26 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

26 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 Yapı ve yollar kanununda yapılan değişiklikler T inci ve 6 ncı maddeler tadil edildi, kanuna yeni hükümler ilâve olundu Plân tatbikatında şüyuların izalesi işlerine bakmak için lüzum görülen şehirlere birer hâkim tayin edilecek | İ plân ve izahnamelerine göre bine in- Ankara 25 (Telefonla) — Dahiliye Vekâleti tarafından yapı ve yollar kanununun bazi maddelerinin değişti- rilmesi ve bu kanuna yeni bam hü- kümler eklenmesi hakkında tedkik- ler yapıldığı yazılmıştı. Uzun zaman- danberi yapılmakta olan bu tedkikler bitmiş ve hazırlanan proje bugün Başvekâlete verilmiştir. Bu projeye göre belediye yapı ve yollar kanunu nun birinci maddesi şu şekilde değiş- tirilmektedir: Nüfusu 5 bin ve 5 binden yukarı şehir ve kasabalardaki her türlü sa- ha ve binaların umumi ve hususi tesislerin sıhhat, estetik, arkeolojik, tecim, ekonomi, endüstri, ve hava tehlikelerine karşı korunma İcabla- rına göre rasyonel ve plânlı bir şekil- de kurulması ve düzeltilmesi bu kâ- nun hükümlerne tâbidir. Bu gibi yer- lerin Dahiliye Vekâletince tayin edi- lecek müddet zarfında fenni icablara göre hal! hazır haritalarının yaptın!- ması mecbturidir. Yapı ve yollar kanununun ikinci, Üçüncü, altıncı maddeleri değiştiri!- mektedir. Altıncı madde şu şekilde değiştirilmektedir: «Belediyeler, imar plânının tatbiki sırasında yeniden açılacak veya genişlettirilecek birinci ve ikinci si- nıf caddelerle meydan, umumi bahçe ve yeşil sahalarda lâzım olan yer- | lerden başka bunların etrafında imar | plânına göre yapılacak binaların ar- sa derinliklerine kadar olan mahal- leri istimlâke salâhiyetlidirler. Bu suretle yapılacak istimlâklerden ka- | lacak arsaları birleştirmeğe ve plâna göre ifraz muamelesi yapıldıktan son- ra plâna uygun tesisat vücude geti- rilmek şartile bunları satınağa bele- diyeler salâhiyetlidirler, İmar plânı yapılan veya tanzimine | başlanan yerlerde arsaların ifrazı ve bu yerler üzerinde irtifak hakkı tesisi veya bu hakkın kaldırılması muame- Jelerinin iptidaen belediyeler tarafın- dan tasdiki meşruttur. Bu muamele ifa edilmedikçe ifraz ve irtifak hak- kımdaki sebebler mahkemeler tara- fından dinlenmiyeceği gibi tapu dairelerince de tescil edilmiyecektir, Arsaların tevhid ve tevzii sırasında | evvelce mevcud yol ve meydanlarla | yeşil saha, park ve mektep yerleri | mesahai sathiyeleri tutarı imar plâ- nında gösterilen ayni mahiyetteki yerlerin mesahai sathiyeleri ile karşi- Yaştırılır. Bunların mesahai sathiye- Jeri yetmediği takdirde tevzlat yüzde 25 e kadar noksanile yapılabilir, Zayi- &t nisbeti bu haddi geçerse fazlası belediyelerce istimlâk edilir, İmar plânmın tatbiki dolayıslle Giydirilen 120 fakir çocuktan bir grup Niğde (Akşam) — Şehrimiz çocuk esirgeme kurumu tarafından Halkevi salonunda bir çocuk balosu verilmiştir, den 120 yavruyu | zerlerinde plâna göre yapılması müm- kullanılmağa müsald bulunmıyan binalar belediyelerce istimlâk edilir ve plânda gösterilen arsa ve binalara #hak edilmek üzere istimlâk bedeli ilhak olunacak arsa veya bina sahi- binden altı senede altı taksitle ve tahsili emval kanununun hükümle- rine göre tahsil olunur. Belediyeler, imar hududu dahilinde bulunan yer- lerde plânı tatbik ederken binaların yola giden arsalarından artan kısım- larında ve o mahallerinde sahipleri tarafından - henüz bina yapılmıyan veya mevcud binaları yanarak veya yıkılarak kalmış olan arsalardan ü- kün olmıyanları yakınındaki bina ve | arsalarla şuyulandırarak birleştirmeğe | ve yeniden plân icaplarına ve arsa sa- hiplerinin istihkaklarına göre arsa ve bina sahiplerine tevzie salâhiyet- tardır. Plân tatbikatı sırasında şüyuların izalesi için lüzum görülen şehirlerde belediyeler nezdine Adliye Vekâletin- ce bu işlere bakmak üzere bir hâkim tayin olunur. Tavsiye dolayısile şüyu- Jandırılan arsaların sahipleri parsel- lâsyon plânmın tasdiki tarihinden iti- baren altı ay içinde aralarında her ne suretle olursa olsun, anlaşamadıkları takdirde alâkadarlardan birinin müra- caati veya belediyenin göstereceği lü- zum Üzerine şüyuun izalesi zamanın- da icab eden munmeley! eri kısa zaman- da basit muhakeme usulü ile intaç eder, mahkemenin izalel şüyuna müte- allik olarak yapacağı bilümum mua- melât Adliye harç ve resimlerinden ve hüküm neticesinde Tapu dairesinde yn-| pılacak ferağ ve tesçil muamelelerile | kayıt tashihleri de harç ve resimlerden muaftır. Müstakil hâkim tayin edilmi- yen yerlerde şüyuun izalesi Belediye |. encümenleri tarafından yapılır. Projenin bir maddesine göre, ileri | imar plânlarının tatbiki masrafları- na karşılık olmak üzere Belediyeler bankası sermayesinin yüzde ellisi nis- betinde tahvil ihracına mezundur. Bu maksadla Belediyeler bankasından yapılacak ikrazatın miktarı, şartları ve taksit müddelleri Dahiliye Vekâle- tince tayin olunacaktır. Projenin diğer bir maddesine göre de, Belediyeler her sene bütçelerinin ileri imar plânlarının tatbiki masraf- larına karşılık olmak Üzere varidat- larının yüzde onunu tafrik ve bu mak-| sada tahsise mecbur kılınmaktadır- lar, Bu tahsisat bütçeye konmazsa Dahiliye Vekâleti tarafından resen it- hal olunacaktır. Kurum, ilk okullar fakir talebelerin- İ Yarını Colurabla plâklarında okumak üzere AEŞAM Sütten zehirlenenler Hastanelerde 22 kişinin midesi yıkandı Çatalcadan bir mandıradan gelen sütle evvelki akşam zehirlenerök Hase- ki ve Cerrahpaşa hastanelerinde te- davi altına alınanların kâllesi, mide- leri temizlendikten sonra evlerine ia- İ de edilmşitir. Resmi tahkikata göre bunlar yirmi iki kişi olup İsim ve ad- resleri şunlardır; Kumkapıda Düzoğlu sokağında 3 nu- marada Mari, onun kızı altı yaşında İpek, Lângada Şebekci sokağında Il numara- da üç yaşında Agop, ayni sokakta 18 nu- marada dört yaşında Vartu, ayni sokakta dört yaşında Selâhaddin, Çadırcı sokağın- da 97 numarada üç yaşında Varagel, Cami sokağında 5 numarada Kegam, Sepetçi sokağında elli yaşında İstilyano, Karakol caddesinde İbrahim oğlu Ahmed, Düzoğlu sokağında Şaşanik kız, Küçükayasofyada Medrese sokağında 6 numarada Mestan oğlu Kâmil, üç yaşında Şakir oğlu Zeki, Karakol sokağında Eftalya, ayni evde iki yaşında Marika, Lânga caddesinde 41 nu- marada Aleksan oğlu Keğork, Lângada 15 numarada 55 yaşlarında Anna, Kumkapı- da Saray sokağında Arşa oğlu Mihran, ayni yerde Karabetin kızı Mari, Nuruos- maniyede Bofcu hanında Fener nahiyesi polis memurlarından Asaf, ve ayhi 85 yaşlarında Agop kın Nurisa, Kun kapı" da Cinci meydanında 36 numarada bayan Hamide ile dokuz aylık çocuğu Basri. Sütten zehirlenenlerin sıbhatleri düzelmektedir. Süt sarfiyatı azalmış Bu hâdise münasebetile sütcüler ce- miyeti salâhiyettar âzasından bir zat bir muharririmize demiştir ki: — Bu vaka piyasaya fena tesir et- miştir. Bir kaç gündenberi süt satış- lari azalmıştır. Bu vakanın sebebini süt satanlardan ziyade, süt istihsal şartlarının bozukluğunda aramak lâzımdır. Mandıralarda hayvan sağan insanlar, temizliğe, sihhi şartlara ri- ayet etmesini bilmiyen bir takım ço- banlardır. İstanbulun süt işini kö- künden halletmek, istihsal şartları- ni tanzim etmek lâzımdır.» Zehirli süt tamamile. içildiği için tahlil edilecek süt bulunamamıştır. Sıhhiye müdürlüğü hayvanların z€- hirti ot yemeleri ihtimalini gözönüne almış, bu sütü veren hayvanları mu- âyene etlirmek ve mahallinde tedki- katta bulunmak üzere Çatalcaya me- müur göndermiştir. Ankara Borsası 25 Mayıs 1908 İSTİKRAZLAR (Kapanış fiati) "Türk borcu birinci tertip (Vadeli) 19005 Ergani 5 ÇEKLER (Kapanış fiatleri) Paris 25,475! Berlin 19180) Neryork * 0/79,1698; Varşova 4,2144 Milâno 15,04,80İ Buda, Brüksel va) Bükrey e 10038 Atina : Cenevre sarsa) Belgrad vu Sofya 64ps| Yokohama (o 27456 Amsterdam (14386! Stokholm (3,1032 Prag nm) Londra 625 Madrid 13,121 Moskova o 238450 Memleketimizin yeni bir şan yıldızı Ankarada, en büyük t#imalar ve muhte- rem şahsiyetler huzurunda pek muvaffa- kiyetli konserler vermiş olan ve Ankara radyosunda okuduğu parçalarla pek ziya- de nlkışlanan güzel ve tatlı sesli Bayan Melek Tokgöz'ün en nefis ve güzide şarkı- İstanbula geldiği haber alınmıştı Çizme atelyesi Müteşebbis gençlerimizden Hasan Çe- tinin Pendikteki mağazasını kıymetli “- çalışma ile genç subâylar için bir çizme atölyesini haline getirdiği memnuniyetle haber alınmıştır. 4 Eyüp MHalkevinden: Evimiz, sosyal yardım şubesi 5 Hazireni 038 Pazar günü 'Yalovaya bir deniz gezintisi tertip etmiş- dir. Eyüp muhitinde yeni doğan ve kül- tür hayatında büyük bir inkişaf teminine çalışan evimizin bu ilk ve hayırlı teşebbü- sö, genci e ve tanışmıya vesile ola- Halk sanatkâr Naşid ve ri - Pençef varyetesi RAHMETLİ 26 Mayıs 1938 Fransız mahafili Gekoslovakyada vaziyeti elân endişeli görüyor Ingiltere sulhün muhafazası için çalışmalarına devam edecek İngiltere ve Fransa Çekoslovakyaya bitaraf müşahit göndermekten vazgeçti Pariş 25 — Fransiz siyasi maha- fili, Çekoslovakyadaki vaziyet dola- yısile, elân endişe içindedir. Bir kaç gün evvel öldürülen iki Alman için yapılacak cenaze merasimi esnasın- da hâdiseler çıkmasından korkulu- yor. Buraya gelen haberlere göre Hen- lein, Çekoslovakya Başvekilile yap- tığı mülâkatta şu isteklerde büulün- muştur; 1 — Südetlerin bulunduğu mıntaka- da inzibat ve asayişin bizzat Südetler tarafından temini, 2 — Çek kuvvetlerinin Çek Maginot hattı denilen hududdaki istihkâmlar- dan geri çekilmesi, Bunlarin Çek hükümeti tarafmdan kabulü imkânsız gibidir. Bu sebeple önümüzdeki pazar günü yapılacak seçimde hâdiseler çıkmasından kor- kulmaktadır, Diğer taraftan bura mahafili Almanyanın Çekoslovakya hududunda aldığı askeri tedbirleri kaldırdığına dair İngütereye ver teminata inanmamaktadır. İtalyanın vaziyeli burada alâka ile takib ediliyor. İtalya Hariciye Nazırı, İngilterenin Roma sefirile görüşür- ken İtalyanın bir Avrupa: harbine ihtimal vermediğini söylemiştir. İtal- yan gazeteleri İtalyan - Alman mat- buat itilâfına rağınen Alman gazele lerinin ileri sürdükleri iddialardan bahsetmektedir. Bu cihet ehemm Je karşılanımı; İngiliz kabinesinin toplantısı Londra 25 — İngiltere kabinesi bu sabah haftalık toplantısını yapmıştır. Hariciye Nazırı Lord Halifaks, sulhun muhafazası için İngilterenin yaptığı teşebbüsler ve elde eğilen neticeler hakkımda malümat vermiştir, Kabine sarfedilen gayreti o muvafık bulmuş ve Südet Almanları meselesinin kati surette halli için İngilterenin diple- matik teşebbüslere devam etmesine karar vermiştir. Amerikanın vaziyeti Vaşington 25 — Paristen gelen ha- berlere göre Fransa, Çekoslovakya meselesinin sulh yolile halli için sar- fedilen gâyretlere Amerikanın da yardımını araştırmıştır. Bu haber hakkındaHariciye Nezareti şu beya- natla bulunmuştur: «Şüphe yok ki Amerika sulhün her tarafta omuhafazasile alâkadarğdır. Ve Avrupa .vaziyetinin aldığı şekli dikkatle takib etmektedir. Fakat bu- güne kadar bundan başka hiç bir te- şebbüste bulunmamıştır. Müşahid gönderilmiyecek Paris 25 — Pöti Pariziyen gazele- sinin öğrendiğine göre, İngütere ve Fransa, Çekoslovakyaya bitaref mü- şahidler göndermekten vazgeçmişler- dir. İngiliz gazetelerinin mütalâaları Londra 25 — Çekoslovakya vaziyeti hakkında gazetelerin (omütalânları başka başkadır. Taymis Südetlerle Çekoslovak hükümeti arasındaki gö- rüşmelerine şimdiden beklenildiğinden fazla neticeler verdiğini yazıyor. Deyli Telgraf ise sulhü tehdid eden tehli- kelerin henüz ortadan kalçlınlamadı- gını söylüyor. Deyli Meyl dün İngiliz Hariciye Na- zıri ile Alman sefiri arasında yapılan görüşmenin gerginliğe nihayet ve- recek mahiyette olduğunu ve Çekos- lovak hükümetine, vaziyeti vahimleş- tirmemek için her şeyi yapması lâzım geleceği ihtar edidiğini yazıyor. i Almanın cenaze merasimi Prağ 25 — Geçen cumartesi günü Çek jandarmaları tarafından hudud- da öldürülen iki Almanın cenaze me- rasimi bugün yapılacaktır, Henlein bir nutuk söyliyecektir. Cenazeye Çekoslovakya hükümeti ile Hitler bi- rer çelenk göndermişlerdir. Hükümet bir kargaşalığa mâni olmak için ted- bir almıştır. Henleln tarafdarları cenaze mera- iği simine mutantan bir şekil vermek istiyorlar, İki ölü için bir marş bes- teleneceği söyleniyor . Prağ 25 — Çekoslovak hükümeti erkânı arasında ihtilâf olduğuna dair çıkarılan haberler tekzib edilmiştir. Bir fesad ocağının bu yolda haberler çıkardığı ve Nice çalıştığı anlaşıl- maktadır. Hükümet halkı, bu tarzda faaliyette bulunanları haber verme- ge davet etmektedir. Yalan haberler vayanlar, cümhuriyeti koruma ke- nununa göre cezaya çarptırılacak- lardır, Leh Hariciye encümeni reisinin bir nutku Varşova 25 (AA) T ye en- cümeni reisi B. Nelevski, Çı lovak- ya meselesi hakkı adyoda söyle- diği bir nutukta halihazırda buhra- nın önüne geçi) olduğunu fakat dahili galeyanın henüz devam etmek» te bulunduğunu ve Prağ hükümeti tarafından Çekoslovakyada sakin muh telif ekalliyetlerin istekleri tatmin edilmedikçe bu galeyanın sükün bul- masının muhtemel olmadığını söyle miştir. Hatip demiştir ki: «Çekoslovakyadaki Pol olen hakkını is miyecektir.» Gençliğin bir tezahürü Prağ 25 (A.A.) — Çekoslovak mil- letinin dört , Po lonyalı Mi Röle m Miyetlerie ni temsil eder bin çocuk bugün Prâğ şatosuna gelecektir. Bu çacuk- Jar, Relsicümhur B. Beneş'e arzı ta- zimat edeceklerdir. Her şubenin mü- messilleri, hitabeler irad edecekler- dir. B, Benes, bunlara ayri ayrı ce- vap verecek ve gençliğe hitaben bir mesaj okuyacaktır. Siyasi konuşmalar Roma 25 — Hariciye Nazırı kont Ciano, Ingiliz sefirini kabul etmiştir. Mülâkatın mahiyeti hakkında resmi mahafil malümat vermemektedir. Londra 25 — Alman sefiri, İngiliz Hariciye Nazırıni ziyaret ederek uzun müddet görüşmüştür. Mülâkat Çe koslovakyaya dairdi. Henleinin Çek ricalile görüşmesinden sonra gergin- liğin bir parça azaldığı müşahede edilmiştir. Kasımpaşadaki inşaat Yeni- sehre doğru uzatılıyor Kasımpaşada geçen sene yapılan kanalizasyon inşaatının oYenişehire doğru uzalılması kararlaştırılmış ve inşaata başlanmıştır, Bu kısmın in- şaatı da bittikten sonra Kanalizas- yon şirketinin faaliyetine nihayet ve- rilecektir. Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli: Kurtuluş caddesinde Necdet Ekrem, Taksim: Nizameddin, Beyoğ- 1: Kanzuk, Yenişehirde Barunakyan, Boslanbaşında İtimsd, Galata: İsmet, Kasımpaşa: Vasıf, Hasköy: Hahcıojğ- Tunda Barbut, Eminönü: Beşir Kemal, Fatih: İsmaili Hakkı, Karagümrük: Mehmed Arif, Bakırköy: Merkez, Sa- nyer: Osman, Aksaray: Nuri, Beşik- taş: Vidin, Fener: Vitali, Kumkapı: Lâleliğe Haydar, Küçükpazar: Hasan Hulüsi, Samatya: Yedikulede Teofilas, Alemdar: Çenberlitaşta Birr Rasim, Şehremini: Ahmed - Hamdi, Kadıköy: Altıyolağzında Merkez, Modada Nejnd Sezer, Üsküdar: Selimiye, Heybeliada: Halk, Büyükada: Şinasi Rg, Her gece açık oözaneler: “Tarabya, Yeniköy, Emirgân, Rumelihisarı, Or- taköy, Armavutköy, Bebek, Beykoz, Paşabahçe ve dp 2c- zareler her gece Acele satılık 4 ev ankazı Ayaspaşa cihetinde dört aded ahşap evin ankâzı satılacaktır. Evleri görmek ve fiat vermek isteyenlerin Gümüşsuyunda İzzet- paşa sokağında Ekselslor apartı- manı kapıcısına müracaat,