8 Mayıs 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

8 Mayıs 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

İstanb PAZAR > 8 TELGRAF TELEFON DÖRDÜN di İ | MAYIS | 1938 İ 5 enizciliğimi ul, Ankara caddesi # TAN, İSTANBUL : 24318, 24319, 24310 CÜ YIL — No. 1085 KURUS BAŞMUHARRİIRİ: AH ow0 MET EMİN YALMAN Başvekil, Yeni Şileplerimizi Gezdi Deniz Nakliyatı Milli İhtiyaçlarla , Ayni Seviyeye Yükseltilecektir Atatürkün Sıhhati Ahmet Emin YALMAN vvelki günkü gazetelerde Anadolu Ajansının bir haberi vardı: Atatürk Ankarada bir gezinti yapmışlar, sonra Or- man Çiftliğine gitmişler, öğle yemeğini orada yedikten sonra Çiftliğin muhtelif müesseselerini gezerek akşama kadar vakit ge-! çirmişler ve geç vakit köşklerine dönmüşler... z Beş hafta evvel yine Anadolu A-İ jansının neşrettiği bir tebliğ, Ata- türkün bir grip geçirdiğini, Fransâ- dan gelen mütehassıs bir doktarun bir buçuk ay istirahate ihtiyaç gös- terdiğini bildiriyordu. Bu haber, geçmiş ve nekahat dev» resine girmiş bir rahatsızlığı: dairdi. Buna rağmen bütün ye İyi ERA. öaaen we üzimirileri Profesör”Fizenje'nin Büyük Şefimi- zin sıhhati hakkında gazetemize verdiği izahat, her üzüntüyü dağıta- cak kadar açık, kati ve beşaretli idi. una rsğmen milletimiz, çok kiymetli bir evlâdını bütün varlığile seven bir anneye * mahsu şefkat ve sevgi ile üzülmekte devam etti. Atatürkün sağlığı Türk milleti için öyle kıymetli bir ışık, enerji Ye) güven kaynağıdır ki bunun üzerin- de en kıskanç bir şekilde titreme- miz çok tabii bir şeydir. Biz Atatürkü dalma dinç, taze ve İaal bin kudret (halinde başı mızda görmeye alıştık. Bunun e- bedi surette öyle kalmasını, mil Mi ruhumuz istiyor. Birkaç haf- talık bir istirahate lüzum göste Ten bir hastalık bile bize hep yeni Yeni enerjiler ve kıymetler yaratan yaman bir makinenin, faaliyetine beklenmez bir fasıla vermesi şeklin- de hüzünlü bir tesir yapıyor. İstirahat devresinde O hükümet bültenler neşretmedi. E Edemezdi, Çünkü ortada değişen ve bildirilme- Ye ihtiyaç gösteren bir sıhhi vaziyet Yoktu. Rahatsızlığın geçmiş olduğu- hu ve yalnız doktorların tavsiyesile bir buçuk aylık bir nekahat ve isti. Tahat devresine ihtiyaç olduğunu za- ten en açık bir şekilde millete bildir- mişti, Jsimizin tamamile rahat etme- si için Atatürkü, zinde ve hareketli halinde aramızda ih görmeye tivacımız vardı. Buna dair bir ha- İ hasretle bekliyorduk. Anadolu Ajansının telgrafı, bize va bu beşareti vermiştir. Bundan gi bütün milletimiz derin bir fe- ve sevinç duyacaktır. dari Atatürkün sıhhatine bu ka- Si alâka ile bağlıyan âmil, yalnız müzideki kurtarıcı hizmetlerinin kü, etli hatırası değildir. Atatür. in gahsında mill? birliğimiz, sağ- "2 Bir destek buluyor. Dar ve men- lik iddiaları içinde yolunu şa- 1 “a ve biribirlerine düşen millet. e bizim birliğimizi, bilgi ve kanaa- da 1 ba, a va şka dünyada kültür bakımın. | sademe daha vuku tüy kendimizi tanımak ve nefsimize çarpışmada İki jandarma ölmüşlür. en, Jansının hususi muhabiri bildiriy mahallesinde bir kahvede bulunan Yanan bir milli siyasete devam- | Türklere karşı dliğirmzi gıpla ediyorlar. Bun. | ateş açılması Üzer B. Celâl Bayar, Bakır Şilebindeki Toplantıda Dedi ki: "Tonajımız Yarım Milyonu Bulmalı' ve Geçmelidir., Vekillerimiz, Bakır şilebinde karşılanıyorlar Başvekil, B. Celâl Bayar ve Harici jile üniversite talebesi tarafından şid ye Vekili Doktor B. Rüştü Aras, Bel İdetle alkışlanmıştır. İgrada gitmek üzere dün sabah, An-| vagonla şehrimize gelmişlerdir. Başvekilimiz istasyonda İstanbul esli Üztündez, İstanbul kumandanı Korgenâral Halis, Merkez kürnan- danı, emniyet müdürü, mali ve ikti- sadi müesseseler müdürleri ve Yu- göslav konsolosu tarafından karşı - lanmıştır. Bir askeri kıta ve muzika da selâm resmini ifa etmiştir. Başve kil, askeri teftiş ettikten sonra rıh- ma çıkmış ve etrafı dolduran halk geçmiş ve oradan Perapalasa gi rek istirahat etmiştir. dei ziyaret için bu akşam hususi bir ceklerdir. Başvekilimizin tetkikleri Başvekilimiz, dün öğleden sonra şehrimizde bazı tetkikler yapmış, (Devamı 10 uncuda) Arap Gazeteleri Tahrikât Yapıyor Antakyada Türklere Karşı Ateş Açıldı Jandarma Ile Halk Arasındaki Şid- detli Bir Çarpışmada 2 Kişi Olmüş Antakyada Hataylıların yaptık ları büyük toplantılardan biri Antakya, 6 (A.A) — Anadolu A-Jdu tescil muamelesi devam ediyor. Türk gazeteleri, Türk yazılmak is tiyen Eti Türklere karşı tehdit ve tazyik hareketlerinin odevahından,| Çarşamba günü İskenderunda Türk- lere tecavüz ederek beş Türkü yara- uyan Usbecilerin, hâlâ şehirde” ve Dün gece Antukyanın Dörtayak ndarma tarafından mühim bir mü bulmuştur. Bu mek bakımından, iktisadi in- (Devamı 8 incide) e ek r K işlür. |hükümet daireleri » koridorlarında Tesçil muamelesi devam ediyor | serbestçe “dalaşmalarından, jandar-| İskenderun ve Kırıkhan kazaların | (Devams 10 uncuda) 4 Başvekilimiz buradan Akâym hu kara ekspresine bağlanan hüsusi bir | susi bir vapurile Topane rıhtımına B. Celâl Bayar ve B. Rüştü Aras | dost ve müttefik Yuyoslavyaya ia- trenle Yugoslavyaya hareket ede -| Başvekil v Tıbbiyelilerin Balosunda iğne Dün Gece, Beylerbeyi Sarayında Verilen Balo Çok Neşeli Geçti Tıp Fakültesini 268 genç bibbiyetinin, dün lerbeyi sarayında hocalarına ver - dikleri vedn balosu çok pa ve neşeli geçmiştir. Üniversite Rektörü Cemil ve bütün fax külteler dekanları İştirak © etmişler ve sayısı 2000 i bulan davetliler sa- rayın bütün salonlarını doldurmuş- tardır. Başvekli 8. Celal gençlerin davetini kabul ederek gü at 23 te Haritiye Vekili Or. Arasla hir. meririe . Beyleri ir, Maşvekilimizin raya girişleri, silrek rşılanmış, coşkun tezahü vesile vermiştir. İ Üniversite rektörü bitirmekte olan gece Bey Bayar, Cemil Bilesi, söylediği bir teşekkür nutkunda de miştir ki “— Tıbbiyeliler, bu veda müsa - meresi İçin Beylerbeyi sarayını isti» yorlardı. Kültür Bakanlığı ma Te İsteklerini Atatürke ilettiler. BU | yük Şefimiz, bu müsasdeyi vermek Iötlundü bulundular, Kendilerine kar İ çe candan Bağlıığımızı minnet ve şükranlarımızı şimdi bu tel arafin bildirmeyi tekilf ediy, (Devamı B incide) Almanya, Triyesteden İstifade Edecek Balkanlarda Nüfuz Mıntakaları Meselesi de Tetkik Ediliyormuş Roma, 7 (A.A) — Furburada yapi- lacak olan hava nümayişleri ile San ta Marinellada tertip edilen askeri talimler havanın fena olması yüzün den yarına bırakıldığı için Hitler, sa bah saatlerini Roma Sbidelerinin ziyaretine tâhsis etmiştir. Havas A. jansı muhabirinin iyi bir memba - dan öğrendiğine göre: dün öğleden sonra Kapitülü ziyaretlerinden ev - vel yaptıkları görüşmeler eshasın- da Duçe ile Führer pek nazik bir me sele olan Avrupanın cenubu şarkisin de İtalyan Alman nüfuz mırtaka ları meselesini tetkik etmiye başla - mışlardır. Musolini boş vakitlerini Ciano ve Hariciye Nezaretinin eksperlerile bir likte günün başlıca meselelerini tet kike tahsis etmekte ve bu müddet zarfında etiket icaplarının müsaade si nisbetinde Hitleri kral ile bırakmaktadır. | Emin bir İtalyan menbamdan ha- ber verildiğine göre, İtalyan ve AL man devlet adamları Tuna ve Bal - kan meselelerini açıkça konuşmakta dırlar. Malfm olduğu veçhile İtaly Roma ' protokollerine tevfikan Avus turya ve Macaristana iktısadi men faatler temin etmişti. Bu menfaatler tekrar gözden geçirilecektir. Çünkü İtalya; Almanya kendisine esaslı im (Devama 10 tüncuda) yalnız Çocuk Ansiklopedisi Bu iki büyük ciltlik eser her evde bulunması lâ- zım bir kütüphanedir. Çocuğunuzu bundan mah. rum birakmayınız. Tam eserin fiyatı 7 liradır. TAN Matbaası de Inkişaf I-lamlesi — Büyük Şefimizin Orman Çiftliğini ziyaretlerine ait bir intiba Ankara, 7 (Tan muhabirinden) — Atatürk, bugün sehirde otomobille bir gezinti yaptılar ve Baraja giderek üç saat kadar kaldılar. İnşaatla ya- | kından alâkadar olarak izahat aldılar, Südetler Meselesinin H alline Doğru İngiltere ve Fransa Teşebbüste Bulundular iÇekoslovakyanın Birçok Şehirlerin- de Yeniden Hâdiseler Oldu Londra, 7 (Hususi) — Bügün İngü terenin Prag sefiri, Çek hariciyesine üracani ederek beklenen İngiliz te- şebbüsünü yapmıştır. İngiltere sefi- Tİ, Çekoslovakyının emniyeti İle iyazları vermek sure- mütenasi İtiyle Südet Almanlar meselesinin hallini rica etmiştir. İ Pragdaki sefiri de ayhi şe- kilde hareket bulunuyor. Ber- ki İngiliz sefiri de Almanya ha- riciyesine müracaat ederek vaziyeti İanlatmış ve Pragda alınan tedbirler İhakkında malümet vermiştir. Pragdan alınan en son haberlere , Avusturyanın. ilhakı üzerine ak eden eski Ağraryan Alman partisi yeniden ve ayrıca teşekkül etmiye karar vermiş tir. Bu fırka eskiden Çek hükümeti- ne müzaheret ediyordu Dün Pragda büyük bir kalabalık, Alman talebesine ait bir yurt hari, cinde nümayişler yapmışlardır. Bir İsehirde de Almanlar nümayişler yap (Devamı 10 uncuda) line Fransız Hariciye Nazırı Jorj Bone Kuleli reel Dünkü Merasiin Genç Mezunlar, Dün , Mektepten Ayrıldılar Ayrılış Töreni Çok Parlak Oldu, Mera- simden Sonra Spor Şenlikleri Yapıldı İstanbul Komutanı Korgeneral Halis, mektebi muvaffakıyetle bitiren bir gence hediyesini veriyor IY sekizinci sayfada