20 Nisan 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

20 Nisan 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

10 Sayfa Et fiatları önümüzdeki Beşiktaş maliye aylarda dada ucuzlıyacak (Baştarahı 1 inci sayfada) yanlarının olini biran daha uouzlatarak pe- kımızın bu mühim gıda maddesini daha İrakendecilere kilosunu otuz beş kuruştan ve kolaylıkla tedarik imkânmı bulacağın - dan şüphe etmiyorum. Bugünkü istihlâk fazlalığı ve taleb ge - misliği karşısında hayran müvaridatı, ihti - yacı güçlükle karşılamaktadır. Esasen nor- mal senelerde de, bu aylar içinde İstanbul- da et flatı -kasablık hayvan aranın daral- masından dolayı- biraz yükselirdi. Bu sene havaların fazla serin ve yağmurlu çitmesi, bu aylar içinde İstanbulun ihtiyacını geniş mikyasda karşılayan İzmir mallarının piya» sada bollaşmamasına sebeb olduğu gibi, pi- yasaya çıkarılması lâzım gelen kuzu mikda- rwun da aşalmasına sebeb olmuştur Piyasayı tanzim ve günün İcablarına uy- gun bir hale getirmek İçin dalma normal yollardan yürümeği terelh ettik. Ve muhfe- NE muntakalardan kasablık hayvan satın a- Yarak piyasaya arzetmeğe başladık. Aldığı - miz veni ve müessir tedbirlerle piyasaya, sa- tacağımız hayvan mikdarı gün geçtikce art- maktadır. Gerek ayaktan gerek kasilmiş o- larak Belediye namina satışa çıkardığımız Ve çıkaracağımız kasablık hayvanları her şeyden önce, perakendeci kasablara veriyo- Fur ve bu suretle harekete devam edeceğiz. Bir Mart tarihinde ilân etmiş olduğumuz azami fiatlar değişmemiştir. Yarından Mi- baren Belediyenin getirdiği karaman ko » riyoruz. İlân olunan azami fiat kirk kuruş olduğuna nazaran perakendeciye beş kuruş bir fark bırakıyoruz demektir ki, peraken- decinin bu fark (e şimdilik iztifa etmesi l4- zımdır. Doğrudan doğruya ve tercihan pe - rakendeciye satmamız ve arada bu farki bi- rakmamız, şehrimizde münhasıran koyun €- ti mevzuu üzerinde son günlerde güze çar- pan sıkıntılı vaziyeti kökünden halledecek- tir Etlerin üzerine cinslerini gösteren dam - galar muntazaman vurulmakladır. Muhte- tem halkımızın et alırken cinsler üzerinde çok dikkatli olmalarını ve tesadüf edecek - leri hileleri derhal (lk belediye zabıtası me- muruna haber vermelerini rica ederim. Bu gün sureti mahsusada davet etliğim kaza kaymakamlarına bu mevzular etrafında ye niden talimat verdim. Vezin itibarile a2 miz darda et satmaktan nazlanan kasabiar da bize haber verilmelidir. Belediyemiz, gerek istihsal mintakaların- dan hayvan tedarik etmek ve yahud buraya getirilen canlı hayranları ük elden satın a- larak ucuz bir flat üzerinden satışa arzet - mek suretile büyük #fedakârtıklarda buluny- yor. Bütün dikkat ve güyretimizle bu feda- kârlığın tamamen müstehliklere aksetmesi- ni temine çalışacağız. Bu Intikah güçleştire- cek hiç bir sebeb tanımayız. Avrupa merkezlerinde siyasi faaliyet (Baştarajı 1 inci sayfada) Siyasi müşahidler İtalyaya bir Fransız $eliri gönderilmesi için müzakerelere Birişilmesine Kont Ciano tarafından mu- vafakat edilmiş olmasını memnuniyetle karşılamaktadırlar. Müşahidler bu müzakereler esnasında İngiliz - İtalyan itilâfında nazarı itiba- ve bir Akdeniz devleti sıfatile Fransayı da alâkadar eden bazı mesele- Jerin mevzuubahs edileceğini kaydetmek- tediler. Bu hafta içinde başlanması muh- temel olan müzakerelerin Jül Blondel ndan idare edileceği öğrenilmiştir. Salâhiyettar mahfeller Romaya gide - lab Fransiz selirinin Cenevre içti - m sonra tayin edileceğini beyan etmektedirler, Londrada neler görüşülecek Londra 19 (A.A) — Mançester Guardian Fransiz (Onasırlarının 28 sisanda ayı ziyaretlerinde konuşulacak mese - ieleri şu suretle hülâsa etmektedir: Son — İngiliz - İtalyan Roma anlaşma - sından doğan vaziyet We Pransa ve İtalya a- rasında müşabih bir anlaşma akdi ihtimal- İeri. İngiliz ve Fransız nazırlarının bilhassa üzerinde duracakları meseleyi teşkil edecek- tir. Diğer taraftan, Fransız ve İngiliz hey'ef- lerinin Habeşistan meselesini müzakere ede- *ek olan Cenevre toplantısında ayni bata hureketi takib edeceklerinde hiç bir şüphe yoktur. Pek yakında derin bir tedir'ke tabi tutulacak olan İspanya meselesinin en mü- him noktasını, buradaki Intıbalara göre, Ba- Year adalarının vaziyeti teşkil eylemektedir. Görüşmeler esnasında, Fransa, İngiltere ve Amerika arasında hâlen pek mükemmel bir surette mevcud bulunan münasebetlerin da- ha ziyade takviyesi için kullanılacak me - todlar da mevzuubahs edilecektir. Örta Avrupadaki vaziyet, Avusturyanın #bakından doğan vaziyet ve Çekoslovakya - yı tehdid eden tehlike de, sanıldığına göre, İnetden inceye müzakere olunacaktır. Bir taraftan Fransa ve İngiltere ve diğer #araftan Almanya ve muhtemel olarak İtaj- ya asasında umumi bir süküna (o varılmak muksadiyle müzakereler yapilmasi keyfiye - #inin İngiliz ve Fransız marırlari arasında konuşma mevzuu teşkil edip etmiyeceği da- Da pek malüm değildir. Londra gazetelerinin mütaleaları Tendra 19 — Bugünkü gazeteler, bilhassa Fransız diplomasisinin faaliyeti ie meşgul olmaktadır. Şiddetli Çemberlayn taraftarı ve ayni 28 manda infiradei politika müdafii olan Dey- İ Ekspres, Franmz - askeri arlaşma- Sının takriye edileceğini haber (verirken Fransa için «Müttefik. kelimesini kullanmak. dan çekinmemektedir. yırı açılacaktır. Panayır, 3 gün devam edecektir, Bursa ilkbahar | PANAYIRI Bursada Atıcılar mevkiinde 1988 senesi İlkbahar ebit hayvanlar pana- açılma tarihi olân 10 mayıs 1938 den Panayıra geleceklerin istirahatlerini temin için panayır yerinde su, elek- trik ve büfe tesisatile muntazam otobüs muvasalası vücüde getirilmiştir. Panayır münasebetile yapılacak olan güreşler 15 mayıs pazar gününe rastlamaktadır. Güreşler iddialı alaturka yağlı güreştir. Başa 100, baş al ina 80, büyük ortaya 50, küçük ortaya 40 ve desteye 25 er lira mükafat verilecektir. Bundan başka panayırın devam ettiği müddetce şehrin otel ve banyolarında tenzilât temin edilmiştir. Alım ve satım hususunda bele- diyeca sayın ziyaretcilere her türiü kolaylıklar gösterileceği ilân olunur. m Enzete ezcümle diyor ki: Fransa için müttetiklerimiz diyoruz. Zi- rü Çemberlayn, mukadderatımızı her za - mankinden daha ziyade kuvvetle Fransa - nn mukadderatına bağlamağa karar ver - miştir. Fransanın dahilde birlik teşkil etms- meleri keyfiyeti üzerine hesablarını kuran Fransız düşmanları, büyük bir hayal inki - sarına doğru gitmektedir. Çünkü Fransız - lar bir harb karşısında, Kralcılardan Komü nisilere kadar bir tek adam gibi yürüyecek- lerdir. Çinlilerin mukavemeti Bütün dünyayı şaşırttı (Baştarafı 3 üncü sayfada) manya ve İtalya tarafından bu hususla yapılan teşebbüsler semere vermemiştir. İngilterenin yapmakta olduğu bazi tecrü- beler ise, daha müsbet bir neticeye ikti- ran edeceğe benzer. — Selim Ragıp Emeç Müteferrik: Orman talebeleri ormanlarımızda tedkikat yapacaklar Yüksek orman mektebi dördüncü ve üçüncü sınıf talebeleri bir mayısta baş - lamak ve üç hafta devam etmek üzere memleket ormanlarında tedkiklere çı - kacaklardır. Son sınıf talebeleri başlarında dekan, profesör Tevlik Âli ve asistanları ile be- raber İzmit kâğıd fabrikasını, Eskişehir, Bozöyük, Adapazarı ormanlarını ve ke- reste fabrikalarını gezecekler, İstanbula döneceklerdir. Üçüncü sınıf talebeleri başlarında pro- fesör Pfefer Korin, profesör oŞimiçek, profesör Esad Muhlis ve asistanları ile beraber Antalya, Elmalı, Fenike, Bor - dur, Kaş ormanlarını gezeceklerdir. Profesör Mazhar Diker Ziraat Vekâleti tarafından Bolu ve Zonguldak orman - larında tedkikata memur edilmiştir. Profesör bu ormanları görüp gezdikten sonra talebelerle beraber İstanbula dö - mecektir. Topkapıda yangın başlangıcı Topkapıda Arablar sokağında doku - macı Dervişin 24 numaralı evinin üst ka- tında yakılan maltızdan sıçrıyan kıvıl - cımlarla yangın çıkmış ise de itfaiyenin vaktinde yetişmesi sayesinde oda kıs - men yandıktan sonra söndürülmüştür. amm Ehli Hayvanlar itibaren A | | İ SON POSTA bae Müzel binası Belediye ile nafia idaresi arasında ihtilâf çıktı (Baş tarafı 1 inci sayfada) duğu zamandanberi, İtalyanın Çekoslo - vakyayı lulmıyâ meyleden bir siyaset yolundan gitmesi hatıra geldiği için son İstanbulun her kazasında birer maliye binası yapılması takarrir ettiğini evvelce yazmıştık. Beşiktaştaki şimdiki malmü- dürlüğü binasının yerinde yapılacak o - lan maliye binasının projesi tamamlan - mış, tam müteahhide ihale edileceği si - rada belediye ile nafla idaresi arasında ihtilâf çıkmıştır. Belediye binanın burada kurulmasını muvafık bulmamıştır. Beşiktaştaki Hayreddin iskelesinin ci- varı ileri şehir plânında meydan haline konacaktır. Buradaki evler istimlâk edi- lip yıkılacak, güzel bir park ve meydan husule gelecektir. Belediye Beşiktaş ka- zasına mahsus maliye binasının bu mey- dan kenarında inşa ettirmek istemiştir. Nafia müdürlüğü belediye ile geçen mu- habereyi Nafia Vekâletine bildirmiştir. Hayreddin iskelesi, meydanının tesvi € yesine başlanmadan evvel buradan kal - dırılmış olacaktır. Belediye temizlik işle- ri müdürlüğü Beşiktaş semtinin çöple - rini mavnalara yüklemek üzere başka münasib yer aranmaktadır. Avrupa gazetecileri iki memleket sra sındaki münasebetler üzerinde hayli a - raştırmalar yapmışlardır. Bu araştırmaların neticesine göre, İtal- ya ile Çekoslovakya arasındaki münase- betleri «gayet dürüst» olmakla tavsif et- mek lâzım geliyor, Ancak, bu dürüstlü - ğü <döstluğas kadar götürecek ve ona, Ansehluss'dan sonra, ayrıca bir de Çe koslovakyaya müzaheret temayülü ilâve ları bulamamışlardır. İtalya mehafili, Çekoslovakyanın va « ziyelini «gayri tabii bulmakta müttefik imiş. Avusturyarın bütün «tarihi zâfla- rini» Çekoslovakyanın, daha doğarken, ondan miras olarak almış bulunduğu nok- tasında da Romanın siyasi muhiti mütte- fik görünüyor. Avusturyanın Almanya tarafından ilhakı üzerine de, zaten zayıf doğmuş olan bu memleketin büsbütün zâfa uğramış olduğuna Romanın kani bulunduğu da bu arada anlaşılmaktadır. Bunlar, Çekoslovakyanın bünyesi hak- kında Romanın düşündüğü şeylerdir. O- nun Avrupanın ortasında oynadığı siyasi role gelince, Roma, bundan da memnun görünmüyor. Çekoslovakyanm, faşizm a- per muhalif iki memleketle olan si- IRADYOJ| Bugünkü program İSTANBUL 20 Nisan 938 Çarşamba Öğle neşriyatı; 1230: Plâkla Türk musikisi. 12:50: Havas dis, 13.05: Plâkla Türk mustkled, 13.30; Mubh- telif plâk neşriyatı. Akşam neşriyatı: YI: İnkılâb tarihi dersi: Üniversiteden naklen. 1830: Konferans: 28 Nisan Çocuk Haftası ve bayramı münasebetile Çocuk Esir- geme Kurumu namına Dr. Lâtf Aksu (Ço- cuk zaylatı). 18.45: Fatih Halkevi gösterit ko- 1.4205 lu tarafından bir temelli, 19.15: Plâkla dans 22,503 #ausikisi. 1930: Konferans; Şehremini Halk- — evi namına İhsan Kongar (Okullarda disip- eee lin ve terbiye). 19.55: Borsa haberleri. 20: > Nesibe ve arkadaşları tarafından Türk :nu- >. sikisi ve halk şarkıları, 20.45:-Hava raporu. Pe el 2048: Ömer Rıza tarafından arabca söylev. s44M4 © Mapa 20 Elüsik Türk musikisi; Nuri Halil ve ar- 2,4700 Meyag |) kadaşları tarafından, Gaat Ayar), 3145: 8,85 © 11835 (Orkestra, 2215: Ajans haberleri 2230: Plâk- ğ la sololar, opera ve operet parçaları, 2250: İSon haberler ve ertesi gönün programı, s ANKARA 20 Nisan 938 Çarşamba Öğle neşriyatı: 1280: Karışık plâk neşriyaii. 1250: Piâk; Türk musikisi ve halk şarkıları, 13.15: Dahi- ve harici haberler. 1730: İnkılâb dersleri: (Halkevinden naklen). Akşam neşriyatı: 1830: Karışık plâk neşriyatı, 19.16: Türk musikisi ve halk şarkıları (eman ve arka- İdaşları). 20: Saat ayarı ve arabca neşriyat, (20.15: Türk musikisi ve halk şarkıları (Ser İvet Adnan ve arkadaşları). 21: Çocuk Esir- geme Kurumu namına (Bayan Fakibe İs- tanbul saylavır. 2115: Stüdyo salon orkes- Halkevinde konferans Eminönü Halkerinden: Perşembe günü saat (17,30) dn Evimizin Cağaloğlundaki sa- Jonunda Müzeler Mimarı Kemal Altan tara- fından (Klâsikten sonraki san'at eserleri) hakkında bir konferans verilecek, Rokoko ve Barok eserlerimizi vücude getiren Türk mi- marlarının adiarile son bulunan vesikalar anlatılacaktır Ankara Borsası kapanış fiatları 19 - 4. 1938 ÇEKLER Aç 60, 0,7414 26,1025 18,005 4,70 86,140 Kapanış 63,492) 1.9693 4.1970 | » f 3 TI ii ii trası, 22: Ajans haberleri, 22.15: Yarınki program. Katı Alâka ANADOLU ANONIM Türk Sigorta Şirketinden : Şirketimiz tahsildarlarından Ekrem Erkoç'un müessese- mizle olan alâkasının kesilmiş olduğu ilân olunur. Kadıköy İkinci Sulh Hukuk Hâkimliğinden: Mütevefta Hüseyin Zeki ve Emine Hacer yetimleri İbrahim Şinasiye Moda caridesin- de Türk Gürbüz 5. 2 No. da oturan ablası Kızitoprak 6 ncı mekteb öğretmenlerinden Naime Denizrengi vâsi tayin edilmiş olduğu slâkadarlara ilân olunur. EDİRNE Cumhuriyet 1 Kayıp: Boyübad şubesinden &ldiğim as- sinemasında kerlik tezkeresile nüfus ofzdanımı kaybet- aramaz yı aasasasmssmaens | tim; yenisini çıkartacağımdan eskisinin bük- mü yoktur. (1052) | nk ela mi Fatih Kıztaşı Abdullah Efendi Ap. kapıcı Ahmed Okutucuağlu zamanlarda Romada bulunan : edecek unsurlar arıyan muhabirler, bun- Nisan. < ile Beneş arasındaki hâdise e yk dostlukları ve hattâ ittifakları, İtal» yada hiç te boşa giden bir vaziyet olarak telâkki edilmiyor. Bu bakımdan, son haftalarda, İtalyada büyük bir hoşnudsuzluk uyandıran bir de hüdise olmuştur ki şudur: Giarnale d'İtalla gözetesi, hususi bir kaynaktan aldığı haberlere atfen Çekoslovakya reisi Bay Beneş ile Fransiz sefiri arasında c8 reyan etmiş olan bir mülükatta, Bay Bo- neş tarafından sarfedilen bir sözden bali- setti. Güya hususi bir hasbıhal esnasında Çekoslovakya cumhurreisi Fransız se - firine «İtalyanın ve faşizmin takib ettiği zorbalık siyasetinin bertaraf edilmesi için bu siyasetin yaratıcısı olan zorbanın» yani Musolini'nin - bittabi bir suikast ile - ortadan kaldırılması lâzım geldiğini! söylemiş. Birinci derecede yarı resmi bir mahiyeti haiz olan bu gazetenin bu san- sasyonel ifşaatı, bütün İtalyada umumi bir hiddet ve heyecan uyandırmıştır, Ro- mada bulunan ecnebi muhabirler, bu hâ- diseden bahsederken, ötedenberi zaten İtalyada antipatik olan Bay Beneş'e karşi, son sempatinin de kaybolduğunu HMâve e- diyorlar. Muhabirlerin © kaydettiklerine göre Çekoslovakya, bugünkü antifaşist ruhu- nu muhafaza ettikçe onunla İtalya ara < sında bir yaklaşma imkânının teessüsü nü beklemek abestir. Romanm bütün $i- yasi muhiti bu cihi çıktan açığa kay- detmekte imişler. HiÇ İhtiyarlamıyan Bir kadının sırrı Bu Bayan 25 mi? Yoksa 40 yaşında mı? 45 yaşında olduğu halde yüzünde hiç bir buruşuğu ve hiç bir izi yoktur, Açık, yumuşak ve bir genç kız gibi kusursuz bir cild Adetâ bir harika, fakat, bu nun da fenni bir izahı vardır. Viyana Üniversitesi profesörü Doktor Stejs- kal'in şayanı hayret keşfi olan ve «BİGCEL, tâbir edilen kıymettar cild unsuru, her yumuşak ve buruşuksuz cild için elzem tabii ve ihya edici bir cevherdir ki şimdi; penbe rengindeki Tokalon kremi terkibinde mevcuddur. Sız uyurken cildinizi besler ve gehç- leştirir. Her sabah daha genç olarak uyanırsınız. Bütün buruşukluklar ve çizgiler tamamen silinmiş ve kaybol» muştur, Gündüz için, cild unsuru olan (yağsız) beyaz rengindeki Tokâlon kre- mint kulisranız. Cildinizi ter taze tu- tar ve beyazlatır, siyah noktaları ve gayri saf maddelermi eritir. On yaş das ha gençleşiniz ve daha genç kalınız. Yüzünüzün zayıflamış adalelerine nie hayet veriniz ve bu çirkin tenden kur- tularak yanaklarınıza gençliğinizin tas zeliğini veriniz. Bayanların nazarı dikkatine: Satın aldığınız Tokalon kremi vazolarının büyük bir kıymeti vardır. Onları bayiinize iade et- tiğinizde beheri için 5 kuruş ala- cak, ayni zamanda kıymettar mü- kâfatları bulunan Tokalon müsa- bakasına iştirak hakkını veren bir bilet takdim edecektir.