26 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

26 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Istifa eden futbol federasyonu rel B. Sedad Rizanın futholümüz hakkındaki Bugün futbol federasyonu Treisli- ğinden çekilmiş bulunan B. Sedad Ri Za Eslek, esasen üç aydanberi şehri- mizde bulunuyor ve futbol federasyo nu İşlerile meşgul olamıyordu, Ra katsızlığının daha bir müddet, şehri- mizde oturarak tedaviye ihtiyaç gös- İermesi üzerine mumaileyh, federas- yon relsliğinden istifa etmiştir. B. Sedad Rizanın bilfiil sporculuğu umumi harpten evvelki zamana ald- dir, Bugünkü nesil kendisini hakemli ği ve idareciliği ile tanır, Doğru sözlü lüğü, bitarallığı ve dürüstlüğü de spor hayatımız içinde başlıca şöhre- tini teşkil etmektedir, B. Sedad Riza ile muhtlif mevzu- lar üzerinde istifadeli bir konuşma yaptık. Eski federasyon reisi sorduğu muz Suallere aşağıdaki cevapları yerdi. - Mili kümenin teşkili faydalı ol- muş mudur? Takımlarımız ve futbol- cularımız milli kümeden istifade et- filer mi? Hiç şüphesiz ki milli küme fut- bolümüz için çok hayırlı bir devir aç- ruşlır. Bugün üç mıntakanın en iyi iakımlarını ve oyuncularını görebili- yor ve kiymetlerifli takdir edebiliyo- ruz, Milli kümeye girebilmek için üç mıntakada yapilan birinciliğin tev- Vid ettiği rekabet te takımların ve 0- yuncuların çalışmalarını intaç etmiş- tir. Putbölde (çalışmak) ta hiç şüp- hesiz terakki için başlıca Amildir. Me- selâ İstanbul birinciliğini kazanan Güneş, ayni dereceyi milli kümede muhafaza için büyük bir gayret gös- termiş, Beşiktaş ta Güneşe tefevvuk &debilmek için çalışmıştır, Bu rekabetin en şiddetli zamanın- da seyrettiğimiz, Güneşin 1-0 lık ga- Hibiyeti ile neticelenen, Güneş - Be- şiktaş maçı, futbol klâsı itibarile haki- katen güzel ve kıymetli bir oyundu, — Mili küme maddeten zarar et- ti mi? — Fenerbahçenin maçlardan çekii- mesi mahalli maçlar ve bilhassa r&- kip klüpler için zararlı oldu. (Dep- lsman) maçlarının yapılmaması da federasyonu ısrar etti. — Fenerbahçenin mili kümeden çıkarılması hakkında ne düşünüyor- sunuz? — Fenerbahçe saha meselesi üze- rinde ısrar etti, Diğer taraf ta kara- rından dönmediği için bu müessif hâ- Gise oldu. Fenerbahçenin milli kümeden çikar rılmasının tevlid ettiği maddi zarar yukarıda da söylediğim gibi, umumi ve şümullüdür. Manevi zarar da kuv- vetil mein birisinin ortadan ın edemiyor, Hakem mese İli için ne düşünüyorsunuz? — Ben, ceza verme bakımından bu- günkü nilzamnamenin sakat olduğu- na kaniim. Nizamnameye göre futbol federasyonunun ceza salâhiyeti yok- tur. Ceza takdiri vazifesi disiplin he- yetlerine bırakılmıştır. Meselâ İstan- buldaki disiplin heyetini teşkil eden zevat hakikaten eski ve tanınmış spor- culardan mürekkeptir. Fakat bu 26- vat bugünkü sporla alâkalarını kay- betmişlerdir. Her hangi bir vaziyet karşısında onların toplanmasını ve ta- mamen yabancısı oldukları bir vaka ve şahıslar hakkında verilecek ceza- yı takdir etmelerini beklemek, hâdise- nin soğumasını ve aradan uzun bir zaman geçmesini intağ etmektedir. Halbuki federasyon veya ajanların ceza verme salâhiyeti olsa, futbol sa- halarımızda irizibat kolayca temin edilebilir, Hakemleri ayrı bir teşekkül olarak futbol federasyonuna raptetmeli ve haklarında muntazam siciller tutma» hı, icab ettiği zaman hakemleri de tep- siye etmelidiz, düşünceleri Bay Sedad Rıza Estek Sonra, bizdeki hakem (yetiştirme tarzı da zayıflır. Yalnız kurs ve naza riyatla hakem yetişmez. Antrenör Buts burada iken B. Hamdi Eminin yerinde bir buluştu. Çünkü bir fut bölcu, eski bir beynelmilel oyuncu- nun otoritesi ve manevi tesiri altında kalır. — Yakında milli temaslar yapılar , cak mı? : — Evet.. Balkanlı dostlarımız ve komşularımızla müteaddid milli maç- lar için muhabereler yapılmıştır. Yu- goslar milli takımlarının bu yaz İn dei ziyaret sırasıdır. Yunanistan vo Romanya ile tamamen mutabık ka- Immş, yalnız maçların tarihleri tesbit edilmemiştir. — Balkan kupası maçları ne oldu? — Balkan kupası maçları artık mev- zuubahis değildir. Yuğoslaryanın ve Sofya mukarreratı üzerine Yunanis- tanın müsabakalara iştirak edememe- si Balkan kupası maçlarını ortadan kaldırmıştır. — Profesyonellik ve takımlarımız- da ecnebi oyuncuları oynatmak hak- kında fikriniz nedir? — Profesyonellik, bir memlekette futbolü besliyebilecek bir alâkanın mevcudiyetini gösterir, Sporda umu» mi bir profesyonellik olamıyacağı mâ» lümdur, Yalnız dediğim gibi, muay- yen beş on takımın profesyonel olu- $u, futboldeki seyirci adedinin arttı- ğını ve slâkanın fazlalaştığını isbat eder, Dünyanın her memleketindeki profesyonellik bu şekilde başlamıştır. Ve profesyonellik olan yerlerde dalma yüksek futbol vardır, Takımlarımızda, yüksek değerli, bir İ iki ecnebi oyuncu oynatmak, Avru- pada bugün yaptıkları gibi, temsil! ve milli temaslara kadar varmamak şar- tile, hiç şüphesiz çok faydalıdır, İşte Fransız futbolü... Ecnebi oyuncular sayesinde birkaç sene evyel çok düşük olan futbol seviyesini bir parça doğ- rultabilmiştir. — Futbolümüz acaba düşmüş mü- dür? — Hayır. Ben bu düşüncede deği. lim. Futbolümüzün hayırlı ve müsbet bir devrenin başlangıcında olduğuna kaniim, B. Sedad Rizanın yakında tama- mile iyileşerek gene kendisinden İsti- fade edilebilecek yeni vazifeler baş ne geçmesini temenni edtriz. U.Y. Siirtliler Diyarbakırla karşi- laşmak üzere hazırlanıyor Sirt (Akşam) — Bölgemiz sporcu- ları hizla çalışmalarına devam ediyor. lar, Halkevimizin himayesinde olen sporcularımız sık sık müsabakalar yapmaktadırlar, Futbol takımımız ya kında Diyarbakırlılarla bir müsaba- ka yapmak arzusundadırlar, . Kıymetli hakemimiz | Üçok tl hafta Galatasaray ve e karşılaşıyor Şazi Tezcan Bu hafta Galatasaray Üçok maçını idare ediyor Bundan birkaç ayevvel Enosis - Fenerbahçe maçında çıkan bir hâdi- se yüzünden hiç bir suçu olmadığı halde lisansı alınan genç ve kıymetli hakemimiz Şazi Tezcan'ın kabahat siz olduğu İstanbul disiplin divanı tarafından bildirilmişti. Disiplin di- vanının bu kararını tedkik eden fut- bol federasyonu kıymetli hakemimi- ze lisansını iade etmiş ve bu hafta yapılacak olan Galatasaray - Üçok maçına hakem tayin etmiştir. İyi hakem buhranı olduğu bu Sirâr Jarda Şazi 'Tezcan gibi en iyi hakemi- mizin tekrar faaliyete geçeceğine çok sevindik, Genç hakemimize eskisi gi- hi muvaffakiyetler temenni ederiz. Büyük bi bir sürariz İsviçre milli takımı İngiltereyi 2-1 mağlüp etti 21 Mayısta Zürihte 25 bin kişl önünde oynanan İngiltere İsviçre maçı ümid edilmiyen bir neticeile bitmiş ve İsviçrelileri 2-1 kazanmış lardır. Avrupa gazetelerine göre İs- viçrelilerin bu galibiyeti oyunun tar- zı cereyanına göre gayet tabiidir. Çok geri bir oyun çıkaran İsviçre takımı- nin bilhassa müdafaası fevkalâde mu- yaffak olarak İngiliz muhacimlerine fırsat vermemiştir. İsviçre forverd hattı da bilhassa açıklarla işliyerek İngiliz (kalesine sık sık inmiştir. Birinci devrenin 31 inci dakikasında Amadonun ortaladığı topa #olaçık Ebi fevkalâde bir kafa vura- Tak İsviçreye ilk gölü kazandırmıştır. Dört dakika sonra Robinson'a Üzel cozalandırmış ve hareketini hâkem Bâvens yeri 4 cezalandırmışlar ve İngilizler de bu sayede berabereyi temin etmişlerdir. Bundan sonra İngilizler hücumla- rını arttırarak İsviçre kalesini deh- şetli bir çember altına almışlarsa da İsviçre müdafaası bu tazyiki atlat- mağa muvaffak olmuş ve birinci devre 1-1 beraber bitmiştir, İkinci devrede de İsviçreliler hâkim oynamışlardır. 28 inci dakikada sağ- açık Amado İngiliz kalesine bir şüt çekmiş ve İngiliz müdafii Sprustun bunu eiile kestiğinden hakem penaltı çalmıştır. Abeğlen de bu bulunmaz fırsattan istifade ederek takımına gâ- Hibiyeti kazandıran golü fevkalâde bir vuruşla yapmıştır. İngilizler oyu- nun son dakikalarında berabereyi te- min etmeğe çok çalışmışlarsa da mu- vaffak olamamışlar ve mağlübiyetle- rini asabileşmeden Sportmence kabul etmişlerdir. Avrupa güzetelerinin yaz- dığına göre İsviçreliler 1924 olimpi- yadlarındanberi ilkdefa bu kadar güzel bir oyun çıkarmışlardır. İsviç- re takımı bu maça şu kadro ile çık- mıştır: Hubert - Minelli, Lebman - Şprin- ger, Vernati, Lörçer - Amado, Valla» hek, Bikel, Abeglen, Ebi. İngiltere milli takımı Almanları 6-3 yenen kadrosunu muhafaza, etmiştir. İsviçreliler bu maçtan sonra dünya- kupasında Almanyaya karşı oyruya- cakları oyuna kadar istirahat ede. ceklerdir, Ki İskoçya Holandayı 3-1 mağlüp etti 21 Mayısta İngiltere takımı İskoç- yada oynarken İskoçyalılar da Hol Janda ile karşılaşmiışlar ve 3-1 kazan- mışlardır. Dahâ süratli ve daha teknik oynr- yan İskoçya takımı fkinci devrede rakibini sürklase etmiştir. Oyunun birinci devresi oldukça müsavi geçmiş, İki taraf da sayı ç- karamamıştır. İskoçyalılar gollerini ikinci devrenin 8, 11, 24 üncü dakika» larında yapmışlar, Hollandalılar da şeref sayılarını oyunun bitmesine dört dakika kala yapmışlardır. Oyunu İngiliz hakemlerinden Argent idare etmiştir. Galatasaray İzmirde Üçoka 3-2 mağlüb olan kadrosu ile İzmirin Üçok takımı bu hafta şeh- rimize gelecek Galatasaray ve Beşik- taşla karşılaşacaktır. Üçok, kendi sahasında Beşiktaşa yenilmiş, Galatasarayı da on beş gün evvel (3-2) yenmişti. Umumi tasnifte Galatasarayla beraber üçüncü vazi- yette bulunmaktadır. Bu baffaki maçlar Üçok'un tasnifteki derecesini kati surette tayin edecektir. Üçok, geçen hafta gördüğümüz Al- sancaktan daha kuvvetlidir, Hücum hatlı usta ve kaleci önlerinde netice almasını bilen oyunculardan mürek- keptir. Müdafaasının kuvveti ise va- sattır, Bu takımın, Galalasarayla yüpaca- ğı maçın neticesi hakkında, Sarıkır. muzılların geçen haftaki oyununu gördükten sonra, tahminde bulun- mak gayet güçtür. Çünkü Galatasaray takımına ba“ zi idmansız oyuncular alarak, Alsan- cağa karşı iyi bir maç çıkaramamış, hattâ fenn oynamış ve tehlikeli daki- kalar geçirmiştir. Bu hafta Galatasaraylıların mihf kümedeki dereceleri mevzuu bahsol- duğu bir maçta daha dikkatli davra- nacaklarını ve takımlarını daha iyi teşkil ederek, Alsancak maçından Üs tün bir oyun oynamağa çalışacakla- rını umuyoruz. Galatasaraylıların eline on beş gün evvelki (3-2) ik mağlübiyetin acısı- nı çıkarmak fırsatı da geçmiş bu- Junmaktadır. Beşiktaş - Üçok maçı da oldukça enteresandır. Beşiktaş Alsancağa kar şı elde ettiği (5-0) lık galibiyetile bil- hassa nazarı dikkati celbetmiş bulun maktadır. Mili küme ikincisinin geçen hafta ki gibi netice &labilen, sakin bir oyun oynıyacağını ve bu maçı kazanaca- ğını ümld ediyoruz. Üçok'un şehrimizi ziyareti, bitmek üzere bulunan milli küme maçları- nın e enteresan bir haftası ola- Ulvi YENAL Aston Villa Almanları D 1 yendi e Saya MAĞ Ma hi ik Gİ Va 2 mili takımı arasında yapılan maç 2-1 İngilizlerin galibiyetile neticelenmiştir, Yukarıdaki resmimiz Aston Villanın bundan evvel Alman milli takımının 8-2 yendiği maçta İngiliz forverdlerinin Alman kalesini sıkıştırmasını gösteriyor. aaa ma sa vu amd Baş, diş, nezle, grip, romalizma, nevralji, kırıklık ve bütün ağrı larınızı derhal keser. İcabında günde 3 kaşe alınabilir.