27 Kasım 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

27 Kasım 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Japonya Mançuko ve Mogolistanda 500 bin asker topladı Sovyetler de Sibiryaya 1500 tayyare ve denizaltı gemılerı gonderdıler
 NDikkaatler Tekaütler, dullar, yetimler | Tekaüd, dul ve yetim üç aylıkları dağtlı!maktadır. Bu maaşların ekseTİsi 2aruret
 Londrada Akdeniz, Uzak Şark, Genubi Airika işi de görüşülecek Almanyanın ınldşm a şartları hakkında verilen haberler doğru
 Eski muharririmiz Vâ - Nü Gazetemize avdet etti Birkaç senedenberi — milessesemizden ayrılmış bulunan - muharrir (Vö-Nü),...
 Sivas telefonu Dün ilk mükâlemeyi aniı__Vekili yaptı Ay başından itibaren halk Sıvasla konuşacak Dün sabah, saat on buçukta
 Cumhuriyet Istanbulu Ulus * İstanbul, cumhuriyet şehri olarak hiç bir zaman elde etmediği bir refaha kavuşacaktır,, diyor...

yam 20 — Ne, 6867 — Fiati her yerde 5 kuruş CUMARTESİ 27 'Teşrinisani 1937 İk fırsatta evinin saçaklarını tamir ettir. Gelen (geçen Telefon: 24240 (İdare) — 24249 (Tahrir) — 24248 (Müdür) — 20113 (Klişe) eni a Mançuko ve Mogolistanda 500 bin asker topladı Sovyetler de Sibiryaya 1500 tayyare '; ve denizaltı gemileri gönderdiler Japonya erkânıharbiyesinde Rusya ile harb edilmesi fikri günden güne kuvvet buluyor Londra 26 — Şanghaydaki Daily Herald muhabirinin haber - aldığına göre Scangfoudaki kızıl Çin ordusu karargâhına bundan on gün evvel bü- tün mürettebatile beraber 160 Sovyet avcı ve bombardıman tâyyaresi gel- miştir. Daily Herald muhabirine göre 1500 Sovyet tayyaresi Sibiryanın sahil mın- takasında toplanmış ve parça parça gönderilmiş olan denizaltı gemilerinin de Vlâdivostokta montajı bitmiştir. Japonyada Mançuko ve Mogolistan boyunca 500,000 asker toplamıştır. Rus hazırlığı Japonlara bir mukabele» dir. Muhabire göre Japonya erkânı- harbiyesi, Rusyaya karşı harb edilme- si tarafdarıdır. Japonların kararı Şanghay 26 (A.A.) — General Mat- sui, gazetecilere şu beyanatta Dulun- muştur: «Iğer cuma gününe kadar Şang- Kay» Şek Japonyaya karşı mukaveme;e nihâyet vermezse, cuma günü, Japon ordusu, Çin hükümetinin yeni taşın- dığı Nankin ve Şunkin'ge doğru yü- rümeğe devam edecektir. 'Mançuko, Mogolistan, Şanghay yerine Manille Paris 26 — Filipin reisicumkuru Şanghayın Japonlar tarafından işga- linden sonra buradaki tüccar, banker Londrada Akdeniz, Uzak Şark, Genubi Nirika işi de görüşülecek Almanyanın anlaşma şartları hakkında | verilen haberler doğru değilmiş Londra 26 — Fransız Başvekili B. Chautemps ve Hariciye Nazırı B. Delbos, yanlarında Hariciye Nezareti siyasi kısım müdürü Massigli olduğu halde Pazartesi sabahi Londraya ge- leceklerdir. Fransız ve İngiliz devlet adamları derhal görüşmeğe başlıya- caklardır. Öğle vakli İngiliz Başveki- li bir ziyafet verecektir, Bundan son- ra konuşmalara devam edilecektir. Akşam üzeri İngiliz Hariciye Nazırı B. Eden evinde bir ziyafet verecektir. Salı günü konuşmalara devam edi- lecektir, Öğle vakti Fransız sefaretin- de bir ziyafet verilecek, Fransız Baş- vekili ve Hariciye Nazırı akşam üzeri Parise hareket edeceklerdir. Mühim kararlar beklenmiyor. Londra 26 — Fransız ve İngiliz devlet adamları arasında, yapılacak görüşmenin hakiki mahiyeti hakkın- | da hiç birşey söylenmiyor, Fakat he. | yecân uyandıracak kararlar verilme- si beklenmemektedir, İngiliz. Başvekili- nin öğle yemeğinde. pek'az davetli bulunacaktır. Bunlar Hariciye Nazırı Eden, Lord Hailsham, Maliye Nazırı Sir John'Simon ve Hariciye daimi müsteşarı Van Sittardır. Sir John Simon'ün huzuru, siyasi | meslelerle birlikte ayni zamanda ik- tisadi meselelerin ve bilhassa burada siyasi vaziyetin salâhı için zaruri addolunan gümrük tarifelerinin in- Girilmesi meslesinin müzakere edile- ceği manasını tazammun etmektedir, Neler görüşülecek Londra 26 (A.A.) — Yorkshire Post yazıyor: Chautemps ve Delbos, İngi- Uz hükümet adamlarile yalnız Lord Halifax'ın son Berlin seyahatinin ne- ticelerini tedkik etmekle kalmıyacak- lar ayni zamanda İspanya Uzak Şark, Akdeniz ye belki de Cenubi Af- rika vaziyetlerile meşgul olacaklar- dır. Vakit kalacak olursa “İngiliz - | Amerikan ticaret müzakereleri mese- lesinin de derpiş edilmesi mümkün- dür. Manchester Guardianın haberi yalanmış Berlin 26 — Bura gazetleri Hitler (Devamı 4 üncü sahifede) i Siberyayı ve Çini gösterir harita ve sanayicileri Filipin adasının mer- kezi olân Manillede Kâğul etmeğe ha- zir bulunduğunu bildirmiştir. Çine yakın olan bu adanın Şanghayın ye- | | rini tutması muhtemeldir. EDikkmntler Tekaütler, dullar, yetimler Tekaüd, dul ve yetim üç aylıkları | dağıtılmaktadır. Bu maaşların ekse- Tist zaruret yüzünden kırdırıldığı için, | bankadan alınıyor Biçare ihtiyarlar ve himayesiz kadınlar. umumi harb- | de fırın önlerinde görülen intizamsız | ve müşküldtlı şekilde itişe kakışa, bin | türlü eziyetler çekerek para aldıkla- | rından şikâyet etmektedirler, Bu eziyetli tevzi işini bunca itiraz- | lara rağmen tanzim edemiyen şimdi- ki memurlar da nihayet ihtiyarlayıp | #ekaüd. olacaklardır. Onların da dul- | ları, yetimleri ayni suretle maaş ala- | caklardır. Mazide bu işleri tanzim | edemedikleri için şimdi çoluklarile | çocuklarile beraber eziyete katlanan €ski memurlardan ibret alsınlar ve i hiç olmazsa kendi istikballerini dü- şünerek bu işi bir düzene soksunlar/ | İstanbul neye Cumhuriyet Istanbulu İstanbul yeni bir inkişafa kavuş- mak üzeredir, Şehrin plânının yaptı- rılması, hükümetin turizm noktasın- dan kıymeti olan şehirlere yârdım etmek hususundaki kararı bu husus- ta büyük ümidler vermektedir. Ulus retikimiz «Cumhuriyet İstanbulu» başlığiyle yazdığı bir makalede diyor ki: Cihan harbından sonra bir takım gebirler bir daha eski ehemmiyetle- rini bulmamak üzere, düşmüş ve kü- çülmüşlerdir. Eski azametleri kalmı- yan mağlüb bazı devletlerin merkez- leri ile hinterlandlarını kaybeden bir takım sahil şehirleri böyle olmuştur. İstanbulun düşme tarihini kimse doğru olarak tesbit etmez: İstanbul için asıl dönüm noktası, Balkan harbi idi. Bu harpte. Osmanlı salta- natı, * Adriyatik'ten o Meriç'e kadar, bütün Avrups topraklarını kaybetti, uğradığını hissetme- den cihan harbi geldi, Çi sonra da devlet merkezliği Bir çokları İstanbulun kalkınma- risk üzere ve süratle düşeceği fik- rinde bulunuyorlardı. Gittikçe nüfu- su azalacak ve şehir harab olacaktı. Helbuki bizler, İstanbulun talihi, hür ve kuvvetli Türkiyenin talihine bağlı olduğunu biliyorduk. O Bulunduğu nokta en güzel tevzi merkezi olan ve güzelliği yazın bütün memleketi ken- « İ dine çekecek Olan, turizm bilhassa kendi içinde ve etrafında inkişaf ede- cök olan İstanbul umumi kalkınma- dan mütemadiyen kendi hissesini alacaktı. Nitekim; bütün Türkiye şehirlerin- de ölduğu gibi, son hüfus yazımın- da İstanbulun da kalabalıklandığı anlaşılmıştır. Şirketler, müesseseler ve zanaatlar, İstanbul halkının ev- Jâdlarına geniş bir kazanç ve iş kad- şehre her Za- İstanbulda yeni semtlerden Taksim. Ulus “ Istanbul, cumhuriyet şehri olarak hiç bir e elde simdi bir refaha MA diyor mandan fazla ziyaretçi geliyor: Ana- ları hep bu son senelerde inşa olun- muştur. İstanbul limanının iş fazla- sını karşılamak için, Pire'den vasıta getirmek için heyetler gitiğini bili- yoruz. Fakat bu hal her kesin dikka- tini çekmeğe de başlamıştır. Son 74- man'ada İstanbula gelen Yunanlı muharrirlerden Op. Daskalakis Ek- miki gazetesinde diyor ki: <İstahbul payitahtlıktan çıktıktan son- ra öldü, diyenler vardı. ei Tağmen, şehir çok ilerlemiş ve değişmiştir. Bugün görek Beyoğlu, iğ Galata eski İaaliyetini tekrar kazanmıştır. Halk refah içinde geçtnmektedir. (Devamı 4 üncü sahifede) Sivas telefonu Dün ilk mükâlemeyi Nafia Vekili yaptı Ay başından itibaren halk Sıvasla konuşacak Dün sabah, saat on buçukta Nafıa vekili, Ankara ile Sıvas arasında ilk t€- lefon muhaveresini yapmıştır. Ay ba- şından itibaren de halk, Sıvasla Tür- kiyenin mevcud bütün merkezlerinden telefonla konuşabilecektir. Geçen sene Ankara - Kayseri hattı yapılmıştı. Bu sene de 55-60 günlük bir mesai neticesinde hat Sıvasa kadar temdid edilmiştir. Telefon hattı, gele- cek sene Erzuruma kadar uzatılacak- tır. Sıvas hattı için 45,000 lira sarfedil- | miştir. Bu işi Türk fen memurları ve işçileri ekserisi Türk malı olan malze- | me ile başarmıştır. Teller için kendi | bakırımız kullanılmıştır. Gazetemize avdet etti Birkaç senedenberi milestese- mizden ayrılmış bulunan mü harrir (Vö-Nü), Akşam dilesine yeniden intisab etmiştir. Vâlâ Nureddin Vö-Nü'yu devam- U karilerimiz arasında bilmiyen yoktur. Bu arkadaşımız güzete- mizdeki «Akşamdan akşamâs, hikâye ve roman sütunlarında eserlerini senelerce nerşetmişti. (Vâ-Nü), bundan sonra faali- yelini gazetemize hüsredecektir; telif, nakil ve muhtelif lisanlar- dan tercüme yazılarını eskisi gi bi AKŞAM'da muntazaman okü- yacaksınız. RAM ALA