15 Ekim 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

15 Ekim 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

K —a B e Trakyada hayvancılığa ( çok fazla ahnmml_ypt vnlynr Edirne (Husust) — Ş VA Trakyada her sahada Öği , Çok hızlı bir çalışma yapılıyor. Bir taraf. tan beş yıllık progra. min tatbikatı - ilerle- Vvelce — bildirmiştim. Şimdi de Çorlunun elektrik vo su işi hal- ledilmektedir, Çorlunun su ve e- lektriği için Nafla ve kületile Devlet De - Miryolları büyük a- Böstermişler ve hemen ikmali için formül bulmuşlardır. Devlet demiryollarının su ve elektri- Bini Çorlu verecektir. Meriç nehrinde Türk ve Yunan salâhiyetli komisyonları etüdlerine ve bir kısmı da işe başlamış- Tardır, Bu hayıtlı başlangıç üç beş sene için- de nehirlerin taşkınlıklarını durduracak bir beşarettir. Sıtma mücadelesi Sıtma mücadelesi her yerde hararetle devam etmektedir. Uzunköprü ve Lüle- burgazda açılacak yeni merkezlerin kad- Toları gelmiştir. Doktorları da gelmek Üzeredir. İşe başlamak gün işidir. Lüle- burgaz kadrosuna İğneada ve Midya dahi alınacaktır. Sazlı derenin Meriçe akıtılması işi bit- Talştir. Yalnız küçük sular kanununa gö- re beş altı köyün daha on günlük işi kal- mıştır, L'Hafv'îâboîu bölgesinde bataklık yapan bir göl ile birkaç sazlık dahi kurutulmak için mahallinde faaliyet başlamıştır. İda- Te âmirlerile mücadele doktorları iş ba- #ındadır. Hayvancılık sahasında çalışmalar Trakya bavalisinde hayvanlar üzerin- —e eee Urfada bir tahsildarı soydular Fakat jandarma hırsızı derhal meydana çıkardı ve yakaladı Urfa (Hosusi) — Bir tahsildar köy- üUyurken başı altında saklı bulunan 00 lira esrarengiz bir şekilde kaybol- Muştur, Jandarma bölük — komutanı Yüzbaşı Vedat hemen tahkikata başla- Miş ve failleri birkaç saat içinde mey: Gdana çıkarmıştır. Tahkikata nazaran ayni köyden olan hırsız parayı sustali bir bıçakla tokayı kesmek suretile ve bayı yastık altından kaydırarak çal- Mıştır, » Ziraat Vekâleti mütehassısı müşavirliği Edirne (Husust) — Trakya umumi! mü- Tettişliği Ziraat müşaviri Zihni Ziraat Vekâleti mütehassıs müşavirliğine tayin edilmiştir. Ankaraya hareket edecektir. Mütettişlik ziraat müşavirliğine Ziraat Vekâleti şube müdürlerinden Şevket A- : tayin edildiği alâkadarlara ir, — Belediyenizt bulduğu bazı tedbirler sayesinde... damızlıkları seçecek olan Veteriner müşaviri Trokyadaki ve arkadaşlarından mürekkeb heyet yeniden eneme ameliyesi başlamıştır. =#Mmhlıkr Veteriner «« Köprü gişelerinde, si- nemalarda... ABERLER başkanlığında devam mıntakalarına hareket etmiştir. Bunlar ayni zamanda tay ve boğa ıeti:zlrmal için iyi cins tay ve tosunları köylerde damgalayıp hazır- latacak ve kışdan önce Marmara sahilin- de hazırlanan Köprüce ve Şerefli çiftli- ğine toplaştırılacaktır. Bu sene yetiştirilen tay ve boğalar çok bir dereceye çıkmıştır. Şarbon sa- vaşı hararetle devam ediyor. 1,850.000 koyuna yapılacak olan aşı tatbikatına beş sene devam edilecektir. Bu kışa kadar ikinci yıl bitmiş olacaktır. Üçüncü yıl gelecek bahar başlıyacaktır. Böylece bü- tün koyunlar aşılanabilecektir. Arıcılığa da ehemmiyet veriliyor Bal ve balmumunun ıslahı ve istilisa- Tâtın arttırılması için hummalı faaliyet viri Ş. Zerin ı:ı.n:küı. Heyetler köy kovanlar ve âletlerle sun'i petekler arı- cılara werilmekte, bunların kullanış tarz- ları da kendilerine öğretilmektedir. - mumt Müfettişlik bunu da kendisine İŞ edinmiştir. A Çanakkale deniz vesaltinde İntizam temin edildi Çanakka'e (Husust) — Liman idaresi, halk için faydalı bazı tedbirler almıştır. Gerek ticarf eşyanın yükletilme ve bo şaltılması, gerek yolcuların vapura girip çıkmaları, vapurların iskeleye — yanaştı- rılması sayesinde - kolaylaştırılmış ola- b " Büyük ve iskeleye yanaşmaları müş- Kül olan vapurlar için, yükleme ve bo- şaltma vaszıtaları kâfi dereceye iblâğ edil- miştir. Tarifelerde ehemmiyetli m:il_lı yapılmıştır. Açıkta duran vapurlara git- şimdiye kadar 25 kuruş alını- sonra 10 kuruş alına- Çanakkale - Eceabad ve Çanakkald - Kilidülbahir arasında işliyen vııııılı.mı muayyen istisb fazla —yolcu mektedirler. ği LAk ve arıcılığa C »« Tramvay durak yer- lerinde izdiham olmıyacak- saray elektriği ediye 39 sene müddetle Azmi Milli şirketile anlaştı Aksaray (Hususi) — Aksaray beledi- yesi ile Azmi Millt girketi arasında ay- lardanberi devam eden müzakerat sona ermiş ve Aksarayın elektrik tenviratı 39 sene müddetle Azmi Millf şirketine ve- rilmiştir. Anlaşmaya göre $0 sene sonra şebeke belediyeye kalacak ve bu müddet zarfın- da belediye umumt tenvirata sarfett'ği elektriğin kilovatını 8 kuruştan ödiyecek- tir. Mukavele merasimle imzalanmıştır. Antepte kuraklık Bu seneki kuraklık Antep ve Urfada zarar verdi Gazlantep, (Husust) — Bu yıl An- tep köylerinde kuraklık ticareti çok sarsmıştır. Mevsiminde yağmur yağ * maması yüzünden mahsul çok â2 ol - muş, bazı yerlerde tarlalar yverimsiz kalmıştır. Ayni zararı Urfa köyleri de görmüştür. Buralarda yağmur azlığı birkaç yıldanberi çok zararı mucib ol- muştur. İzmit kaza ve Nahiyelerinde imar Faaliyeti hızlandı İzmit (Hususi) — Karasu kazasında bayındırlık çalışmaları başlamıştır. Kay- makam Nizameddin ilk iş olarak kasaba- nın su ihtiyacını kerşılamak istemiş ve Ordumuzun geçit resmi neraller bu sabah Aydında bir gezinti yaplılar, Ordu evini, komutanlığı, vi - lâyeti, San'at okulunu ziyaret ettiler. Asım Gündüz San'at okulu atölyeleri- ni gezerken: — Küçük san'atlara ehemmiyet ver- mek lâzımdır. San'at okulları bize ta- lebe hazırlığı yapıyor, fabrikalarımıza elâman yetiştiriyor.» demiştir, Ordu Evinde ziyafet Öğleyin Ordu Evindeki ziyafet neş- eli geçti. Manevraların kritiği Saat 13 de hususi otokarla Germen- ciğe gidildi. Germencikte Mareşalın başkanlığında ordu komutanları, ge - neraller, mavi, kırmızı komutanları, hakemler — toplandılar. Manevraların kritiği çok istifadeli oldu. Kritikler kor generallerden başlıyarak bütün ordu mensuplarının manevralardaki ehliye- tini meydana çıkardı. Bilhassa şedit yağmur, çamur esna- sındaki cansiparane, feragatli çalışma- lar takdir edildi. Manevraların büyük şehidi Hayri namına Aydında âbide dikilecek, şehi- din annesine bir altın madalya ile ai lesine nakdi yardımda bulunulacal it resımi Yarın Germencik ciyarında yapılâ- cak geçit resmine bütün Ege vilâyet - lerinden halk iştirak etmek üzere ha - hirde büyük kalabalık toplandı. Germencik yolumu tutmuştur. irden iki, Denizliden iki husust! tren sabah Ege halkını geçit resm! mey danına getirecek; bütün manevra kıta- faaliyete geçmiştir. Yakında Karasu su- ya kavuşacaktır. Bütün İzmit kazalarında hızlı bir imar faaliyeti vardır. Sapancada asrf bir mez- baha yaptırılacaktır. Taraklı nahiyesine de su getirilecek ve elekirik tesisatı ya- pılacaktır. Bu hususlardaki faaliyet de- vam etmektedir. Arifiyede eğitmenler kursu için yeni ve modern bir bina yaptirılacaktır. Ka- rasuda geniş mikyasta domuz mücadele- sine de başlanılmıştır. Adapazarında or- ta mokteb inşaatına başlanılmıştır. Ada- tepe mevkiinde ve Sakarya üzerinde ye- ni bir köprü inşa ettirilmektedir. Hekimhanda tayin ve tahviller Hekimhan (Husüsi) — Hekimhan C. müddetumumiliğine Ayvalık C. müddei- umumisi Mustafa, jandarma bölük komu- tanlığına Silifkeden teğimen Yusuf, malb- müdürlüğüne Ankara meşslek mektebi mezunlarından Kemal Kuvvet, nakil ve tahvil eden askerlik şubesi reisi yüzbaşı Nuri Mergenin yerine Bergamadan bin- başı Tevfik, Kemaliye husust muhasebe memurluğuna gönderilen Hasan Gülerin yerine Arapkir husust muhasebe memu- yu Agâh, yeni ihdas edilen hususi muha- sebe kâtipliğine Malatyadan Agâh, ma- liye varidat memurluğuna — Malatyadan Ömer, hususf muhasebe varidat memur- luğuna Kâhta tahsildarlarından — Salih, Malatya Yaridat kâtipliğine tahvili, me- muriyet oden maliye sandık emini Cafe- TİN yerine de tahsildar Halit tayin ve tah- vil edilmişlerdir. Develide sıtma mücadelesi Develi (Hususi) — Âyşepınar köyün- de salgın halde zehirli sıtma denilen bir nevi hastalık çıktığı, 20 köylünün öldü- gü haber verilmiş, kaymakam, parti baş- kanı, sağlık memuru derhal köye gitmiş- ler, Halkevi sosyal yardım kolunun te- darik ettiği kinin ampulleri ile yüz kadar hasta tedavi edilmiş, icab eden sıhhi ted- birler alınarak hastalığın tahribat yap- masına mâni olunmuştur. Pazar Ola Hasan Bey Diyor ki: Hasan Bey — Şuna kı - atı, motörize kuvvetler mühim mik - yasta hava kuvveti geçit resminde bü- lunacaktır. Miareşal geçit resmini seyirden son- ra derhal Ankaraya hâreket edecek, Metaksasın Ankaraya — muvasalatında lunacaktır. Aydın valisinin ziyafeti *İmeselenin kırmızı, mavi ordular tara! Ege halkı geçit resmini görmek için yollara döküldüler “(Baştarafı 1 inci sayfada) i mahnevra davetlilerine bir ziyafet ver « di. Ziyafet geç vakte kadar — neş'eli geçti. Manevraların tenkidi İzmir 14 (Manevraları takip eden ar- kadaşımızdan) — Germencikteki ilk o - Yul binasında Mareşal Çakmağın riya - setinde cereyan eden manevra - tenkidi üç buçuk saat sürmüştür. Evvelâ söz - lan orgeneral İzzettin Çalışlar manevra- da iki tarafi verilen meseleyi anlattık - tan sonra, bu meselenin hallinde komu- tanlar tarafından alınan kararları ve bunların kıtaat — tarafından — tatbikalırı tahlil ve tenkit etmiştir. Orduda hastaların normal şekilde çe daha az olduğunu belirten İzzetin bun! Htihar ve teşekkür edilecek hâdise o duüğünü manevra esnasında bir tek ku' - ban verildiğini, kara kuvvetleri gibi ha- vacılarımızın da büyük fedakârlıklarla çalıştıklarını izah etti. Atatürke, Vekil - ler Heyetine, kamutaydan gelen heyete, mareşale teşekkür elti Mareşal Çakmağın izahatı Manevra safhasını çok vazih şekilde izahlayan İzzettinden sonza Mareşal Çakmak iki orduya verilen meseleyi, bu dan nasıl halline çalışıldığını izah etti. Bu hal suretleri arasında muvafılk örmediklerini vüzuhla ifadeledi. En ekillerin hangileri olacağını teba- İ garlandı. Aydında oteller doludur. Şe 'Övı'n_ ettirdi, Askerin fırtınalı havada gösterdiği Köylüler geceden yollara dökülmüş, yüksek gayreti takdirle andı. Komu - tanlara, sübaylara, erata memnuniyet teşekkürleri etti. Adaan Yunan gazetecileri Ankaraya geliyorlar Ankara 14 (Hususi) — Yunan başve « kili Metaksasın ziyareti münasebetile şehrimize Yunan gazetecileri de gele « cektir. Basın birliği tarafından dost ga- Bu gece Aydın valisi ordu evinde zetecilere bır ziyafet verilecektir. BAARARARARARARARARARANADAR Vakitsiz gelen kış (Baştarafı 1 inci sayfada) evvelce 22 iken birdenbire 12 ye düş - müştür, Şizrdiye kadar daima lodostan esen rügâr poyraza çevirmiş ve evvelki akşam şiddetlenerek şehri altüst etmiş- tir. Dün sabaha kadar devam eden fır - tınada bir çok yerlerin camları, levha - ları, borular ve saçakları kırılmıştır. Fır- tınanın ve yağmurun şehirde husule ge- tirdiği zararlardan bir kasmını dünkü nüshamızda yazmıştık. Yağmur devam edecek Yağmur dün de, bu gece de fam'alarla gdevanı etmiştir. Dün rasathaneden ve - rilen malümata göre poyrazdan esen rüz- gâr dün sabah kıbleye çevirmiş ve gid - detlenmiştir. Yağmur daha bir - müddet devam edecektir, Bir vapur karaya oturdu Evvelki geceki fırtınada Lagandiros ve Dimitropolos vapur acentasının Mu - danyada bulunan Türkân ' vapuru Mu - danya iskelesi civarında karaya otur - muştur. Vapurun baş tarafından iki yarası var- dör. Zonguldaktan 800 ton kömür almış, bir kısmını Mudanyaya çıkarmış, içinde 620 ton kömür kalmıştır. Geminin kurtarılması için Türk gemi kurtarma şirketinin Hora vapuru Mu - danyaya gitmiştir. Bir de yelkenli parçalandı Evvelki gece fırtınada Niyazi kapta - nin İdaresindeki odun yüklü 33 tonilâto- luk Çağlar adındaki yelkenli Anadolu - kavağında Kâleburnunda karaya gitmiş we parçalanarak batmıştır. Yelkenlinin mürettebatı tahlisiye efradı tarafından burtarılmıştır. Diyarıbekirde de havalar serinledi Diyarıbekir (Husust) — Soğuklar baş- ladı. Halkın bir kismı pardösü ile gez - mektedir. Bu yıl sıcaktan çok bunalan Diyarıbekirliler havaların serinlemesin- den Mmemnundurlar, Diğer yerlerde Yurdun bir çok yerlerinde sürekli yağ- murlar yağmağa başlamıştır. Yağmur yağınıyan yerlerde de hava bulutlu geç- mektedir. Yağmurun en fazla düştüğü *saca; belediye şimdi de | yer İstanbuldur. İstanbulda, yağmurun yankesicilerle mücadeleye |18 milimetreye vardığı yerler ofmuştur. Yağmurun en ziyade yağdığı yerler, 'Trakyada Edirne ve Çorlu, Kocaeli ve E- gede Yalova, Bursa, Çanakkale, Balıke- sir, Manisa, İzmir, Karadeniz sahillerin - de de Rize, Trabzon ve Samsundur. Ankarada fırtına Bazı yerlerde de fırtınalar olmaktadır. Ankarada iodos rüzgürı saniyede 31 met- re sür'atle esmiştir. Geçen sene İstanbul- da saniyede 27-28 Mmetre sür'atle esen rüzgâr bir çok cami kubbe ve minare « lerinde mühim hasarat yapmıştı. Anka- rada rüzgâr 31 metrelik sür'atle estiği halde kayda şayan hasar yapmamıştır. Balıkesir (Hususi) — Balıkesir ve civa- rına düşen şiddetli yağmurlar bazı ha « sarlara sehep olmuştur. Bilhassa Susı - ğırlık, Edincik ve Kibsudda her tarafı seller basmış, tarlaları, bağları ve yol - Jati harap etmiştir. Ova köylerine ceviz büyüklüğünde dolu düşmüştür. Dolu - dan İnkaya köyünden Musa, Yenlice kö- yünden Fatma ve Zekeriya isminde üç kişi de yaralanmıştır. Vapurlar İneboluya uğrayamıyorlar İnebolu 14 (Hususi) — Karadeniz- de şiddetli fırtınalar hüküm sürmek - tedir. Gece yarısındanberi şiddetle e « sen yıldız poyrazdan deniz son — dere- ce kabarmıştır. Ayın on birinci günü İstanbuldan kalkan ve karayel fırtına- sı yüzünden limanımızı tutamiyan An kara vapurunun yolcuları Sinopta Va« tan vapuruna aktarma edilmişti. Va- tan vapuru bu sabah bekleniyordu. V& pur fırtınanın şiddetinden yoluna de - vam edememiş, yarı yoldan — dönerek tekrar Sinop limahnına iltica etmiştir. Hamza Muğlada Muğla 14 (ALA.) — Dün öğleden evvel başlıyan ve sağanak halinde de- vam eden şiddetli yağmur iki saat ka- dar sürmüş, sokaklardan seller gel - miş, sabunhane ve tabakhane derele - ri taşmıştır. Davastan buğday satmağa gelen bir kişiyi de hayvanile beraber su almışsa da sabunhane köprüsü ci - varında hayvanile birliklte — kurtarıl « mıştır. Başka vak'a yoktur,