27 Kasım 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Kasım 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Aşın 71 “Teşrinisani 1937 ni OS Dün Geceki ve Bu Sabahki Elfaberler Elâzık yolunda bir tren kazası oldu Marşandiz freni kısmen toprak altında kaldı, üç kişi hafifçe yaralandı Ankara 27 (Telefonla) — Elâzik- tan bildirildiğine göre dün öğleden sonra Maden ile Elâzık arasında bir tren kazası olmuştur. Normal seferi- Bi yapan marşandiz, Gezin ile Gölcük arasından geçerken, üzerine bir kaya çökmüş ve katarın bir kısmı toprak altında kalmıştır. “Ürganiden im- dat treni gönderilmiştir. Kaza neticesinde ölen yoktur. Yal | nız Niğdeli Durmuş oğlu Halil ve Mehmed oğlu Yusuf hafif surette ya” lardır. Sökeli Mutuk oğlu Osmanında ayağı kırılmıştır. Kazanın fazla yağ- murlardan sonra bir yarmanın çök- mesinden İleri geldiği anlaşılmıştır. Tren toprak “altından çıkarıldıktan sonra yoluna devam etmiştir. Pariste yeniden bir çok araştırmalar yapıldı La Rocgue aleyhinde dava açan Pozzo di Borgo tevkif edildi , Paris 26 — C,S.A.R. işi do- Yayısile yeni bir tevkif daha yapılmış- tır. Tevkif edilen zat, kont Lamotte - Saint Pierre'in yeğeni olup Ampere caddesinde meydana çıkarılmış olan mühim bir silâh deposu ve betonarme melceler sebehile itham edilmiş olan 'B. Hubert Pastre'dir. Evry şatosunun sahibi olan B. Hu- bert Pastre, fesadcıların harekâtma Tere etmiş olmakla itham olunmak- e tarafdan zalnta, geçenlerde | çekilmiş konta bir Radyestezi enstitü- de Lâ Rocgue aleyhinde bir dava aç- miş olan eski demirsalib âzasından Pozzo di Borgo'nun ikametgâhında da araştırmalar yapılmıştır. Di Borgo bu araştırma neticesinde tevkif edil miştir. Paris 26 — Birkaç gün evvel şatosunda gizli teşkilât ile alâkadar olarak araştırmalar yapılan Hubert Pastre, Macaristandaki av partisinden dönünce polise müracaat ederek tes- Hm olmuştur. Pastre masumiyetini iddia eylemektedir. Pastre Kont Delamotle Saint - Plere verdiği avanslar hakkında sorguya sü açmak için avans verdiğini fakat. Yedikule telsiz istasyonu bitti Istasyon bugünlerde işlemeğe başlıyacak Devlet hava yollarının Yedikulede inşa ettirmekte bulunduğu telsiz is- asyonu bitmiştir. İstasyon 150 bin lira- ya çıkmıştır. İstasyon bugünlerde fa- aliyete geçecek sefer halinde bulunan tayyarelerimizle muhabere edecek, onlara muhtelif hava raporlarını bil- direcek ve bu suretle muhtemel hava kazalarının önü alınabilecektir. İstas- umumi kâtibi oldu Ankara 26 (Akşam) — Gaziantep mebusu ve Hariciye vekâleti eski siyasi müsteşarı B. Numan Menemencioğlu Hariciye vekâleti umumi kâtibliğine tayin edilmiş ve keyfiyet yüksek tas- dike arzolunmuştur. İngiliz hazine müsteşarı bugün Ankaradan geliyor Ankara 26 (Telefonla) — İngiltere hazine müsteşarı $. D. Waley ve kre- diler müdürü B. Nikson bu akşamki ekspresle İstanbula hareket etmişler ve İstasyonda İngiliz sefiri ve birçok sevat tarafından uğurlanmışlardır. söylemiştir. Madridde harp şiddetlendi Franko kuvvetleri yeniden şehri bombardıman ettiler Madrid 26 (AA) — Asilerin bas taryaları, dün Madrid üzerine gid- detli bir ateş açmış, bir çok kişinin ölmesine ve yaralanmasına sebebiyet” vermiştir. Cumhuriyetçilerin topçu- ları, muvaffakiyetle mukabele ederek esilerin hatlarını bombardıman etmiş ler ve asilere ağır zayint verdirmişler- dir. Cumhuriyetçi kıtaatın üniversite mahallesi muntakasındaki eski kuy- vetlerle Casa del Campo'daki asi kuv- vetler arasındaki irtibatı kesmağjı muvaffak oldukları haber verilmek- ribe muvaffak oldukları da bildirili- yor. Guadalajara 26 (AA) — Havas ajansı muhabirinden: Guadalajara- nın maruz kalmış olduğu bombardı- manların en şiddetlisi olan dünkü bombardıman esnasında 7 çocuk, 3 kadın ve bir erkek ölmüş ve 10 kişi yaralanmıştır. Asilerin 30 kadar tayyaresi, 200 den fazla bomba atmıştır. Toprak 15- lak olduğundan dolayı bombaların 120 tanesi patlamamıştır. Filistinde vaz e vaziyet, Devlet artistleri Şeyh Sadinin idam edil- miyeceği anla; anlaşılıyor Kudüs 28 — | — İngiliz baş kuman- danı general Wawel Şeyh Farhan Sadi hakında divanı harbin verdiği idamı kararmı tasdik etmesine rağmen idam hükmünün infaz edilmemesi ve ha- Afletilmesi ihtimali vardır. Karar mucibince idam hükmü yarın sabah Saint - Jean - d'Arc meydanında in- faz edilmesi lazımdır. Beruttaki nümayişleri kim etmiş? yapılan ml tarafından tasrit edilm İ| ra olarak tespit edi Hazırlanan lâyihaya göre artistler asgari 100 lira ücret alacaklar Ankara 26 (Telefonla)” — Maarif Vekâleti Ankaradaki Devlet tiyatro mektebi mezunları için bir kanun 1ğ- yihası hazırlamıştır. Bu lâyihaya gö- re, mektebin dram ve opera kısımla- rından mezun talebe (Devlet artisti namzedi) unvanını alacak ve iki yıl sahnede muvaffakıyetle çalıştıktan sonra kendilerine (Devlet artisti) un- vanı verilecektir, gl EMİR GÜNÜN HADİSELERİ Teşkilâtı esasiyedeki değişiklik nedir? Büyük Milet Meclisi, Teşkilâtı enasiye kanununda bir değişiklik yapmak için “> müzakerede bulunacaktır: müsteşarlıklar lâğvedilecek ve Başveki, Cumhur reisinin tasdikine &17- etmek şartile kabinedeki vekâletler aded ve şeklinde muvafık bulduğu değişiklikleri | yapmak salâni; alacaktır, Geçenlerde siyasi » müsteşarhilar ihdas | edilmişti. Kısa bir tecrübeden sonra bun İ ların lüzumsuzluğu anlaşıldı, İhtimal ya- İkında bir propaganda nezareti kurulacaktır. Tayyareciliğin ehemmiyeti süratle artması | Üzerine belki bir müddet sonra bir hava vekâleti ihdas edilecektir. Sanaylin ierle- mesi ve İş kanununun geniş surette tat- biki neticesinde ihtimal müstakil bir içti- uavenet vekâletinin tesisine lüzum gi ektir. Belki de bugün mevcud iki vekâlet birleştirilecektir. İnkılâplar geçiren, tekâmül eden, yeni yeni tecrübelere girişen bir devletin böy- İe teşkilât değişiklikleri arzetmesi dir. Halbuki, şimdiye kadar, vekâletlerin mikdar ye şekilleri teşkilâtı esasiye ile mu- kayyed bulunmaktaydı. Hükümet mesuli- yebini deruhte etmiş olan Başvekile teşki- 1âtı esasiye kanunumuz bundan sonra, Cümhur reisine tasdik ettirmek gşartile, vekâlellerde geniş bir teşkilât serbestisi verecektir. Anayasa, devlete şekil veren, âdeta mu- kaddes bir kanundur. Ona el sürülmez. Sık sık değişirse kudeiyeti kaybolur. Onun için, hükümet teşkilâtma Gid ve az çok değişmesi lâzım gelen işleri, hiç değişme- mesi lizm gelen anayasadan ayırmak çok münasib olur. Hükümetin bu teklifini - Bu düşünce ile - çok muvafık buluyoruz. F. Kurtuluşta tramvay i otobüsle çarpıştı Ikisi ağır olmak üzere dört kişi yaralandı Dün gece saat yirmi üçe doğru Kurtuluşta Tepeüstünde bir tram- vay - otobüs müsademesi olmuş ve bu çarpışma” iki kişinin ağır, iki kişi- nin de hafif surette yaralanmasile neticelenmiştir. Kaza şöyle olmuştur: Kurtuluş - Beyazıd hattında işli- yen 16 numaralı ve vatman Yusufun idaresinde bulunan tramvay” arabası 'Tepeüstüne geldiği bir sırada mu- kabil cihetten flerlemekte olan şoför Cevdetin idaresindeki Kurtuluş * Be- yazıd otobüsile âni bir şekilde çar- pışmıştır. : iz Bu çarpışma; otobüsün ön kısmı İle karoserisinin tamamen parçalan- masını inlaç etmiş, ttamvaym da ön sahanlığının yan kısmı hasara uğ- ramıştır. Çarpışma çok şiddetli olduğu için otobüs şoförü Cevdet ağır surette ba- şından ve vücudünün muhtelif yer- lerinden keza otobüs bi- letçisi Sabrinin de kolu kırılmıştır. Gene otobüste bulunan yolculardan Haklı ve yani isimlerinde iki kişi, sademe tesirile baş ve ayaklarından yaralanmışlardır. 5 Vakayı müteakip tahkikata el ko- yan zabıta; dört yaralıyı Şişli ve Bey- oğlu hastanelerine kaldırmışlardır. Vatman Yusuf yakalanarak sor- güya çekilmiştir. Şoför Cevdetin ya- raları ağır olduğu için henüz kati su- rette ifadesi alınamamıştır. Hadiseden nöbetçi müddetumumilik te haberdar edilmiş olup kaza tah- kikatı bugün tekemmül edecektir, Denizbank lâyihası Ankara 27 (Telefonla) — Maliye encümeni Deniz Bank kanun projesi- nin tetkikine başlamıştır. İktisat en- cümeni lâyibada şu tadili yapmıştır. Lâyihada Deniz bankın yapacağı işler tarif olunurken «deniz, göl, nehir ve limanlarda ve bunların kıyılarında deniz ticareti sanayii ve inşaatile de- nizeilik mevzularına dair diğer her türlü işleri yapmak» cümlesi «her tür- Yi işleri inhisar tazammun etmemek şartile yapmak» şeklinde düzeltmiş ve diğer maddeleri de tavzih eder şekilde tadil etmiştir. | dirmiştir. bir infilâka sebebiyet verebilir.» Cenevre 26 (A.A) — İyi haber alan mahfiller, Çin - Japon işini tedkik et- mek üzere 23 ler komitesinin 10 ilk- kânunda toplanması muhtemel ol duğunu beyan eylemektedirler. Brüksel konferansının neticesi, Mil- letler Cemiyeti mahfillerini inkisara tuğratmışlır. Bazı kimseler, Milletler cemiyeti haricinde yapılacak her türlü diplomatik hareketin o muvaffakıyet- #izliğe mahküm olduğunu ve haliha- sırda takib edilecek en İyi yolun ge- cikmeden 23 ler komitesini içtimaa çağırmaktan ibaret bulunduğunu söy- lemektedirler. Ayni kimseler, büyük devletler mü- messillerinin Brükselde, Çindeki mu- hasamata, nihayet vermenin çarelerini aramağa devâm edeceklerini beyan ettiklerini ve müzakerelere Cenevrede 23 ler komitesi vasıtasile devam edil- mesi Iğzım geldiği kanaatinde bu- Her halde bu komitenin içtimaa da- Fırtınaşiddetlendi 25 vapur Boğazda havanın sükün bulmasını bekliyor Hava dün de yağmurlu ve rüzgârlı geçmiştir. Dün hava tazyik! 752,2 mi- metre, en çok sieakhk 10, ve en az 7 derece idi. Rüzgürşimali şarkiden saniyede beş metre süratle esmiştir. Karadeniz ve Marmarada fırtına yardır. Bu yüzden vapur seferlerinin nadan evvel hareket, etmiş olan kü- çük merakib ve yolcu vapurlarıda İ | Tunduklarını kaydetmektedirler. E ilk rastladıkları limanlara ilticaya mecbur kaldıklarını telgrafla bildir- mişlerdir. Mareşal Fevzi Çakmak Ankaraya döndü Ankara 26 (Telefonla) — Genel kur- may başkanı mareşal Fevzi Çakmak bugün İstanbuldan şehrimize dön- müştür. Mareşal istasyonda vekiller, mebuslar ve generaller tarafından karşılanmıştır. Kadıköy tramvay şirketinin sermayesi bir buçuk milyona Ankara 26 (Telefonla) — Üsküdar, Kadıköy halk tramvayları Türk | KANUN BİLGİLERİ; Mururuzamanın katı > (Bugün beşinci sahifemizde) Times, Hitler sergüzeşte atılmak istemiyor, diyor İngiltere hükümeti, Hitler - Halifax mülâkatının bir hülâsasını Parise tebliğ etti Londra 27 (Akşam) — İngiltere hükümeti Londraya gelecek Fransız na- yırlarının hazırlanmalarını temin etmek için Berlinde Halifaks - da vuku bulan mülâkatın resmi bir hulâsasını dün Fransız hükümetine bil- Hitler arasın- Times gazetesi yazdığı bir başmakalede diyor ki: «B. Hitler askeri bir sergüzeşte atılmak niyetinde âeğildir. Fakat Alman- yayı arzu etmediği kollektif emniyet sistemine iltihaka iebar etmeğe çalışmak Çin - Japon işi Cenevrede | görüşülecek Milletler cemiyeti 23 komitesinin 10 birincikânunda toplanması muhtemel vet edilmesi çin hükümetinin kKarar- na bağlıdır. 23 ler komitesinin toplan- masını istemeden evvel Çin hüküme- tinin İngiliz ve Fransız hükümetle- rile fikir teatisinde bulunması kuv- vetle muhtemeldir. Bu münasebetle 23 ler komitesi re- isi Ninters'in şimdi Pariste Delbos ile görüşmekte olduğu ve Cenevredeki daimi Çin murahhası Koo'nun da hâli- hazırda Brüksel müzakerelerine işti- Tak etmekte olduğu kaydedilmektedir. İmtiyazlı mmtaka Şanghay 26 (A.A.) — Japon maha- filinde beayn olunduğuna göre, bey- nelmilel imtiyazlı mınlakadaki Çin posta ve telgraf işlerine Japonlar ya- rından itibaren el koyacaklardır. Japonlar, bugün beynelmilel mınta- kada rıhtımı işgal etmişler ve rıhtıma | yanaşmış bulunan bir İngiliz gemisi. ni mal çıkarmaktan meneylemişler- Hatayda bayram , Anayasanın meriyete girdiği 29 teşrinisanide ilân edilecek Ankara 27 (Telefonla) —. Süriye- den ahnan malâmata göre Hatayda pazartesi günü bayram yapılması katileşmiştir. Mahalli hükümet bir resmi tebliğ neşretmiştir. Bu tebliğe göre fevkalâde komiser Kont de Mar- tel ayın 29 uncu sabahı saat onda cek ve bu münasebetle büyük bir ge- çid resmi ylapılacak, bunu kabul re- simleri takip edecek, ziyafetler veri- lecek ve bütün hükümet erkânı buna resmen iştirâk edeceklerdir. Ayni gün öğleden sonra de Martel İskenderuna gidecek, orada merasi- me riyaset edecek, o gece İskende runda bir balo verilecektir. Yeni matbuat umum müdürü * Ankara 26 (Telefonla) — Münhal bulunan matbuat umum müdürlüğü- ne Sinop valisi B. Naci tayin editmiş- tir. Yeni matbuat umum müdürü şeh- rimize gelmiştir. Selânik belediye reisi Ankaraya geliyor Ankara 27 (Telefonla) — Selânik belediye reisi Merkuris ile belediye genel sekreteri Vizas yakmda Anka raya gelecekler, Atatürkün doğduk- lan evin, Selânik şehri tarafından kendilerine hediye edilmiş olduğunu bildiren kararnameyi ve evin tapusu- nu Atatürke takdim edeceklerdir. Bulgaristanda bugün nümayiş ve içti yasak edildi Sofya 27 (Akşam) -- Jandarma ku- e İk e eee