8 Mayıs 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

8 Mayıs 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

(Baş tarafı 1 inci sayfada) Başvekil Celâl Bayar refakatlerin i de Hariciye Vekili Tevfik Rüşdü Aras| Ve Denizbank Umum Müdürü Yusuf Ziya Öniş olduğu halde dün saat dört e Deniz Ticaret Mektebi rıhtımında Motöre binmişler ve O) Ğa bulunan (Demir) şilebini gördükten Sonra Bakır ve Krom şileklerine hare - ket etmişlerdir. Başvekil bu şileblerde, davetli bu - lunan Denizbank, İş Bankası, Etibank erkânı, Deniz Ticaret Müdürü, Türk ve €cnebi armatörler mümessilleri ve mat t erkânı tarafından karşılanmışlar;! Ve yanyana bulunan Bakır ve şileblerini gezmişlerdir. Celâl Bayar şilebleri gezerken ken- € kaptanlar tarafından izahat ve - rilmiştir, Etibank İdare Meclisi Reisinin mutku Başvekil bundan sonra (Bakır) m Güvertesine çıkmışlardır. Burada Rti - İdare Meclisi Re şunları söylemiştir: — «Yüksek Başbakanımızın Tütfen rlarile şereflendirdikleri bugünün ticareti bahriye hayatında yeni bir dö- Memeç teşkil ettiği muhakkaktır. Mil - in babadan mirası büyük deniz- kabiliyeti, vatanımızın dörtte üçü. Mün denizle muhat bulunması ve bil - milli mahsulâtımızın nakil ihti - Yacı denizcilikte sür'atli bir hıza Tüzum tedir. Ulu Önderimiz Atatürk'ün Türk va- tani için her sahada olduğu gibi bu va- de büyük ilhamları bizi yakın bir İtide göğsümüzü kabartacak dereceye Betireceğine şüphemiz yoktur. Büyük kurucumuz Celâl Bayarın çok uğurlu tuzurları ve emirleri bizim için en € - Min muvaffakiyet âmili olacaktır. Ken| dlerine bizi taltiflerinden dolayı bil «| hassa hürmet ve şükranlarımızı su - » cümlenize teşekkürler ederim» | Başvekilin nutku “İdare Meclisi Reisinin | nutkurdan “ora Türk ve ecnebi armatörler na - ma bir zat Başvek'le yı şilebin Türk ayı âmid söz a- ticaret filosuna ilthakından do - duyulan sevinci ve şükran hisleri - Arzetmiştir. Celâl Bayar da bu ar - ya'öre teşekkür ettikten sonra şu nut- söylemiştir: ak) Vapurlarınızı gördükten ve çok na Mİsafirperverliğinize mazhar ol - “üktan, Sonra İlk duyduğum his ve he- teşekkür ediyorum, ciliği bir arada ticaretile, sana» Dül Sporile ve bir kül halinde tekâ - ettirmek için Büyük Şefimiz Ata- > Büyük Millet Meclisinin beşin- ikinci açılış nufkunda irade ları vardır. Hükümet de Şefi- Yüksek iradesini yerine getirnitk Programında Deniz işlerine ayrıca yet vermiştir. Denizcilik, omide en mühim yer alan ve itibarile birbirini ikmal e - mühim bir unsurdur. Nakliye ve bu nakliye milli ekonomi uyacak iyi şergiti haiz bu - milli ekönomiyi sevk ve i- «ye imkân yoktur, Bu tebarüz et - bir hakikattir: Bizim gemiciliği - halihazır vaziyeti kabotaj için ve içi hino e ii en İN Başvekil denizciliğimizin inkişafı hakkında mühim Başvexu yeni şileplerimizi gezerken İyetine itimadımız vardır. Büyük ban - size, üç büyük ve milli banka-| Fİ bir nutuk söyledi bilhassa harici ticaret noktasından da sıkıntılıdır. Bunu iktiham etmeğe mec- buruz. Bunun için yalnız gemi satın al- mak kâfi değildir. İyi eleman, ekipaj ve bunları ekonomik surette idare et - inek lâzımdır. Bunların idaresini de bu zihniyeti kavPamış ve bu iktidarı göste- recek teşekküller bulunması lâzımdır. Cumhuriyet rejiminin ilânından son ra bizde denizcilik eskisine nazaran şüphesiz ilerlemiştir. Takdir ettiğimiz bu münferid teşebbüsleri ihtiyacımız - la mukayese ettiğimiz zaman kâfi gör- mememiz lâzım gelir. Ferdi sermaye - SON POSTA Avrupa radyoları binicilerimizden (Baş tarafı 1 inci sayfada) etmektedir. Son gelen İtalyan gazeteleri kral kupası yarışı etrafında şunları yaz- maktadılar: Dört mayıs günü yağllan yarışlarda iki mükâfat vardı, Bunlardan birisi Lido, di- geri ise, kral mükâfatı idiler. Yarışın baş- lamasından bir çeyrek saat evvel kral üçüncü Viktor Emanuel yarış sahasına gelmiş ve halkın alkışları arasında tri- bününe yerleşmişti. Tribün bütün Se- vole hanedanı mensübları ile dolu idi. Biraz evvel yağmış olan yağmurdan yarış sahası göze çirkin görünüyordu. Lido ya- rışına Türk ekipinden yüzbaşı Cevsd Ku- la iştirak etti. Diğer elemanlar kral ku- pası yarışlarına gireceklerinden seyirci vaziyette idiler. Bu yarışm hitamında sitayişle bahsediyorlar" Alman ve İtalyan Hariciye nazırları bir arada (Baştarafı 1 inci sayfada) yüzbaşı Lombardo Cümie birinci gelmiş-| rasında, Alman ve İtalyan ricâlile, yük- alanlar içersinde idi. Kral kupası rak edecek milletlerin milli marşlarını İrlanda ve Türkiye iştirak ediyorlardı. Verilen işaret ile atlar hep birden yıldı. rım gibi çıkışları ile yarışa başladılar. Turların hitamında en önde yüzbaşı Hes ile Türk yüzbaşı Kula gö- yı koşucuları tebrik ederek verdi, Portekiz radyosunda yapılan nin bu ihtiyacı tatmin edeceğinden şüp! he edilirse haksızlık edilmiş olmaz, Bu| nun için devletin mürakabesinde, fer- di ve hususi teşebbüslerde olduğu gibi! himayesinde mühim bir teşekkül vü -| retle üç büyük bankamıza Etibank, De-| rildi. Üç güzel vapurumuzu ( görüyoruz. Bu kadarın gayrikâfi olduğuna çüphe yoktur. Arkadaşlarımız yeniden alınacak üç vapur için Londrada müzakereler yapı-! yorlar, Bu itibarla şu gördüğünüz ge - lere yakındâ yenilerinin de iltihakı ümid edilebilir, Diğer taraftan kabotaj servisleri için yaptığımız program ne - tcelenmiştir. Bu aydan itibaren (yeni gemiler peyderpey gelmeğe başlaya - caktır. Bazıları yoldadirler. Maamafih siparişlerimiz ertan ihtiyaçlarımıza yet iyor. Bunun için yeni üç büyük gemi- nin İnşası için sipariş verilmiştir. Di - ğer üç büyük gemi için de müzakereler devam etmektedir. Milli ihtiyaçla de - niz nakliyatını ayni seviyede götürmek azim ve kararındayız. Biz, hükümet hessbına söylüyorum, muvaffakiyetimizden eminiz. Çünkü bunu temin edecek elemanların kifa - külarımızın bu husustaki liyakati aşi - kâr bir keyfiyettir. Ayni zamanda Türk denizeiliğini temsil eden insanların va- tânseverliklerine inanıyoruz. Çünkü bu işi milli bir mesele ola - rak ele alacaklar ve bizim arzularımı- zı yerine getirmek için milli bir izzeti nefis meselesi halinde uğraşâcaklardır. | Gayret bir taraflı olmaz. Bu gayreti taltif etmek ve lâyik olduğu vechile hi- maye etmek bizim için bir (o vazifedir.| âsa etmek icab ederse, bugünkü u-| mumi tonaj mikdarımız milli ekonomi. | mize nazsran dundur. Yakın bir za -| manda tonajımız yarım milyonu bulma | lı ve geçmelidir. Ayrıca bir jest olarak! telâkki ettiğim bir nokta Üzerinde du - racağım: Bu, gemilerimize konan isim-| lerdir. Biz maden programımızın icra - sını Etibank'a emanet etmiş bulunu - yoruz. Üç sene içinde bakır, krom, kur şun, simli kurşun işletmeye ald prog - ramımız tahakkuk mevkiine konula - caktır. Memleketin güzel bir talih eseri o - larak yeni bulduğumuz, Divrikdeki de- mir madenini de hemen işletmeye baş - Uyacağız. Bunların nakliyatı omühim bir meseledir. Bunların hepsi birbirini ikma! edecektir. Biz demek ki ayni za- manda birbirini tamemlayan diğer hararetli neşriyat Binicilerimizin Romadaki muvaffaki-| yütler cevabında, tir. Tasnifte yüzbaşı Kula da iyi derece|sek askeri erkân ve birçok güzide sima- lar da bulunuyordu. Ziyafetin sonlarında, Mussolini ve Hit- Kral kupası yarışlarının başlaması çok |ler hararetli nutuklar söylemişlerdir. Bu heyecanlı olmuştur. 'Tribünün önünde|Dutuklar radyo ile Almanya ve İtalyanm yer almış olan askeri bando yarışa işti-| her tarafında işitilmiştir. Mussolini'nin nutku çalıyordu. Bu yarışa İtalya, Almanya) yeyeeotini nutkunda, Hitlere beyanı höşamedi ettikten sonra ezcümle demiş- tir ki: Alman | <— B. Hitler, ziyaretinizle iki memle- ketin inkılâbından doğmuş olan İtalyan -| rünmüşlerdi. Onları takib edenler İrlan-| Alman dostluğunu teyid ettiniz. Yüz se-' da, Almanya, İtalya idiler. Yarışları mü- nedenberi kendi mil) vahdetleri için mü- tenkip kral süvarilerin ellerini ayrı ayrı | cadele etmiş olan İtalya ve Almanya, bu- siktı. Alman, Türk bayrakları birincilik |gün bu geyelerine ermiş bulunuyorlar. | şimdiden derpiş edilmektedir. şeref direkldrine çekilirken İstiklâl ve) Roma - Berlin mihveri eskimiş ve üte- Alman marşları çalıyordu. Kral, kupa-| Pik fikirler peşinden koşamaz. Biz baki- katler üzerinden yürüyen iki milletiz ve dostluğumuz kat'iyen sarsılmıyacaktır.» Hitlerin cevabı İtalyada gördüğü se- yetleri muhtelif Avrupa merkezlerinde| mimi hüsnü kabulden fevkalâde müte- derin akisler uyandırmış, Türk atlıların- dan sitayişlerle lak muvaffakiyetlerinden şu suretle bah- İnizbank, ve İş Bankasına bu vazife ve-| gedilmiştir: idi, Onlara zaferi kazandıran görmüş ol. dukları disiplin, vatan aşkı, izzeti nefis| rıdır, Atatürk inkılâbınım aşılamış oldu- ğu vatan aşkı ve milliyetcilik prensiple- rinin olgunlaşmış meyvasını Türkiye Ro- “ce ile bir kere daha tattı» diyor. Bigada radyo merakı Biga (Hususi) — İki bin evli kasabamızda W radyo vardır. Halkın radyo Omerakida gilükee artmaktadır. Kasabaya gündüzleri elekirik cereyanı verilmiyor, bu yüzden de inde de elektrik cereyanı verilmesini em » retmiş, bü sayede öğle neşriyatını dinlemek imkânı da temin olunmuştur. layoruz, Denize imizi yürütürken diğer metli hizmetinden, binmetinden ve İş Bankasının bu işde yaptığı patronajdan dolayı mütehassi - siz. Bu üç mili bankamızın kül halin - de Türk ekonomisine yaptıkları hiz - metleri takdir, tebrik ve tebeil ede - rim, Asıl büyük tebrikim kendi eleman- larımız ve kendi iptidai maddelerimiz- le büyük vapurların inşasını Deniz - bank'ın tersanelerinde (o yapabildiğini gördüğüm zaman olacaktır. Bu Ati u - zak değildir.» Başvekilin çok alkışlanan bu nut - kundan sonra davetliler hazırlanan bü- fede izaz edilmişlerdir. törle Deniz ticaret mektebi sahiline çı- karak otele dönmüşlerdir. Sosyete Şileb'in yeni aldığı şileb - bassis olduğunu söyledikten ve iki mil- ea GA | bahsedilmiştir. Bu arada letin tam iki bin senelik ilk karşılaşma- cude getirilmesi düşünüldü. Ve bu SU-İ Portekiz radjosunda binicilerimizin par-İ sından bahsettikten ri demiştir ki: «— Faşizm İlalyayı ve nasyonal sos- yalizm de Almanyayı iki kuvvetli devlet «Türk ekipi Roma yarışlarına iştiraki» Mine getirmiştir. Bu 120 milyonluk küt- etmiş olan milletlerin içerisinde malze- immün kal İsminin me ve beygir hususlarında en zayıf olanı hakkuk ettirecektir. Bu iki realist dost milleti komşu hali- ve kuvvetli bir enerjiye sahib olmala-|”* getirmiş olan tablatin çizdiği hudud 'datma mukaddes kalacağı gibi, mütekabil yardım için de aramızda bir köprü teşkii| edecektir. mada yapılan yarışlarda aldığı parlak ne-| Mussolini! Senin ve İtalyan milletinin! Alman ve İtalyan propaganda nazırları otomobilde bizim için en nazik bir anda göstermii olduğu dostluğu; ne ben, ne de Almaj milleti kat'iyen unutmıyacağız. Emin Oo labilirsiniz ki, biz de İtalyanın herhangi müşkül bir saatinde daima size yardımı hazırız» Ziyaretler Roma 7 (A.A.) — Furbarada yapılacak ölân hava nümayişleri ile Santamarinek lada tertib edilen askeri talimler hava nın fena olması yüzünden yarına bıra kıldığı için Hitler sabah saatlerini Roma Abidelerinin ziyaretine tahsis etmiştir. İtalya Kralı Almanyaya gidecek Roma 7 (A.A.) — Havas ajansı muh& biri bildiriyor: İtalya kral ve kraliçesi nin gelecek sene Almanyayı ziyaretleri İ Sureti umumiyede zannedildiğine göre Hitler Alman devletinin şefi sıfatile İtal yadan ayrılmadan evvel İtalyan hüküm darlarını Almanyaya davet edecektir. Müzakerelere devam edilecek Roma 7 (A.A.) — Röyter: Roma - Berlin mihveri yalnız te « evyüd etmekle kalmamış hattâ mü - him surette kuvvetlendirilmiştir. Bir askeri ittifakın mevzuubahs o » lamıyacağının Alman mehafilinde bil « hassa kaydedilmesine rağmen, iki mem leketi müştereken alâkadar eden bazi askeri meselelerin bile görüşülmüş oi- duğu zannediliyor. Diğer taraftan, Triyestenin istikbali de dahil olmak üzere iki memleket a « rasında çıkân muhtelif meseleler hak » kında da prensip anlaşması hası muştur. Müzakerelere diplomatik yol », larla devam ediletektir, ML İngiltere ve Fransanın teşebbüsleri (Baştarah 1 inci snyfada) Başvekil Hodza tarafından kabul e- radyolardan gündüz istifade etmek imkân:İdilmiş olan İngiliz sefiri, Londra mü - bulunamıyordu. Kaymakam şehre öğle tati-| zakereleri esnasında Fransız nazırlari - le müştereken Çekoslovakyadaki Al -| man ekalliyeti hakkında verilmiş olan kararların mahiyetini izah etmiş ve programları da bir arada yürütmüş o -|bunları Çekoslovak hariciye nazırı Krof taya tevdi edeçeğini bildirmiştir. Bilâhare hariciye (nazırı Kroftaya programlarımızın da icrasını temin et-| mülâki olan İngiliz sefiri, Londrada ve- miş bulunuyoruz. Etibank'ın bu kıy -İrilen kararların metnini nazıra tevdi et Denizbank'ın bu miştir. İngiliz sefirini müteakib, Fransız se- firi de Krofta tarafından kabul edilmiş ve meslekdaşının temennilerini tekrar- Yamıştır. Salâhiyettar mahfellere göre İngil- tere ve Fransa, Çekoslovakya anaya - sasının çerçevesi dahilinde ve Çekoslo- vakyanın istiklâline riayet edilmek şar tile, Südet Almanlarına en geniş muh- tariyet verilmesini ve bu hususda par - ti şefi Heinlein ile müzakereye başlan- masını tavsiye etmişlerdir. Südetlere yapılacak olan fedakâr - Yıklar arasında, Almancanın da resmi Bundan sonra Böşvekil ve Hariciye |dil olarak kabul edileceği tahmin edil- Vekili davetlilere veda etmişler ve mo- | mektedir, Berlin haberdar edildi Berlin 7 (A.A.) — İngiltere sefiri, lerden Bakır şilebi 40 bin İngiliz lira - | Çekoslovakyadaki-Alman ekalliyeti me sına alınmıştır. 20 vinci vardır. Ve sa- atte İl mil yapmaktadır. 17 yaşında - dır. Demir şilebi 13 yaşındadır. £ 6,300 tondur. 47 bin liraya alınmıştır. Krom 14,14 mil yapmaktadır, 10 ya- şındadır. 43,600 Nraya alınmıştır. selesinin muslihane bir şekilde halledil- mesi için İngiltere tarafmdan bugün öğleden sonra Prag nezdinde teşebbüs- de bulunulduğunu Almanya hüküme - tine bildirmiştir. Bir Alman gazetesinin mütaleası Berlin 7 (A.A.) — Göring'in fikirle- Tini neşrettiği söylenen Essen'de mün -| teşir Nasyonal Zeitung, Hitlerin İtalya seyahati hakkında tefsirlerde buluna <, rak ezcümle şöyle yazmaktadır: «Südetler meselesi hiç (bir zaman doğrudan doğruya İtalyanları alâkadar eden bir mesele haline gelmiyecektir. Führer Mussoliniye gönderdiği bir mektubla Brenner hududu (hakkında teminat vermiştir. Buna mukabil Ak - bir Alman menfaat mmtakası de ği Bu sebeble Berlin, İtalyan - İn- giliz anlaşmasını memnuniyetle karşı « lamıştır, Berlin ile Roma devlet blokla» rile askeri ittifaklar vücude getirilme» sini arzu etmemektedirler. Çünkü bu kombinezonlar daima harbcuyane te « mayüller gizlemektedirler.» Emlâk bankasının hisse senetleri Ankara 7 (A.A) — Haber aldığımıza göre, Emlâk ve Eytam Bankasının umu» mi heyetinde ittihaz olunan karar mu- cibince «Bs tertibi hisse senedlerini sat- mak istiyenlerden banka bu hisse sened« İlerini başabaş fiatla satın almağa başla- | mıştır. DOYÇE ORİENT BAKN Dresdner Bank Şubesi Merkezi: Berlin Türkiyedeki şubeleri: Galata - İstanbul - İzmir Deposu: İst. Tütün Gümrüğü & Her türlü bana işi