27 Kasım 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

27 Kasım 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

SON POSTA | AT Afyonkarahisarından yazılıyor: Bura- daki belediye ve imar faaliyetleri yurdun hemen her tarafına örnek olacak bir şe- kilde yürümektedir. Belediye, mıyan bir asri mezarlık, ağaçlı parke Sungurlu TImar ediliyor Sungurlu (Hususi) — Orta Anadolu- hun zahire ambarı ve Çorumun pır - lantası sayılan Sungurlu günden güne Büzelleşmektedir. Kazanın imarı husu- sunda kaymakam Receb Ergün ve be - lediye reisi Sadullah İnal' büyük 8 Tet göstermektedirler. Şehrin bütün' bozuk kaldırımları, harap sokakları yeni baştan esaslı surette tamir edil -| Miş çarşının temizliği için icab edin | tedbirler alınmıştır. Dükkânların ipti-| dal şekildeki tahta kepenkleri kaldırıl- Mmış ve yerine vitrinler, demir kepenk- helâlar ve çeşmeler yaptırılmış su yol- ları tamir edilmiştir. Malkaraya yerleştirilen göçmenler Malkara (Hususi) — Bu yıl kasabamı- za yeniden 133 evlik göçmen verilmiştir. Bu göçmenlerin mühim bir kısmı Ro- manyadan gelmiş ve iskân edilmişlerdir. Kaza kaymakamı Kerim göçmenlere her türlü yardım ve kolaylıkları göstermek- tedir. Burada havalar çok güzel gittiğin- den çiftçiler kışlık ekimlerini yapnış- lardır, Boluda bir otomobil kazasının muhakemesi lu (Hususi) — Burada, Tlıca yolu ü- #erinde bir kamyon devrilmiş, on iki yol- €u hafif ve ağır yaralanmışlardır. Bu kazayı yapan şoaförün muhakemesine başlanmıştır. Şoför yolda önüne birden- bire iki kişi çıktığını, onları çiğnememek için fren yapıp direksiyonu kırdığımı, kamyonun hendeğe yuvarlandığın:, ken- disinin kabahati olmadığını söylemiştir. Keşif yapılması ve keşif raporile zabıt varakâsının gelmesi ve okunması İçin, Muhakeme başka güne bırakılmıştır. — Hasan Bey bak gazetede bir havadis var.. Yaı Afyonkarahisar hergün yeni eserlerle süsleniyor bir hal, iki asri abdesane, İstanbulda bile bulun- »« Bir asri mezarlık var Afyondaki güzel amed lardan dört tanesi caddeler, yeni çarşılar yaptırmıştır. Bir taraftan da, şehir, inkılâba aid âbidelerle süslenmektedir. İnşa faaliyeti ve istim- lâk ışleri de hararetle devam etmektedir. Büyük kurtuluş âbidesinin arka tarafın- daki binalar istimlâk edilmiştir. Yakın- da, burada, çok geniş bir sahada yeni â- bideler, belediye binası ve Ali Çetinkaya mektebi ifişa edilecektir. 30 ağustös bü- yük taarruz plânının hazırlandığı eski belediye binası, tarihf bir bina olduğu için kalacak, plânın çizildiği oda «Zafer odası» olarak muhafaza edilecektir. Belediye, gıda maddeleri satan” esnafı €hemmiyetle kontrol etmekte, ne ihtikâ- ra, ne de pisliğe imkân vermekledir. İs- tasyon ve stadyom inşa edilecek olan İl- ptnarda şımdiden hazırlıklar yapılmâk- tadır. Evvelce burada iki cczane vardı. Şim- di, bir cezane daha açılmıştır. Afyon kazalarından Bolvadinde bir doktor bile yoktur. Bu yüzden büyük gı- kıntılar çeken Bolvadin halkı gönderile- Yozgadda göçmen Evleri inşaatı Tamamlanıyor Yozgad (Hususi) — Yozgad valisi Feyvzi Gürel vilâyet köylerinde bir tef- tiş yapmış, köy okullarını gezmiş, yeni ,göçmen evleri inşaatını tedkik etmiş - tir. Saçlı, Karabıyık, Küçük İncirli, Be- bek, Terzili, Hamam, Kadılı, Saray ve Karayakup köylerile Boğazliyan kaza- sında göçmen evleri inşaatının mühim kısmı bitirilmiştir. Göçmen evlerinin kapi ve pencereleri vilâyet fabrikası tarafından taahhüd edilmiştir. Beledi- yenin yeni yaptırdığı elektrik santra- lında bir ârıza olmuş şehir bir kaç gün karanlık içinde kalmıştır. Şehirde odun ve kömür buhranı zail olmamıştır. Halk kışlık yakacaklarını tedarik etmek için'endişe içindedi. Vali Fevzi bu işle de yakından alâka- dar olmakta ve maden kömürü sobala- rının vilâyette de taammümüne ça - lışmaktadır. Müuhtelif şehirlerde Odun ve kömür Buhranı Bursada odun ve kömür buhranı kal- mamış, fiatlar da düşmeğe başlamıştır. |Fiatların daha çok düşeteği umulmak - İtadır. * | Bigada odun buhranı devam etmekte- dir. Halk tarlalarında meşe ve saire gibi meyvasız ağaçları kesip kışlık mahru - katını tedarik etmek için alâkadarlardan ruhsat almıya çalışmaktadırlar. Çanakkalede kömür buhranı Çanakkalede aylardanberi devam oetmek- de olan kömür buhran) son derece fazlalaş- mıştir. Hattâ bazı kimseler bir çuval kümür a « Tabllmek için hususi otomobillerle gşehre bir sast mesafedeki su fabrikası yanına kadar| giderek yollarda kömür beklemek ve d'ğer yollardan şehre gelen kömürler de belediye, lavuıları tarafından insan başına ikişer ki- 10 verilerek pek zaruri olan ihtiyaç defedit- ler yaptırılmış ve yeknasak bir renkte| cek veya gelecek doktoru dört gözle bek- İmekte ve bazasi da bir kile Kömürün 'bastü- boyanmıştır. Şehirde yeniden umumi | lemektedirleri da kavgalar olmaktadır. Kaşta hafriyat yapılırsa çok kıymetli eserler buluna Kaş (Hususi) — Kaş kasabası İtalya- man Meis udasile karşı karşıyadır. İki ta- raftan Akdenize uzanan kolları, kıyıla- rındaki kaya parçaları ve — adacıklarile Akdenizin en güzel ve tabil manzara ba- kımından da değerli yerlerinden biridir. Kaşın 800 nüfusu vardır. Nüfusu gittikçe artmak istidadını göstermektedir. Burası, ön yıl evyele gelinciye kadar, karab bir yerdi. Altı yedi yıldır başlıyan imar faaliyeti memleketin çehresini hay- li değiştirmiş bulunmaktadır. Gedife tepesine yaslanmış olan - Kaş. tarıhi ehemmiyeti de haizdir, Lisya ve Kesantos medeniyetleri, 3 milyon nüfus- in burada yaşamışlar, bu arada, birçok ta eser birakmışlardır. Kaşın eski ismi Antiphellos'tüur. Burada vaktile yaşıyan Sulimlerin Türk oldukları, bilâhare İran ve Roma akınlarile inkıraz —buldukları tarihen müsbet hakikatlerdendir. Kasaba içerisinde, kıymetli eski eset- lerden bir anfiteatr ile kayadan oyul- muş pek çok, bilhassa ikisi gayet san'at- kârane yapılmış mezarlar vardır. Bura- da kazı yapılacak olursa pek çok — kiy- metli eser ele geçeceği muhakkaktır. Pazar Ola Hasan Bey Diyor ki: oraya yalnız san'at ve kalem erbabı gömülecekmiş.. cağı söyleniyor Kaşta bir sokak Hasan Bey — Zavallıların hiç olmazsa öteki dünyaları mamur nlacak darana) KAT A Ç AK Ceyhanda yeni Ceyhan (Hususi) — 80 sene evveline kadar vahşi hayvanlarm yaşadığı orman- hk ve dağlık bir yer iken, Rusya ve Kaf- kesyadan getirilen Kırım ve Nogay mu- hacirleri tarafından kurulan ve bugüne | kadar birçok defalar isim değiştiren Cey- han, Çukurovanın Mısıri denilebilecek kadar mümbit ve mahsuldardır. Ceyhan, uzaktan bağlık, bahçelik, ağa- cı bol bir kasaba halinde görülür, Gerçi ağaç pek mebztildür. Fakat, bunlar, mey- va ağacı değil, ekseriyetle mor ve beyaz salkımdır. Bir mikdar da dut ağacı var- dır. Ceyhan, şu son iki üç yıl içinde, eski- den görenlerin tanıyamıyacağı şekilde çehre değiştirmiştir. Birçok büyük cadde açılmış, caddelerin iki tarafları ağaçlarla süslenmiştir. Umuml caddeler ve sokak- lar üzerindeki eğri büğrü, eski evler yı- kılarak yerlerine yeni ve modern binalar yapılmıştır. Yeni açılan caddelerin en mühimlerin- den bisi de istasyon caddesidir. Bu cadde- deki hâli bir arsaya belediye bir büfe yaptırmağa karar vermiştir. Ceyhan üzerine bir köprü yapılıyor Ceyhan nehrinde karşıdan karşıya mal ve yolcu nakliyatı şimdiye kadar ağaçtan sallarla yapılmaktaydı. Binbir - tehlike Mmelhuz olan bu nakil şeklinin sakatlık ve iptidailiği gözününe alınarak Ceyhan ü- zerine, demirden bir asma köprü yaptı- rılmasına karar verilmiştir. Köprü iki beton ayak üzerine kurulacaktır. Köprü- (Ceyhan nehri üzerine yeni ! bir köprü yapılıyor a * çargı nün 200;000 liraya Malolacağı söylenmek. tedir. Ceyhan nehri her kış birkaç kere taştığı için iki taraftaki arazi su altındı kalır, Bu cihet te nazarı itibara alınmış, ksrada da köprünün ucunun, zeminden metre yükseklikte birkaç yüz metra m etmesi kararlaştırılmıştır. Bu su« retle, feyezan esna larının ve yolcu her zaman geçe olacaktır. ilmeleri temin edilmiş bir sene içerisinde tamamlana- şaat fiilen başlamış, demir, çi- mento, taş vesaire gibi levazım kâmilen Ceyhana nukledilmiştir. Köprünün te mel atma merasiminde Nafıa Vekili Ah Çetinkayanın da bulunması takarrür eb mişken, bazı sebeblerden dolayı buluna, mıyacağı, ancak küşad merasiminde bu- lanacağı öğrenilmiştir. İktısadi bakımdan da çok ehemmiyeti olan bu köprü, Ceybanı ihya etmiş ola- caktır. Karasuya vapur uğratılacak Karasu (Hususi) — Kaza ile Adapazar, arasındak! yolun bozuk olması yüzünden posta naklıyatı güçlükle yapılmaktadı? Kış sonunda aylarca muvasala kesilmek- tedir. Halkın müracaatı üzerine buraya posta vapurları uğratmağa karar veren Denizyollar idaresi tedkikat. yaptırmak- ta ve acenta arumaktadır. Yirmi bin nüfuslu kazada doktor da yoktur. Mücadele doktoru da başka yere nakledilmiş, yenisi gönderilmemiştir. ——— KÜÇÜK MEMLEKET HABERLERİ —— Karasu asşkerlik şubesi reisliği Karasu askerlik şubesi reisliğine — binbaşı Muhledin Salör tayin edilmiş ve yeni vazife- âine başlamıştır. Askerlik şube datresi evvel- ©e tahliye edilen Ük okul binasına taşınmış- tır, Kokmuş balık satan bir balıkçı mahkâm oldu. Babaeski (Hususi) — Son zamanlarda buradan kamyonla Trakyaya balık sevkedil. mekteydi. Gönderilen balıklardan bir kım- mainın kokmuş olduğu hükümet tabibi tara- fından tesbit edilerek balıklar imha e€ti . rilmiş ve balıkçı mahkemeye verilmiştir. Mahkeme neticesinde balıkçı 3 gün hapse ve 16 lira para cezasına mahküm olmuştur. Bursa kasab dükkânları Bursa belediyesi pazar yörindeki — iğreti kasab dükkânlarını kaldırmaya karar ver- miştir. Yen! kasab dükkânlarında akar su bulunacaktır. Samanlı köyünde bir tütün kaçakçılığı Burzanın Samanlı köyünde İbrahim oğlu Mehmed Alinin evinde yapılan araştırma sonunda 7 kilo kıyılmış, 204 kilo da yaprak tötün bulunmuştur. i Bismil malmüdürlüğü Gierede (Hususl) — 16 yıldanberi kaza- mızda Mmalmüdürlüğü vazifesini ifa eden Mustafğ Altındağ, Malatyanın Bizmil kaza- sına tayin edilmiştir. Bursada bir hırsızlık Bursada Atatürk caddesinde, hükümet ci- yarında tüötün ve müzkirat bayil malül Ya- şarın dükkânına gece yarısından sonra meç- hul bir hirsiz girmiş, bir mikdar para alarak gitmiştir. Hırsız dükkânın tavanını delerek sarkıttığı iple dükküna inmiş ve ayn! yoldan savuşmüştür. İpi olduğu - gibi . bırakmıştır. Hâüdiseye polis vaz'ıyed eylemiştir. Balıkesir Etibba Birliği toplantısı Balıkesir Rtibba Birliği yıllık toplantısını yapmış, yeni idare heyetini seçmiştir. İzmit valisi Ankarada İzmit valisi Hâmld Oskay Ankaraya git- mas edecektir. | Karamürselde bir gaybubet Karamürsel inhisarlar satış memuru 1500 lra ihtilâs ederek ortadan kaybolmuştur. Balyada bir Halkevi açılıyor Bu yıl Balya kazasında bir Halkevi açilma» &ı Partl Genel Sekreterliğinden bildirilmişm tir, Evin tesisi için vilâyet yardımda bulün- müuştur. Balıkesirde atletizm müsabakaları Balıkesir spor bölgesi kış için geniş bir at letizm programt hazırlamıştır. 12 birincikâ. nunda başlıyacak ve - Bahkesir, Bandirma, Gönen, Ayvalık, Bdremidde yapılacak olan ıbu müsabakalar iki ay devam eğecektir. | Balıkesir nahiyelecinin haritaları yapılıyor Balıkesir (Hususl) — Balıkesir le on bir lkumsındı birinci sırıf nahiyelerin haritala. rının yapılmasına faaliyetle devam edilmek- tedir. Buraların plânlarının yapılma işi 'de 938 senesi nihayetine kadar bitirilmiş olacake tar, Afyonda yeni Halkevi ve Parti binaları Emirdağında yapılan yeni Parti ve Halkevi binalarının luşaatı bitmiştir. Yakında açılış törenleri yapılacaktır. GAMAAI GG 0 el LA ÇORDEEEE BÖTÜN ÜLKEYİ (D HERGÜN %’öuîm ATSINIZ FAKAT «BİR İLÂN» MR"INEIGWDOLASIL