10 Aralık 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

10 Aralık 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

MEML F N / Z LA EKET A AAA İA Mersinde yemi yapılan Mersin ( Hususi ) — Son yillarda _uusindebüyükummvılın&lı- Gumları atıldığı pek bariz bir şekilde Ükmekteb binası STarsus ve Mersinin içme suları tesi- satı bitmek üzeredir, Yılbaşında halkın sâf su içebilmesi pek muhtemeldir. Böze çarpmaktadır. 13,000 liraya pro-| Zirat bakımdan da Mersin oldukça fesör Yansene ihale edilen şehir plânı | ileridedir.. yakında tamamlanacaktır. Halkevi bi- Hasının yeri hazırlanmış, heykel ve â- bide mahalleri tanzim edilmiştir. Narenciye istihsalâtı yıldan yıla in- kişaf etmektedir. Bu sene kurulmağa Ge-|başlıyan nümune fidanlığından da çok Tek şehirde, gerek köylerde beş yıllık (3 yi neticeler beklenmektedir. Aşılı fi - İmar programı tatbikatı günden güne| danlar gelmiş, 50 dönüm arazi alınmış- ilerlemekledir. Bilhassa kazalar &ra - sındaki ana yollar üzerinde mesal fek- sif edilmiş bulunmaktadır. Yeniden beton köprüler ve menfez- ler yapılmaktadır. Beçen sene 6, bu se- he 5 menfex ve köprü yapılmıştır. On üç köprü ve menfezin de ihalesi yapıl- Mıştır. Mekteb inşaatı da birinci plân- da tutulan inşaattandır. Merkezi köy - lerde, yeni model ve plânlara göre mektebler yapılmaktadır. —Merkezde Orta mekteb, muhtelif köylerde de 30 ilk mekteb binası yapılmıştır. Bilhassa orta mekteb fevkalâde güzeldir. Geçen sene vilâyetin tahsildeki ço - tukları bu çağda çocukların yüzde kırk biri nisbetindeyken bu sene kırk altı, kırk yediyi bulmuştur. Mersinin iktısadi faaliyetinin ehem- Miyetile mütenasib bir umum?! mağaza tır, Kirizma ve sair hazırlıkları yapıl- ymaktadır. Zeytin, hurma, harup, fıslık, muz, portakal ve mandalina üzerinde Hararetle çalışılmakta ve iyi neliceler alınmaktadır. Vilâyette iki mühim bataklık kuru - tulmuş, bir üçüncüsünün kurutulması için faaliyete geçilmişlir. Memleket hastanesine elli yataklı bir pavyon da- ha ilâve edilmektedir. Bir aya kadar inşaalı yapılacaktır. Bu kısım, fennin bütün tekemmülâtına aid tesisatı ihti- va edecektir. Cenub hayvanatının müuayenesi için bir tahaffuzhane yapılmıştır ki, bunun ehemmiyeti de büyüktür. Zira, buradan mühim mikyasta hayvan ihraç edil - ne 97 eğitmen mezun olmuştu. Bun- lar köylere dağılmış ve birer pırlânta gibi köylerin kültür bünyesine yüksek bir kıymet olarak yerleşmiştir. Kültür Bakanlığından son gelen e- mirde Lüleburgaz, Türkgeldi, Devlet öğretme ve Sarmısaklar çiftliklerinde buğday ve arpa olmak üzere «200» şer Edirne ve Kirklareli vilâyetlerinii xül- tür müfettişleri bunları almağa ve eğit- menlere yollayıb teslim etmeğe memur edilmiştir. Sonbahar ve belki bir kısım | (ilkbahar tohumları böylece ve fenni tarzlarda hazırlanmış olarak toprak - lara atılacaktır. Eğitmen bir yandan köyün kültür alanına ışık salarken bir yandan da zi- raat örneği oluyor, ambarını dolduru - yor, refahi kazanıyor, ayrıca da müte- vazi aylığını devlet hazinesinden ala - rak iki başlı varlık yaratıyor ve yaşa- tıyor. İşte bunun için köylüler her ba- kımdan neş'elidirler. Kültür Bakanlığı ayrıca okulsuz köy- lerde yapılacak okul yapısına yardım olsun diye *500» lira gönderiyor ki bu- na köylünün ve husust muhasebenin de yardıralarile sade güzel v& fakat plânlı mektebler bir sene içinde mey- dana çıkmış olacaktır. Gelecek — yılın eğitmen kursu artık eğitmenler okulu adı ile anılacak eğitmenler bir yıl oku- yacak, pratik görecek, Trakyanın dört vilâyetine verilmek üzere «150> den aşağı düşmiyecektir. Köyün ve köylünün en aydın ve ü- mid dolu yılları için 937 senesi bir tarih dönümü sayılacaktır. Bolu hükümet konağında yangın çıktı yüz kilo selekte tohumu tertib edilmiş| Medeni kan ihtiyacımıza Sayfa B un bugünkü uyuyor mu” (Baş tarafı 1 inci sayfada) bünyeye taallüku bakımından veraset mevzuunda da umumi hayata uymıyan bazı aykırı noktalar vardır. Verasette in- tifa keyfiyeti, bu kabildendir. Bunu, hal- :za anlatmak kabil değildir. İşin içine intifa karışınca, sulhan mülkiyet mev - zuu Gzerinde, taraflar zaruri olarak, an - laşmak yollarını ararlar. Bu itibarla, inti- fa şeklini terecih eden mirasçılar, İstisna toşkll eder, Neticeten edinilen tecrübele- re ve milli bünyemizin kökleşen icabla- rma göre kanunu medenimizde bazı de- üişiklikler yapılması zaruridir. Bu hal, nunu medenimizin kıymetine hiç bir nakise vermez. Bilâkis ekalliyet hukuku iddiasına son vermek itibarile medeni ka- nunu , medeni hayatımızda olduğun- dan fazla; siyasi hayatımızda da tarihi bir rol ifa etmiştir. Bu itiharla, kıymet itibarile dünya medeni kanunlarının fev- kinde bir vazife görmüştür. Kanunu medeninin tercüme suretile a- cele olarak mer'iyete konması o zaman için zaruriydi. Çünkü ekalliyetlerin se « çecekleri mümessiller huzurile, dini ve içtima! bünyelerine göre, ayrı ayrı birer hukuk manzümesi teşkili mevzuubahs - ti. Bu ise, teştil hayatımıza ekalliyetle- vin müdahalesi neticesini verecekti. Hükümetimiz harikulâde bir basiretle dünyanın en medeni hukukunu kabul e- dimce; artık bu gibi iddiaların tatbikat sahpsında yer almasına imkân kalmadı. Düşünün ki, cumhuriyetin ilânını mü- teakib siyasi kanunlar hürriyeti ilân e- derken, medeni mevzuat esareti himaye ediyordu. Bu bakımdan kanunu medenimiz, sİya- si cepheden de, en mühim rolü oyna - mıştır. Sami N. Sırmalı'nın Avukat Sami, N. Sırmalı da diyoör kl: «— Her memlekette olduğu gibi bizde de tatbikat sahasında bazı güçlüklere ve binnetice kanun hükümlerinin halkın ih- tiyacına uygun görünmediği zannını ve- recek tereddüdlere tesadüf edilmektedir. Bolu 9 (Hususi) — Dün akşam hü-| Ve bu pek tabiidir. Ancak kanunu me - mektedir. Mersin, bütün cenubun ihraç |kümet konağında kaza neticesi bir yan-| dentnin mer'iyeti tarihinden bugüne ka- iskelesidir. Bütün bu işler hususunda 'gın çıkmış, ve derhal yetişilerek ate- | dar geçen on seneyi mütecaviz bir tecrü- be devresinde tatbikatta tesadüf olunam bir çok ihtilâflar temyiz içtihadlarile izah kılınmış ve ahkâmı kökleşmiş olan ba kanunun tadili, yeniden bir çok tered - düdlere sebebiyet vereceği düşüncesile ben kendi hesabıma bü kanunun tadili - ne kat'iyyen taraftar değilim. Ancak aile hukukuna aid mesallde ve iki tarafın mü- tabik kaldığı hüususatta mahkemelerin fazla müşkülât göstermesi doğru olamı- yacağını bir mülâhaza olarak kabul edi- yorum. Yekdiğerinden nefret eden bir çiftin zorla teşriki hayat etmeleri bittahi imkânsızdır. ü Bir de boşanma davalarında haksız o- lan tarafın davası reddedileceği kanunu medeninin 134 üncü maddesinin ikinci fıkrasında yazılıdır. Haksız olan tata - fin davası neden reddedilsin? Bir kimse Haksız olduğu takdirde mes'ud olamadığı eşi İle TLÜstemirren oturmuya neden mecbur edilsin? Haksızdan diğer taraf için münasib bir tazminat ah - siline hükmolunabilir. Nitekim — bu- na dair ahkâm da — mevcuddur. Fakat davanın reddini ceza — ola - rak kabul etmek ezeli bir felâkettir ki bu da çok ağır bir mahkümiyetten başke bir şey değildir. Maahaza bu madde tadil e- dilmiyerek tatbikatta bu cihetin düşü » nülmesi Ie iktifa olunabilir, reyindeyim. Ünman'ın - fikirleri Avukat Şemseddin Ünman da şunları söylernektedir. e— Kanunu medenimizin ahkâmına göre, boşanma davaları basit usulü mt- hakemeye itâbi tutulmalıdır. Boşanma davalarındaki başlıca âmil şudur: Bazı kadınlar kocalarına karşı, bazılarının lâ- kayd kalışından ve bazan medeni kanu- nun kend'lerine tahmil ettiği vazifeleri yapmama'arından dolayı nafaka alırım diyerek ve ileride cisman! ceza ile mah- küm olmıyacağına zahip olarak va otü- sen nafaka alagelmekte — olduklarından boşanmaya karşı kıyam ediyorlar — Ve, ekgerisi kacalarını korkutmak ve böy « lece kenfine itaat ettirmek sevdasında » dır, Medent kanunumuz boşanmayı biras Büçleş'irmekle, bu gibi hallerin tezahü- rüne mâri olur. Tadil edilmesine ben tâ- raftar değilim.» İnşa edilecektir. Bu iş, ticaret moktai| vali Rükneddin Nasuhioğlunu da tak -İşin başka yere sirayetine meydan ve - Nazarından pek mühimdir. Izmir otobüslerinde Talebeden tam ücret İstenmesi hâdise oldu İzmir, (Hususf) — İzmir belediyesi şe- hirde otobüs servislerini kendi vasıtala- Hle yapmağa karar verdiği için şimdiye * kadar celbedilen 12 otobüs ve bir tram- bostan maada yeniden 10 otobüs sipariş etmiştir. Otobüslerin her biri sekizer bin Hraya malolmaktadır. Belediye Konak - Basmahane - Tepecik hattım da — kendi Vasıtalarile işletecektir. Şehir meclisinin ebelediye otobüslerin- de parasız seyahat edilmez» kararı he- men hergün bazı mücssif hâdiselere yol açmaktadır, Talebelerin: talebelik hakla. Tı, şehir meclisi kararile günün her saa- tine ve senenin her ay ve gününde fanı- nacaktı. Bu kararın belki de yanlış -tef- sirinden dolayı talebelerden gece vakti ve bayram günleri tam ücret taleb edil- Tüektedir. Otobüslerde bazı hâdiseler olmuş ve|canlı bir kültür faaliyeli vandır. Mer- talehe'erden tam bilet istenildiği içın |Kezdeki 70 bin liralık ilk okuldan baş- dirle yadetmemek haksızlık olur. rilmeden söndürülmüştür, Kütahgya kazalarında Yeni mektebler Yaptırılıyor B Bir köy muhtarı öldürüldü Balıkesir (Hususi) — İvrendi nahiye- sine bağlı Gömeniç köyü muhtarı Receb köye yarım saat mesafede bir tarla içm- de, kanlar içinde Ölü olarak görülmüş, hâdise telefonla jandarmaya ve müddei- umumiliğe bildirilmiştir. Yapılan mua- yenede göğsünde büyük kurşun yarala- rı görülen muhtar Recebin çifte Ila öl- dürüldüğü — anlaşılmış, — kendilerinden şübhe edilen bu köyden beş kişi yaka- Tanmış, tahkikata başlanmıştır. Kanlı bir bayram eğlentisi Bahkesir (Hususi) — Balyanım Yeni-| 5 Güzel Adana, en mamur İtalga mühim Şehirlerimizden biri olacak| Kararlar veriyor (Baştarafı 1 inci sayfada) pılan — sıtma — enstitüsünün yını — bezırlamış, — inşaata — başlan - mıştır. Asfalt caddelerin plânı da gel- miştir. Yakında yol inşaatıma da başla- nacaktır. Bataklıklar kurutulmakta, her hususta hummalı bir faaliyet göze çarp- yaaktadır. Buradaki ziraat makinist mektebi, Tür- kiyenin hiçbir yerinde eşi olmıyan bir Tüllassesedir. 60 bin lira ile vücude gelen Akşam San'atlar mektebi de ayrıca zikre şayandır. Programın üçüncü senesinde, mevcüd- ra ilâve edilecek modern ve mükem- kavak köyünden Hasan oğlu İsmail, bay- | me! bir hastane de vardır. Adana daha raman son günü köylülerin toplanın eğ- şimdiden Öyle bir hal almıştır ki, birkaç lendikleri meydana Bitmiş, burâda deli- | çenedir' görmiyenler, “ geldikleri zaman kanlılar arasında çıkan bir kavgada İs- parmaklari ağızlarında kalıyör. Proğra- mail belinden ve S9ğ ayağından tabarica | mın tamaraen tatbikından sanra ise, cid- ile eğır surette yaralarımıştır. den yepyeni bir Adana kurulmuş - ola- Vak'aya: jandarma- ve adliye vaz'ıyed | caktır. etmiş, bu köyden Ali oğlu Yunus ve lö-| Karslarda da, ayni hararetli umran rahim oğlu Ali adındaki suçlular yaka-| faaliyeti vardır. Asırlardanberi kuru- Tanmışlar, yaralı da todavi için Balıkesir Şaphane yatılı okulu. Kütahya ( Hususi ) — Kütahyada seyrüsnfer intizamını kaybetmiştir. Bu |Kâ 20 şer bin liraya Simav ve Şaphane- işin Şürayi Devletçe tedkik ve bir kara-|de birer okul yaptırmıştır. Emetteki mallin sıhh! durumu tehlikelidir. memleket hastanesine gönderilmiştir. İs- lamıyan demir Ceyhan köprüsünün de iki başlığı sekiz yüz bin, inşası da fki kü- sur yüz bin Hiraya ihale edilmiştir. Bu Ta bağlanması muhtemeldir. yatılı okulun pavyonları da tamamlan- Ezine ve Edirnede ziraat bankası tayinleri Ezine xirnat bankası memuru Necmeddin, Edirne ziraat bankası muamelât memurlu - Buna, Ezineye de Düzceden Rıfat Türker ta-| Öğrelmen evleri kurulacaktır. Ayrıca|tır. Yakında inşaat münakasaya kona- Yin edilmişlerdir. Pazar Ola Hasan Bey Diyor ki: büyük işe de yakında başlanacaktır. Bü- tün bu faaliyette vali Tevfik Hadi Bay- salm büyük bir iftihar hissesi vardır. Adana, iktısadi bakımdan da her yıl, hattâ hergün bir parça daha yükselmek- tedir. Adananın umran ve sun'i güzellik ba- kamından böyle dev adımlarile ilerledi- ğini anlatırken, onun ezeli tabil güzelli- ğinden bir nebze olsun bahsetmemek pek haksızlık olur, Hakikaten, Adana, yur- dumuzun pek çok yerlerine nasib olmi- yan bir güzelliğe maliktir. Portakal ve mandarina bahçeleri, kışın her mevsi- Gereerseernenece LT RrEREeem n nese sersamanmA Zaştır, şakda olmak üzere (30)ar bin liralık Bu yıl Şaphane yatılı okuluna yeni| yeniden üç okul binası yaptırılacaktır. ve modern bir pavyon ilâve edilecek, | Arsalar alınmış, plânları hazırlanmış- biri merkezde, biri Tavşanlı, diğeri U-'caktır. (Baştarafı 1 inci sayfada) plânla -pbalkonundan ilân edilmişti. Siyasi mehafilde, büyük Faşist mee lisinin bu suretle içtimaa davetinin İ- talyanın yakında Milletler Cemiyetin - den çekileceğine dair ortada dolaşan şa yialarla alâkadar olduğu beyan olun - maktadır. Roma 9, (Havas ajansı muhabirin » den) — Diplamasi mehafilinde İtalya- nn Almanyaya ve Japonyaya imtisa - len Milletler Cemiyetini terketmek ni- iyetinde olduğu beyan edilmektedir. Bu haberi tekzib edecek malümat alına - mamıştır. Fakat bu hususta İtalya, Al- manya ve Japonya arasında müzakere- Ter cereyan etmekte olduğu ve alına « cak Kararın, Milletler Cemiyetinin Ha beş imparatorluğunu tanımaması, İtal- yânın bu kararının başlıca sebebini teş Kil etmekte olduğu söylenmektedir. Roma 9 (A.A.) — İtalyanın pek ya - kında Milletler Cemiyetinden Tesmen çekileceği hakkında hariçte kuvvetle ce « reyan etmekte olan rivayetler burada teyid edilmemekte ve mesele büyük Faşist meclisi ile kabine arasında mü « zakere edilmeden B. Musolininin bu yolda bir karar alabileceğine — ihtimat verilmemektedir. Kabine 15 kânunu - evvelde toplanacaktır. Roma 9 (A.A.) — Venedik sarayı - nın balkonundan cümartesi akşamı İ - talyan milletine yapılacağı bildirilen fevkalâde tebliğ —ki bunun İtalyanım Milletler Cemiyetinden çekildiği hak » kında olduğu söyleniyor— diğer bir ta- kım rivayetlere daha yol açmıştır. Musolininin İtalyan milletine ana - yasanın değiştiğini de ilân edeceği söy- Tenmektedir, Meb'usan meclisi kaldı - minde envaı çiçeklerle bezeli gül ve çi- çek bahçeleri, Adanadan başka, Türkiye- nis hiçbir yerinde görülemez. Bulvarla- rın iki tarafına dikilmiş olan okaliptüs ağaçlarının koyu gölgeleri de şehre ayrı bir güzellik vermektedir. Bu ağaçlar, kı- sa bir zamanda, sekiz on metre boylan- maştır. Kuvvei inbatiyesi ancak Mısırın Nil rılâcak ve yerine korporatif bir meclis” kurulacaktır. Bu rivayetlerin ne dere - — ceye kadar doğru olduğu şimdiden kes tirilemez. vadisinde bazı yerlerde bulunabilecek ©- lan Adanamız, zirat bakımdan, mütema- di dev adımları atmaktadır. Hülâsa, Adanayı, birkaç sene sonra ta- nımak mümkün olmıyacaktır.