele beyazımı almadan sarısı gelince! «On beş gün içinde asabımız bözulüyor. © Bürhan Cahid ——