8 Eylül 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

8 Eylül 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

TELGRAF HABERLERİi SON POSTA İki Mançuri İlivası Çinliler tarafına geçti Japonya, İngiltereye, cevabi notasında, mes'ulün meydana çıkarılamadığını, beyan etmektedir Londra 7 (Hususi) — Japonyanın İn- Gilterey verdiği notanın metni Tokyoda Neşredilmiştir. Bu cevapta şimdiye kadar yapılmış o- lan tahkikatın hâdiseden bir Japon tay - Yaresinin mes'ul olduğunu meydana çı - karmamış bulunduğu beyan edilmekte - dir. Maamafih mahallindeki tahkikata de- vam olunmaktadır. Ve facianın ne gibi Ahval ve şerait dahilinde vukua gelmiş Olduğunu meydana çıkarmak için hiç bir gayret esirgenmiyecektir. İki Mançuri livası Şanghay 7 (A.A.) — Central News Çin ajansının Jehol'dan bildirildiğine göre General - Tcehang-Kai-Pang — tarafından kumanda edilmekte olan ve efradından bir kısmı geçenlerde on Japon zabitini liler tarafına geçmiştir. Bir ada zaptedildi Hongkong 7 (AA.) — İyi malümat al- makta olan mehafil, Hongkong yakinin- de kâin Biting adasının dün akşam Ja- ponlar tarafından zaptedilmiş olduğunu beyan etmektedir. Amerikalıların vaziyeti Vaşington 7 (A.A.) — Japonyanın Pa- 'nama ve Singapour yolu ile abloka edil- mesinin Milletler Cemiyeti misakının 16 ncı maddesi mucibince yapılabileceği A- merikan bahriye makamatında beyan e - dilmektedir. Maamafih İngiliz - Amerikan görüş- melerinin Amerikayı bir taahhüt altına sokmaklar çok uzak ve Amerika mille - öldürmüş bulunan iki Mançuri livası Çin- t tinin büyük bir ekseriyetinin harbe a- leyhtar olduğu beyan edilmektedir. Şanghay 7 — B. Ruzvelt'in Ameri - ka tebaasına kısa bir zamanda Çini ter- ketmelerini tavsiye için vaki beyanatı, burada bir yıldırım gibi tesir icra et - miştir. Bir çokları Çindeki menfaatle - rine yapışıp kalmak istemektedirler. Kütle halinde Çinin tahliye edilmesine aleyhtardırlar. Netice ne olacak? Ordumuzun kudreti karşısında ecnebiler hayran Dün Anadolu ajansı Pariste çtean fransızca Le Temps gazetesinin Trakya manevraları hakkında yazdığı bir ma - kalenin hülüsasanı telgraf haberi olarak vermişti. Gazetenin bu makaleyi ihtiva eden nüshası bir gün sonra geldi, hülâ- sasının okunmuş olmasına rağmen oku- yucularımıza bu makaleyi aynen vermek ten kendimizi alamadık. Aşağıya koyuyo- Tuz: 'Trakya yeknesak ve sakin manzarasina tekrar büründü. Türk ordusunun 18 den 22 ağustosa kadar geçen zaman zarfında burada yaptığı büyük manevralar artık bitmiştir. Manevrayı takip eden büyük geçit resminde sivillerden mürekkep a- zim bir halk kütlesi hazır bulundu, bil- hassa kalabalık olan ecnebi askeri he - yetler kendilerine tahsis edilmiş olan trlbünden kıt'aların kusursuz geçişlerini alkışlarlarken piyadeler, süvariler, top- çular, motörlü kıt'alar ve tanklar yakı- Nankin 7 (A.A.) — Merkezi siyasi | cı bir güneş altında beş gün müddetle sar meclis reisi B. Ouang - Tehin - Ouei, fettikleri azim gayretten sonra da hiç radyo ile neşredilen bir nutkunda €z-| yorgun görünmüyorlardı. cümle şunları söylemiştir: Türkiyede yapılan askeri manevrala- Şimdiki vukuat, Çin'in hezimeti de-'ra ecnebi ordu mümessillerinin 1914 har- ğil, belki Japonyanın iktısaden yıkıl -' bindenberi ilk defa davet edildikleri ma- masını intaç edecektir. Filistinde Yahudiler bir ! Arap köyünü ateşlediler Tecavüzler günden Yahudiler Havralara sığındılar Adana 7 (Hususi) — Filistinde ya- hudilerin Araplara karşı — tecavüzleri Bündengüne çoğalmaktadır. Dün de Âynigazel köyünde karpuz — satan Ali ; Akrebe köyünde Ali Selâme öldürülmüşlerdir. Hayfada Ali Adli a- dında birisi de ağır surette — yaralan - TMiştir, Teberya civarında Alfa köyüne ateş Verilmiştir. Kudüs civarında Mensiye- deki Arap kahvehanesine atilan bom - ba Yafa ve Telabip'de büyük heyecan Uyandırmıştır. Bu civarda oturan ya- hudiler Arapların âni bir taarruzların- Hitler. Nürenberg toplantısında nelerden bahsetti? Londra 7 (Hususi) — Şansölie Hit- ler, Nürenbergde toplanmış — olan Al - Mman Nazi kongresinde mühim bir nu- tuk söylemiştir. Hitler bu nutkunda bilhassa Al - Mânyanın müstemleke ihtiyacından, dört senelik iklısadi plündan, Rama - Berlin mihverinden ve komünistliğe karşı Alman - Japon — anlaşmasından bahsetmiş, bilhassa Nazi rejiminin Al - Mman '& temin ettiği kudret ve tünlüğü ehemmiyetle tebarüz ettirmi tir. İspanyada hükümet Kuvvetleri ilerliyor Valensiya 7 (A.A.) — Aragon cephe- sinden bildirildiğine göre, cumhuziyetçi kit'alar, halen Belehitenin yirmi kilo - Metre kadar ilerisinde bulunmaktadır. * İngiliz gazetelerine göre w güne artıyor, bazı dan korktukları için havralara sığın - imışlardır. z İngiliz polisi herhangi bir vukuatın önüne geçmek için Arapların Telabi - Be, yabudiüerin de Yafaya girmelerini İyasak etmiştir. Arap komitesi neşrettiği bir beyan- namede halkı süküna davet etmiştir. İngiliz fevkalâde komiseri son hâdise - ler üzerine Londra seyahatini tehir et- miştir, Sahilden başlamak üzere Hayfa ile Yafa arasında büyük bir asfalt yol yı pılmasına karar verilmiştir. Arap kongresine Emir Şekip Aslan Riyaset edecekmiş Adana 7 (Husust) — Lübnanın Bu- ludan kasabasında toplanacak olan bü yük Arap kongresinde Irakı General Nuri Sait temsil edecektir. General kongrenin hitamında Iraka gidecek ve| kuvvetli bir ihtimale göre harbiye ve - zirliğini deruühte edecektir. Arap koöngresi reizliğini Emir Şe - kip Aslanın deruhtoe edeceği söyleni - yor, Fransızlar Vize vermiyorlar Kudüs 7 (AA.) — Fransız konsolos- hanesi, Arab koöngresine iştirak için Su- riyeye gitmek istiyen Filistin yüksek eş- hâsından bir çok kişiye vize vermekten imtina etmiştir. Bu tedbirin alınmasina sebep olarak, bu eşhasın koöngroye iştira- kinin Arap ahali arasında heyocanı faz - lalaştıracağı keyfiyeti gösterilmektedir. İngiliz aslanının vaziyeti Profesör Afetin kıymetli Beyanatı Bükreşte toplanan antropoloji ve ar - keoloji beynelmilel 17 inci kongresine Türk Tarih Kurumu asbakşanı profesör Bayan Afetin riyasetinde bir heyet git - tiğini yazmış ve kongrenin gerek heye- ti umumiyesinde, gerek seksiyonlarında Türk Tarih Kurumu namına Bayan Afet taralından verilen konleransın ve yapı- Tan komünikasyonun büyük bir alâka ve takdirle karşılandığını Bükreşten aldı -< Bimız telgraf haberleri üzerine evvelce yazmıştık. Bu hususta profosör Afet şöy- le beyanatta bulunmuştur: «— Mâlümumuz olduğu veçhile antro- poloji ve arkeoloji beynelmilel 17 ihci köngresi eylülün birinci günü Bükreşte toplandı ve 5 gün çalıştıktan sonra dağıl- dı. Bu köngreye Türkiye dahil olduğu halde yirmi dokuz memloket iştirak et - Miştir. Türikeyi Bayan Cevad Abbas Gü- rer, profesör Yusuf Ziya Özer, profesör Hasan Reşid Tangut ve ben temsil edi - yorduk. Delegasyonumuzun bu kongrede var- mak istediği hedef «Türk Tarih Kuru - mu taralından Türkiyede yapılan arkeo- lojik hafriyatın en son neticelerini bildir. mek» idi, Köngrenin ilk açılış günü bey- nelmilel antropoloji ve arkeoloji cemi - yeti reisi profesör Pitard'ın ve kongre kâtibi umumisi profesör Minoviçinin ve kongreyi selâmlıyan Bükreş belediye rei- sinin nutuklarından sonra muhtelif de- legasyonların reisleri ve bu meyanda Türkiye delegasyonu şefi sıfatile ben bi- rer nutuk irad ettik. Büu nutukları müteakıp ben Türk Ta- rih Kurumunun arkeoloji bakımından | Yal faaliyetini leşrih ve Izah eden bir kon- ferans verdim. Bu konferansımda kon- greye Türk Tarih Kurumu tarafından Türkiyenin — muhtelif 9 mıntakasında yapılan hafriyatın son vaziyetleri hak- kında bizzat mahallerindeki müşahede- lerime müstenid malümatımı bildirdim. Bu konferans, kongrenin açılış günü ve rilen ilk ilmi konferanstı. Konferan . sımın büyük bir dikkat ve alâka ile ta- kip edildiğini ve Türk Tarih Cemiyeti mesaisinin samiin üzerinde çok iyi te- sirler bıraktığını görmekle bahtiyar ol- dum, O gün ve hiç bir gün hey'eti u - mumiyede bundan başka hiç bir könfe- rans verilmemiştir. Konferansımı bi - tirdikten sonra bir çok âlimler yanıma gelerek elimi sıktılar ve beni hararet- le tebrik ederek mensup oldukları il- mi cemiyetlerle cemiyetimizin teşriki mesai etmesi teklifinde bulundular, Mikadonun kardeşi Almanyada Berlin 7 (A.A.) — Mikado'nun kar« deşi Prens Chichibu, bu sabah İsviçre- den Friedri Chshafen'e gelmiştir. lümdur. Türkiye Balkan paktı müttefik- lerine olduğu gibi geçende imzalanan As- ya paktının müşterek imza sahiplerine ordusunun göz önüne alınacak bir kuv - vet olduğunu göstermek istemişti. Ve bu suretle bütün ataşemiliterlerden — başka bir taraftan Yunanistan, Romanya — ve Yugoslavya, diğer taraftan da Efgan, 1- rak ve İran orkânıharbiye reisleri davet edilmişlerdi. Dört gün süren manevraların bütün ha- rekâtını takib etmiş olan salâhiyettar bir şahsiyet bize Intıbalarını ânlâttı. <İzmir vapurünun sureti mahsusada ihzarı, ra- hat konaklar yapilması, her iki deleğeye bir tercümân (rehber zabitin verilmesi ve saire gibi) nazik ve lüks misafirper - | verliğe karşı borçlu olunan takdirat ha- ricinde, Türkiyonin müttefik erkânıhar- biye heyetleri Ne bütün misafirleri üze- rinde yapmak istediği takdirkârane hay- ret eseri fazlasile elde edilmiştir. Aşikâr olarak- görülüyor ki Türk ordusu Balkan ordularının birincisi olarak nazarı mü talcaya alınabilir. İtibar mevkiinde olan harb usulü Almanların harb usulüdür: 'Taarruz, daimâ taarruz, Çok mükemmel bir erkânıharb zabitleri heyeti ile öğren- mek isteğine hırsla sarılmış olan ve Al- manyanın Fransanın bütün askeri mec- mualarını iştiyakla okuyup hazmettiği hissin! veren güzide genç elemanlar kar- gısında bulunuluyor. Burada bir kaç se- neye kadar başkumandanlık yardımcılığı için birinci plânda bir menşe, bir fidan- hk yetişecektir. Kıtaata gelince bilhassa piyade darbı mesel hükmüne geçen mu- kavemet kudreti ile her şeyin fevkinde bir hayranlığı celbetmiştir. Efrad Trak - yanın yakıcı güneşi altında, toz içinde sırtlarında tam scefer ağırlığı ile günde on beş saat manevra yapmışlar, kemal dorecesin! bulan bir san'atla maskelen - mişler. Trakya gibi çıplak ve düz bir mu- hitte pelk kolay olmıyan bu işi hakkile pmışlar ve tamamen disiplinli ve şef- lerinin avuçları içinde bulunan piyade kıt'aları hücum esnasında şayanı takdir bir şevk ve alışkanlık göstermişlerdir. Mareşal Fevzi Çakmak manevraların kritiğini yaparken pittoresgue ile dolu olan şa cümleyi kullanmıştır: — Piyade mevcudiyetini bile hissettir- memeli ve hücum esnasında güya top - rak açılmış ta içinden fışkırmış gibi gö - rünmelidir.» Filhakika ccnebi müşahitler bu hissi duymuşlar. Ayni zamanda seyyar hasta- nelerin, tamamen boş kaldığını, içlerin - de bir tek yorgun neler bulunmadığını görmüşlerdir. 4 Malzemeye gelince: Mebzuliyet, son tekemmülât, mükemmel bir kullanış, hiç bir şey eksik değildir. Kendisi gibi başlarına demokratça bir Kkasket geçirmiş vekiller ve bir çok meb'uslarla çevreli olarak manevralar- da hazır bulunmuş olan Cumhurreisi A- tatürk kendisinin ve Başvekil İsmet İn- önünün Türkiyeye verdikleri şayanı hay- ret ve takdir - ordu ile iftihar edebilir. ler. Bütün davetliler, ataşemiliterler ve erkânıharbiye reisleri . Türkiyeye gelir- ken katledilen Irak başkumandanı Be - S , (ALE İr © Akdeniz devletlerinin toplantısı © B. Musolininin Berlin ziyareti Yazan: Selim Ragıp Emeç ünün iki mühim hâdisesi üze -- rinde bülün dikkatler toplanı « yor: Bunlardan bir tanesi Akdeniz dev- letlerinin yapacakları toplantı, diğeri de B. Musolininin eylül sonlarına doğru Berline vuku bulacak olan seyahatidir. San günlerde meçhul tahtelbahirler ta- rafından bazı nakliye gemilerinin torpil- lenmeleri Akdenizde vuku bulduğu için,, bu hâdiselerden en ziyade müteessir o - |lanlar da gene bu denizle yıkanan sahil- lere malik bulunan devletler olmuştur. Fransanın önayak olmasile bu toplantı- ya çağırılanlar: Türkiye, İtalya, Yugoslavya, Yu- nanistan, —Mısır, Suriye ve Ar- navutluktur. Daveti yapan — İngil - tere ile Fransanın toplantıda ha- zır bulunacakları ise bir emri tabiidir, İspanyanın — çağırılmasından — sarfı na- zar edilmiştir. Çünkü Fransanın dileği veçhile Valânsiya hükümeti davet edil- miş olsayı ankoyu da çağırmak bir zaruret olacaktı. Şerlerin ehvenini ter- cih eden devletler, nihayet, her ikisinl de ihmal etmek suretile bir orta - şekil bulmuş oluyorlar. Akdenizin bir istitalesi telâkki edilen Karadeniz devletlerinin ve bu arada ge- mileri taarruza uğrıyan Sovyet Rusyanın çağırılmaları da hâatıra gelmemiş değil- dir, Fakat nihaf karar henüz alınmamış bulunmaktadır. İtalyanın iştirakini — te- min edebilmek için Cenevreden başka herhangi bir İsviçre kasabasını toplantı mahalli ölarak kabul eden bu devlet - lerin nasıl bir karara varacakiarı biline- toez. Fakat, ticaret gemilerini emniyetle sefer ettirebilmek için, bunlara, bu dev- letlerin harb gemilerini terfik — etmek fikri şimdilik terkedilmişe benziyor. Bu- na müukabil, yapılacak taarruzları defet. mek ve icabinda taarruz yapanları ceza- Hlandırmak için müşterek mes'uliyetli bir |bareket icrası ve her türlü iphama ma- Ihıl bir bırakmamak için bütün tahtel bahirlere müayyen deniz mıntakalarımı asak etmek ve bu mıntakalarda görü * ecek tahtelbahirleri korsan saymak, şim Ddilik akla gelen fikirlerin en amplileri | gibi sayılmaktadır. * | B. Müsolininin Berlin seyahatine ge- lince; Berlin - Roma mihverinin müte « sanit — faaliyetint B. Musolini- | dünya nazarında nin Berlin | bir defa daha te « ziyareti barüz — etiğrmek için vuku bulan bu ziyaretin ehemmiyeti büyüktür. Ko « lak kolay İtalyanın dışına çıkmak istemi- yen B. Musulininin, bugünkü şartlar al - tında Berlini ziyaret etmesi, Berlinle Ro- manın dileklerini her zaman ve her yerde ısrarla hâkim kılabileceklerinin bir ifa- Bibi telâkki edilmekte ve siyasi bir ayiş addolunmaktadır. Dünya ahva- Tinin bu nevi nümayişlerin devamına da- ha ne kadar tahammülü vardır? Bunu da, İngilterenin sabır ve tahammülünün derecesi bilebilir, der ve sözü keserim. Selim Ragip Emeç Hariciye Vekili Venedikte Venedik 7 (A.A.) — Türkiye Hariciye Vekili Dr, Tevfik Rüştü Aras, vapurla bu akşam buraya gelmiştir. MeneeekenaseneneRaRAAeLeSerRaNERaEmESAAn. kir Sıtkı Paşanin kaymakamı da dahil olduğu bâlde hepsi bu azimkâr kudret tezahürünün karşısında şevk ve heyecan duymuşlardır, Garbi Anadoluda da Büyük manevralar Yapılacak Ağustos ayı içinde Trakyada yapılan muvaffakiyetli ordu manevrasından söne ra teşrinievvel ayında da garbi Anado « luda Aydın ve havâlisinde büyük mik « yasta manevra yapılacaktır. Manevralar 7 teşrinievvelde başlıyacak ve 7 gün sük rerek ayın 13 ünde bitecektir. ee , YO A