21 Haziran 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

21 Haziran 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

- Egenin üzüm ve tütün ambarı : Manisa Manisadaki çalışma şekli birçok şehirlerimize örnek olarak gösterilebilir Mühmel kalmış vilâyeti bütün kasabalarile bir mamure haline getirmeğe çalışan valiye Manisalılar teşekkür ediyorlar. Şehrin en güzel caddesine onun ismini koydular Manisa (Hususi) — Egenin en verimli arazisine malik olan Manisada ve Mani- saya bağlı kasabalarda bariz bir imar fa- aliyeti göze çarpmaktadır. Manisa bele- diyesinin hazineye olan mühim mikdar- daki borcunun defaten ödenmesi beledi- ye işlerini durduracağı şüphesizdir. Bunu nazarı dikkate alan vilâyet, Maliye Ve- kâleti nezdinde teşebbüslerde bulunarak bu borcu uzun vüdeli taksitlere bağlat - mıştır. Valinin memleketin imarı hususunda yakın alâka ve başarılarından dolayı ge- hir meclisi kendisine teşekküre karar vermiş ve bir heyet ayırmıştır. Vali bu heyete memleket işlerinin başarılması- mın bir vazife olduğunu ve bunu yapmak- la her yurddaşın zevk duyacağını söyle- miştir. Meclis istasyon caddesinden şehir gamlığına çıkan yola Lütfi Kırdar cad- desi adını vermek suretile büyük bir ka- dirşinaslık göstermiştir. Belediye muntazam bir sistem dahi- linde ve valinin direktiflerile belediye işlerine büyük bir hizla devam etmekte- dir. Yol, tenvirat, su meselelerine büyük bir ehemmiyet verilmiş, boş arsaların et- rafı duvarlarla çevrilerek yol vaziyetleri düzeltilmiştir. Yol faaliyeti Yolun, yurdun kalkınmasında oynadı- h büyük rolü gözönünde tutan vilâyot büyük ve güzel bir programla işe başla- mış bulunmaktadır. Vilâyeti İzmire bağ- hyan iki yoldan Manisa - Muradiye - Me- memen yolu birkaç gün içinde tamam-| lanmış olacaktır. 104 bin Hraya ihalesi yapılmış olan Manisa - Turgud yolu ise sonbahara kadar bitirilecektir. | Manisa valisi Lütfi Kırdar Karaağaç - Akhisar yolunun tesviyel türabiyesi bitmiş; Salihli - Bozdağ - Ö- demiş yolunun vilâyet hududuna kadar olan toprak işlerinin bitmesi bir gün işi halini almıştır. Bozdağın en sarp yerle- rinden geçen bu ikinci yolun diğer bir hususiyeti de kışlarikdağ sporları - için Bozdağına gidenleri kolaylıkla dağın ya- maçlarına ulaştırabilmesidir. Bunlardan Manisada zirai vaziyet Üzüm ve tütün rekoltesi mütemadiyen artıyor, gösterilen ihtimam sayesinde bu bölgenin toprak mahsulleri mütemadiyen kıymetleniyor Manfsanın riraf istihsalâtından kol eksiyon ve koleksiyonu teşhir edenler Manisa (Husust) — Mıntakamızın !ap—: rak mahsullerinin içinde verim bakımın- dan en başta gelen tütündür. Akhisar tü- tünleri kalite itibarile Ege bölgesinin Gâüvurköy tütünlerine muadildir. Tütün zeriyatile uğraşanların sayısı 19,536 yı bulmaktadır. Ekim sahası 17,087 hektar- dır. Bu mikdarın 12,000 hektarı iyi tütün yetiştirmektedir.. 936 yılı vilâyet tütün rekölte mikdarı 10,391,000 olduğu halde 937 de bu 10,489,855 kiloyu bulmuştur. Müstahsilin elinde bütün mıntakada 700,000 kilo stok kalmıştır. Bu yıl tütün ekimi büyük bir bararetle devam etmektedir. On beş gü- ne kadar bütün mülhakatta ekimlerin sonu alınacağı tahmin edilmektedir. Tü- tün 987 de çevremize 7,785,612 lira temin | etmiştir. Tütünden sonra yer alan toprak mah- sullerimizden biri ve başlıcası da Üzüm- dür. Bazı seneler istihsal mikdarı 16U,000 çuvalı bulmaktadır ki bu Ege istihsi tının üçte ikişine mua: Manisa vili- yeti hududları içinde 27400 hektar çe- kirdeksiz üzüm bağı vardır. Nisan ayı içinde kalitesine göre 7 ile 17 kuruş arasında 700,000 kilo satış tesbit edilmiştir. Bu mikdar geçen aya naz. 200,000 kilo ve geçen senenin ayni ayına nazaran 400,000 kilo bir fazlalık arzet. mektedir. Vali Lütfi Kırdar burada bir üzüm de- posu kurulması için etüdler yaptırmış ve gereken teşebbüslere girişmiştir. Hububat istihsali noktai nazarından da Manisanın önemi vardır. Nisan - içinde yağan yağmurlardan bu yıl buğday |rarla takib edilen sıtma mücadelesi de başka Borlu - Demirci şesesinin inşaatı- na da devam edilmektedir. Burada otuz beş menfez yapılmıştır. Bu şose bittik- ten sonra Demirci kazası demiryoluna ve Balihli kazasına bağlanmış olacaktır. Köylerin kazalara ve kazaların da vilâ- yet merkezine bağlanması işine de bü- Yük bir önem verilmektedir. Şehirdeki inşaat Bu yıl Manisada yeni bir yile bir de tevkifhane yapılacaktır. Bu binalar için icab eden arsaların istimlâk muamelesine başlanmıştır. Bu suretle hükümet binası içinde sıkışmış olan ad-| liye daireleri yeni ve modern bir binaya kavuşacaktır. Vilâyetin adliye işleri bü- yük bir intizam içinde yürümekte ve hal- kın işleri büyük bir kolaylıkla bitiril- mektedir. Muradiye tamir ediliyor Muradiye camiinin tamirine ve bu kıy- metli âbidenin harabiden kurtarılmasına Vakıflar Umum Müdürlüğü karar — ver- miştir. Bundan başka iki de vakıf apârtı- man yaptırılacaktır. Bunların inşa İşi dokuz bin liraya ihale edilmiştir. Manisa idarci hususiye büdecesi — | Yeni yıl muhasebel hus genişletilmiştir. Kültür iş) b 388,981 lira, imar işlerine 382,993 yol i no 305,008 lira, sağlık işlerine 89,245 lira, ziraat işlerine 17,784 lira, baytari işlere 14,529 lira ve hususf idare teşkilâtına 159,705 lira ayrılmıştır. Umumi büdce yekünu 1,358,240 Hiradır. Vilâyetin diğer işlerinde olduğu gibi hususf muhasebe işlerinde de büyük bir çalışma göze çarpmaktadır. Manisa modern sıhhat müesseselerine kavuşuyor ye kadrosu | Manisa memleket hastanesi Manisa (Hususi) — Doktor valimiz memleketin sağlık işlerile çok ynkmdan alâkadardır. Yüz yataklı modern hasta-| ne bunun canlı bir misalidir. Mânişa ya- kında yeni bir doğum evile bir de çocuk hastanesine kavuşacaktır. Büyük bir 18- yi neticeler vermiştir. Bataklıklar kuru- tulduğu gibi seyyar sıhhat memurları da köy köy dolaşarak halkın sağlığile yas kından alâkadar olmaktadırlar. Mücade- le reisi doktor Şevket sağlık işlerile biz- zat meşguldür. Memlekette şimdiye ka- dar hiçbir bulaşık hastalık vak'ası kay- dedilmemiştir. Halkın sağlığile ilgili bu- lunan şehir içindeki debağhaneler şehir dışına çıkarılmıştır. rekoltesinin fazla olacağı tahmin edil. mektedir. Buna mukabil bu yağmurlar pamuk ©- kimini bir müddet geciktirmiştir. Böyle olmakla beraber ekim sahasının geçen |çılmıştır. Bu suret yıllara nisbetle daha geniş olduğu tah- min edilmektedir. Manisalıların bir liseye ihtiyaçları var Vilâyette yeniden birçok mektebler açılıyor, kız enstitüsüne pansiyonlar ekleniyor, lise de açılırsa kültür. teşkilâtı tamamlanmış olacak Manisa ilk okullarından Manisa (Husust) — Vilâyetimizde iki yüze yakın ilk okul vardır. Bunların 147 si köylerde ve geri kalanı kazalarla | vilâyet merkezindedir. Öğretmenlerin sayısı 400, talebelerin sayım ise — 25,000 kadardır. Mektebi olmıyan köylerde mekteb a- çılması için vilüyete müracaatlar yapıl- maktadır. İlk tedrisat bakımından vilüâyetimiz Türkiyede altıncı olarak gelir. Bu yıl öğ- retmen kadrosunum genişletilmiş olma- sına rağmen ihtiyacı karşılamadığı gö- rülerek 120 kişilik bir eğitmen kursu a- e altı yıl içinde bütün Manisaya bağlı erin birer eğitmeni birinln mandolin takımı olacak ve kalabalık köyler okulları be* şer dershaneliye çıkarılacaktır. Köy yâ* tı mektebi küçük köylerin dört ve beşin* ci sınıflarında okuyan çocuklama tahsif edilmiştir. Vilâyet hususf muhasebe büde cesinin 20,000 lirasına munzam büdeedei de bir mikdar ayrılarak Karaağaç, Gör“ des, Eşme ve Salihlide modern yeni ©* kullar yapılacaktır. Selimşahlar, Saruhanlı, Hocali köyler rinin okulları ile Akhisarın Çobanisâ: Palamut köyleri okullarının inşaatı bit mek üzeredir. Salihli kazasında Dereköy ile Yeniköy okullarının yapıları bitmiş" tir. Bunlardan başka Eşmede Dumlup!” (Devama 12 inci sayfada) Mamsada spor ve gençlik Ankara stadından sonra ikinciliği alan stadı ile Manisa spor âleminde ön safi« gelen şehirlerimizden biri oluyor Manfsada Üçok futbol takımı Manisa (Hususi) — Halkevinin faaliyet! övünülecek — kadar faydalı — olmaktadır. Dil, tarih ve edebiyat |kollarının bir yıllılr programları — tama« men tatbik edilerek evin bu şubesinden beklenen — vazifeler başarılmaıştır. Vilâyetin en büyük hususiyetlerinden bi- ri olan Zeybek tezi Ü- zerinde prograralı bir sürette çalışılmış ve bu mevzula alâkalı malümat derlenmiş- tir. Bir 'Türk tarih sergisi açılmıştır. Bir yıl içinde Halkevinde muhtelif mevzular etraftında doksan konferans verilmiştir. On sekiz kişilik bir kadro ile çalışan sen- fonik salon orkestrası da halka zevkli ve neş'eli geceler yaşatmaktadır. Evin gösterit kolunun bir yıl içinde werdiği temsillerin sayısı 11,062 dir. Spor teşekküllerinin gösterilerine gelenler de 6200 kişidir. Manisa Halkevi tdare heyeti Gençliğin bedeni terbiye ve inkışafıni! temin için spor teşekküllerinin çalışma* larına da büyük bir ehemmiyet — veril” mektedir. Türkiyede Ankara stadyomun” dan sonra ikl alan ve 250,000 lizayf yapılmakta olan spor sahasının tribül* leri bitmiş ihata duvarları çekilmeğ? başlamıştir. İkisi federe olan Sakaryâl Yıldırım, Üçok ve Bozkurd klüpler: spd” run her şubesinde büyük bir faal çalışmaktadır. Bu arada spür kolu dâ ve kayak sporlarile avcılığa büyük Bİf önem vermektedir.