8 Mayıs 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

8 Mayıs 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Tehlike Mehmet Ali Beyin Hermine hak- kındaki gizli raporunu alınca der- hal Arnavutköyüne gittim. Evin ö- Dünde bulunan Yunan gizli zabı- tasına mensup olduklarını bildi- Bim birkaç hafiyenin gezindikler!- ni gördüm. Bu vaziyette benim e- ve girmem ve kızı kurtarmıya ça- lışmam biraz güçleşmişti. Doğruca iskeleye gittim. Bir hamal ile ev sahibi Ohanes Efendiyi kahveye çağırttım. Adamcağız geldiği za- man korkusundan titriyordu. Dedi ki: — Birkaç Rum, bir saat evvel e- vime geldiler. Yunanlıların gizli polislerinden olduklarını söyledi - ler ve vesikalarını gösterdiler, Her mineyi sordular. Birkaç gecedir ev- de bulunmadığını söyledim. İnan- madılar. İngiliz polisinin gelip evi basacağını ve o zamana kadar bek- Myeceklerini söylediler, Hâlâ da bekliyorlar. İyilik yüzünden başı- ma büyük bir felâket * geleceğin- den çok korkuyorum. Kızlarım ve Hermine evde uğlaşıp duruyorlar, Ne yapacağız, bilmem. Kendisine korkmamasını ve or- talık kararıncıya kadar, hattâ res- mi İngiliz polisi de gelse kapıyı aç- mamalarını söyledim. Gece her halde Hermineyi evden alacağımı ve kendisini de bu suretle bu be- lâdan kurtaracağımı vadettim ve ayrıldım. Bir tramvaya atlıyarak Sirkeciye geldim. Evet, Ohanes Efendiyi teskin e- debilmiştim. Fakat şimdi ne ya- pacaktım Yunan memurları evin önünde bulundukça içeri girmek imkânı yoktu. Bu” memurları o- radan uzaklaştırmak her halde lâ- zımdı. Fakat nasıl? Herminenin tu tulması, birkaç arkadaşla beraber bizim de ele geçmemiz demekti. Şiddetli bir tazyik karşısında Her- mine hiç şüphesiz bütün bildikle- rini söylemek mecburiyetinde ka- lacaktı, Ne de olsa kadındı ve kor- kacaktı, Yazan: Hermine Yüzünden Bir Geçiriyoruz M. SIFIR BELEDİYEDE : Istinye Yolu 400 Bin Liraya Yaptırılacak Bebek — İstinye arasında yeni den beton asfalt olarak yaptırılacak. yol bu ayın 25 inde ibale edilecek - tir. Yolun keşif bedeli 400 bin lira- dır. Aola rastlıyan ve istimlâk edi « lecek olan binalar için icap eden has zırlık görülmüştür. Yakında istim “ Jâk muamelesine başlanacaktır. Yolun Emirgâna râstlıyan kısmın- da geniş bir meydanlık yapılacak» tir. Bunun için Emirgândaki muvak kıthane ile ona mücavir olan bina - lar istimlâk olunacaktır, Bunun için de ayrı bir proje yapılmaktadır. Floryada Gazino Yaptırılacak Belediye Floryada içinde her tür- — Sizde bugün fazla bir telâş var. Saklamadım. Vaziyeti anlattım. Hepimizi bekliyen âkıbetin ağırlı- ğını elbette derhal anladı, Sarardı ellerini şakaklarına dayadı. Hafi ürpermeler içinde o da düşünceye daldı. Sadık Efendideki bu değişiklik, ve hele çehresi beni korkuttu. Bu korku benim üzerimde meküs bir tesir yaptı, Beni uyandırdı ve kak bime birdenbire kuvvet verdi: — Sadık, dedim. Senin binti Abdülkerim Hen şu onda nere dedir acaba?. Abdülkerim Han, Hindin asil ve Kahraman bir evlâdı idi. Harbiye mektebi karargühinda süvari baş- çavuşu idi. Sadık Efendi ile, Har- biye binasının arkasındaki bostan larda sık sık birleşir, dertleşirdi. Işittiklerin 'Sadığa söylerdi. Sua- lim, Sadık Efendiyi telâşlı düşün- celerinden uyandırdı. * Feri: kaçan gözlerini kaldırdı ve cevap verdi: — Harbiyededir. — Şimdi' kendisini görebilir mi- sin? — Belki akşam geç vakit. — Daha evvel? — Hayır, ne yapacaktınız? — Bir saat için bir kat elbise is- tiyecektim. — Ne elbisesi? — Resmi İngiliz polis elbisesi, — Nomikostan niçin istemiyo- £uz? Onu görmek daha kolay.. — Haklısın Sadık, Nomikos ak- lıma gelmedi. Haydi şimdi bir oto mobil ile karargâha git. Resmi el. bisesi ile yarım saat içinde gelip beni görmesini rica ettiğimi söyle lü esri tertibatı bulunan yeni bir gazino yaptırmaya karar” vermiştir. Bunun için keşif projesi hazırlan - mıştır. Bu ay sonunda yaptırılmaya başlanacak olan gazinonun yalnız binasının 49 bin liraya mal olacağı anlaşılmaktadır. Margarin Yağı Margarin yağı yapılması hakkın - daki talimatname haziran başında tatbik mevkiine konulacaktır. Diğer yağ imalâthanelerinin de dalm! ve esaslı kontrol altında bu - lundurulması için yeni tedbirler a hınmaktadır. Istanbulun çöpleri haziran başın- da denize dökülecektir. Bu iş bugün- lerde bir müteahhide ihale edilecek - tir. Çöplerin toplanmaları için muh telif yerlerde ayrılan iskelelerin ta- mirleri bu ayın 15 inde tamamlana - caktır, Belediye muhasebecisi Kemal'dön Ankaraya gitmiştir. Bütçede yap lacak münakaleler, divanı muhase - batta bazı vize işleri ve diğer bir te- kım işler hakkında alâkadar makam lara izahat verecektir. Belediye için yeni cenaze otomo - billeri alınacaktır. POLİSTE» Azılı Bir Hırsız ve bekle. Ve yine otomobil ile be- raber geliniz. Sizi Halep sokağın- daki evde bekliyeceğim. Sadık Efendinin telâşı ve baygın lığı geçmişti. Derhal kalktı ve bir otomobile atladı Evvelce de anlatmıştım: Nomi- kös, kumandanlık karargâhında bi Tutuldu Zabıta memurları bir gecede üç dükkânı soyan azılı bir hırsızı suç Üs tünde yakulamışlardır. Evvelki ge - ce, Balıkpazarında dolüşmakta olan devriye memurleri bir adâmn'bir ÇöplerDemize “DEKUECEK | VERLİ HABERLER MAARİFTE: Mekteplerde Imtihanların Günleri Maarif Vekâleti, Lise ve orta mek teplerle muallim ,mekteplerinin bu seneki ders kesimi ve imtihan 78 « manları hakkında verdiği kararı dün şehrimize bildirmiştir. Orta mektep lerin birinci, ikinci ve üçüncü sınıf- larında 28 mayısta derselere niha - yet verilecektir. Liselerde İse birin- ci ye 2 nci sınıflarda 28 mayısta, 3 üncü sınıflarda 21 mayısta dersler kesilecektir. Muallim mekteplerinin muallim meclisleri 23 mayısta top- lanarak mezuniyet imtihanlarına tâ bi olmıyan sınıfların kanaat notla - rını tespit edeceklerdir. Muallim mekteplerinin bütün s1 » nıflarında dersler 28 mayısta kesile- cektir, Lise ve orta mekteplerde mü allim meclisleri 31 mayısta toplana- rak kanaat notlarını tespit edecek - lerdir, Uç haziranda sözlü imtihan- lara girecek olanların listeleri mek- teplere asılacaktır. 8 haziranda söz- lü imtihonlara başlanarak 22 hazi - randa nihayet verilecektir. Lise ü- çüncü sınıflardakilerin kanaat not - larının tetkiki 26 mayıstaki toplantı- da yapılacaktır. Lise son sınıflarında imtihanlara 31 mayısta başlanarak 14 haziranda betirilecektir. Liseyi bitirip olgunluk imtihanla- rına girecek olanların 24 haziranda imtihanlarına başlanacak, 8 tem - muzda nihayet verilecektir. Tiselerin fen kolunda matematik, fizik, kimya, tabii ilimler ve edebi- yat kolunda ise tarih, coğrafya, kom- rına sit sualler Vekâletten gönderi- lecektir. Edebiyat kolunun felsefe, sosyoloji sualleri imhtihan komis - yonlarınca tespit edilecektir. Olgunluk imtihanında! fen ko-| lunda, türkçe kompozisyon 24 ha - ziran, tabif İlimle 27 hazitân, ma- tematik 2 temmuz, fikiz kimya, 8 temmüz; Edebiyat kolunda: türkçe kompozisyon 24 haziran, edebiyat 21 haziran, tarih ve coğrafya, 2 tem- muz, felsefe ve sosyoloji 8 temmuz» da yapılacaktır, Lise ve orta mek -| tepler talimatnamesine göre, bu sene | haziran ve eylül devrelerinde mezu- niyet imtihanlarına gireceklerin ma tematik, tarih, coğrafya, tabi! ilim - lere alt imtihanlar yazılı olarak ya- pılacak, ve suafleri komisyonlarca tertip edilecekti Liselerde eski senelerde imtihan- larda muvaffak olamadığından bu yıla kalmış olanların da imtihanla” rı, olgunluk imtihanlarının yapıldı « ğını bir zamanda icra edilecektir. Yünlü Kumaş Fabrikaları pozisyon yazılı olgunluk imtihanla- | MÜTEFERRİK : Abideler Juri Heyeti Toplandı Abideler jürisi Güzel Sanatlar A- kademisinde toplanmıştır. Jüriye Is- tanbul mebusu Salâh Cimcoz riya - set etmiştir. Içtimaa Ankaradan ge len Yüksek tedrisat umüm müdürü Cevat Dursunoğlu da iştirak ötmiş - tir. Akademi direktörü Burhan Top- rak ve Akademi bölüm şeflerile mu- allim Mahir Tomruk ve Celâl Esa - dın aza olarak iştirak eylediği jü - ride Nafla Vekâletini mühendis Hil- mi Baykal temsil eylemiştir. Kırıkkale âbidesi için heykeltraş Nusretin, Bolu Abidesi için de hey- keltraş Nojatla Ratibin maketleri ka bul edilmiştir. Ayrıca Çarşamba ve Nazilli, 4. bidelerinin heykeltraş Hadi ile Züh- tüye yaptırılması kararlaştırılmış « tir. Giresun ve Trabzon öâbideleri müsabaka müddeti birer ay uzatıl- mıştır. Kabul edilen eserler arasın - da Giresun Cümhuriyet meydanına ait kitabe de vardır. Londrada Şekspir İhtifali İngilterede yapılacak olan Şeks - pir ihtifelinde (Türkiyeyi | İs - tanbul şehir tiyatrosu rejisörü Muh- sin Ertuğrul temsil edecektir. Thtifal Stradford şehrinde yapılacaktır. Bu ihtifale bizim de çağırılmış ol- mamız Türkiye ile İngiltere arasın- asama ölesim ya - rıyacak esaslı bir adım sayılmaklar dır. Sirkeci Garı Meydana Çıkarılıyor Devlet Demiryolları | idaresinin Sirkeci garı önünde açâtağı meydan için çalışmalar ilerlemektedir. Bu meydan iki kısımdan ibaret olacak- tar, Evvelâ istasyonun giris “kal ile rıhtım arasındaki, binalar kaldı - rılacaktır ve buraya bir park kuru - lacaktır, Bundan sonra İstasyonun çıkış yerinde gümrük memurları ve polis tarafından işgal edilen odalar 8-5. 1938 Ankaradan i Telefon ve Telgrafla Tamir Görecek Tarihi Abideler İçin Tahsisat Ankara, 7 (Tan muhabirinden)— Abidelerin tamirlerine o sarfedile- cek 200 bin lira ile İzmir fuarın- da vakıflar pavyonu tesis ve idare- sine sarfedilmek üzere 20 bin dira nın faizsiz olarak vakıf paralar idaresinden istikrazı için vakıflar müdürlüğüne salâhiyet veren ka- nun projesinin ilk müzakeresi mcc liste yapılmıştır. Kanunun esbabı o mucibesinde, âbidelerin tamiri için ayrılan pa- ranın az gelmesi dolayısile, bir ki- sım âbidelerin tamirinin daima gelecek senelere kaldığı, halbuki bunun daha büyük tamirlere yol açtığı yazılmaktadır. Daha evvel bütçeye konan para ile verilecek olan 206 bin liralık o tahsisattan sonra 399,554 lira gibi bir para el de edilecek ve bununla İstanbul- da Yenicami, yeni yapılmakta o- lan Gazi köprüsünün Azapkapı cephesindeki Sokullu Mehmet Pa- şa Camii ve imar plânına giren birçok Abideler tamir görecekler - dir. İspanyadaki Alacaklarımız Ankara, 7 (Tan muhabirinden)— Vekiller Heyeti, İspanyaya yumurta satışlarından alacaklı olan tacirleri- min edecek kararnameyi tasdik et -. miştir. Bu kararnameye göre ala - caklar İspanyol kliringinden ödene- kez Bânkası, İktisat ve Maliye Vekâ- valari arasında tesbit edilecek şart- Jar İÇİNE yapılacaktır. Bir Idam Mahkümu An- karada Asıldı gala (TAN) e Şek, ee hacir oğullarından Ali oğlu, 323.de- ğumlu Osman Akbaş hakkında An- kara ağır ceza mahkemesinde veri - len idam hükmü temyizden geçmiş ve cadde üzerinde eskiden postane olan birahane, istasyon avlusunun parmaklıkları kaldırılacak; buraya” da parkın ikinci kasma kurulacaktır. Bütün İçin faaliyete geçilmiştir. Tik olarak istasyonun önündeki döni- ze kadar olan binelar Yiktırılmakta- dır. Bü Suretle istasyonu denizden görmek mümkün olacaktır. Bu saha 90 metre genişliyecektir. Amerika Sefirinin Karısı Geldi Amerika elçisinin eşi Bayan “Mak İMorey., dün sabahki ekspresle Ame- rikadan şehrimize dönmüştür. Amerika sefiri de on beş güne ka- dar memleketinden şehrimize avdet edecektir. Sefir Geçen sene mezuni-| ve Kamutayca tasdik olunmuştur. Osman Akbaş evvelki gece Ankara- sasi edilmiştir. Bu adam, birkaç sene evvel ayni köyden Mehmet 0ğ- lu Halili taammüden öldürmekten mahkümdu. / Emlâk Bankasının Hisse Senetleri ankara, 7 (A.A) — Haber aldığı” miza' göre, emlâk ve eylâm benkesi nın ümumi heyetinde ittihaz olunan karar mucibince "“B., tertibi hisse se netlerini satmak istiyenlerden ban- ka bu hisse senetlerini başa baş $a “ tın almıya başlamıştır. Tutulan Kaçakçılar Ankara, 7 (TAN Muhabirinden)— mizin bu alacaklarının ödenmesini te / cektir. Ödenme, Cümhuriyet Mer - | dükkânın deminda gezindiğini gör-| Yünlü kumaş dokuyan fabrikaları | yetle memleketine gitmişti. Bu ara- | Geçen bir hafta içinde gümrük mw .” Canımın sıkıntısından araba va- puru iskelesi ile Sirkeği istasyonu arasında gezinerek düşünüyordum. Hırsımdan bıyıklarımı yolüyor- dum. Bu işe bir çare bulamıyor ve bir şeye karar veremiyordum. Git- tikçe düşünme kabiliyetim de a- zalıyordu. Arkadaşlarla birleştiğim İranlının kahvehanesine girdim. Bi zim Müştak Elendi orada idi. Ya- nina oturdum. Getirilen çay bar- dağına bakarak düşünüyor, düşü- nüyor, düşünüyordum. Kendimden geçmiştim. Vaziyeti çok fena ve ü- mitsiz görüyordum. Kendi kendi- me söyleniyordum: — Yazık, kızı kurtaramıyacağım. Onun da diğer arkadaşlarımın da kanlarına gireceğim. l Bu sırada arkadaşlarımdan, şim- di seyyah tereümanlığı yapan Sa- dık Efendi kahveye girdi. Ve ya- nıma oturdu. Sadık, Hindistanda ve bir kampta bizimle beraber e- sir yaşamış, bir başçavuş idi. Uzun süren esirlik hayatını boş geçir memiş ordu lisanını ve birazda ingilizceyi öğrenmişti. Vatana dö- ze hizmet eden kıymetli ve Türk dostu bir vatandaş idi, Resmi po- lis kadrosunda bulunmamakla be- raber çok iyi türkçe ve ingilizce bildiği için halkla temasa memur edilmişti. Karargâhın müracaat servisinde çalıştırılıyordu. Kulağı delik, gözü açık bir genç olduğu İ- çin bize faydalı yardımlarda bu- lunuyordu. (Devamı var) HAYVAN BORSASINDA ; Kuzu Satışları Arttı Evvelki gün hayvan borsasında kasaplık hayvanlardan beş dağlıç.| elli bir kıvırcık, 2973 kuzu, 938 süt | kuzusu ile büyük baş hayvanlardan 19 öküz, dört inek, üç dana ve 14 manda satılmış ve mezbahaya gönde rilmiştir. Mig İPEKÇİLİK : müşler ve hemen yakalamak için ter | tibat almışlardır. Meçhul adam me-| murlar tarafından görüldüğünü at- layınca kaçmak istemiş, fakat myvaf fak olamıyarak yakayı ele vermiş - tir. Şükrü ismini taşıyan bu azılı hırsız Balıkpazarında 19 numaralı | Salamonun, 21 numaralı Dirkanın, 25 numaralı Yaninin dükkânları - na damları delmek suretile girmiş ve iki saat içinde soymaya muvaffak öl muştur. Yapılan tahkikat neticesin- de Şükrünün daha evvel sehrin muh telif semtlerinde birkaç dükkânı soy duğu anlasılmıştır. i İki Genç Kız 19 yaşında Hüsniye ve ayni yaş - ta Fatma isminde iki genç kiz evvel- ki gece Fatihte Sarıgüzelde Ayşe İs- minde bir kadının evine bahçe du - varından atlamak suretile girerek evdeki esyaları çalârlarken suç Üs - de yakalanmışlardır. Yapılan tak kikatta, son günlerde bu civarda ya - pılan birkaç hırsızlığın faillerinin bu iki genç kiz olduğu anlaşılmış - İpek Ucuzladı Bursa ticaret odasının şehrimiz ti- müşte hizmet teklifimi kabul ile der-| caret odasına gönderdiği bir mektup- hal bize katılmıştı, Çoktanberi be- ta 1315 denyelik ipek ipliklerinin tır. Pencereden Düştü Kadıköyde Tepe sokağında otu - mizin üç ay evvel Iktısat Vekâleti ta rafından tesbit olunan yüzde 15 ka- zançlarının fazla olduğu söylenmek- tedir. Fakat Nisan içinde fazla yün- lâ kumaş ithalâtı yüzünden fabrika Jarımızın zarar gördükleri de iddia o Junduğundan bu hususta tetkikata baslanmıştır. iy Atina - İstanbul Tayyare Postası Yunan hü , Atina ile Selâ - nik arasında yazın yapılmakta bulu nan posta ve yolcu tayyare seferle- rinin bu yaz Atina — Selânik — İs- tanbul arasında İşletilmesine karar vermiştir. paşa Nümune hastanesine kaldırı! - miş, tedavi altına alınmıştır. - Üç Kişi Yaralandı Bakırköyde, Baruthane fabrika - Yakup oğlu Hakkı ve Bakırköy bez fabrikasında çalışan Araçlı Mustafa, Makbule isminde bir kadın yüzün - den çıkan kavgâ neticesinde bıçak - larını çekerek biribirlerini yarala - mışlardır. raber çalışıyorduk. Bu arkadaşı |13.5 liraya düştüğünü bildirmiştir.) ran Ahiliyanın 19 yaşındaki kızı e Hintli askerler ile temas ettiriyor. | Tpeğin bu seneki istihsalâtı fazla ol- | Sofya, evin dördüncü katından bah- h duğu için fiyatlar biraz ucuzlamış - | çeye düşerek muhtelif yerlerinden | içinde bulunan Halit kalp sektesin - © dum. Düşünce derhal dik. t raci nmıştır. Haydar - Çarşıkapıda Bir yük arabasının sında çalışan Mehmet oğlu Şakirle| lık kendisine B. Ruzvelt tarafından Filipinde muvakkat bir vazife ve - rilmiş,/avdeti bundan dolayı geri kalmıştır. e İMADENCİLİK : İsveçten Maden İstiyorlar Stokholmde mühim bir firma Tür- kiyeden on bin ton krom İle beş bin ton manganez madeni satın almak istediğini Türkofise | bildirmiştir. Hindistanda bir firma ise yün, ba - dem, Antep fıstığı, kuru meyvalar. ipek ipliği, Filistinden kereste, el - ma, buğday, canlı hayvan İstenil - mektedir. mi li GÜMRÜKLERDE : Muafiyetle Girecek Mallar Evvelce yazdığımız gibi nisanın yedisinden evvel ( gümrüklerimize gelen veya evrakı bu tarihten evvel tanzim edilerek yola çıkarılmış pa- muk ipliği, bakır, kalay. jüt iplik ve mensucatı, kauçuk, kopra ve kebra- ko gibi maddelerin gümrük muafi- hafaza teşkilâtı elli yedi kaçakçı, © yüz yetmiş kilo gümrük kaçağı, of yuşturucu madde, sekiz bin üç yüfi altmış yedi defter sigara kâğıdı, b tüfek, iki yüz yetmiş gltı mermi, Ü altın lira, yirmi sekiz Türk lirası, © yedi kesim hayvanı ile altı kaçak) hayvanı ele geçirmiştir. TAKVİM ve HAVAİ 8 Mayıs 1938 PAZAR Gün: 81 Hızır 9 Rumt 1396) Nisan: 29'İ 120 10.11 2.51 5 imei Arabi 1357 İ Rebiülevvek: 7 İ Güneş 451 — Öğle | İkindi: 16,06 -- Aleşam: 20,58 — İmsâk: YURTTA HAVA VAZIY Yurdun Eçe mıntakasında ve ee” Aradoluda hava üz bulutlu, doğu, © doğusu ve orta Anadoluda bulutlu, © bölgelerde çok bulutlu geçmiş, Cr lar Trakya Kocaeli, Ege ve Karad garp kumında cenubi, diğer yerlerdi mali İstikametlen orta kuvvette es Dün İstanbulda hava az bulutlu # mis, rüzgör cenuptar saniyede 2 (4 İ ve hızla ermiştir. Sant 14 te bare yetine tâbi tutularak ithaline müsa- ade edilmiş olduğu gümrükler idare- #ine bildirilmiştir. 763.2 milimetre idi. Hararet en çok, ve en ez 6,0 santigrat olarak kayde tir, iki kilo inhisar kaçağı, otuz gram “İl