21 Temmuz 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

21 Temmuz 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Hâdiseler Karşısında BU NE PERHİZ Bu bir hastalıktı: k Musevi vatandaş türkçe konuşmuyor- du. — Nesin? Dedik, — Türküm! Dedi. , — Madem ki Türksün niçin türkçe ko- nuşmuyorsun! Dedik, — Türk kültürü almadım. Dedi. — Fakat, sen Türkiyeye geleli pek u- zun zaman oldu. Bu kadar uzun zaman- da Türk kültürü alabilirdin. Dedik, sustu: — Haydi Türk kültürü almadığımı ka- bul edelim, sen ne kültürü aldın? Bu bir perhizdi: — İspanyolca da konuşsan gene ses çıkarmıyacağız, fakat sen on beş, yirmi senedir; ispanyolcayı da bıraktın, fran- sızca konuşuyorsun! Dedik, gene sustu, — Hele söyle bakalım şu Fransız kül- türünü nereden aldın? Dedik, sustu, sustu, cevab vermedi. Da- ha doğrusu susmadı da, lâfımıza kulak asmadı. Kendine benzeyenle fransızca konuşmasına devam etti. İşte bu hastalık böyle bir hastalıktı. * Bu bir pehrizdi: Musevi vatandaşlar namına söz söyle- mek, yazı yazmak salâhiyetine sahib o- Janlar beyanatlar - verdiler, - gazetelere yazdılar, dediler ki: — Biz Türküz, Türkiyede yaşarız, Tür- kiyede kazanırız. Bu vaziyette — türkçe « konuşmamamız için bir sebeb yoktur, Ve lâkin... Gene kendi dediklerine geldiler: — Lisan meselesi kültür meselesidir, fakat bu da halledilecektir. Çünkü bun- dan sonra biz Türk kültürile yetişeceğiz. Hastalığın tedavisini geciktirmekten başka bir şeye yaramıyan bu tarzda per- hizi de, gene iyi karşıladık. — Bakalım, dedik, ne olacak? * Ya bu lâhana turşusuna 'ne dersiniz? 'Tokatlıyan otelinin sahibi Avusturya tebaasından Medoviçti. Oteline vesmi günlerde Türk bayrağı ile birlikte Avus- turya bayrağını da çekerdi. Avusturya- nın Almanyaya ilhakından sonra Medo- viç te, otomatikman Almanya tabiiyeti- ne geçti ve Avusturya bayrağının yerine Alman bayrağını çekti. O gündenberi de eski Musevi müşterileri oteline uğramaz oldular. Almanya Türkiyenin dostudur. Türk- ler Almanyanın ve başka memleketlerin dahili siyasetine karışmazlar. Türk olduklarını söyliyen Müsevi va- tandaşların da bunları bilmeleri ve Türk gibi hareket etmeleri icab ederken aykı- rı bir cebhe alarak manasız bir hareket- te bulunmalarının manası şudur: — Biz her şeyden evvel “Yahudiyiz, Türklük sonra gelir! * — Ne bu perhiz, ne bu lâhana turşusu! Demekte herhalde yerden göğe hakkı- maz vardır. Şimdi şunu düşünüyorum.. acaba bu saman altından su yürütenler gene bize kültür faslından bir maval o- kuyup zeytinyağı gibi suyun üstüne çı- kabilecekler mi? İsmet Hulüsi L Bunları biliyor mu idiniz? —| Jan Subyeski ve 17 haziran Ön sekizinci a « sırda — Avrupayı yaptığımız akın | lara karşı durmi - ya çalışan Avru - pa hükümdarla - rından biri de Leh kralı Subyeskidir, _Lth kralı üçüncü Jan adile maruf ©- lan bu hükümda- rın doğumu, tahta cülüsu, evlenmesi ve ölümü hep haziranın on yedinci günü ol- muştur * Kırmızı derililer çoğalmıya başladı Bundan on sene kadar evvel yer yü - zündeki kırmızı derililerin azaldığına çok esef ediliyordu. Amerika hükümetinin al- dığı çok ciddi tedbirler sayesinde iyi ne- ticeler elde edilmiştir. Ön sene kadar ev- vel (266,000) mikdarında bulunan kırmı- m derililer şemdi (337,000) 1 bulmuşlar - Okuyucularıma Cevablarım.. Bandırmada Bay M, D. D. ye: Bir genç erkek kendisine sık sık: — Henüz evlenmediniz mi? sualini soran bir genç kıza karşı alâkadarlık nissediyorsa yolun yarısını çoktan geç- miş demektir. Ben suale: — Sizi bekliyorum, cevabını ver- mekte hiçbir güçlük görmüyorum. Mâa- amafih ben size bu harekete geçmeden önce meşguliyetinizin şeklini değiştir. Menizi tavsiye ederim: Birleşmefi, te- “essüs etmelisiniz. * Tirede Bay (A. N.) Yaşınız henüz evlenmiye müsaid de- ğildir. Bırakınız, yolu evvelâ ağabey- leriniz açsınlar, arkalarından yürü- mekte zarar değil, fayda vardır, Şim- di alâkanızı celbeden genç kıza gelin- Havaya para atmak usulü Havaya para 2- tarak bir karar vermek usulü, ilk dela 1704 de İn - gilterede tatbik e- dilmiştir. — Şimdi ekseriya futbol Beyzbol ve kriket maçlarında kale - lerin yerlerini geç- mek için hep bu üsüle müracaat e- dilir, * Dünyanın en büyük elması Dünyanın en büyük elmasının adı (Junker) dir. İngiltere hükümeti bu el - ması 1927 senesinde satışa çıkarmış - tar, Fiatı 109 milyon İngiliz lirası olarak tesbit edilmiştir. Bu fiata alıcı bulama - dığından bundan bir kaç ay evvel dört parçaya taksim edilmiştir. Başka elmaslar gibi Junker dahi sahi- bine uğur getirmemiştir. aa n dır. On sene içinde (71,000) kişi artmış- Tardır. l Bele de bir gençlik romantizminden ibarettir P ttlim * Şöyle bir mektub aldım: 15 temmuz tarihli nüshanızda «Mü- tevazı. imzasile mektubu çıkan baya- nın aradığı şartları okudüum. Evvelâ kimsesizim. Memurum. Tah- silim ortadan fazladır. Kazancım oçta derecededir. Yaşım 36 dız. Namusluluğum ve doğruluğum hak- kında benim söyliyeceğim sözün kıy- metinin olmıyacağı tabildir. Bunu bi- Mâhare tahkik edebilirler. Şimdilik adresimin neşrini arzu et- miyorum. Adresimi siz biliniz. Arzu ederlerse sizden alabilirler ve benim- le muhabereye girişebilirler. * Bu mektubu aynen neşretmekle ik- tifa ediyorum. | *“Kendi seyrek siyah hasırdan, önünü süsleyen beyaz yapraklar pikedendir. Hasırın rengini giyeceğiniz elbisenin ren- gine göre değiştirebilirsiniz. Fakat yap- raklar daima beyaz kalmalıdır. ki hem şapkanın, hem yüzünüzün tazeliğini azs tırsın Yaz sonu tuvaletleri Eylül başına hat- tâ ortasına kadar giyilebilecek olan bu yeni taevaletle- rTin biçimleri çok sadedir. Umumi çizgileri hemen he- men düzdür. Buna mukabil — renkleri Eniştesini öldüren Vehhab mahküm oldu Kıskançlık yüzünden metresini ağır surette yaralıyan Şevket de 8 sene hapis yatacak Dün Ağırceza mahkemesinde iki cina- yet davası neticelendirilmiştir. Kız kardeşi ile görüşmesine mâni olan eniştesi Hüseyini Edirnekapı civarında bir kahvede bıçaklıyarak öldüren Ab - dülvehhab 18 sene müddetle hapse mah- küm edilmiştir. Ancak, eniştesinin suçlunun kız kardeşi ile görüşmesine şiddetle mâni olması ve vak'a gecesi Abdülvehhabı tokatlaması keyfiyetleri, ağır tahrik mahiyetinde gö- | Mahkemelerde yaz tatili başladı Adliyenin yaz tatfli dün başlamıştır. Daima istiabından fazla bir kalabalıkla dolu bulunan adliye koridorlarında dün alışılmamış bir sükünet vardı. Bu sene Ağırceza mahkemesi ile asliye 3 üncü, 4 üncü ve 5 inci ceza mahkeme- leri, tatil müddetince mesaiye devam e - deceklerdir. Diğer nöbetçi bulunan mahkemeler, şunlardır: Asliye 4 üncü hukuk, asliye 1 inci tica- Poliste : Otomobil ve kamyon kazalarında yaralananlar Boför Cevad tarafından idare edilen 2754 numaralı atomobil, Kadıköyünde Altıyol ağ- ve garnitürleri çok |zından geçerken Dolmabahçe sarayı telgraf göz alıcıdır. Temmuzdan iti- baren hâkim ol- mıya başhyan renk: — Beyazdır. Her türlü giyeceğe uyduğu için her- kesin işine elveren bir renk, kısa, u- zun ceket, bölero, manto üstten giyi- len türlü şeyinizi beyaz yapabilirsiniz. Hepsi de lâc! - verd veya siyah bir rop üstüne çok yaraşır. Pikeden başlıyarak, keten, bro- deri anglez, grogren, argandi, saten, muh- telif kumaşların beyazı bu maksada ya- rar, Beyaz roplar da çok moda, Yalnız pek çabuk kirleneceğini hatırdan çıkarma- malı. Kumaşı buna göre seçmeli. Bunla- rın yakasına beyaz veya renkli, hafif ve brode yaptırılabilir. Çoğunda brodelerin renkleri değişik değişik. Meselâ: Keten bir roba beyaz Çiçekler yapılıyor, üstün- deki bol mantoya turuncu - yeşil brode konuluyor. Beyaz, diğer renklere hâkim olmakla beraber renklilerin de modazı yok değil. Var, hem de çok beğeniliyor. Beyazla te- zad yapmak için hep te canlı renkler bic- |leştiriliyor. Meselâ: Belden yukarısı açık mavi bir robun eteği peribe krepten ya- kal rengi süsü konuluyor. Bilhassa organdiden ne güzel modeller müdürü 54 yaşında Şevkete çarparak bü- gindan ağırca yaralamıştır. Yaralı Nümune hastanosine kaldırlmış, suçlu yakalanmış- tır. * Galatada Kapılçinde oturan Receb oğ- li Dürsün Necatibey caddesinden geçerken goför Şefiğin İdaresindeki 1TZT numaralı 0- somobilin sademesine maruz kalmış, sağ ba- cağından yaralanmıştır. * Şişlide Gemanbeyde oturan 18 yaşında İsmall, Osmanbey polis noktası önünden geçerken 2738 numaralı otamobilin sademe- sine maruz kalarak vücudünün — muhtelif yerlerinden yaralanmıştır. Yaralı Şişli Ço- kaldırılmıştır. mühtelif yerlerinden yaralamıştır. Yaralı te- davi altına alınmış, goför yakalanmıştır. Dün üç tramvay kazası oldu Şoför Mes'udun idaresindeki 297 numaralı etomobil ile Birkel - Bdirnekapı arazında işleyen bir tramvay arasında Ankara cad- desinde bir çarpışma olmuş, her ikisi de ha- sara uğramıştır. * Sürücü Rasimin idaresindeki bir su ara- bası ile Şişli - Sirkeci arasında işleyen 108 mnumaralı tramvay arabası arasında Taksim- de Dağcılık Klübü önünde bir çarpışma ol- muş ,her ikisi de hazara uğramıştır. * Vatman Hamdinin idaresindeki 89 nu- maralı tramvay arabası ile şofür. Mehmoad tarafından kullanılan 3067 numaralı otomo- bil arasında İstiklül caddesinde çarpışma 0l- muş, ber ikisi de hasara uğramıştır. Duvardan atlıyan bir çocuk yaralandı Kumkapıda oturan İhsan oğlu 16 yaşında Aydın, Cinei meydanında tzen yolunun pur- maklığından atlamak isterken düşmüştür. Demirlerden birisi sol koltuğuna saplanarak çocuk ağırca yaralanmış ve Cerrahpaça has- kaldırılmıştır. var, Bunlar, unutulmaya yüz tutar eski | tanesine biçimlere pek benziyor. Karsajları bol, belleri sımsıkı, etekleri büzgülü ve ar- gandiden oplikasionlarla süslü, Bellerin- de de ucu yandan sarkıtılmış geniş, uzun bir sentür var. Seyyahların cebini karıştıran sabıkalı Dün Karakaş Mehmed adında bir sabıkalı Ayasofya müzesini gezmeğe gelen seyyahla- yın ceblerini karıştırırken cürmü meçhud halinde yakalanmıştır. İaanın evli rülmüştür. Bu sebeble cezası 18 yıl ağır hapisten, © yıl hapse tahvil olunmuştur. v Galatada, kendisinden ayrılan mets resi Nimeti kıskançlık yüzünden bıçakla ağır yaralıyan Şevketin muhakemesi de, Ağırcezada, sona ermiştir. Muhakeme sonunda, Şevketin fiili öl « dürmeğe tam teşebbüs mahiyetinde gö « rülmüştür. Bu madde hükmünce 8 send müddetle ağır hapsine karar verilmiş! Yanlışlıkla tahliye edilen suçlu yakalardı Bir yanlışlık neticesi tahliye edilen ve 15 ay şehirde serbest dolaşan ırza geç « mekten suçlu Ebubekir yakalanmıştır. Suçlu, hakkındaki tahkikat neticele « nerek, Ağırcezaya sevkedilmiştir. ——— ret, Sultanahmed 2 nci ve 3 üncü ceza Fatih, Eyüb, Bakırköy, Beyoğlu, Beşik - taş, Yeniköy, Beykoz, Üsküdar Kadıköy, Kartal, Adalar, sülh hukuk ve sulh ceza mahkemeleri. | Toplantılar: YS geei Bu akşam Halkevinde terbiyevi film gösterilecek Beyoğlu Halkevinden: Sihhiye ve Muave- meti İçilmalye Vekâletinin getirdiği (Sıhbi terbiye filmleri) 21/7/938 perşembe günü sa- at 1830 da Evimisin, Beyoğlunda — İstiklâl caddesinde Nurziya sokağında Parti kura- #andaki temsil salonunda gösterilecektir. Herkesi alâkadar eden bu filmleri görmeğe halkımızı davet ederiz. İki yangın başlangıcı Üsküdarda İcadiye mahallesinde Hamur- suz sokağında balıkcı Aliye aid evde yangın çıkmış, kaplama tahtaları yanmmıya başla- mıştır. Yangın bir aralık bitişiğindeki Prok- e sirayet etmiş, her İk! evin de tavan tahtaları kasmen yandıktan sonra sön- dürülmüştür. * Galatada Necatibey caddesinde Vasil ve Yorgi isminde iki ortağa ald francala fırıni- nan üst katında yangın çıkmış, vaktinde yo« tişen İtfatyenin gayroti sayesinde yalnız 0- dalardan birisi kısmen yandıktan sonra sön- dürülmüştür. Altı kumarbaz yakalandı Zabita memurları Tahtakalede Papacı 30« kağında Dursunun kahvesinde kumar oy- nandığından şübhe etmişler ve tertibat al- mışlardır. Dün kahveye âni olarak giren polisler, Avni, Rifat, Hüseyin, Bürhan ve âhmed a- dindeki müşteriler. De kehveci Dursunun kumar oynadıklartmı görerek yakalamışlar ve suçluları müddelrmumlliğe sevketmişler- dir. Denizde bulunan cesedin hüviyeti anlaşıldı Sut vapuru tarafından Kabataş açıkların- da bir Insan cesedi bulunduğunu dün yaz- mıştık. Zabıta tarafından yapılan tahkikat sonunda, bu cesedin bir hafta evvel Trak vapürile çarpışma neticesinde batan yelken- N kayık tayfalarından Satılmışa ald olduğu anlaşılmış ve defnine ruhsat verilmiştir. Dün altı kişi zehirlendi, kurtarıldılar Üsküdarda Kesmedede mahallesinde otu- rTan Devlet Demiryollarında memur Hayrul- lah ile karısı Hayriye ve ayni evde oturan Fehamet, Raşld, Zekiye ve hizmetci Ayşa zehirlenme alâimi göstermişler ve tedavi âlş tana alınmışlardır. Zehirlenmenin, yedikleri kıymalı biber dolmasından — husule geldiği anlaşılmıştır. ÖEŞEEAN ÖÜ l el iki ahbab çavuşlar Geç kalan yarışcı pılıyor, plilerinin arasına mavi bandlar geçiriliyor. Yahud mavi bir roba porta-