26 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

26 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

En ucuz ve en tesirli ilân vasıtasıdır 4 defansı 125 kuruş KÜÇÜK İLÂNLAR Akşam ilân servisi, telefon 20681 Bugün sahife Sene 20 — No. 7042 — Fiati her yerde 5 kuruş PERŞEMBE 26 Mayıs 2938 Telefon: 80585 (Başmuharrir) — 20765 (Yazı işleri) — 20497 (Müdür) — 20681 (İdare) Sefirimiz Fransız Hariciye Nazırile Hatay işini görüştü Beruttaki manda makamatına anlaşma hükümlerinin tatbiki emredilecek Hatay intihabatında cebren istihsal ettirilen bir zafer varsa o da Ermenilerin Araplar üzerindeki zaferidir. Bu da hariçten taraftarlar getirildiğini açıkça göstermektedir Paris 25 (A.A.) — Havas ajansı bil diriyor: Türkiye büyük elçisi B. Suad Davaz, Fransa Hariciye Nazırı B. Bonnet'yi gi yaret esnasında, geçen haftaki mülâ- katında İskenderun sancağı hakkın- da girişmiş olduğu teşebbüsü tamam- Jamışlır. Söz arasında Çekoslovak me- gelesinin mevzuu bahsolması üzerine, büyük elçi, bu meseledeki Fransız - İngiliz tam işbirliğinin umumiyetle Avrupada hasıl ettiği derin intiba tek- rar eylemiştir. Anadolu ajansının notu: Hatay meselesinin bu had devresi esnasında Türkiye Paris büyük elçisi. nin Hariciye Nazırına vaki olan ziya- retini Çekoslovakya meselesini görüş- meye matuf gibi gösteren bu telgraf, Ankara mahafilinde hayretle telâkki edilmiştir. Paris büyük elçimiz B. Bon- net'yi orta Avrupa meselesinin inki- Şafatı üzerinde fikir teatisi için değil sırf Hatay hakkında hâdisatın icap et- tirdiği esaslı teşebbüsatı yapmak için ziyaret etmiştir. Bu ziyaret esnasında Fransa Hariciye Nazırı büyük elçimi- 2e Beruttaki manda makamatına an- laşmalar hükümlerinin temami tat. bikini katiyetle emir ve tebliğ edeceğini © g Fransız Hariciye Nazırı B. Bonnet temin etmiştir. Bonnet - Davaz mülâ- katının esası İşte bundan ibarettir. Antakya 25 (A.A.) — Anadolu ajan- sının hususi muhabiri bildiriyor: Berutta çıkan Elbelag gztesi | Arap ajansının bir muhabirine dele- General Mariç bugün şehrimize geliyor Dün Bursayı ziyaret eden misafirimiz halkın coşkun tezahüratına “Yaşasın Türkiye diye bağırmakla mukabele etti Kıymetli misafirimizin İzmir (ziyaretlerinden bir intiba: Basmahane istasyonunda Bursa 25 (Telefonla) — Dost ve müttefik Yugoslavyanın Harbiye ve Bahriye Nazırı Orgeneral Mariç bu- gün sâat 11 de Kocatepe muhribi ile Mudanyaya geldiler, iskelede kayma- kam, belediye reisi ve bir kıta asker tarafından karşılandılar, Misafirimiz bir müddet sonra Erkâ- hı Harbiye İkinci Reisi Orgeneral Âsım Gündüz, Korgeneral Sedad, 'Tümyeneral Remzi “ve Bursa fırka kumandanı Genemi Cemil Tahir Tanerle birlikte Mudanyadan Bursa- ya hareket etmişler ve saat 12 de Bur- saya gelmişlerdir. Orgeneral Mariç Bursaya gelişle- rinde Çekirge altındaki Durak kârâ- kolunda bir kıta asker tarafından selâmlamış, Vall B, Şefik Soyer, Be- lediye Reisi ve diğer zevat tarafından da vilâyet namına karşılanmıştır. (Devamı 7 inci sahifede), ge Garo tarafından verilen aşağıda- ki beyanatı neşrediyor: «Hükümet, partiler hakkında seyyan muamele yapmaktadır. İntihabat tam serbesti İle cereyan edecektir. Sancak» taki Türklerin Araplara isnat ettikleri hareketleri haddizatında kendilerinin yaptıklarını ve Arapların muhakkak zaferi önünde Türklerin şimdi intiha- batı tehir etmek İstediklerini Arap &- jansı yazabilir.» Anadolu ajansının notu: Elbelağ gazetesinin neşrettiği bu haber eğer doğru ise B. Garonun ha- kikate külliyen muhalif beyanatta bulunduğunu kabul etmek lâzımgelir. Filvaki bu mülâkatın içinde vakaların bir tek doğru ifadesi görülmemektedir, Şurasını da ilâve etmek lâzımgelir ki şimdiye kadarki intihabatta cebren is- tihsal ettirilen bir zafer varsa e da bil- hassa ermenilerin Araplar üzerindeki aferidir. Çünkü iki kazada Türk ekseriyeti azimesinden sonra gelen en kuvvetli cemaat Ermeni cemaati ola- rak görülmekte ve bizzat Fransızların neşrettikleri istatistiklere nazaran da- hi bir garibe şeklinde tecelli eyleyen bu | netice intihabat için hariçten nasıl ta- rafdarlar getirildiğini açıkça göster- mektedir.» Mili Müdafaa Vekil General Kâzım Özalp İzmirden Ankaraya döndü İzmir 25 (Telefonla) — Dost Yu- goslavyanın Harbiye ve Bahriye Na- ziri orgeneral Mariçle buraya gelen Mili Müdafaa Vekili general Kâzım Özalp refikasile beraber bugün eks prese bağlanan hususi bir vagonla Ankaraya hareket etmiştir. Mili Müdafaa Vekili Basmahane İstasyonunda askeri merasimle uğur- | lanmıştır, i Ebülten: İçtimai bir yaramız Adliye Vekili Şükrü Saracoğlu şu 1ç- timal yara üzerine dikkatin celbedil- mesini malbuattan da istiyor: «Türk cezaevlerindeki 19 bin mah- kümun 8 binini ve 10 bin mevkufun | 3800 ünü katil ve kati maznunları teş- kil etmektedir, Katil davaları son iki sene içinde şayanı şükran bir derecede azalmasına rağmen hâlâ üstünde du- rulacak kadar ağırdır.» Cana kasdeden cürüm işlemeğe kalkanlar yalnız jerdi değü, vatan! bakımdan da cinayet işliyeceklerini düşünmeli, kendilerini tutmalıdırlar. Memleketin nüfusa, refaha ihtiyacı var, Halbuki işlenen her cinayet yal- nız maktul değil katili ve Hi taraf Gilelerini de mahvediyor. Mületimiz ne derece sulhperver ol- duğunu harici siyaselile gösteriyor; kurunuvüstadan kalma kan davası, düşmanlık gütme ve - bazı kasaba ve köylerimizde olduğu gibi - katilleri babayiğit sayma âdetlerini de kökün- den kazıyıp atmalıyız. Kanunlarla, telkinlerle buna muvaffak olursak katl miktarı azalacaktır, Atatürk seyahatlerinden memnun döndüler Büyük Şef dün Ankarada kendilerini karşılıyanlarla kısa bir hasbihalde bulundular Büyük Şefin cenup vilâyetleri seyahatinden bir intibar Mersin valisinden Ankara 25 (Telefonla) — Reisicüm- hür Atatürk Cenup vilâyetlerimizde yaptığı kısa bir seyahatten sonra bu- gün saat 13,30 da şehrimize avdet bu- yurmuşlardır. Atatürk, Kayaş istasyonunda Baş- vekil Celâl Bayar, Dahiliye Vekili ve Pârti genel sekreteri Şükrü Kaya ile Ankara Vali ve Belediye relsi Nevzat Tandoğan tarafından, Ankara garın- da da Büyük Erkânı Harbiye reisi ma- reşal Fevzi Çakmak, vekiller, mebüs- lar, Büyük Erkânı Harbiye ile Mt izahat alıyorlar Müdafan vekâleti ve diğer vekâletler erkânı, daireler umum müdürleri ta- rafından istikbal edilmiştir. Atatürk trenden indikten sonra ga rın merasim salonunda bir müddek istirahat buyurmuşlar ve kendilerini karşılıyanlarla kısa bir hasbihalde bulunmuşlardır, Büyük Şef bu arada seyahatlerinden memnun döndükleri- ni gezdikleri yerlerde mahsulün bere» ketli ve halkın iyi çalışmakta olduğu nu beyan buyurmuşlardır. ' İtfaiyecilik mecburi bir hizmet şekline konacak Bu mecburiyet 77 yaşından 55 yaşına kadar bütün erkeklere şamil olacak Ankara 25 (Telefonla) — Dahiliye Vekâleti tarafından hazırlanan yan- gın kanunu projesi Başvekâlete ve rilmiştir. Projenin gayesi hazarda yangın, su baskını, yer sarsıntısı ve- a | saire gibi âfetlerle mücadele etmek | ve seferde de zehirli gazlarin tahriba» tını önliyecek tedbirler almaktır, | | (Baş tarafı 7 nci sahifede) mmm İlk defa Türk kâdımı gören bir kaş Amerikalı seyyahl,.