19 Temmuz 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

19 Temmuz 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Sus vapuru dün limanımıza geldi | Vapur 86,136 İngiliz lirasına yaptırılmıştır, sür'ati on sekiz mil olan Sus Bandırma seferlerini dört buçuk saatte yapacaktır Sus vap Denizyolları tarafından — Almanyada yaptırılan vapurlarımızdan ikincisi olan (Sus) vapuru dün öğleden evvel lima - nımıza gelmiş ve Fındıklı önlerinde de - mirlemiştir. Vapur, Yeşilköy açıklarında deniz tica- reti müdürü ve Denizbank erkânıi tara- * fından kârşılanmış, heyet Yeşilköyde va- pura girerek limana kadar gelmişlerdir. 'Trak vapurunun ayni olan ve Almanya- dan limanımıza Denizyolları kaptanların- dan Vedadın idaresinde olarak getirilen Sus vapuru (1800) gayri safi tondur. Ma- kineleri 3600 beygir kuvvetinde, vasati sür'ati de 18 mildir. Vapurda birinci ve ikinci mevkiler vardır. Birinci ve ikinci mevkilerde ikişer yataklı üçer kamara | ile, bir yemek salanu vardır. Bir çok mo- dern tesisatı havi bulunan vapur 86,136 İngiliz lirasına malolmuştur. İstiab had- di de 500 kişidir. Bir haftaya kadar Bandırma hattında işlemeğe başlıyacak olan Sus vapuru, haftada üç defa Bandırma ekspresini ya- pacaktır. Vapur, buradan sabahleyin kal- kacak, öğle üzeri Bandırmaya varacak, yolcular da oradan eksprese binerek ak- şam üzeri İzmire vüsıl olacaklardır. Haftada üç defa ekspresle sabahları hareket eden İzmir yolcuları da ayni şe- kilde o akşam İstanbula geleceklerdir. Sus vapuru Bandırmaya 4,5 saatte gi- decek ve bu suretle evvelce 7 saat olan Bandırma yolu 4,5 saate, ekepresle 18 saat olan İstanbul - İzmir yolu da 14,5 uru limanda saate inecektir. Sus vapuru İstanbıuldan sabahları Bandırmaya hareket edececek yolcuları İzmir ekspresine bıraktıktan sonra akşam İstanbula dönecektir. Ban- dırma hattında haftada iki gün de De - nizyollarının diğer vapurları işliyecek - lerdir. Ehliyetsiz. otomobil kullanan biri tramvay direğine çarparak yaralandı Üsküdarda İnkılâb mahallesi Boyacı 'so- kağında oturan ve Üsküdar İskelesinde bon- zincilik eden Hayri 1810 numaralı otomobili ehliyeti olmadığı halde sevk ve idare eder- ken iskele civarında bir tramyay direğine çarpmuştır. Çarpışma çok şiddetli olmuş, o - tomobilin ön lssmı parçalanmış, Hayri ba - cağından yaralanmıştır. İsmail adında bir adam kendine yüz vermiyen bir kadını yaraladı Dün Kadıköyde Söğüdlüçeşme tren istas- yonu ciyarındaki mezarlıkta bir — yaralama yak'ası olmuştur. Kadıköyünde, İsmall Hak- kı sokağında 32 numaralı evde oturan İs mail o civarda oturan Didar isminde bir dını fırsat buldukça takib etmekte ve önün- la münasebet tesisine çalışmaktadır. Dün mezarlıklar arasında Didarım yolu- mu bekliyen İsmall, saat 24.30 da onun evi- ne döndüğünü görünce yanına yaklaşarak Dâmaşk etmeğe başlamış, fakat yüz bulamayınca bıçağını çekerek onun Üze- rine hücum etmiş ve sol kolunun birkaç ye- rinden ağırca yaralamıştır. Kadının feryadı üzerine yetişen bekçi ve polisler carihi bıça- ı ile beraber yakalamışlar, yaralıyı da Nü- mune hastanesine kaldırmışlardır. Polis mektebinin 5linci devre mezunları âbideye merasimle çelenk koy On aylık bir tedris devresinden sonra, polis mektebi, Si inci devre mezunlarını da vermiş bulunmaktadır. Mektebden bu devrede 183 genç mezun olmuş, asayiş kadrosuna iltihak etmek Üzere stajlara başlamışlardır. Bu gençlerin stajları üç ay sürecek, ondan sonra, inzibat ve asa- yiş kadrosundaki vazifelerini alacaklar- dır. Mektebden, 47 numaralı Reşad Mut- Tugün birincilikle, 58 Demir Karacan ikin- eilikle mezun olmuşlardır. Yeni mezunlar, dün akşam saat on al- tıda, merasimle Taksim âbidesine çelenk koymuşlardır. Mezun gençler otobüsler- le Tepebaşına kadar gelmişler, Perapa - lasın arkasındaki asfalt yolda toplanmış- lar, muntazam bir tabur halinde, Galata- — garay ve İstiklâl caddesi yolile Taksime gitmişlerdir. Bunları, atlı ve motosikletli polis müfrezeleri takib etmiştir. Mezun- lar, Taksimde âbide etrafında bir devir yaptıktan sonra âbide yanında mevki al- mışlar, itfaiye bandosunun iştirakile İs- tiklâl marşınt söylemişler ve âbideye bir çelenk koymuşlardır. Bundan sonra, mezunlardan, sınıf mümessili Hasib Şen-| söz, kısa bir hitabe irad etmiş ve: | «Bu güzel yurdun emniyet ve sı meti için geceli gündüzlü durmadan, yıl- madan ve asla bıkmadan büyük bir gay- retle yurd ve ulus için müfid olarak ça- ıın_qhmı and içeriz. demişlir. Bu dular cand içeriz'» I, bütün mezun talebe bir ağızdan tekrarlamışlardır. Bundan son- «|ra, mezun talebe âbide etrafında bir ge- çid resmi yapmışlar, tekrar mekteblerine dönmüşlerdir. Polis mektebinin 52 nci devresi teşri - nievvelin birinden itibaren açılacaktır, & SON POSTA Süt derdi İktısad Vekâleti İstanbulun süt meselesile alâkadar oluyor İktısad Vekâleti, halka temiz ve ucuz süt temin edilebilmesi için lâzmn gelen ıslahatın nelerden ibaret bulunduğunu İs tanbul belediyesinden sormuştur. Bele diye, bu hususta hazırlıyacağı raporu Ve- kâlete yollıyacaktır. Belediye, İstanbul baytar müdürlüğünden vilâyet dahilin - deki süt veren hayvanlar hakkında iza- hat istemiştir. Baytar müdürlüğünün he- lediyeye vermiş olduğu cevabda şehirde iki takimhane mevcud olduğu ve bu ta - kimhanelerden ancak hastanelere süt ve- rilebilmekte bulunduğu ve hayvan lerinin ıslahına devam edildiği bildiril - miştir. İstanbul belediyesi, şehirde dözt yüz bin Hira harcanmak suretile bir s'it fab- rikası, biri İstanbul, diğeri Kadıköyünde olmak üzere iki takimhane yapılmasını muvafık bulmaktadır. Şehrin vasati ola- rak süt istihlâkâtı otuz beş bin kilodan ibarettir. Bu mikdarın otuz bin kilosu İz- tanbuldan, diğer beş bin kilosu da civar kasabalardan temin edilmektedir. Poliste : 16 yaşında bir çocuk bir adamı yaraladı Evvaizi akşam Mereanda Vülide hanında bir yaralama vak'ası olmuş, 16 yaşında bir çocuk kendisinden 10 yaş büyük alan Şilkrü leminde birisini böğüründen ve kalçasından ağırca yaralamıştır. Vak'anım tafsilâtı ga - dur: Şehremininde oturan Cavid ile Şükrü es- | kidenberi birbirile tanışmakladırlar. Evvel- Ki gece Şehzadebaşında birbirine tesadülf et- mişler ve Şükrü Cavidi, yatmak üzere oda - sına davet etmiştir. Bunlar odaya girdiklten bir saat sonra İ- çeridem feryad ve istimdadlar işiten komşu- darı vak'adan polisi haberdar — etmişlerdir. Zabıta memurları odaya — girdikleri zaman Süktünün kanlar içinde yerde yattığını ve elinde kanlı bir bıçak olduğu halde Cavidin de bir köşeye büsüldüğünü — görmüşlerdir. Yaralı çağınlan sıhhi imdad — otomobili e hastaneye kaldırıldıktan sonra Cavki yaka- Hanarak karakola götürülmüş ve polise ver- diği ifadede: — Beni odasına davet etti. Ben de kabul etmiştim. Meğer adam benim bamusuma ta- arruz edecekmiş. Irzımı muhafaza için her saman yanımda taşıdığım biçağı çekerek 0- nu vürdüm, demiş ve suçunu itiraf etmiştir. | Hâdise etrafında tahkikalta devam odilmek- tedir. Karagümrük nahiye müdürü denize düştü, kurtarıldı Karagümrük nahiyesi müdürü Atıf ev - velki gece Büyükdere lakelesinde vapura bi- nerken müvazenesini kaybederek denize düş müş ve etraftan yetişen tayfalar tarafından kurtarılarak tedavi altına alınmıştır. Bir kadın müvazenesini kaybederek pencereden düşüp öldü Bamatyada, Şevket apartımanında otu - ran Fofo evde yalnız bulunduğu bir sırada pencereden dışarı bakarken — müvazenesini kaybederek düşüp ölmüştür. Cesedi muaye - ne eden tabibi adil Salih Haşim defnine mü- saade etmiştir. Kavgaya karıştıkları için kızıp başlarında şişeleri parçalamışlar Erenköyünde Etemefendi caddesinde otu- ran Ali Jle ayni evde mükim Şüayip ara - sında geçimsizlik yüzünden bir kavga çık - mıştir. Kavgayı ayırmağa çalışan Şüayibin bacanağı Bayram ile karızı İffetin bu ha - reketlerine kızan Ali ile karısı Hayriye, el- ” |ttra sarfedilecektir. Marmara gölüne programını tatbika başladı Bu sene Karacabey ovası, Tokaddaki Kazovası sulama işleri bitirilecek, Marmara gölüne akan sular için kanallar açılacaktır Hükümetin büyük su işlerini başarmak için ayırdığı 31 milyon lira Je yapılacak su işlerinin Ziraat Bankasınca yerine getiril - mesi hakkındaki kanun mer'iyete girmiş bu Junmaktadır. Banka büyük sulama progra - ryamının bu seneye ald kısşmınm tabikatina başlamıştır. Bu sene, Bursanın - Kemalpaşa kasabasını ikiye ayırarak geçen ve her ga - man su seviyesi yüksek olan derede, Ana - dolunun en münbit arazi parçalarından bis ri olan Karacabey ovasının sulanması için Düyük tesisat vücüde getirilecek ve kanal « lar açılacaktır. Bu büyük tesisat için 337,000 akan sular için de bir kanal açılacak ve burada sedler İnşa olunacaklır, Tokad civarmdaki meçşhur Kazovasının sulanması için buradan geçen çaydan kanal Jar açılacak, regzülütörler - kurulacak vesair ymşaat yapılacaktır. Çürüksu da, Saray gö - Yü orasına doğru akıtılacak, yeni kanallar açılacak, tosisat yapılacaktır. Memleketin muhtelif yerlerinde yapıla - cak su işleri için 1937-1941 — senelerinde 31 müyon Hira kadar sarfiyat lerasıma mezu -« niyet verilmiş ve bu işlerden dolayı 1037 se- nesinde yapılacak tediyatı karşlamak üzere 4250,000 lira tatisis edilmişti. Bu defa Zira- at Bankası hükümete müracaat — ederek su işlerinin Ziraat Bankası kamanile, bankanın iştigali mevzuları arasına alınmış olmasına istinaden, su programımın tahakkuk ettiril- mesi işinin bankaya verilmesini teklif et - miştir. Bu teklif biltassa finansman işinin büdee imkânlarile — mukayyed noktasından, su programının daha kısa bir zamanda tahakkuku kolaylaştıracağı cihet- le hükümetçe memnuniyetle kabul edilmiş < tir, Ancak, esasen bir kısmı ihale edilmiş o- lan bu işlerin ikmali için bankanın ayrıca teşkilât yapmasına mahal — kalmamak için su işlerinin keşif ve projelerinin — ve ihale- lle tesellüm tarihine kadar fezni İdare ve mürakabesinin Nafla Vekâleti — tarafından yapılması ve teseilümden sonra sadoce iş- letmenin bankaya bırakılması muvafık gö- Tülmüştür. Bu suretle sü işleri bankâaca finase edi- lecek, bu işlerden ikmal edilenler işletilmak üzere bankaya devredilerek hasılati banka - nın temin ettiği krediyi itfaya tahsis edile- Gez ve kredi tamamen itfa edildikten sonra tesisat hükümete geçecektir. Bankanın su işlerini Ikmal için açacağı kredinin, mevcud sermayesile temin edebileceği — mikdardan fadlasını karşılamak üzere tahvil çıkarmağa meruniyeti olacaktır. Lüzum görüldüğü tak- Girde bunlara hazinece kefalet edilecektir. Yeni kanuna göre muhtelif su işleri için sarfına izin verilen 31 milyon lradan şim - diye kadar sarfedilemiyen kısmı — 838 malt yılı başından itibaren Ziraat bankası tara - fından açılacak kredi ile temin olunacak - tır. Bu 81 miülyon llradan şimdiye kadar sar- fodilmiyen kısmına tekabül edecek mikdar- da banka tarafından çıkarılacak tahvillerin itfasında, kuponlarının tediyesine — kefalet etmeye Maliye Vekili mezun olmaktadır. An cak bankanın bir sene içinde çıkaracağı tah vil yedi milyonu geçmiyecektir. İnşaat bit - tikten sonra işletmeye açılacak olan sula - maların ücretlerine aid tarifeler, Nafla, Zi- raat ve Maliye Vekâletleri tarafından müş - tereken tesbit ve lora verilleri — hney'etinin tnsdikile tatbi kmevkline konulacaktır. Bu tarife Nafla Vekâleti işletme idare « since tangim ve Maliye Vekâletince verile - cek cedvelicre göre, sulama ücretleri bu ve - Kâlet tarafından tahsil ve hususi bir hesaba kaydolunacaktır. Tesisatın işletilmesi, dalmi bakımı, tamir ve genişlemesi gibi işlere nid masraflar bu paradan ödendikten sonra ge- ri kalan kısmı, Ziraat Bankasınca açılacak kredinin itfasına tahsis olunacaktır. Yapak ihraç projesi müzakereleri başladı lerine geçirdikleri şişeleri Bayram ve karısı İflfetin başlarına vürmak süretile — yarala - mışlardır. Saçlular yakalanmışlardır. İki çocuk kuyuya düştü ikisi de kurtarıldı Kadıköyünde Ayrilıkçeşme sokağında o - turan İsmallin evine misafir gelen Hüsniye- nin oğlu $ yaşında Oğuz bahçede oynarken kuyuya düşmüşse de yoetişen ev halkı tara - fından kurtarılmıştır. Vücuddnün muhtelif yerlerinden yaralanan Oğuz tedavi altına a- lınmıştır. © Beykozda Pevzipaşa caddesinde otu - Hasanın kızı 3 yaşında — Türkân evin bahçesindeki kuyuya düşmüşse de yetişen komşular tarafından kurtarılmıştır. Bir araba bir çocuğa çarparak yaraladı Cibalide Sivrikoz sokağında oturan Rüşe- nin oğlu Bazri uyni caddeden geçerken sü- rücü Mehmedin idaresindeki beygir araba - ginin sademesine maruz kalarak vücüdünün muhtelif yerlerinden ağırca — yaralanmışlır. Yaralı Şişli çocuk hastanesinc — kaldırılmış, Yapak ihracatı tacirleri dün İktısad Vekâleti iç ticaret umum müdürü Müm- taz Rekin başkanlığında Ticaret Odasın- da toplanarak yapağı kontrölü için hi kalmaması | zırlanan ön proje üzerinde müzakerelere başlamışlardır. Dünkü toplantıda İktisadı Vekâleti tarafından hazırlanan ön projee nin birinci kısmı madde madde okun « muş, ihracat tacirlerinin mütaleaları a- lınmıştır. Müzakerelere yarın da devam edilecek ve ön proje bu hafta içinde kat'i şeklini alarak İktısad Vekâletine gönderilecektir. İç ticaret umum müdürü Mümtaz Rek, şehrimizdeki toplantılar bittikten sonra bu ayın 28 inde Fındık standardizasyon projesi için Giresona gi- decektir. Yerli mallar sergisinin son hazırlıkları yapılıyor Onuncu ve sonuncu Yerli Mallar söre gisi önümüzdeki cuma günü saat 16 da Başveki) tarafından merasimle açılacake tır, Serginin açılmasına üç gün kaldığın- dan geceleri de çalışılmaktadır. Sergi bahçesinde, sergiyi- gezerek yorulan hal» kın istirahatini temin maksadile bir ga-! |zino açılacaktır. Ş;hh işleri: | Şehir plânına uygun olmıyan bina yapıln ıyacak Cihangirle Findıklı arasındaki bir k: « sım bina inşaalının şehir plânma uygun bir tarzda yapılmadığı görülmüş, inşaat menedilmiştir. Belediye fen heyeti tarası |fından bu civarda yeniden tedkikat ya « pılacak, ancak plâna uygun inşaatın de vamına müsaâde edilecektir. Yeni yollardan çıkarılacak parkelerden başka yollar yapılacak Beş yüz yedi bin lira ile yapılacak yol- ların inşaatına yakında başlanacaktır, Bu yollardan çıkarılacak parkelerle ikinel derecedeki yollar yapılacaktır. İnşaatı ü- zerine alan müteahhid, yollardan çıka « rılan parkeleri iki kilometro uzağa nak« letmekle mükelleftir. Belediye fen heye- ti yapılacak ikinci derecedeki yolları tes- bite başlamıştır. Zincirlikuyu - Maslak, Büyükdere yolları yapılıyor Zincirlikuyu ile Maslak arasındaki aş. falt yolun tamiratına başlanmıştır. Bü « yükdere piyasa caddesinin tamirine ey « Jülden sonra başlanacak, bir sene içinde yüz yirmi beş bin lira harcanacak, yolla-' rın tamiri tamamlanacaktır. * BN * İzmit iş dairesi başmemurluğu İş dairesinin teşekkülünden bu güne ka- dar üçüncü bölge teşkilâlında çalışan ga - zetemizin eski ve kıymetli arkadaşlarından |Celâleddin Çetinerin bu sene yeniden teşkil edilen Kocaeli vilâyeti iş dairesi 18 nci büls ge başmemurluğuna terfilan nakil ve tayin edildiği memnuniyetle öğrenlimiştir. Benelerce bir çok ecnebi — bankalarının mühtelif servislerinda ve ezcümle gazete « mizde ve son çalıştığı iş datresi teşkilâtında değerli başarılarfle kendisini muhitine sev « dirmiş bulunan arkadaşımıza yeni vazile - sinde de muvaffakiyetler dileriz. Ege Tiyalirosu Temsilleri Nureddin Genç ve arkadaşları Bu akşam Üsküdar Beyleroğlu bahçesinde Odol ile ağız bakımı pek büyük bir iyiliklir. denilebilir. yavaş dişleri bozan ağızdaki o şeyler artık peydahlanamaz ve Yavaş çürütücü ODOL su- yunun her kullanılışından sonra insan bütün ağzında bir ferahlık duyar. Bunun üzerine bir de dişlerinizi Odol dişmacunu İle fırça- larsanız onlar bembeyaz ve parlak olurlar.