26 Mayıs 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

26 Mayıs 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Şehrin sıh 1938 yılı İstanbul şehrinin yılı oluyor. Sıhhat müdürlü hi vaziyeti en az hastalık kaydedilen ğü şehirde hastalık çıkma- ması için tedbir ahyor İstanbulun sıhhi vaziyeti hakkında &ıhhiye müdür Ali Rıza şu beyanatta bulunmuştur: — Geçen sene yapmış olduğumuz ti- fo aşıları, bekâr ve han odalarının kon- trolleri sayesinde İstanbulda tifo has- talığının önünü almış bulunmaktayız. Yalnız üsülen yaz ayları girmeden ev- vel gida maddeleri satanları birer kere | tedbiri ihtiyati olmak üzere aşılattık. Fakat doktorlar, isteyenlere bedava tifo aşısı yapmaktadır. 1938 yılında İstan- bul şehrinin sıhhi durumu diğer sene- lere nazaran en iyi vaziyettedir. Diye- | bilirim ki İstanbul böyle hastalığı az Bene görmemiştir. Şehrin yedi yüz bin- den fazla nüfusu vardır. Haricden ge- | len giden eksik olmamaktadır. Bunı. rağmen hastalık mikdarı Avrupadaki | Yeni köprü dubalarını boyayanlar zehirleniyorlar mı? Çalışan amelelere zehirlen- memeleri için hergün yoğurt veriliyormuş Atatürk köprüsü inşaatında çalışan Mustafa adında bir amelenin boyama i- şinde çalışırken zehirlenme suretile öl- düğünü dün yazmıştık. Morg henüz o- topsi neticesini bildiren raporunu ver- memiş olduğundan ölümün neden ileri geldiği kat'iyetle anlaşılmamıştır. Yalnız bundan bir müddet evvel di- ğer bir amelenin de Balattaki dubala- Fın montaj yerinde tesemmüm alâlmi Bösterdiği ve bir müddettenberi de bu- Tada çalışan amelelere hergün yoğurt | ve süt verilmek suretile zehirlenmenin önüme geçilmesine çalışıldığı öğrenil- miştir. Zehirlenme tehlikesine maruz bulu- nanlar, dubaların içini minyum boya- sile boyayanlardır. Dubalarım içinde çalışan amelelere, dubanın küçük men- fezinden giren hava kâfi gelmemekte ve bu zehirli boyanın tebahhuratı sebe- bile amele uzun müddet çalışamamak- tadır. Her ne kadar bu işle meşgul olan- lar sık sık dışarı çıkarak hava almakta ve dubaların içinde vantilâtörler de bu- lunmakta ise de havaların yaz olması ve bu sebeble tebahhuratın artması se- bebile bu tedbir de kâfi gelmemektedir. Mütcahhid dubaların içindeki havayı koyacağı aspiratuvarlarla değiştirecek- tir. Maamafih inşaatın bu kısmının yaz mevsiminde tatil edilmesi de kuvvetle muhtemeldir. Lise ve Ortamektehler imtihan ve ceza talimatnamesi Lise ve Ortamekteblerin imtihan ve hazırlanma talimatnamesinde — yapıla- cak tadilâtı tesbit etmek üzere toplanan komisyon mesaisinin birinci kısmını ikmal etmiştir. Talimatname tadil edil- miş şekli ile teşrinievvelden itibaren tatbik edilmeğe başlanacaktır. 'Talebeyi cezalandırma - şekillerinde mühim değişiklik yapılacağı anlaşıl- maktadir. Lise ve Ortaokul mezuniyet imtihan- ları tamamlandıktan sonra halen tatbik edilmekte olan imtihan talimatnamesi hakkında son fikir peyda edilecektir. Tadilâtın bu kısmında imtihanlar hak- kında müfettişlerin verecekleri rapor- lar gözönünde bulundurulacaktır. Sütten zehirlenme hâdisesi tahkikatı devam ediyor Bütten zehirlenme hâdisesi tahkikatına de- wam edilmektedir. Dün Sıhhiye Müdürlüğü *mütehossuları sütün alındığı mandrayı tef- tişe gitmişlerdir. Mandradak! hayvanlar göz- den geçirilecek, sütleri tahlll edilecektir. Ze- hirli süte sehirli elnsten bir yılanın kusmuş olması muhtemeldir. Fakat İstanbul civarın- da bu cins yılan pek azdır, Diğer taraftan süt veren hayvanın o esnada zehirli bir ot yemiş Oolması da mevzuubakatır. Tedkikat işin ma- hiyetini meydana çıkaracaktır. müterakki memleketlerin - şehirlerine nazaran daha azdır. Halk bu sene sü içmekte, gıda mad- desi satın almakta kuruntuya kapılmı- yacak, temizce yıkıyacağı meyvayı iş- tiha ile yiyebilecek, suları endişesiz i- çebilecektir. Han ve bekâr odalarını da temizletmekteyiz. Sıkı surette devam eden kontroller sayesinde bu işi de yo- luna koymuş bulunmaktayız.» Bostanlar ve bostan kuyuları sıhhiye müdürünün emri ile teftiş edilmekte- dir. Bostanlara akıtılan sular kirli gö- rülürse sahibleri başka su kullanmağa mecbur kdınacaktır. Şehircilik müte- hassısı Prost, ileri şehir plânında bos- tanların şehir haricine — çıkarılmasını tesbit etmiştir. Belediye, şehir hari de bostan olmağa müsalid yerleri tesbit ettirmektedi; Yaralı ve baygın genç nakledildiği hastanede öldü Otomobilden düştüğü, bir başka otomobilin de altında kaldığı anlaşıldı Altınbakkalda Belvü bahçesi önünde eski maliye memurlarından Bedrinin çok ağır yaralı olarak bulunduğunu ve hâdisenin bir kaza eseri olduğuna ihti- mal verildiğini dünkü nüshamızda yaz- miştik, Bedri kaldırıldığı Fransız hastanesin- de tedavi altına alınmış ise de yaraları pek ağır olduğu için tedavisi mümk olmamış ve öğleden sonra ölmü: Kendisini muayene eden doktor, yara- ların şekline göre Bedrinin bir tram- vaydan veya ötomobilden düştüğüne ve ayni zamanda da başka bir otomobil tarafından çiğnendiğine ihtimal ver- mektedir, Zabıta Bedriyi düşüren ve çiğneyen bu iki meçhul otomobili bul- mak için tahkikata ehemmiyetle de- vam etmektedir. Şehir işleri: Prost Boğaziçinin plânını yapıyor Şehircilik mütehassısı Porst, Kadı- köy semtinin nâzım plânımı hazırla- makla meşgul bulunmaktadır. Bu hu- susta Denizbankın Fenerbahçe kıyıla- rında yapmak arzusunu gösterdiği in- şaatın projeleri belediyeye — gelmiştir. Kadıköy ve Üsküdarın plânları tamam- landıktan sonra Boğaziçinin plânının hazırlanmasına geçilecektir. Bu bakım- dan beş senelik imar programında Bo- |Baziçindeki inşaata aid kayıdlar bulun- kinci plâna alınmıştır. Beş sene zarfın- da evvelâ meydanlar ve yolların tanzi- mine ehemmiyet verilecektir. Boğazi- çinin bilhassa Rumeli sahili İstanbul halkının hafta tatilini geçireceği yer o- larak ayrılmıştır. Oralarda ona göre in- şaat yapılacaktır. Tepebaşı - Galatasaray arası genişletiliyor Asri sinemadan itibaren Galatasara- ya kadar imtidad eden yol genişletile- cektir. Evvelâ Asri sinemanin sırasın- daki binalar yıkılacak, bilâhare karşı- daki binaların tanzimine geçilecektir. Buralara aid hazırlanan plân Vekâlet tarafından tasvib edilmiştir. Dün valinin riyaseti altında beledi- yede bir toplantı yapılmıştır. Toplantı- da fen heyeti müdürü Hüsnü, şube mü- dürleri hazır bulunmuş, imar işleri et- rafında görüşülmüştür. Mezbahada nisanda kesilen hayvan mikdarı İstanbul mezbahasında nisan ayında 13,121 karaman, 2179 kıvırcık, 150 ke- çi, 902 oğlak, 803 öküz, 44 inek, 250 dana, 52.041 kuzu kesilmiştir. Bu mik- dar bir sene evvelki ayni aya nisbetle on bin baş fazladır. mamaktadır. Mesirelerin tanzimi işi i-| SON POSTA Taksilerin tek renkli olması mecburiyeti kaldırılacak Otomobil ve otobüslerin teftişleri de- fenersiz bulduklarından, sür'atli yol aldıklarından dolayı yakalamış, ceza- landırmışlardır. Temmuz ayından itibaren olomobil ve otobüslerin yıllık muayeneleri baş- lıyacaktır. Otobüslerin kırılır, fakat da- ğilmaz cinsten cam takma işi tamam- lanmıştır. Haziran sonuna kadar İstan- bulda başka cins cam takan otomobil ve otobüs kalmıyacaktır. Temmuzda yapılacak muayene çok sıkı olacaktır, Birçok semtlerde işleyen otobüsler ve taksiler hurda bir halde- dir. Bunlar üzerinde esaslı tamirat ve değişiklik yapılması sahiblerinden is- tenmişti. Eğer temmuz muayenesinde bu nevi arabalara Trastlanırsa derhal plâkaları sökülecektir. Belediye, şehir hududları dahilinde çâlışan otomobil ve otobüslerin sağlam ve haricden de| temiz ve biçimli görünecek şekilde ol- |masını arzu etmektedir. | Şehir Meclisi âzalarının birkaçı tak- İsi otomobillerinin ayni venkte bulun- masına tarafdar olmadıklarını, birçok | İşehirlerdeki taksilerde bu usule Tiayet | edilmediği ve bizde de taksilerin boya- Jarfnın muhtelif renkte bulunmasına lizin verilmesini istemişlerdi. Belediye reisliği bu müracaati tedkik etmekte- Gir, eğer teklif tedkikat sonunda mu- vafık bulunursa taksilerdeki renk mec- buriyeti kalkacak, yalnız kuşakları bu- İlunacaktır. /Balkanlararası posta ve telgraf kongresi Balkanlararası posta kongtesi Atina- da yarın açılacaktır. Memleketimiz na- mına murahhas olarak koöngreye iştirak edecek olan 'Posta Telgraf Müdürlüğü posta işleri reisi İbrahim ile İstanbul posta, ltelgraf ve telefon müdürü Yu- suf Arif Atinaya gitmişlerdir. Kongreye, memleketimizden başka, Yunanistan, Yugoslavya, Romanya ve Çekoslovakya da iştirak etmektedir. Kongre bir hafta kadar sürecek, mu- tanbula dönmüş olacaklardır. Müteferrik : Yalovada otel ücretleri indirilecek Yalova kaplıcalarında halkın rağhe- tini ve istirahatini temin için Ççok esas- h tesisat yapılmaktadır. Yalova ile kaplıcalar arasında kaplıcalar idaresi tarafından olobüs işletmeğe karar ve- rilmiş ve bu hususta hazırlıklara baş- lanmıştır. Otobüsler çok rahat ve kan- forlu olacaktır. Ayrıca Yalovayâ işleyen vapurların ücret târifelerinde de yakında mühim mikdarda tenzilât yapılacaktır. İzmirden son defa getirilen Suvat va- İpuru yaz tarifesinin tatbikile beraber |Yalova ve Adalar hattında işlemeğe |başlıyacak ve bu suretle Yaloyaya daha kısa bir zamanda gitmek mümkün ola- İcaktır. Geçen pazar günü Yalova kap- lıcalarına İstanbuldan 200 kişi gitmiş- tir. Halkın Yalovaya rağbeti daha arttı- ği takdirde Yalovadaki otel ücretleri de indirilecektir. Deniz işleri : İstinyede yeni bir havuz yaptırılıyor Denizbank İstinyede yeniden bir ha- vuz yaptırmağa karar vermiş ve bu hu- susta hazırlıklara başlamıştır. İstinyedeki tamir atölyelerinde şim- diki halde üç mühendis ve 300 küsur işci çalışmaktadır. Atölyeler gerek kemiyet ve gerekse keyfiyet itibârile genişletilecektir. A- tölyeler yeni tezgâhlar ilâvesile artırı- lacak, yeniden mühendis ve işci alma- caktır. vâm etmektedir. Son hafta içinde sey- | rüsefer memurları iki yüz - otomobili, / rekolteden yüzde elli, üzüm yüzde yüz, buğ- rahhaslarımız on beş güne kadar İs- |* gehölgsinde İzmir, (Hususi) — Geksen — senedenberi Ege mintakası bu kadar bereketli bir. sene geçirmemiştir. Tütün mahsulü geçen seneki day yüzde yetmiş, incir yüzde otuz, pamuk yüzde 40 tazladır. Bu vaziyete — göre ürüm rekoltasi. 110,000 ton, tütün 50.000 ton, ineir 40 bin ton olacaktır. Mahsulün bolluğundan tartalarda faali - yete daha erkenden başlanmıştır. — Ödemiş, Tire, Kuşadası, Menemen — ve Bergamadaki işci gündelikleri yükselmiştir. Kadın işeller yevmiye seksen, erkek işciler 125 kuruşa ça- bıştırılmaktadır. İşel fıkadanı — başlamıştır. Konya ve havalisinden işel grupları çapa iş- lerinde çalışmak üzere İzmire akına başla - mışlardır. Hastalık ve tabll âfetlerle karşılaşılma - dğı takdirde Ege mıntakası köylüsü bu se- ne, geçen senelerin acısını çıkaracaktır. En çorak dağlık arazide bile mahsul bol ve ne- fistir. Ziraat Bankası, mahsulün — bereketli | olmasından cesaretlenerek — müstahsile bol kredi açmıştır. Kredi kooperatifleri ortak » Jarına da istikraz verilmektedir. Mısıra gönderilecek mallar için sıhhat şahadetnamesi gösterilecek Misır Ziraat Nezareti Misira sevkedilecek bil'umum mevadın sıhhat şabadetnamesinin Ibraxından sonra Misira Jdhaline karar ver- miştir. Bu sebeble diğer memleketlerden ol- duğu gibi memleketimizden Mizsıra ihrec e- dilecek emtlamın da menşelerinden ahhat vesikaları alındıktan sönrü sevki mümkün olabilecektir. Bu kartar bütün ihracatcılara bildirilmiştir. Yaş meyva ihracına bazırlanılıyor Bu sene memleketimizden yaş meyva ve sebze ihracı için ebemmiyetli hazırlıklar ya- pılmaktadır. Şimdiye kadar meyva Ihrac işi- Je milli bankaların iştiraki olan Tumel şir- keti ile İktizad Vekâletine bağlı üzüm ku - ramu meşgül olmakta idi. Meyva ihrac mev- siminin yaklaşması üzerine bazı hususl mü- taşebbisler yaş sebze ve meyva Ihracı için yeni bir şirket kurmağa karar vermişlerdir. Bir kaç sencdenberi! Ihzari mahiyette yapı- lan portakal, elma, üzüm ve kavun karpuz ihratı bunların harice bol mikdarda ihraç edilebileceğini anlatmıştır. Yalnız yüksek derecei hararette yetişen meyvaların soğuk hava tertibatlı vapur ve vagonlarda sıfırın altın beş altı dereceye ko- nulmadan evvel daha mütedil derecelerde bir müddet muhafazası icab ettiği anlaşıl- mıştır. Alâkadarlar bu sene ihraç işlerinin iyi ten ehemmiyetli mikdarda para gireceği ka- naatindedirler. Meyva bollaştı Bon günlerde piyasaya, mebrul mikdarda sebze ve meyva gelmeğe başlamıştır. Bil- hassa bu sene çilek pek bol olarak yetiştiği için Ereğli, Bursa havalisinden çok mikdarda çilek gelmiştir. Yerli çilekler 80-100, Bursa malları 35-40, Breğli çilekleri 25-40 kuruştur. Kiraz 15-25 Malta eriği 8-12, eaneriği 8-12 kuruştur. Li- mon Fransız ve İtalyan malları 100 — Adedi 160-250 kuruştur. Kabak Adana $ yerli 18, yer fasulyası 14- 15, çalı 15-16, Ayşe kadın 16-18, bezelye 6-8, semizotu 4-6, aama yaprağı 6-10, enginar âdedi 3-9, hiyarl,5-6 kuruşlur. Baytarlık ilâçları ruhsatnamesiz girecek Baytarlık işlerinde kullanılmak üzere idhal edilecek İspençiyari müstahzarat için ruh- İstanbul Şehir Tiyatrosu Ankarada İstanbul Şehir Tiyatrosu 21 mayıs cümar- tesi günü Ankara Halkevinde temsillere baş- ladı, Perdesini «Sözün Kasası» komedislle a- gçan san'atkârlar, bu gece Yunan müellifle- rinden Pandeli Hornun «Fidanâki» eserini temsil edeceklerdir. İk ve ikinci haftanın programı şöyle tesbit edilmiştir: 25 mayıs çarşamba: «Bilmecer, 26 mayıs «Ateş Böceği», 28 mayıs «Bir Adam Yarat- mak», 29 mayıs çocuklara temsil «Mavi Bon- cuk>, gecesi «Bir Adam Yaratmakı, $0 ma- yıs «Toka», 31 mayıs ve 1 haziran «Pergünt», 2 haziran «€atılık Kiralık», 3, 4, 6 haziran «Kral Lirs, «Bir Adam Yaratmak» ile «Kral Lirsl Er- tüğrül Muhsin bizzat temall edecektir. Memleketimizde yeni bir şan yıldızı Ankara'da, en büyük simalar ve muhte- rem gşahsiyetler huzurunda pek muvaffaki- yetli könserler vermiş olan ve Ankara rad- yosunda okuduğu parçalarla pek ziyade al- kışlanan güzel ve tatlı sesli Bayan Melek 'Tokgöz'ün en nefls ve güzide şarkılarını Co- lumbia plâklarına okumak üzere İstanbula geldiği haber alınmıştır. bir surette yapılacağı ve memlekete harlc -| bu yıla kadar görülmemiş bir bereket var rük idarelerine bildirilmiştir. Bu kararâ gi re, faturalarında Ziraat Vekâletinin olduğu görülen ispençiyari maddelerin TW satnamesi: olarak idhaline gümrüklerce saade edilecektir. Avusturyalılar Türkiyede - iş arıyorlar Ticaret odasına Avusturyadan bir çök t müracaatlar yapılmakta ve İstanbul YEf) Türkiyede çalışmak Üzere iş bulunup BU lunamıyacağı sorulmaktadır. İzmir Fuarında bebek moşlı:';' Bu sene İzmir fuarında son derede bir bebek meşheri de bulunacaktır. Bu-14 * çın bir müddettenberi İzmir Halkevinde Öt vamlı ve ilinalı surette hazırlıklar ya tadır. Şehrimizde de bu tarzda san'atkârane ÜÜ bekler yapan bir atölye füara Iştirak için BZ zırlanmaktadir. Bu firma ayni zamandâ İf lAtını gösleren fotografları da İstanbül ” caret ve Sanayi Odasına yermiştir. Bü « tograflardan evvelce millif Türk kıyafetleri £ nek tutularak yapılmış bebekler satın aymsk isteyen eenebi firmaya da gönderilmiştir. Ankara borsası Bomonti - Nektar Aslan çimento Merkez Bankası *j Bankası 'Telefon İttihat ve Değir. Şark Değirmeni 'Terkos E88s EBSLLL ı Satılık köşk Gödtepede, Ortabahar sokağınd numaralı ve 11 odalı elektrik V beş dönüm çamlık bahçeyi, AhIF şak odasını havi istasyona v dakikalık mükemmel kürgir tır, Bu köşkün ayrıca bir M a oda ve bir salondaf mürekkeb V Çi ralıktır. Tafsilât almak uwn“:,,ıı deki ev sahibine müracaat €d' Gören ve görmiye! tekrar tekrar görm! TÜRKÇE SÖZE EYH AHMED ışu.nznl - Ayrıca : HUDUD HAY Büyük sergüzeşl