20 Aralık 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

20 Aralık 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

c Antalgadaki şiddetli fırtına [ Karaya oturan Alman vapuru kurtarılamıyor issa vapurunun vaziyeti çok tehlikelidir. Yeni bir fırtınada devrilmesindan, parçalanmasından korkuluyor Manissa vapuru Antakya kıyıları nda karaya oturmuş vaziyette Antalya (Husust) — Son fırtına şeh rimizde oldukça mühim zararlar ver -« miştir. Büyük bir kısım elektrik telleri kopmuş, bâzı ağaçlar devrilmiş, agva - forum madenine aid bir motör batmış ve bir iki mavna parçalanmıştır. Bu arada Doyçe Levanti Linye kum- panyasına aid Manissa vapuru da Kon- yaaltı mevkii ile Boğaçayı arasındaki kumlukta karaya oturmuştur. Gemi, boş olduğu — ve pervanesinin kısmen boşda dönmesi yüzünden otur- müuştur. İskenderiyeden Emanımıza ge- fden Manissa ertesi sabah 1700 top arpa Yüklemek üzere limanda beklerken ge- ©0 saat 22 de fırtınaya yakalanmış, kap fan Adrason burmu arkasına çıkmak ü - 2ere hareket etmek isterken vapura yol verememiştir. Bu suretle dalgaların hı- zile sürüklenen gemi Konyaaltı önün - de karaya düşmüş, demir atmalara râğ- meb şiddetli bir sademe ile kumluğa o- Kelkit'te köy işleri Kazanın 78 köyünde köy kanunu tatbik ediliyor. Bu sene dört tane de nümune köyü yapılacak Kelket'de kaymakam Celti Değerin Savas muhabirimiz bildiriyor: mıştır. Manissa telsizinin imdad işaret- lerine Alanyada bulunan Konya vapu - ru cevab vermiş ve bulunduğu yeri sor müştur, Fakat fırtınadan Manissanın telsizi de parçalanmıştır. Sabahleyin 34 kişiden ibaret olan mürettebat karaya çıkarılmıştır. Bun- lardan 29 kişi Almanyaya avdet etmek üzere Erzurum vapurile İstanbula ha - reket etmişlerdir. Kaptan burada wu - hakeme edilecek ve verilen — kararla Hamburg ticaret mahkemesine gönde - rilecektir. Göminin halihazır vaziyeti tehlike- hidir. Bir fırtına çıkarsa Manissanın devrilmesi ihtimali çok fazladır. Al - manyadan gelecek hey'etin vereceği ra por üzerine makineleri sökülerek ve teknesi parçalanarak Hamburg'a nakle- dilecektir. $ riyasetinde toplanan köy muhtarları Zizaat mektebi haline getirilmeye çalışı- — ü İi < C3 MEMLEKET <SAS A OA Kelkitte köy işlerine büyük bir ehem- | lacaktır. miyet verilmektedir. Genç ve çalışkan| Nümune köylerinden eide edilecek ve. kaymakam Celâl Değer bu işlerle fazla Time göre diğer köylerde de bu usul tat. Mmeşgul olmaktadır. Kazanın 78 köyün-|bik edilecektir. Kasaba bir ziraat köşesi de köy kanunu tatbik edilmektedir. Bu | olduğu için gelecek yıl içerisinde tohum Bene dört tane nümune köyü yapılmak- | ıslah istasyonunun bir şubesi de kurula- badır. Nümune köyleri, halka, bilhassa zi- | caktır. Kasabanın köy yolları çok mun- Baatciliği öğretmek için âdeta bir nevi |tazamdır. Çevre dahilindeki bütün köy — Beyoğlu kaymakamlığı.. —- ... Hileli süd satanlarla, Mış Hasan Bey.. *« büyük bir mücadele üç- 'SON 'FOSTA ea İ KA 1938 İzmir Fuarı için Hazırlıklar İzmir, 18 (Hususi muhabirimizden) — İzmir şehrinin, idare adamları bakımın- dan ötedenberi büyük bir talil var. Vilâ- yetin ve şehrin idare makinesinin başına gelenler, gözleri okşıyan bir âhenk için- de çalışmasını becermişlerdir. YeR Fuarın daha ziyade rağbet görmesi için İzmir şehrinin ve vilâyetin yakın yerle- rinde kamplar kurulması, plâjlar açılma- sı, sıcak su kaynaklarından istifade edi- lerek ılıcaların modernize edilmesi ve ta- bil güzelliklerle bezenen yerlerde oteller yaptırılması lüzumu üzerinde durulmuş.- tur. Bu itibarladır ki vilâyet, muhasebei hu- susiye büdcesinden istifade edilerek bc— Jediyenin işlerine, kanunların müsaadesi nisbetinde iştirak etmektedir. Vilâyet, turistik yollar inşası için, bü- kümetin yardımile tahakkuk edecek yedi buçuk milyon liralık bir asfalt yollar plânı hazırlamış ve plân Dahiliye Ve- kâletinde tedkik edilmiştir. İzmir - Çeş- me, İzmir - Bergama ve İzmir - Selçuk 1837 İzmir Fuarından bir görünüş asfalt yolları bu plânın ilk ve en mühim safhasıdır. Fuar nasıl olacak? 1938 İzmir fuarını, Avrupadaki fuarlar seviyesine çıkarmak için hükümetimi- zin aldığı karar İzmirde derin bir mem- nuniyotle karşılanmışlır. 1938 fuarı, tamamen beton paviyonlar- dan teşekkül edecek ve paviyonlar dalmi olacaktır. 1987 fuarında bu sahada atılan ilk ve en kuvvetli adımın bu sene geniş- letilmesi epeyce müşküller taşımakla be- raber, 1938 fuarının mMüuvaffakiyeti için bu mutlaka yapılacaktır. Bu sene meydana getirilecek büyük Sergi Sarayı, Türk İnkılâbı Müzesi, Ege Ürünleri Müzesi, Eti Bank paviyonu 1988 fuarının belki de en şayanı dikkat husu- siyetleri arasında yer alacaktır. 1938 fu- arında çiçeğe ve renge büyük bir ehem- Miyet verilecek, ve bedit güzellikler, Büzelliklere tercih edilecektir. Fuardaki bütün yollar beton olacağı için, istirahat yerlerinin, İzmir civarın- | da mevcud tarihi âbideler ve sütunlarla tezyini ve ziyaretcilere burada hususi bir eğlence yeri meydana Betirilmesi dü. şünülmektedir. sun'İ | İzmitte bir kaza İzmit (Hususi) — Balaban köyüne . meğe giden nalbur Lütfü isminde ıın:_ bir adam, uğaçtan düşerek ölmüştür. mMmuhtarları, kaymakam — Celâl Değerin riyasetinde toplanarak köy işleri üzerin- de hasbihalde bulunmuş ve kaymakam tarafından köy işlerinde tatbik edilecek esaslar üzerinde bir konferans verilmiş- tir. i Hasan Bey — Artık süd sa. fılmayıcak desenel.. katolik siyaseti Sayfa 3 Fransız müstemlekecileri Suriyede takib ediyorlar (Büştarafı 1 inci sayfada) eyerleşme» siyasetinin esas çizgileri bü - tün vuzühile meydana çıkmaktadır. Son iki haffa içinde bu siyasetin artık gizli kapaklı bir tarafı kalmamıştır dahi deni- lebilir. Bir kaç vak'a zikredeyim: 1 — Kont dö Martel'in elinin altında bulunan gazetelerin neşriyatından anla- İ'dığımıza göre Fransa müslemlekecileri Suriyede muhtelif kiliselere ve patriklere mensub olan katolikleri bir kilisede de- Bilse bile bir teşk'lât içinde birleştirmeğe karar vermiş ve bu noktads bütün kato- liklerle anlaşmuıştır. Bunların en başında gelen Tappüni hakkında evvelce bildir - diğim malümat, çok göze çarpacak ma - hiyette bir hâdiseyc delâlet etmesi iti - barile enteresandı. Şimdi anlıyoruz ki bütün katolik kiliseleri bu noktada Ro- ma ile, yanı Papalık makamı ile anlaş - mışlardır. Şimdi Berutta açıktan açığa, gazetelerle propaganda başlamıştır. Bü- tün katolik teşkilâtı, zöylere varıncıya kadar birleşecek, bu suretie Arablık ve İslâmlık kütlesi karşısında Fransanın hi- mMayesi altında müttehid bir katoliklik |camiası vücuda gelecektir. 2 — Suriyede katolikliğin füli hâmisi olmak kararını vermiş olan Fransa müş- temleke politikası, bu siyasetle iki hedefe doğru yürümek istiyer. Lübnan katolik- leri vasıtasile Suriyeyi denizden ay mak ve Yukar Cezire kaloliklerini h maye vesilesile de Suriyeyi Türkiyeden ayırmak ve Türkiyenin cenub hudud - larına bitişik olan Cezirede dalmi bir as- keri işgal ile fiilen yerleşmek. 3 »- Esasları bu suretle kurulmuş olan siyasetin tatbikat şekli şudur; Katolikle- rin ve dini ekalliyetlerin himayesi baha- nesi ile Fransa müstemlekecileri, Yukar Cezire'de ikinci bir Lübnan yaratmak istiyorlar. Bu maksadla son günlerde Kont dö Martel'e gerek Cezire katolikleri ve gerek gehe Cezirede dolaşan dokuz &- şiret reisi tarafından ayrı ayrı, fakat ay- nı zamanda müttehiden müracaatler ya- “Vedad,, « dün Toprağa gömdük (Baştarafı 1 inci sayfada) venler, babası Halid Ziya Uşaklıgile bağ- h olanlar.. yüzlerce hısım, akraba, dost, tanıdık hep Bakırköy camlinde toplan- mışlardı. Beyaz çiçekli siyah şala sarılmış olan tabut camıin müsalla taşından, ölünün binbir hatıra taşıyan dostlarının kolları arasında kalktı, Bakırköy — mezarlığına kadar öylece götürüldü. orada ailesinin makberesinde hazırlanan yere bırakıldı. Çelenk, demet, çiçek her taraftan yağ- mıştı. Üzerine de onlar örtüldü. Halil Vedad Uşaklığil memleket dışım- da annesine, babasına, kardeşlerine, aile- sine hasret olarak ölmüştü. Şımdi mem- leketinin toprağında, gene ailesinin ken- İdisinden evvel gidenleri arasında ebedi uykusunu uyuyor. Teselli ve taziye kelimelerini küçük bu- luyoruz, annesinin babasının acıya da- yanmak için icab eden kuvveti diğer ço- cuklarının yaşlı güzler'nden almalarını temennı edar, sevgili Vedada da Allahtan rahmet dileriz. Uşaklıgil ailzsinin teşekkürü pılmışlardır. Bunlar Cezirenin Suriyeden ayrılmasını ve Fransanın fit himayesi ve asker! işgali altına alınmasını istiyone lar. Komiserlik makamının aldığı tavra ve gazetelerile yaptırdığı neşriyata bak- lırsa bu müracaat Fransa hükümeti tara« fından kabul edilecektir. 4 — Suriye - Fransa muahedesi her ne şekilde olursa olsun bu manada mutlaka tadil edilecektir. Hiç öeğüse, bu tadili yaptırmak için Fransa, elinde bulunan vastıtaları kullanacaktır. Şimdiye kadar buü meselelerde sarıh bir vaziyet almak. tan istinab etmiş olan La Syrie gazete. si -ki Kont dö Martel'in tesmi organı de- mektir- son hâfta içindeki neşriyatile bu noktada artık sa dit. $ — Son günlerde vazifesi nihayet bul. muş olan Hatay muhafızı Barrazf'nin Ce- zire muhafızlığına tayıni kararlaşmış gi- bidır. Barrazi bir Franasız adamıdır. Ken disi her ne kadar müfrit nasyonalistler. den sayılır ve Vatant bloku efradından bulunuyorsa da hakikatte — Fransızların elinde oyuncak olmayı kabul etmiş o- lanlardan biridir. Tafsilâtını size birer birer anlatmama imkân olmıyan bu hâdiseler, alelâde ri- vayetler, tahminler ve siyesi dedikodu» lardan ibaret değildir. İşaret ettiğim nok- taların hepsi de, gayet müsbet ve sarih vakıalara istinad eden hâdiselerdir. Fran- sa Suriyeyi Türkiyeden ayırmak maksa- dile böyle bir s'yaset tutmuş, bunun tatbikatına girişmiş ve hattâ bu yolda a- cele yürümeğe başlamışur. Bu acelenin sebebi de Türkiyenin Hatay meselesini çıkarmış olmasıdır. Hatay Mmeselesi çık. madığı müddetce Fransa için aceleye ma- *hıı yoktur. Fakat, bu mescle çıktıktan sonra Fransa artık sür'atle hareket etme- ğe mecbor olmuştur. Hattâ, emin olabk liriz ki, Fransa Hataydaki yeni vaziyeti dahi plân icabatına uydurmıya çalışmak, tadır. Hatay hâdiselerinin içyüzü de bu. , dur. Suriye Başvekili ile Müzakereler başlıyor (Baştarafı 1 inci sayfada) diği ziyafette bulunm uştur. Öğleden son ra tekrar Perapalasa gelen Suriye Baş vekili, bir müddet istirahat ettikten son ra otomobille şehirde bir gezinti yapmış şehrin görülecek yerlerile müze ve sarayı iarı gezmiş, Boğaziçine doğru bir tur yağ tıktan sonra tekrar Parapalasa- dönmüj ve akşam yemeğini orada yemiştir. Suriye Başvekili bugün de şehrimizdeı kalacak ve yarın âkşam Ankaraya Bgide cektir. B Cemil Mardam çarşamba günü An karada hükümetimiz ricalile temaslarına başlıyacaktır, Suriye Başvekili Son Posta muharriri. ne Ankarada yapacağı görüşmelerden iyi neticeler alacağı ümidin'! izhar etmiştir. K Ankara, 19 (Hususi) — Suriye Başve. kili burada bekleniyor. Fransız Hey'eti gidiyor Ankara, 19 (Hususi) — Fransız askeri heyeti yarın akşam Toros ekspresile şeh- rimizden hareket edecektir. Askeri hey'etle müzakere bitti Ankara, 19 (ALA.) — Şehrimizde bır lunan Fransız askeri heyetile müzakere ler bugün sona ermiştir. Genel kurmay ikinci başkamı oörgeneral Asım Gündüş sözler söylemekte tarafından bugün saat 13 de Anadolu Türlü uzun emekler neticesile şah- sında memlekete birçok hizmetler ifa ledebilecek kabiliyetler vücude getiril - miş olan sevgili oğlumuz Sefaret Baş - kâtiblerimden Halil Vedad kara bir ta - lih darbesinin kurbanı olarak vefat et- miştir. Matemimize iştirak eden birçok iyi kalbli insanlardan nevi nevi muhab- bet ve merhamet nişaneleri aldık. Mek- tublar ve telgraflarla taziyetimize şi - tab edenlerden başka birçok dostları - mız şahsen evimize kadar geldiler ve birçokları da zavallı yavrumuzun ebe - |diyete teşyii rasimesine iştirak etmek zahmetini ihtiyar ettiler. Bu teselli kay nağı çok samimi alâkalara mocruh yü- reklerimizin teşekkürlerini takdim © - derken Allahdan kimseye böyle acı gös- termemesi için dualar ediyoruz. Kardeşleri ve bütün aile namına Anası Babası Fatma Memnune Halid Ziya Uşaklıgil Klübünde misafirler şerefine bir öğle ye mMeği verilmiştir. Misafirler akşam yemeğini Ankara Pa. lâs'ta yemişlerdir. Bir İrak hey'eti geliyor Adana 19 (Hususi) — Türkiye ile Suriye arasındaki yakmlaşma zeminini hazırlamak üzere bir Irak hey'etinin Ankaraay geleceği Bağdaddan bildiri - liyor. Ebniye, yapı ve yollar kanunu (Baştarafı 1 inci sayfada) Biştirilmesini temin için yeni bir kanun projesi hazırlıyarak mütalealarını al - mak üzere vilâyetlere göndermişti. Son günlerde vilâyetlerden cevab - lar gelmeğe başlamıştır. Cevablar ta - mamlandıktan sonra proje bir kere da- ha gözden geçirilecek bugünkü şartla- Ta ve ihtiyaçlara daha uygun bir şekle sokulacaktır.